AMD minus 157 miljoner dollar – 1 700 anställda får gå

Permalänk
Medlem

Det blir lite lurigt att diskutera sånt här på ett forum med överklockare och spelentusiaster.

Jag tror också på det de säger om att marknaden för persondatorer över huvud taget är på nedgång sedan en tid tillbaka, det kommer Intel också märka av såklart. Skillnaden är att AMD måste göra snabba ändringar för att hänga med, men de har ju Hondo på G som sagt och Trinity är ju perfekt för 90% av alla spelare som sitter med billiga till medeldyra laptops.

Många "vanliga gamers" spelar spel i medium settings i kanske 30-60FPS utan att tycka att det ser fult ut. Det heter ju medium för att det är den normala inställningen, allt över är ju till för just entusiaster som har råd med dyra komponenter i överklassen och vill kunna slänga på sjuttioelva extra filter för kantutjkämning. Annars funkar en CPU och GPU för runt tusenlappen vardera finfint.

Innan förra året var det högsta jag lagt på en CPU runt 800-900kr och samma för grafikkort.
Det gjorde i princip alla andra jag kände också under alla år. Det är först när man gick in på det här forumet som man läste om folk som skaffade Phenom x6 och i5/i7 för spelande, så jag blev sugen och slog till på en X6 när de var ca 500kr billigare än 2500k förra hösten och innan dess köpte jag ett HD6850 för det rätt dyra beloppet 1700kr.

En CPU i klass med FX-8120 klarar ju det mesta man kan slänga på den i så hög upplösning som grafiklösningen klarar. Sen om man i de CPU-tunga spelen får ställa ner till medium eller stänga av vissa funktioner spelar ingen större roll för den stora massan som spelar spel.

De drar dessutom inte alls massor av ström när man lägger dem på lagom överklockningsnivå (om man nu bortser från att återigen "den stora massan" inte kan ett jota om överklockning och inte använder det). Det är först när man ska upp en bit över säg 4,2GHz någonstans som det börjar dra iväg lite brant. Det är ju dessutom förbättrat i Vishera/Trinity.

Men även den är ju overkill när man klarar sig rätt bra på en Athlon x4 eller en Pentium/i3, så det är återigen bara den lilla mängden entusiaster som är beredda att betala det extra priset.

Här passar ju faktiskt Trinity perfekt, den är tillräckligt snabb både på CPU och GPU för att man ska slippa skaffa separat grafikkort och sparar då 500-1000kr på den biten plus att man slipper lite fläktljud.

Skrivet av MrBassplayer:

Synd om AMD och de drabbade... :'(

Köpte en A10-5800k nyligen och den fungerar riktigt bra! Synd att det inte är fler som kör AMD...

Japp, en sån passar ju perfekt till majoriteten av alla gamers som är vana vid märkesdatorer och laptops och inte har behov av något värre.

Tänker själv byta ut min Athlon X4 + Radeon 4670 kombo i HTPCn mot en A10-5800K, så slipper jag grafikkortsfläkten och lillebror, som är just en av de där "flesta gamers" kan uppgradera från sin kassa laptop till en hyfsad stationär som iaf fixar StarCraft 2, Diablo 3 och WoW på medium settings

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En bulldozer 8120 räcker lång för en vanlig gamer och den kostar ju ca 400kr mindre än intels motsvarighet, varför köper de ändå intel för att få typ 5-10% mer prestanda i tester och i vanliga spel skiljer det typ 1-2FPS !? snacka om fanboyism där asså...

Varför?
1. Marknadsföring, Intel vet hur man gör och har även mycket större budget för det.
2. Hela nätet flödade bokstavligen med Bulldozers misslyckande när den lanserades, du tror det är så enkelt att bara vända allt som skrevs?
Faktum är att inte alla är datornördar och går på rekomendationer, och frågar kanske en kompis som är semi uppdaterad, och även dom ser bara bulldozers lansering som ett STORT misslyckande.

Och nej det har inte ett jädra dugg med fanboy att göra, en extremt dålig lansering förstörde bulldozer rejält, och det är INTE lätt att hämta upp bara sådär om du nu tror det.

Om AMD faktiskt hade lyckats med sin bulldozer lansering hade det kanske sett annorlunda ut, nu gjorde dom knappast det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Problemet är att hela industrin ställer om till olika varianter på surfplatte-temat/smart-devices istället för traditionella PC/laptops. Där finns AMD inte med alls = fail!!!

Amd tillverkar många grafikchip till mobiler osv tror jag

Permalänk
Medlem

The ship is sinking.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Har alltid haft AMD. K5, K6, Durion, Athlon XP, Athlon 64 till Phenom II men nu blir det nog en Intel i5. Både på grund av en något större budget än förr men framför allt att AMD inte har några riktiga alternativ i 1500-2000kr klassen De har alltid haft bra prissättning och har det fortfarande men de saknar helt enkelt processorer som konkurrerar med i5. Faktum är att när det kommer till spel är fortfarande en högklockad Phenom II nära 4ghz det bästa de har att komma med. En generation som har många år på nacken nu.

Att köpa AMD när jag redan har en Phenom II om 3,8ghz (överklockad i och för sig) är ingen uppgradering för spelande, dessutom för nära samma pris som min Phenom gick på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Amd tillverkar många grafikchip till mobiler osv tror jag

Nej, de sålde av de delarna för flera år sedan, men som någon nämnde så har de "Hondo" på gång för åtminstone surfplattor ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av jkw:

De ligger ju som flera skrivet efter ofantligt på CPU-marknaden där Intel säljer som smör. De måste ju se till att släppa processorer som är likvärdiga i prestanda som en Intel. Sedan att de tagit över ATI grafikkorten som också säljer sämre eftersom de förmodligen är sämre gör väl inte saken bättre?

Fast nu är det ju så här att AMD har världens snabbaste grafikkort med en GPU. Radeon HD 7970 Ghz Edition.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

jag bytte ut min intel pentium dual 2.50GHZ då jag köpte den så var den dyr det var 5 år sen o nu när amd fx 8120 kom så köpte jag den och fick upp den till 4GHZ det är skillnad på priset och amd gör bra saker.

Intel är en ren överklass som tex intel i7 är en överklass för dom som har pengar

Permalänk
Medlem

Troligtvis så kommer AMD att av styrelsen sättas i konkurs för att skydda sig mot åtal och utredningar inom 1-4 år beroende på om lågkonjunkturen fortsätter..

Det enda som kan rädda AMD ifrån en säker företagsdöd är om aktieägarna sparkar hela styrelsen och företagets ledarskap och sätter dit nya personer att leda företaget och som tar företaget "back to basic", alltså man dumpar allt onödigt samtidigt som man prioriterar försäljning av en bred skara av produkter som kan bringa in pengar, och använder stora delen av vinsterna för forskning och nya sätt att sälja sina produkter.
När väl företaget sen går bra så kan man ju låta bygga en egen Fabrik och inte behöva vara beroende av TSMC och IBM för produktion av företagets produkter, samt man bör skippa några generationers tillverknings-forskning för att komma ikapp Intel snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

"Sedan att de tagit över ATI grafikkorten som också säljer sämre eftersom de förmodligen är sämre gör väl inte saken bättre?"???

Skitsnack! AMD's graffekort är alldeles förträffliga enligt min mening. Min HD6850 har gått som smör sedan jag köpte det för 2 år sedan. Aldrig haft drivrutinsproblem.

Faktum är att AMD's graffekort är mer prisvärda gentemot nvidias just nu.

AMD har väl inte ens stöd för PhysX eller FXAA? Sedan de flesta Windows-spel jag spelat så är spelet "byggt för" NVidia. Hur för klarar man det liksom?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

AMDs grafik är inget fel på, ofta (inte alltid) är dom bättre än Nvidia i samma prisklass.
Tror inte den största summan dom får är från folk som köper dessa grafikkort utan bärbara märkesdatorer mm.

Som jag skrev tidigare till en annan person. AMD-grafikkort har inte stöd för PhysX och FXAA. Hur kan man då välja ett ens köpa ett sådant kort när de flesta moderna spel satsar på dessa två tekniker?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

AMD har större marknadsandel på grafikkort än Nvidia

Jasså? Källa?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att släppa en processor likvärdig Intels är ingen lek, så det är antagligen bättre om AMD istället fokuserar på andra områden (mobilt osv) där de har bättre chans. Icke att förglömma att AMD:s APU:er har groteskt mycket bättre grafikprestanda än Intel förstås...

Mobilt har jag inte ens hört om någon mobil som kör en AMD-krets. Däremot vet jag att alla moderna Android-baserade telefoner kör Nvidias Tegra. Vilka moderna smartphones använder en AMD-krets?

Skrivet av backfeed:

Att grafikkorten skulle sälja dåligt stämmer väl dock inte - AMD går väl rätt bra i vinst på grafiksidan? Sämre än något annat (Nvidia) är de absolut inte.

Jag uppfattar det som generellt att de flesta satsar med på Nvidia, det vill säga de som tillverkar spelen. I och med PhysX och FXAA plus att många spel jag har spelat så kommer det upp en fet Nvidia logga "Nvidia - The way it's ment to be played" eller något i den stilen. Aldrig har jag skådat en ATI/AMD logga. :-S

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Skrivet av jkw:

Som jag skrev tidigare till en annan person. AMD-grafikkort har inte stöd för PhysX och FXAA. Hur kan man då välja ett ens köpa ett sådant kort när de flesta moderna spel satsar på dessa två tekniker?

1. Finns 5 spel som verkligen använder PhysX motorn( kollade för inte så längesedan, inga vettiga spel ivf. Batman)
Sen finns det en del spel som använder PhysX(effekter, en liten bit... tillför inte så mycket mer än en massa partiklar) vilket är Borderlands... och... bordelands 2! och... ehm... Metro2033(som f.ö funkar skit med Nvida, ironiskt va?)

Sedan så har ju Nvidia inget grafikkort som står imot AMD Pris mot pris. Jag menar ett ATi 7970 3GB har en snabbare GPU, mer minne Bättre minnes buss och 1000kr i lägre pris. Varför välja Nvida?

Många spel nyttjar inte PhysX... Förutom bordelands, batman och metro2033(som fortfarande funkar bättre med AMD) Resterade är inga vettiga spel i min mening(helt subjektivt, min åsikt)

Edit: Glömde nämna att trolla inte är tillåtet här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

Mobilt har jag inte ens hört om någon mobil som kör en AMD-krets. Däremot vet jag att alla moderna Android-baserade telefoner kör Nvidias Tegra. Vilka moderna smartphones använder en AMD-krets?

Jag uppfattar det som generellt att de flesta satsar med på Nvidia, det vill säga de som tillverkar spelen. I och med PhysX och FXAA plus att många spel jag har spelat så kommer det upp en fet Nvidia logga "Nvidia - The way it's ment to be played" eller något i den stilen. Aldrig har jag skådat en ATI/AMD logga. :-S

Vad är FXAA?

Finns inte många vettiga spel som kör npgon vettig physx. De mesta har någon liten scen i spelet som har lite feta effekter, sen spelar det ingen roll. Metro 2033 funkar bättre på AMD trots att det är "Nvidia - The way it's ment to be played". Och physx-effekterna fungerar även mär man kör Radeon eftersom de då körs på processorn. Jag valde att köra physx på processorn när jag spelade metro eftersom det krånglade som fan när man körde det på grafikkortet.

Att ett spel är "Nvidia - The way it's ment to be played" betyder inte per automatik att de funkar bättre med nvidia, nvidia har bara sponsrat spelet och mutat sig till reklam.

Amd satsar på att göra snabba kort. Nvidia satsar på att muta speltillverkarna till att anpassa spelen till deras kort = de funkar sämre på amd-kort trots att de är snabbare.

Permalänk

Jag som personligen hatar AMD hoppas verkligen inte att dom går under, då intel/nvidia kommer få övertaget över hela marknaden något brultalt, och priserna kommer bli sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

Som jag skrev tidigare till en annan person. AMD-grafikkort har inte stöd för PhysX och FXAA. Hur kan man då välja ett ens köpa ett sådant kort när de flesta moderna spel satsar på dessa två tekniker?

Jag var så besviken på PhysX, dels för att det buggade i alla spel som hade det, och dels för att det fanns inte i många moderna spel som du nu säger.
Det är äldre spel som har det.
FXAA, ja du, är det ett måste? Nej, vad jag sett är det ingen stor skillnad.
Luktar Nvidia Fanboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vad är FXAA?

Finns inte många vettiga spel som kör npgon vettig physx. De mesta har någon liten scen i spelet som har lite feta effekter, sen spelar det ingen roll. Metro 2033 funkar bättre på AMD trots att det är "Nvidia - The way it's ment to be played". Och physx-effekterna fungerar även mär man kör Radeon eftersom de då körs på processorn. Jag valde att köra physx på processorn när jag spelade metro eftersom det krånglade som fan när man körde det på grafikkortet.

Att ett spel är "Nvidia - The way it's ment to be played" betyder inte per automatik att de funkar bättre med nvidia, nvidia har bara sponsrat spelet och mutat sig till reklam.

Amd satsar på att göra snabba kort. Nvidia satsar på att muta speltillverkarna till att anpassa spelen till deras kort = de funkar sämre på amd-kort trots att de är snabbare.

Tänker inte ställa mig på någons sida, det verkar som om båda är små fans.
Det finns gott om Nvidia kort som spöar Radeon kort och Radeon kort som spöar Nvidia kort.
Tror man att bara ett utav dom alltid är bäst ja då är man antagligen inte kunnig överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Varför?
1. Marknadsföring, Intel vet hur man gör och har även mycket större budget för det.
2. Hela nätet flödade bokstavligen med Bulldozers misslyckande när den lanserades, du tror det är så enkelt att bara vända allt som skrevs?
Faktum är att inte alla är datornördar och går på rekomendationer, och frågar kanske en kompis som är semi uppdaterad, och även dom ser bara bulldozers lansering som ett STORT misslyckande.

Och nej det har inte ett jädra dugg med fanboy att göra, en extremt dålig lansering förstörde bulldozer rejält, och det är INTE lätt att hämta upp bara sådär om du nu tror det.

Om AMD faktiskt hade lyckats med sin bulldozer lansering hade det kanske sett annorlunda ut, nu gjorde dom knappast det.

Japp, det är just det som är felet med folk...dom kan aldrig tänka SJÄV!!! Jag tycker inte att marknadsföringen ska styra köpandet! Varför kan de inte lära sig att tänka kritiskt? När jag ser AMDs lansering misslyckades STORT som rubrik så tänker jag Hmm nu tar dom kanske i liiite, varför är den misslyckad?Och så ställer man upp plus och minus i huvet typ såhär

Intels plus:
sval
effektiv
snabbare (typ plus minus 5-10%)

Intels minus:
Dyr och tillverkaren går mot monopol

AMDs plus:
billigare (ca 30%)
likvärdig prestanda i spel
klarar sig bra i mångtrådat
under dog

AMDs minus
Varm
strömhungrig
Ännu hungrigare vid klock!

Då ser man snabbt att AMD har mer BANG for THE BUCK
To hard? Nej inte om man är kritisk...

Men som sagt folk är folk och folk gillar att lyssna på andra folk som lyssnar på reklam folk som snackar skit om andra folks CPUer

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Hela deras prestanda och mellan-prestand segment är obefintligt. Deras processorer ligger flera år efter. De finns bara i lågprestanda segmentet och även där har de problem mot Intel och även Arm.

AMD är ju skitstarka i mellansegmentet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD är ju skitstarka i mellansegmentet.

Nej, de har bara produkter i lågprestandasegmentet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam

Fixar resten av debatten.
Ratatosk- Jo!
IceDread - Nej!
Ratatosk- Jo!
IceDread - Nej!
Ratatosk- Jo!
IceDread - Nej!
osv,

Så slipper forumet se tråden spammas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Japp, det är just det som är felet med folk...dom kan aldrig tänka SJÄV!!! Jag tycker inte att marknadsföringen ska styra köpandet! Varför kan de inte lära sig att tänka kritiskt?

Det har inte så mycket med att "tänka själv" och "kritiskt" egentligen, marknadsföring påverkar en i högsta grad omedvetet. Alla beslut du tar när du exempelvis handlar är inte grundade på fria val, utan det är hela tiden omedvetna processor i hjärnan som styr vad du gör, det kan vara lukter, synintryck, marknadsföring, ljud osv osv. Ditt omedvetna ja bluffar oftast dig och gör så att du tror att besluten är helt och hållet dina. Hur medvetna besluten är ju olika fall till fall, men det finns alltid en miljöpåverkan i allt du gör.

Så ja, negativ marknadsföring för Bulldozer påverkar köpbeteendet bland konsumenterna vare sig de vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Den eviga debatten... AMD är inte prestanda, Intel ÄR

Så ni kan väl köpa AMD ni som vill ha budget

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

Mobilt har jag inte ens hört om någon mobil som kör en AMD-krets. Däremot vet jag att alla moderna Android-baserade telefoner kör Nvidias Tegra. Vilka moderna smartphones använder en AMD-krets?

Precis, så AMD borde exempelvis satsa hårdare på den fronten, menade jag.

Skrivet av jkw:

Jag uppfattar det som generellt att de flesta satsar med på Nvidia, det vill säga de som tillverkar spelen. I och med PhysX och FXAA plus att många spel jag har spelat så kommer det upp en fet Nvidia logga "Nvidia - The way it's ment to be played" eller något i den stilen. Aldrig har jag skådat en ATI/AMD logga. :-S

Jag tycker att Nvidia och AMD är tämligen likvärdiga i praktiken. I just den här generationen har Nvidia ett övertag med högre prestanda per watt, men i nästa generation kan det lika gärna vara tvärtom.

Att Nvidias drivrutiner skulle vara bättre stämmer inte heller. Jag vågar påstå att Nvidia och AMD har lika mycket drivrutinsrelaterade problem (med individuella dalar och toppar); en erfarenhet jag fått efter att ha kört grafikkort från båda tillverkarna parallellt i olika maskiner i många år.

Att spelutvecklarna "förespråkar" Nvidia eller AMD har inget att göra med hur bra grafikkorten är, utan det handlar helt enkelt bara om sponsorpengar. Nvidia har alltid kastat mer pengar och resurser på spelutvecklare än vad AMD/ATI gjort, så vitt jag vet, antagligen för att de haft större ekonomiska möjligheter att göra det (eller för att AMD varit snåla eller korkade, kanske... hehe). Underligt om du ALDRIG stött på en AMD-logga i ett spel dock, SÅ sällsynt är det inte.

Visa signatur

5950X, 3090