Flaskhalsar gtx 660 med i3 530 @ 4,1ghz?.

Permalänk

Flaskhalsar gtx 660 med i3 530 @ 4,1ghz?.

Godkväll.

Idag anlände mitt gtx 660, hurra , men när jag väl började spela lite mer krävande spel t.ex. Tera Online(kanske inte det mest optimerade spelet ever.)
Så märkte jag att gpu'n inte steg över 82% använding, och jag undrar då om det är Cpu'n som flaskar eller andra saker som kan göra det.(Titta min signatur för minna speccs.)

Eftersom jag inte är en haj på flaskhalsar eller GPU i allmänhet, men jag finner det konstigt att den inte drar 100% när det behövs, och så vit jag läst på så borde en i3 @ 4ghz närma sig en i5 i stock, dock kan det ju vara att min i3 530 är ganska gammal.

Tl;dr:Flaskar gtx 660 med i3 530(clarkedale)@4,11 ghz?

Permalänk
Medlem

Se det som ett gott tecken att den inte behöver arbeta för fullt! Skulle den göra det då skulle det förmodligen vara något som flaskar.
Klarar den det den ska klara enligt bench så är det inget fel på systemet

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Se det som ett gott tecken att den inte behöver arbeta för fullt! Skulle den göra det då skulle det förmodligen vara något som flaskar.
Klarar den det den ska klara enligt bench så är det inget fel på systemet

Jaha, trodde att den inte arbete för fullt var ett sämre tecken. (Lär sig saker varje dag )
Men vaför jag undrar är att en kille i guilden lirar med 660 o en i5:a och får ut 20 fps mer, Kan tänkas att det är pga quad coresen, men borde inte vara sådan skillnad.(Rätta mig gärna.)

Permalänk
Medlem

en gammal tvåkärnig i3 utan hyperthreading som sandybridge/ivybridge har (även sämre arkitektur) kommer troligtvis begränsa ett gtx660 även om den är överklockad

mitt tips leta efter en begagnad i5 750/760 eller i7 860- så är det det billigaste alternativet att få upp spelprestandan då din i3a inte hänger med

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Jaha, trodde att den inte arbete för fullt var ett sämre tecken. (Lär sig saker varje dag )
Men vaför jag undrar är att en kille i guilden lirar med 660 o en i5:a och får ut 20 fps mer, Kan tänkas att det är pga quad coresen, men borde inte vara sådan skillnad.(Rätta mig gärna.)

killen med i5 har antingen hyperthreading eller 4 kärnor vilket ger mkt mer prestanda än din i3a i flertrådade spel

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Jaha, trodde att den inte arbete för fullt var ett sämre tecken. (Lär sig saker varje dag )
Men vaför jag undrar är att en kille i guilden lirar med 660 o en i5:a och får ut 20 fps mer, Kan tänkas att det är pga quad coresen, men borde inte vara sådan skillnad.(Rätta mig gärna.)

Det beror ju på. Sen så får man ju kolla upp om man kör massa annat i bakgrunden. Jag brukar stänga ner så mycket som möjligt (har bara antivirus, steam/origin och något mer) när jag spelar för att få ut så bra fps som möjligt. Men det kan ju vara att hans i5a är nyare och bättre.
Jämför man till exempel din i3a och min i5a (se signatur) så är i5an långt mycket bättre och 1 år nyare

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

en gammal tvåkärnig i3 utan hyperthreading som sandybridge/ivybridge har (även sämre arkitektur) kommer troligtvis begränsa ett gtx660 även om den är överklockad

mitt tips leta efter en begagnad i5 750/760 eller i7 860- så är det det billigaste alternativet att få upp spelprestandan då din i3a inte hänger med

Jo, tyvärr kommer det nog dröja ett tag innan jag får pengar. ^^
Men som sagt, det får bli att spara lite varje månad för en i5:a. Jag tackar er för de snabba svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

en gammal tvåkärnig i3 utan hyperthreading som sandybridge/ivybridge har (även sämre arkitektur) kommer troligtvis begränsa ett gtx660 även om den är överklockad

mitt tips leta efter en begagnad i5 750/760 eller i7 860- så är det det billigaste alternativet att få upp spelprestandan då din i3a inte hänger med

Skrivet av b3h4ppyn0w:

killen med i5 har antingen hyperthreading eller 4 kärnor vilket ger mkt mer prestanda än din i3a i flertrådade spel

Men hörrö dudu!
http://ark.intel.com/products/46472/Intel-Core-i3-530-Process...
En 2 kärnig med HT är det allt, 2 år gammal, inte så dålig när den är så högt klockad.
Om jag var TS skulle jag hellre köpt något i i5 2500K stilen, kanske väntat på att den sjunker i pris efter att nya cpuer kommit.

Permalänk

i3 530 har nu nu dock faktiskt hyper threading. Du kan ju kika om processorn ligger 100% eller lägre för att utesluta fler faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

i3 530 har nu nu dock faktiskt hyper threading. Du kan ju kika om processorn ligger 100% eller lägre för att utesluta fler faktorer.

Precis! Att jag inte tänkte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Men hörrö dudu!
http://ark.intel.com/products/46472/Intel-Core-i3-530-Process...
En 2 kärnig med HT är det allt, 2 år gammal, inte så dålig när den är så högt klockad.
Om jag var TS skulle jag hellre köpt något i i5 2500K stilen, kanske väntat på att den sjunker i pris efter att nya cpuer kommit.

lol hade för mig att i3 inte fick HT förens lanseringen av sandybridge men den kan forfarande inte matcha en riktig fyrkärning cpu

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

i3 530 har nu nu dock faktiskt hyper threading. Du kan ju kika om processorn ligger 100% eller lägre för att utesluta fler faktorer.

Jo, får kika på det, får bli att spela lite nu då. (vilken börda)

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att cpun sätter begränsningen just eftersom det är så lättdrivet spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

lol hade för mig att i3 inte fick HT förens lanseringen av sandybridge men den kan forfarande inte matcha en riktig fyrkärning cpu

Sant att den inte gör. Men TS klarar sig ett tag till med den cpun. Snart kan han ju få riktigt bra grejer för bra pris.

Permalänk

Cpu:n ligger på 60% i combat, så det borde ej vara något med det.

Permalänk
Medlem

Excelente! Tror din cpu hänger med ett tag till.