Permalänk
Medlem

CPU kylare till höga RAM minnen?

Hej Sweclockers!

Detta har diskuterats många gånger på olika forum men jag blir inte klok på "svaren". Efter att ha googlat i evigheter på ämnet utan att ha blivit mycket klokare så tänkte jag fråga er som verkligen har denna kombination alternativt har testat och vet svaret.

Fungerar CPU kylaren "Thermalright Archon Multi RT" tillsammans med 4 st höga Vengeance minnen på ett Asus P8Z77-V Pro eller slår det i första minnet?

Snälla, ge mig inga tips på andra komponenter, t.e.x. vattenkylning, annan luftkylare, färre eller låga minnen. Är det så att kylaren inte passar och någon kan verifiera det så har frågan fått sitt svar.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Hej, jag var nyligen i samma sits. Tyvärr gav jag upp och skaffade nya minnen (passade på att öka minnesmängden också. Personligen tyckte jag det var värt det då jag hellre säkrar ljud- och kylningskvalitet gällande kylaren än att envisas med mina gamla minnen.

Dock kan jag förstå att du inte vill göra dig av med dina (nu när du har 32 Gb i fyra stickor).

Hoppas du lyckas bättre än vad jag gjorde

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Så här står det på thermalrights hemsida om den kylaren

"With the max width of 55mm, tall memory heat spreaders are avoided."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Så här står det på thermalrights hemsida om den kylaren

"With the max width of 55mm, tall memory heat spreaders are avoided."

Jo, jag läste också det för några timmar sedan men jag skulle mycket hellre vilja höra det från någon som har provat. Tack för att du letade upp det dock!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Fungerar CPU kylaren "Thermalright Archon Multi RT" tillsammans med 4 st höga Vengeance minnen på ett Asus P8Z77-V Pro eller slår det i första minnet?

Ja, det ska nog fungera. Är en riktigt bra kylare också, med en riktigt bra fläkt.

Annars pröva denna, riktigt bra kylare och fungera med det mesta men du måste köpa fläktar till den. Kanske inte alla chassin dock...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841194

NOCTUA NH-C14, fungera inte med nedre fläkten eller först minnes platsen.
PHANTEKS PH-TC14CS, har troligen samma problem som ovan.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Annars pröva denna, riktigt bra kylare och fungera med det mesta men du måste köpa fläktar till den. Kanske inte alla chassin dock...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841194

Det var på håret att minnena gick under kylaren!

Även om jag helst vill ha Archon eller åtminstånde svar på om det funkar i min låda så var det ett bra tips!

Vill passa på att säga tack för alla tips hittills och framöver men ni behöver inte googla fram alternativ för min skull då jag tycker att det är roligt. Tråden skapade jag bara för att se om någon av er använder Archon på ett P8Z77-V Pro och med höga minnen.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Vill passa på att säga tack för alla tips hittills och framöver men ni behöver inte googla fram alternativ för min skull då jag tycker att det är roligt. Tråden skapade jag bara för att se om någon av er använder Archon på ett P8Z77-V Pro och med höga minnen.

Kan inte säga säkert att dom gör det, men monterade en i min brors dator och fungerade perfekt. Var dock på en Asus P67 Pro, men kan inte tänka mig att det kan vara något problem.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Kan inte säga säkert att dom gör det, men monterade en i min brors dator och fungerade perfekt. Var dock på en Asus P67 Pro, men kan inte tänka mig att det kan vara något problem.

Du har nog rätt!

Jag ska nog ta och beställa den nu och så får jag återkomma när jag har fått den så får vi se om det funkar!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag har inte installerad mitt archon enda, på grund av mina dominator minnen.

Hej zeleni!

Har du alltså en Archonkylare som du inte kunnat installera p.g.a avståndet mellan CPU och minnen alternativt för höga minnen?
Jag vet inte om det är mindre avstånd på ditt kort, (hoppas det då jag tänker chansa och beställa kylaren nu).

Jag är dum i huvet som inte ser zeleni´s sign.
Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Sägs att de ska gå...

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

If you install the cooler onto an LGA1366 mainboard, the memory slot next to the processor socket will never be blocked. Moreover, there will be an additional 10-15 mm gap (depending on the mainboard) between the closest memory slot and the cooler fan:

This is another unique peculiarity of Thermalright Archon: it can be used in systems with tall memory heat-spreaders. I have to remind you that the distance between the contact surface of the cooler base and the lowest heatsink plate is 42.6 mm, which should also cause absolutely no interference issues with the heatsinks over the voltage regulator components. At the same time, however, there may be problems with the side panel of the system case, which may not be able to close (which is our case: the side panel of our Antec Twelve Hundred system case hit against the heatpipe ends of this tall CPU cooler). That is why we had to keep the side panel removed during our test session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Sägs att de ska gå...

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

If you install the cooler onto an LGA1366 mainboard, the memory slot next to the processor socket will never be blocked. Moreover, there will be an additional 10-15 mm gap (depending on the mainboard) between the closest memory slot and the cooler fan:

This is another unique peculiarity of Thermalright Archon: it can be used in systems with tall memory heat-spreaders. I have to remind you that the distance between the contact surface of the cooler base and the lowest heatsink plate is 42.6 mm, which should also cause absolutely no interference issues with the heatsinks over the voltage regulator components. At the same time, however, there may be problems with the side panel of the system case, which may not be able to close (which is our case: the side panel of our Antec Twelve Hundred system case hit against the heatpipe ends of this tall CPU cooler). That is why we had to keep the side panel removed during our test session.

Tack

Nu känns det ännu tryggare!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11