HTC släpper J Butterfly i Japan med rekordhöga 440 ppi

Permalänk
Medlem

Är väl kul att utvecklingen går frammåt. Personligen så duger allt över 300ppi till mig o 440ppi ger inget köpsug. Dock verkar luren som helhet väldigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Butterfly bredvid SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag tror inte prio 1 är ett ringa längre, ringa är bara en bonus

Ja du har nog alldeles rätt.
Man får snart köpa sig en riktig mobiltelefon ;=)

Fortfarande dock roligt att se alla med 5" eller större springa runt som fån ;=)
Garvar varje gång ja ser dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Jo du bör vara en hårdvarufantast för att passa in här eftersom det är ett forum tillhörande en specifikt hårdvaruinriktad tidning.

Tidning?, ja tack! Gärna med en inbyggd Raspberry i! Låt säga 1 gång/år med alla fredagspaneler/podcast från året + bonusmaterial i form av bloopers & shyssta guider .... Jag köper direkt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Emerald:

Riktigt snygg. Dock känns det inte längre nödvändigt att lägga 5k+ på en mobil då dom flesta innehåller samma funktioner, inget nytt bortsett från hårdvaran.

Årets absolut dummaste inlägg, grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nej jag tror det är Sharp som står för panelen... Tror det finns en viss "koppling" till denna nyheten
http://www.sweclockers.com/nyhet/15945-sharp-borjar-masstillv...

Sharp börjar masstillverka 5,0"-skärm i 1080p för mobiltelefoner

Japanska Sharp meddelar att företaget inleder massproduktionen av en ny skärmpanel för smarta mobiltelefoner. Den nya modellen klämmer in 1 920 x 1 080 pixlar på endast fem tum.

Stora mobiltelefoner är i ropet. Japanska Sharp, som för övrigt fyller hundra år, rider på vågen och meddelar att företaget drar igång massproduktionen av en ny skärmpanel för smarta mobiltelefoner på 5 tum – en udda storlek som snuddar på gränslandet till surfplatta.

This LCD panel employs CG-Silicon technology*2, a new pixel design, and an innovative production process to achieve the same number of pixels in a smartphone-size screen as there are in a full-HD LCD TV.

Den ny skärmpanelen är dock inte vilken femtummare som helst utan innehåller cirka 2,07 miljoner pixlar och klarar därmed av att visa fullfjädrade 1080p. Det innebär att punkttätheten kliver upp till skyhöga 443 ppi, vilket kan jämföras mot Apples Retina-display i Iphone 4 och senare på 326 ppi.

Sharp avslöjar dock inte exakt vilka produkter som den nya skärmpanelen är avsedd för, men konstaterar att den kort och gott ska användas i "morgondagens mobiltelefoner".

Dold text

Jo det kanske är Sharp då , men inte omöjligt att det är LG:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15467-lg-display-gor-5-tums-...

Permalänk

Är detta samma skärmpanel som vi kommer att se i Nexus 5?
Hoppas det!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Coolt! Men varför används aldrig Nokias kommande lurar i jämförelser? Det känns som det bara är Android och Ios som finns hos det svenska folket!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Coolt! Men varför används aldrig Nokias kommande lurar i jämförelser? Det känns som det bara är Android och Ios som finns hos det svenska folket!

För att windows på telefonen inte är så populärt, och det är för nytt, tog ett bra tag för android att mogna, det lär ju göra det för windows phone oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Coolt! Men varför används aldrig Nokias kommande lurar i jämförelser? Det känns som det bara är Android och Ios som finns hos det svenska folket!

För ingen har levererat något intressant på Windows Phone? För att dra något extremt så vore det som att klaga på att det inte skrivs tillräckligt om Bada. Nämns mer än det gör sig rätt för. Det blir ju bara att kritisera och kritisera om man ska skriva om alla applikationer som fungerar sämre än de gjorde på Symbian 2010, Skype som inte fungerar ordentligt och inte tar samtal i bakgrunden osv. Trotts att de har haft massor med tid på sig vid det här laget så finns det inget positivt att skriva och man får helt enkelt lämna ämnet tills dess att Microsoft faktiskt lanserar något. De har dödat MeeGo och därmed mycket av intresset som fanns hos tekniksidor. Symbian som mainstream för folk som vill ta bilder, sitta på facebook, surfa, spela angry birds, lyssna på spotify, ta emot voip-samtal i bakgrunden osv har de gjort allt för att förminska också, de har dödat framtiden och de har även dödat flera tillkännagivna enheter och vill hela tiden påpeka att framtiden bara är på ett spår där de inte har något idag. Man kan bli deprimerad av mindre och de har förstört stora värden i Finland.

Det är intressantare om de skriver om Blackberry 10 och Playbook OS 2.1. Sistnämnda har både enhet, OS och SDK. SDK:t är även för BB10. Där har du Qt, C++/C, HTML5, Android-appar som förpackas om osv.

Visst kan du nämna att Lumia 920 med LTE kommer stödja 800, 900, 1800, 2100 och 2600 banden, ha S4 Plus osv. Men det blir rätt betydelselöst när enheter som Galaxy Note II (LTE) kommer med quad-band LTE på 800, 900, 1800 och 2600 (alla band som kommer användas i Sverige av de stora). När enheter på Android kommer ut med S4 Pro (Adreno 320) när som helst och redan har en hel drös med S4 Plus. Svårt att jämföra med något som inte finns ännu. Jelly Bean vet vi ju redan hur det rullar. Hårdvarumässigt är det inget märkvärdigt. Menar du ppi så har Lumia 920 332 ppi. Fast Xperia S från Sony har t ex 342 ppi så det är inget att skryta med i säg och fullt rimligt att jämföra med mobiler folk faktiskt använder och köper. HTC har också redan haft Rezound med 342 ppi. I detta fall så jämförde de med två enheter som finns ute hos kunderna redan.

Permalänk
Medlem

blir nog att byta mobil då i december XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Sötast
Skrivet av LCarlsson:

åh nej hårdvaran är nyare och bättre det är ju jättedåligt!

för man vill ju inte ha en telefon som har snabbare processor , har bättre skärm, stöd för nfc, lte och är snygg...

Han kanske är iPhone ägare?

De gillar inte att vår 1 år gamla Nexus har jämnlik prestanda som iPhone5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

De gillar inte att vår 1 år gamla Nexus har jämnlik prestanda som iPhone5

Eh? Dags att läsa på lite om mobilhårdvara för din del låter det som.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Eh? Dags att läsa på lite om mobilhårdvara för din del låter det som.

Nejdå, visst skiljer hårdvaran sig, men Nexus med JB presterar i praktiken ungefär lika snabbt som 5an med iOS6, sen om det är en traktor eller porsche under huven kan ju kvitta

Skrivet av Toivo83:

"snabbare processor" , vad ska jag med det till?

tycker dagens mobiler sköter spotify ,sms,samtal och video bra.
Eller kanske sms:en kommer snabbare fram eller samtalen låter bättre ? hmm svårt detta.

aldrig ens kollat speccen för mobiler.

Skidpjäxor med ny design som är extra mjuk, vad ska jag med det till? Jag åker ju inte skidor.

Nej, jag ser inte meningen med att svara i en tråd som har ett ämne man inte är intresserad av.

Skrivet av Triton242:

Förstår att vissa gillar stora skärmar. Men just grundfunktionen telefon med så stora skärmar går ju helt förlorad.
Sedan kul att höra om att designen tilltalar vissa. Ni skulle bara veta hur dumma ni ser ut på stan med de där stekpannorna vid huvudet

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Triton242:

Ja du har nog alldeles rätt.
Man får snart köpa sig en riktig mobiltelefon ;=)

Fortfarande dock roligt att se alla med 5" eller större springa runt som fån ;=)
Garvar varje gång ja ser dem.

Själv tycker jag faktiskt inte att det är så fruktansvärt långsökt att förstå att de personerna som köper en smartphone inte köper den för att de vill ha en telefon som endast har ring/sms funktion.

Jag brukar skratta åt folk som kör lastbilar haha, vad ska de med så mycket utrymme till? Garvar varje gång jag ser dem...?
Olika syfte och användningsområden, tror inte det är svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nejdå, visst skiljer hårdvaran sig, men Nexus med JB presterar i praktiken ungefär lika snabbt som 5an med iOS6, sen om det är en traktor eller porsche under huven kan ju kvitta

Nej, de presterar inte lika. Visst när du navigerar runt i gränssnittet som inte behöver mycket kraft fungerar säkert Nexus gamla OMAP 4460 SoC fint men för tyngre applikationer så som spel är Apples A6 bra mycket snabbare.

Den enda SoC som kan jämföra sig med Apples A6 idag är Qualcomms S4 Pro, så nästa Nexus lär ligga i samma klass om det stämmer att den baseras på LGs kommande Optimus G.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Nej, de presterar inte lika. Visst när du navigerar runt i gränssnittet som inte behöver mycket kraft fungerar säkert Nexus gamla OMAP 4460 SoC fint men för tyngre applikationer så som spel är Apples A6 bra mycket snabbare.

Den enda SoC som kan jämföra sig med Apples A6 idag är Qualcomms S4 Pro, så nästa Nexus lär ligga i samma klass om det stämmer att den baseras på LGs kommande Optimus G.

Ja självklart, menade allt utom 3dspel och 3d applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja självklart, menade allt utom 3dspel och 3d applikationer

Även i CPU krävande applikationer är iPhone 5 vassare då den har en kraftfullare CPU arkitektur. Men pratar vi om att navigera runt i OS:et så kan man ju lika gärna säga att en tre år gammal iPhone 3GS är lika snabb som en SGS3 eller Note 2 då

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Även i CPU krävande applikationer är iPhone 5 vassare då den har en kraftfullare CPU arkitektur. Men pratar vi om att navigera runt i OS:et så kan man ju lika gärna säga att en tre år gammal iPhone 3GS är lika snabb som en SGS3 eller Note 2 då

OS? Nej, bara att kolla Nexus Jelly Bean vs i5 på youtube så ser du att de flesta applikationerna fungerar mer eller mindre exakt likadant, lika snabbt osv fastän de till och med är skrivna i olika språk.

T.ex surfa in på en hemsk webbsida som Aftonbladet skiljer ungefär 0.5 sek i laddningstid, dvs knappt märkbart.
Man får ju tänka på att det är Googles förra generations flaggskepp (vilket i sig iofs redan hade gammal hårdvara då den släpptes) vs Apples nya... det är ju ingen snärt på fingrarna direkt

Jag kan bara tänka mig hur det blir sen när S3 får JB... Yikes, blir galet snabbt, vilket man iofs redan kan se på custom roms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

OS? Nej, bara att kolla Nexus Jelly Bean vs i5 på youtube så ser du att de flesta applikationerna fungerar mer eller mindre exakt likadant, lika snabbt osv fastän de till och med är skrivna i olika språk.

T.ex surfa in på en hemsk webbsida som Aftonbladet skiljer ungefär 0.5 sek i laddningstid, dvs knappt märkbart.
Man får ju tänka på att det är Googles förra generations flaggskepp (vilket i sig iofs redan hade gammal hårdvara då den släpptes) vs Apples nya... det är ju ingen snärt på fingrarna direkt

Jag kan bara tänka mig hur det blir sen när S3 får JB... Yikes, blir galet snabbt, vilket man iofs redan kan se på custom roms

Det går snabbt på äldre iPhones också med iOS 6.0. Jämför BrowserMark, SunSpider osv, iPhone 4S är snabbare än Nexusen trots att 4S har en lägre klockad Cortex A9 än Nexusen. Och iPhone 5 är mycket snabbare: http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/10

Att det sen i praktiken inte är några enorma skillnader när man surfar tex gäller som sagt även för alla telefoner. Men hur du än vänder och vrider på det är det Nexusen inte ens snabbare än iPhone 4S.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Det går snabbt på äldre iPhones också med iOS 6.0. Jämför BrowserMark, SunSpider osv, iPhone 4S är snabbare än Nexusen trots att 4S har en lägre klockad Cortex A9 än Nexusen. Och iPhone 5 är mycket snabbare: http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/10

Att det sen i praktiken inte är några enorma skillnader när man surfar tex gäller som sagt även för alla telefoner. Men hur du än vänder och vrider på det är det Nexusen inte ens snabbare än iPhone 4S.

Du menar att frugans 4S är snabbare än Nexusen fast båda ligger bredvid varandra?
Fastän det finns hundra videos som säger tvärtom?

Jag vet inte vad du läst dig till men i praktiken så ligger de bredvid varandra 4s förlorar och svårare än så är det inte

Du kanske menar pre-jellybean?

Jag behöver inga reviews från anandtech då farsan har en 5a å frugan en 4s och jag själv en gammal 4a att jämföra med hehe
Inte ens polarens S3 utan JB har mycket att säga till om mot en nexus med jb.

Han surar mest på att samsungs löfte om oktober verkar bli den 31a

Benchmarks och liknande har jag inget intresse av.
Men eftersom du lägger så stor vikt på det så körde jag det för din skull.
Och eftersom hårdvara betyder allt (?) så är min lur 50ms från S3 score och min soc är tydligen snabbare än One X's Tegra också.
https://dl.dropbox.com/u/23896733/Other/2012-10-18%2017.58.20...
Kanske ska räkna med att den laddades, körde usb debugging och tankade 4.1.2 i bakgrunden... antar att den är snabbare än S3 enligt benchen om jag kört den färsk istället

Benchmarks betyder inget.

Det är dock tråkigt att vi ska behöva gå så pass långt offtopic helt utan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du menar att frugans 4S är snabbare än Nexusen fast båda ligger bredvid varandra?
Fastän det finns hundra videos som säger tvärtom?

Jag vet inte vad du läst dig till men i praktiken så ligger de bredvid varandra 4s förlorar och svårare än så är det inte

Du kanske menar pre-jellybean?

Jag behöver inga reviews från anandtech då farsan har en 5a å frugan en 4s och jag själv en gammal 4a att jämföra med hehe
Inte ens polarens S3 utan JB har mycket att säga till om mot en nexus med jb.

Han surar mest på att samsungs löfte om oktober verkar bli den 31a

No offence men tar definitivt Anandtechs och andra seriösa tester framför vad "du och din fru" anser är snabbast

Och några hundra tester på youtube vågar jag också påstå att det inte finns mellan iPhone 4S (iOS 6) och Nexus (Jelly Bean) men länka dem gärna.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

No offence men tar definitivt Anandtechs och andra seriösa tester framför vad "du och din fru" anser är snabbast

Och några hundra tester på youtube vågar jag också påstå att det inte finns mellan iPhone 4S (iOS 6) och Nexus (Jelly Bean) men länka dem gärna.

Du kanske skulle sagt att du inte tror folk som har alla enheterna framför sig från början och berättat att du hellre läser gamla tester med fel versioner, men visst. Hade sparat mig massor och massor av energi, från början antog jag att du helt enkelt var en person som inte hade den senaste informationen, inte förräns nu inser jag att du inte bryr dig om den, utan du kör på det du gillar bäst och på det viset så blir du aldrig besviken.

Du får la vänta på att någon onlinetidning gör om testerna i framtiden med de senaste uppdateringarna, borde väl väl när S3 får JB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du kanske skulle sagt att du inte tror folk som har alla enheterna framför sig från början och berättat att du hellre läser gamla tester med fel versioner, men visst. Hade sparat mig massor och massor av energi, från början antog jag att du helt enkelt var en person som inte hade den senaste informationen, inte förräns nu inser jag att du inte bryr dig om den, utan du kör på det du gillar bäst och på det viset så blir du aldrig besviken.

Du får la vänta på att någon onlinetidning gör om testerna i framtiden med de senaste uppdateringarna, borde väl väl när S3 får JB.

Och du kanske skulle ha sagt att du baserade ditt kommentar på vad du och din fru tycker. Längesen jag slutade bry mig vad okända personer på teknikforum säger om de inte kan backa upp sina uttalande.

Det finns redan flera teknikforum som testat Jelly Bean. Bland annat GSMAreana har testat SGS3 med Jelly Bean: http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_iii_jelly_bean-revie...

Som synes inga jätteimponerande skillnader i de flesta fall, fortfarande långsammare än iPhone 5.

Men det var inte ens det vi diskuterade. Att din Nexus är snabbare än iPhone 5 är löjligt. Som sagt den har CPU prestanda i klass med iPhone 4S eller aningen bättre eftersom den är klockad lite högre men blir totalt överkörd av 4S i GPU prestanda. Det är fakta.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Och du kanske skulle ha sagt att du baserade ditt kommentar på vad du och din fru tycker. Längesen jag slutade bry mig vad okända personer på teknikforum säger om de inte kan backa upp sina uttalande.

Det finns redan flera teknikforum som testat Jelly Bean. Bland annat GSMAreana har testat SGS3 med Jelly Bean: http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_iii_jelly_bean-revie...

Som synes inga jätteimponerande skillnader i de flesta fall, fortfarande långsammare än iPhone 5.

Men det var inte ens det vi diskuterade. Att din Nexus är snabbare än iPhone 5 är löjligt. Som sagt den har CPU prestanda i klass med iPhone 4S eller aningen bättre eftersom den är klockad lite högre men blir totalt överkörd av 4S i GPU prestanda. Det är fakta.

Har aldrig sagt att Nexus är snabbare än 5, citera gärna, har aldrig sagt att Nexus har bättre GPU prestanda än 4S, citera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig sagt att Nexus är snabbare än 5, citera gärna, har aldrig sagt att Nexus har bättre GPU prestanda än 4S, citera gärna.

Ok, du sa jämlik prestanda men det stämmer ju inte heller. Inte heller specificerade du vilken typ av prestanda du menade så...

Missförstå mig inte. Säger inte att det är någon enorm skillnad i praktiken men det är det inte mellan några av de senaste årens mobiler vad gäller så pass enkla saker som browser-prestanda. Jag har också jämfört många mobiler personligen och de flesta high-end från senaste året är fortfarande vassa och skillnaderna mellan dem är väldigt små på denna punkt.

Det var därför jag tycker ditt inlägg var onödigt för du kunde göra precis samma sak fast tvärt om, att ta en gammal iPhone 4S och säga att den är "jämlik" med de senaste Android-mobilerna vad gäller "prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, de presterar inte lika. Visst när du navigerar runt i gränssnittet som inte behöver mycket kraft fungerar säkert Nexus gamla OMAP 4460 SoC fint men för tyngre applikationer så som spel är Apples A6 bra mycket snabbare.

Den enda SoC som kan jämföra sig med Apples A6 idag är Qualcomms S4 Pro, så nästa Nexus lär ligga i samma klass om det stämmer att den baseras på LGs kommande Optimus G.

S4 Pro är inte bara jämförbar utan generellt snabbare än A6 i Benchmarks, och jag kan tänka mig att S4 Pro SoC kommer ha ännu högre poäng när mjukvaran har optimerat ännu bätter från andra tillverkare.

Sen är ju hårdvara inte bara en SoC utan man vill ju också se vad grafiken ritar upp och där kommer skärmens betydelse in.
Där har iPhone 5 inte en chans mot de flesta toppmodeller idag i både färger, betraktningsvinklar, storlek.

Du tjatar väldigt mycket om din A6 i trådar, men skärm har nästa lika stor betydelse eftersom det är där resultatet visar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

S4 Pro är inte bara jämförbar utan generellt snabbare än A6 i Benchmarks, och jag kan tänka mig att S4 Pro SoC kommer ha ännu högre poäng när mjukvaran har optimerat ännu bätter från andra tillverkare.

Sen är ju hårdvara inte bara en SoC utan man vill ju också se vad grafiken ritar upp och där kommer skärmens betydelse in.
Där har iPhone 5 inte en chans mot de flesta toppmodeller idag i både färger, betraktningsvinklar, storlek.

Du tjatar väldigt mycket om din A6 i trådar, men skärm har nästa lika stor betydelse eftersom det är där resultatet visar sig.

Optimus G har testats av Anandtech m.fl och den når inte till A6 prestanda i "CPU"* tester som BrowserMark eller SunSpider så nej, av det vi sett hittills är den inte snabbar vad gäller CPUn men visst kan det bli bättre för S4 Pro med mer mogen mjukvara. GPUn i S4 Pro är strålande och den slår A6 i GLBenchmarks tyngsta test, om än ej med mycket. A6 presterar åandra sidan lite bättre vid mindre krävande GPU load. Så GPU mässigt är det väldigt jämna.

Som jag sagt förr. Anser att S4 Pro och A6 står i en klass för sig just nu vad gäller SoC sett till kombinationen CPU/GPU.

Att skärmen i iPhone 5 inte har en chans mot de flesta av dagens toppmodeller är ju totalt fel. Läs Anandtechs djupingående test av iPhone 5s skärm eller den från DisplayMate som utvecklar professionella kalibreringsmjukvara. De anser att det är den bästa mobilskärm de testat.

Anandtech: http://www.anandtech.com/show/6334/iphone-5-screen-performanc...

Citat:

To put this in perspective, in the past few years I've reviewed probably 30-40 different displays, from PC monitors to TVs to projectors. Not a single one, out of the box, can put up the Gretag Macbeth dE numbers that the iPhone can, and perhaps one projector (which listed for $20,000) can approach the grayscale and color accuracy out of the box.

I do know that if TV and PC Monitor vendors were able to provide displays that looked like this out of the box, professional calibrators would lose a good amount of business. The new panel in the iPhone 5 is simply remarkable in quality and if it were a PC monitor, I'd give it a Gold Award on the basis of its performance.

DisplayMate: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

Citat:

Smartphone displays are continuing their rapid evolution in performance. Apple has again taken the lead in methodical refinements and factory calibration that are necessary to produce accurate very high picture quality. Based on our extensive Lab measurements the iPhone 5 has a true state-of-the-art accurate display – it’s not perfect and there is plenty of room for improvements (and competitors) but it is the best Smartphone display we have seen to date based on extensive Lab measurements and viewing tests.

*Edit: vill tillägga att jag inte anser dessa benchmarks vara något vidare för avgöra CPU prestanda då det även handlar mycket om mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Optimus G har testats av Anandtech m.fl och den når inte till A6 prestanda i "CPU"* tester som BrowserMark eller SunSpider så nej, av det vi sett hittills är den inte snabbar vad gäller CPUn men visst kan det bli bättre för S4 Pro med mer mogen mjukvara. GPUn i S4 Pro är strålande och den slår A6 i GLBenchmarks tyngsta test, om än ej med mycket. A6 presterar åandra sidan lite bättre vid mindre krävande GPU load. Så GPU mässigt är det väldigt jämna.

Som jag sagt förr. Anser att S4 Pro och A6 står i en klass för sig just nu vad gäller SoC sett till kombinationen CPU/GPU.

Att skärmen i iPhone 5 inte har en chans mot de flesta av dagens toppmodeller är ju totalt fel. Läs Anandtechs djupingående test av iPhone 5s skärm eller den från DisplayMate som utvecklar professionella kalibreringsmjukvara. De anser att det är den bästa mobilskärm de testat.

Anandtech: http://www.anandtech.com/show/6334/iphone-5-screen-performanc...

DisplayMate: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

*Edit: vill tillägga att jag inte anser dessa benchmarks vara något vidare för avgöra CPU prestanda då det även handlar mycket om mjukvaran.

Du har nog missförstått mig. Det behöver inte va antingen eller, nej iPhone 5 skärm är inte något märkvärdigt och inte bland de bästa på marknaden men inte dålig heller så klart. Idag finns det väldigt många tillverkare som har fina IPS 720p skärm med bra kvalitet, inget ovanligt längre.
Självklart ska vi komma ihåg att det är tyngre för GPUn att driva mer pixlar, eftersom tex Optimus G har mer pixlar att driva än iPhone 5, men samtidigt är det två helt olika OS plattformar de körs på och prestandan CPU/GPU i benchmarks är ganska irrelevant. Det tycker säkert du med..

Jag har sätt innan att LG får generellt en bra bit mindre poäng än tex HTC med samma SoC så jag blir inte förvånad, återigen så behöver inte det avspegla i praktisk användning.

Anandtech lyckas alltid får otroliga siffror och "tycken" för iPhone. Ursäkta men jag kollar heller på en centrerad sida där alla startar på ruta 1.

Ska tilläggas att LG Optimus G inte någon färdig mjukvara än, alltså som telefonen ska säljas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du har nog missförstått mig. Det behöver inte va antingen eller, nej iPhone 5 skärm är inte något märkvärdigt och inte bland de bästa på marknaden men inte dålig heller så klart. Idag finns det väldigt många tillverkare som har fina IPS 720p skärm med bra kvalitet, inget ovanligt längre.

Hur kan jag missförstå: "Där har iPhone 5 inte en chans mot de flesta toppmodeller idag i både färger, betraktningsvinklar, storlek.".

Läs DisplayMates test, de är som sagt experter på området och det är den bästa mobilskärm de har testat, framför allt gällande färger som du specifikt nämner som något iPhone skärmen inte har en chans mot de flesta toppmodeller.

Att det finns andra telefoner med riktigt bra skärmar håller jag med om, att iPhone 5s skärm inte har en chans mot andra är dock som sagt helt fel.

Skrivet av leafbranch:

Självklart ska vi komma ihåg att det är tyngre för GPUn att driva mer pixlar, eftersom tex Optimus G har mer pixlar att driva än iPhone 5, men samtidigt är det två helt olika OS plattformar de körs på och prestandan CPU/GPU i benchmarks är ganska irrelevant. Det tycker säkert du med..

Så kallade CPU tester över olika plattformar är jag som sagt emot. Dock tycker jag GLBenchmark är helt ok för att jämföra GPU-prestanda, det påverkas inte lika mycket av mjukvaran. Det ser man av att smartphones med samma GPU oftast presterar väldigt lika, till skillnad från "CPU" tester som SunSpider där det kan variera en hel del mellan telefoner med samma CPU fast olika OS verisoner. Och GLBenchmark kör rendering off-screen, alltså alla renderar med samma upplösning så att fysiska skärmen har fler pixlar spelar ingen roll.

Skrivet av leafbranch:

Jag har sätt innan att LG får generellt en bra bit mindre poäng än tex HTC med samma SoC så jag blir inte förvånad, återigen så behöver inte det avspegla i praktisk användning.

Ska tilläggas att LG Optimus G inte någon färdig mjukvara än, alltså som telefonen ska säljas med.

Ja, tror som sagt säkerligen de kan finslipa mjukvaran för Optimus G så den når ännu lite bättre resultat. Säger inte på något sätt att den är dålig, tvärt om det är en grym SoC.

Skrivet av leafbranch:

Anandtech lyckas alltid får otroliga siffror och "tycken" för iPhone. Ursäkta men jag kollar heller på en centrerad sida där alla startar på ruta 1.

Du är fri att ha din åsikt men personligen anser jag Anandtech utan tvekan vara en av de absolut med kunniga/tekniska av teknikbloggarna (kanske bara efter Beyond3D). Deras tester brukar till skillnad från de flesta andra teknikbloggar vara väldigt ingående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hur kan jag missförstå: "Där har iPhone 5 inte en chans mot de flesta toppmodeller idag i både färger, betraktningsvinklar, storlek.".

Läs DisplayMates test, de är som sagt experter på området och det är den bästa mobilskärm de har testat, framför allt gällande färger som du specifikt nämner som något iPhone skärmen inte har en chans mot de flesta toppmodeller.

Att det finns andra telefoner med riktigt bra skärmar håller jag med om, att iPhone 5s skärm inte har en chans mot andra är dock som sagt helt fel.

Så kallade CPU tester över olika plattformar är jag som sagt emot. Dock tycker jag GLBenchmark är helt ok för att jämföra GPU-prestanda, det påverkas inte lika mycket av mjukvaran. Det ser man av att smartphones med samma GPU oftast presterar väldigt lika, till skillnad från "CPU" tester som SunSpider där det kan variera en hel del mellan telefoner med samma CPU fast olika OS verisoner. Och GLBenchmark kör rendering off-screen, alltså alla renderar med samma upplösning så att fysiska skärmen har fler pixlar spelar ingen roll.

Ja, tror som sagt säkerligen de kan finslipa mjukvaran för Optimus G så den når ännu lite bättre resultat. Säger inte på något sätt att den är dålig, tvärt om det är en grym SoC.

Du är fri att ha din åsikt men personligen anser jag Anandtech utan tvekan vara en av de absolut med kunniga/tekniska av teknikbloggarna (kanske bara efter Beyond3D). Deras tester brukar till skillnad från de flesta andra teknikbloggar vara väldigt ingående.

Jag orkar inte läsa igenom allt eftersom det står oftast samma ältande som jag själv också gör och visst man kan vrid och vända på allt tills slut vet man inte vad som är bra eller är dåligt.

Amoled mot IPS är en smakfråga, som du säger så har IPS färger som är mer naturliga men samtidigt ger amoled mer djup och färg i bilden.
Kolla bara på en Samsung OLED TV på Elgiganten, helt otroligt vilken bild och skillnad mot andra TV tekniker.