Stardock släpper skarpa versionen av Start8 – startmenyn till Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Jag förstår inte vad alla ska med startmenyn till räcker ju med att öppna utforskaren så har man allt man behöver där! Jag använder mappen som jag har lagt på taskbaren mer än startmenyn i w7 =p

är jag en mot tusen?

nej det är du inte.

eller använda windowstangenten som tidigare, och skriva vad man vill ha, tycker knappast att det är smidigt att leta runt i startmenyn efter program, utan sökte alltid tidigare efter vad jag ville starta, alltså, ingen skillnad, förutom att win8an är mer lättnavigerad vid sök från tangentbordet..

vad gäller att starta utforskaren, i aktivitetsfältet vid musanvändande och win+e från tangentbord.

känns personligen som folk fastnat lite i vad som är, och inte vill ge saker en riktig chans, sen finns det absolut nackdelar med win8an, men inte startmenyn för mig iaf. avstängning av dator kunde de gjort smidigare, win+c och gegga runt för att stänga av. njae.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Classic Shell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vipers:

Sökfunktionen är det enda jag använder startmenyn till, men den vet jag inte hur jag ska kunna leva utan.

Sökfunktionen finns ju om du så öppnar vilken mapp du vill uppe i högra hörnet i Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

hmm..

Att ingen har märkt att Aero Glass Transparency är borta?..

De finns tydligen någon kines där ute som jobbar på att få tillbaka detta också.

Permalänk

Förtydligande önskas; Är 35 SEK en engångskostnad eller är det en prenumerationsavgift?

Skrivet av Nyhet:

Den som vill gå över till Windows 8 men ändå behålla det traditionella Windows-utseendet kan nu ladda ned den skarpa versionen av Start8 – en kopia av den klassiska startmenyn.

Läs artikeln

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Sökfunktionen finns ju om du så öppnar vilken mapp du vill uppe i högra hörnet i Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Sökrutan i explorer fyller ju en helt annan funktion. Den söker efter filer i mappen (och underliggande mappar) som du är i. Startmenyns sök kan du använda för att söka i allt som är indexerat på datorn. från dokument till program och funktioner.

Windows 8 dumpar inte detta helt och hållet men gör det tyvärr jobbigare då den tvunget måste göra kategorier och måste defaulta till att gissa på att man alltid söker efter en typ av kategori, sen gäller det sig att man navigerar sig fram själv för att välja. Hur tydligt jag ens skriver "datorhantering" så kommer jag inte kunna trycka enter direkt och få upp fönstret. Sen är jag heller inget fan av att sökrutan då måste täcka upp hela skärmen.

Gillar spotlight i OSX..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Ja, du är tusen mot en. När jag letar efter en fil eller program så skriver jag in det i start söken och öppnar inte explorer förens jag insett att det inte kommer fram i startsök. När jag öppnar Mumble så får jag ut en tab som gör att jag kan välja server innan jag har startat programmet vilket är väldigt bekvämt.
Explorer är bra när man vet vart saken man söker efter finns men vet man inte det så måste man sitta och vänta på att den ska söka igenom hela disken om man inte vet vart man installerade skiten. Väldigt jobbigt när man har 2st 1TB diskar som nästan är fulla. Har jag precis installerat ett program och startat om så kommer jag hitta den i startmenyn. Jag slipper scrolla för att få upp den eller få problem med handleden pga. att jag måste gå igenom 3st skärmar för att komma till de sista programmen.

Tydligen så är jag inte det!

Jag använder Ctrl+R för att starta program, allt ja kan ha i startmenyn kan jag ha i en genväg till i en mapp på skrivbordet. Då är det cleant och enkelt.
Håller med om att de borde ha sökrutan kvar. Det är allt i startmenyn som jag saknar!

Skrivet av Bellerefon:

nej det är du inte.

eller använda windowstangenten som tidigare, och skriva vad man vill ha, tycker knappast att det är smidigt att leta runt i startmenyn efter program, utan sökte alltid tidigare efter vad jag ville starta, alltså, ingen skillnad, förutom att win8an är mer lättnavigerad vid sök från tangentbordet..

vad gäller att starta utforskaren, i aktivitetsfältet vid musanvändande och win+e från tangentbord.

känns personligen som folk fastnat lite i vad som är, och inte vill ge saker en riktig chans, sen finns det absolut nackdelar med win8an, men inte startmenyn för mig iaf. avstängning av dator kunde de gjort smidigare, win+c och gegga runt för att stänga av. njae.

Ja precis folk vill inte överge det som de känner sig säkra med!, men sökrutan är allt jag saknar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Stardock är nog ett av få företag jag litar på. Likt GoG, står de för DRM-fria spel som alla skall kunna spela, vare sig man bor i Australien eller Kongo, till samma pris.

Tror dock folk är lite suspekta mot dem, för att de gör så många olika saker (och utvecklar launch-bars).

Permalänk
Medlem

Bra av Samsung av lyssna på vad kunderna vill ha och göra en Start-meny. Sedan finns den väl säkert bara till Samsungs enheter, vilket är lite synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Haha, nej? Har ca 10 program i en smidig dock på skrivbordet, mer behövs inte

Men startmenyn tar ju bara lång tid, har använt dock-program sen XP. Varför vill ni ha kvar något segt och gammalt?

Jag förstår att andra använder startmenyn, men till vad förstår jag inte.

I XP och äldre kan Start-menyn ta långt tid men i Vista och Win 7 är den enkel och snabb. Win-tangenten och skriv, kan väl inte bli snabbare. Samma sak gäller i Metro men grejen är att man kan i söka på Program, Filer m.m. samtidigt och att många inte vill ha en fullscreen Start-meny.

Skrivet av huxflux:

tyvärr är det nog så, titta på office paketet, all logik försvann med office 2003.. bakgrunden var att öka produktiviteten, istället upplevs det rörigt med radvis med stora ikoner i tools fältet uppradade i en massa flikar.
Det är lite som det gamla utrycket att inte se trädet för skogen.

Men jag har bara testat W8 under väldigt kort period i beta så vågar inte uttala mig om det. Jag har bara en känsla av att det passar bättre i en touch telefon/padda än på nåt annat.

Från och med Office 2007 blev det enklare och snabbare att arbeta i MS Office. Resultatet blev bättre och så fick man ju en del nya användbara funktioner. Det jag saknar från 2003 var den här roliga hjälpfiguren som skulle komma med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Hej, Jag använder mig av Version 22.0.1229.94. Får bara upp i fullscreen oavsätt hur jag gör. Kommer väl en annan version lite senare då. Din 24.X.... verkar att fungera.

Jaha ja, du kör stable. Den har inte kommit lika lång i utvecklingen Kör på dev så går allt bra

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joshoa:

jaha, varför är mitt inlägg raderat nu då ??
sweclockers moderatorer <3

jag skrev "nu är jag redo"

Om du undrar något kan du kontakta oss via kontaktformuläret eller skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Antar du menar efter 2003? Eftersom 2003 har de härliga dropdownmenyerna som man faktiskt hittar i.

Precis, det jag menade. Tack för påpekandet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hade tankar på att lägga in Ubuntu i min laptop eftersom jag inte spelar på den och trevligt att testa något nytt, men sen när jag såg på Youtube och liknande så blir jag mycket besviken. Jag kanske är bortskämd med Windows 7... ser mer ut som det konkurrerar med gamla XP...

Permalänk
Medlem

Finns det nån anledning att gå över från win 7? Känner på mig att 7an kommer vara lika seglivad som XP.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Åttan är grym, "metro" eller vad det nu heter är ju bara en ny start-meny som ligger i fullscreen. Kört åttan sedan i våras och i förra veckan var jag hos vår leverantör på jobbet på diverse seminarier, ena hölls av produktchefen på microsoft och efter det förstår man hur grymt åttan är både för konsument samt företagsanvändare. Direct access, windows to go osv är riktigt snyggt nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Fint med start8 och classic shell ifall man blir sugen att testa på win8.

Lite smått off topic, men någon som vet ifall classic temat och quick launch finns kvar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KulanZ:

Åttan är grym, "metro" eller vad det nu heter är ju bara en ny start-meny som ligger i fullscreen. Kört åttan sedan i våras och i förra veckan var jag hos vår leverantör på jobbet på diverse seminarier, ena hölls av produktchefen på microsoft och efter det förstår man hur grymt åttan är både för konsument samt företagsanvändare. Direct access, windows to go osv är riktigt snyggt nu.

Det var som attan, du säger alltså att produktchefen på Microsoft (i Sverige, i världen, vad?) är positivt inställd till Windows 8.

Även din jobbleverantör må ju ha en viss åsikt av fler anledningar än rent objektiva sådana — hela deras affärsmodell bygger ju på att alla ska använda den huvudprodukt de jobbar med. Den dagen du hör någon så associerad med Microsoft säga något negativt är dagen innan denna leverantör inte längre är så associerad med Microsoft .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

I dagens läge är det inte så utbrett med touchskärmar hemma hos gemene man. Bärbara har en del modeller ute och på väg där man kan vända skärmen/locket och göra sin laptop till en något klumpigare tablet, men det funkar klockrent. Startmeny skulle vara ett bekymmer där.

Anledningen till att Microsoft inte kör Startmenyspåret längre är att de förutspår en lavinartad ökning av plattor/tablets/surfplattor i framtiden. Då funkar inte Startmeny. Det tror jag iaf. Se bara på deras Surface Pro.

Skulle vara kul att markera denna diskussion som en milsolpe i historien och komma tillbaka om 3-4 år och se vad som hände. Förmodligen är de flesta hemdatorerna utrustade med touchskärm, alla bärbara har det och plattor finns det i drivor

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk

Kör man Dualscreen så är Metro tyvärr bigfail..allt blir förvirrat (Det fungera bättre på en skärm)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Finns det nån anledning att gå över från win 7? Känner på mig att 7an kommer vara lika seglivad som XP.

Det har massa förbättringar "under huven" så att säga. Bättre minneshantering, mer info i Aktivitetshanteraren, snabbare lite här och var, särskilt på boot och liknande.

Samma som att 7an faktiskt var snabbare än XP trots att det var nyare och snyggare.

Det ser tyvärr väldigt avskalat och tillplattat ut i standardläge, men kör man ClassicShell för startknapp och drar hem UXStyle så man kan ändra teman på fönsterutseende till något mindre platt som t.ex. detta så blir det nästan lika snyggt som 7an.
http://nighthawk-f22.deviantart.com/art/Dark-theme-for-Windows8-RTM-324474705

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX