Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

tufft, lär ju inte behöva nvidia gpun när ubuntu används duger nog med att bara kö med intels inbyggda.
har aldrig använt ubuntu eller dual bootat förut är det nått specielt guide eller så jag behöver läsa :)?

Ne den behövs inte så mycket. Använder den typ endast när jag ska spela minecraft. Men bumblebee gör fortfarende en enorm skillnad på batteritiden så rekomenderar det starkt även om du inte skall använda nvidia-kortet.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Det går bra om det är din egen dator och du vet hur man gör för att slå av den funktionen (vilken jag gissar att de flest som klarar av att installera ett OS vet).

Men för oss som använder Ubuntu i arbetet och har en dator som till stor del styrs av en IT-avdelning så kan stöd för secure boot vara kritiskt. Folk som jobbar på IT-avdelningar verkar njuta av att göra livet så komplicerat som möjligt för sina användare så det är inte bara möjligt utan även sannolikt att Ubuntu ganska snart skulle bli förbjudet om installation krävde att man slår av secure boot.

Linux har i sig ingen nytta av secure boot (inte ännu i alla fall), så det är inget argument för. Det är grub som måste vara signerat för att man överhuvudtaget ska få ladda det och grub är i krav för att man sedan ska kunna ladda Linux-kärnan (well, det är inte ett krav, finns andra sätt, men det är sättet som Ubuntu använder).

Jo fast nazist-IT-avdelningen hittar sätt att styra vad du vill oavsett secure boot eller inte. Det finns mängder av trevliga mjukvaror ute på marknaden redan som ser till att du inte får göra något alls. En favorit verkar vara Web Sense med slumpade inställningar så att visa sidor är blockade trots att de är tämligen harmlösa medan andra är öppna som nog borde vara stängda. Ett exempel är att bilddagboken på sommarjobbet var spärrat men jag kunde logga in på min FTP...

Lättare att ta en diskussion med IT-nazisterna istället för att försöka gå runt deras hinder. För går man runt deras hinder blir de ledsna och ställer till det ännu mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo fast nazist-IT-avdelningen hittar sätt att styra vad du vill oavsett secure boot eller inte. Det finns mängder av trevliga mjukvaror ute på marknaden redan som ser till att du inte får göra något alls. En favorit verkar vara Web Sense med slumpade inställningar så att visa sidor är blockade trots att de är tämligen harmlösa medan andra är öppna som nog borde vara stängda. Ett exempel är att bilddagboken på sommarjobbet var spärrat men jag kunde logga in på min FTP...

Lättare att ta en diskussion med IT-nazisterna istället för att försöka gå runt deras hinder. För går man runt deras hinder blir de ledsna och ställer till det ännu mer.

Mycket av dessa blockeringar på diverse arbetsplatser är väl för att man ska jobba och inte härka på bilddagboken, fäjjan etc.. Så är fet iaf på mitt jobb. Även fast det är busenkelt att komma runt våra begränsningar -_-

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om man har problem så är det ju bara att slå av secure boot i UEFI. Eller är problemet att man vill ha säkerheten som det ger men ändå fortsätta tycka illa om det?

Saken med det är att Secureboot kommer krävas på arm enheter som skall ha windows loggan. Sedan så är det inte att alla tillverkare ger ens funktionen att låta någon stänga av den.

Secure Boot tar bort oss från makten i enheten och ger det Microsoft där de skall välja vad vi skall få installera och boota. Varför skall vi inte få signa våra bootloaders vi vill köra och den kod vill låta köras vid boot? Vad är nästa steg, bara få installera program Microsoft signat? Vi är redan där med IOS. Nu är det bara att vänta vem som blir först att göra det på datorer. Microsoft eller Apple.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Saken med det är att Secureboot kommer krävas på arm enheter som skall ha windows loggan. Sedan så är det inte att alla tillverkare ger ens funktionen att låta någon stänga av den.

Secure Boot tar bort oss från makten i enheten och ger det Microsoft där de skall välja vad vi skall få installera och boota. Varför skall vi inte få signa våra bootloaders vi vill köra och den kod vill låta köras vid boot? Vad är nästa steg, bara få installera program Microsoft signat? Vi är redan där med IOS. Nu är det bara att vänta vem som blir först att göra det på datorer. Microsoft eller Apple.

Ja ARM ja men hur många ARM-enheter är idag öppna och fria? Det är ju bara Android som tillåter att man gör något mer än startar sin enhet och det är inte alla tillverkare som levererar med möjligheten att låsa upp bootloader. Så det blir en till stängd plattform bland alla andra stängda plattformar.

Köper man en stängd plattform så betalar man för en stängd plattform och för femte gången, secure boot går att stänga av på stationära datorer, det måste gå att stänga av på stationära datorer enligt samma instruktioner som säger att det måste finnas. Om det blir standard att det måste vara igång kan du ge dig sjutton på att det kommer dyka upp massa datorer med funktionen avstängd ändå. Sen tror jag inte Microsoft är så dumma att de skulle tvinga igång secure boot hela tiden för det hade skadat alla sina kundled. Apple kanske gör det men Microsoft kan inte komma undan med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja ARM ja men hur många ARM-enheter är idag öppna och fria? Det är ju bara Android som tillåter att man gör något mer än startar sin enhet och det är inte alla tillverkare som levererar med möjligheten att låsa upp bootloader. Så det blir en till stängd plattform bland alla andra stängda plattformar.

Köper man en stängd plattform så betalar man för en stängd plattform och för femte gången, secure boot går att stänga av på stationära datorer, det måste gå att stänga av på stationära datorer enligt samma instruktioner som säger att det måste finnas. Om det blir standard att det måste vara igång kan du ge dig sjutton på att det kommer dyka upp massa datorer med funktionen avstängd ändå. Sen tror jag inte Microsoft är så dumma att de skulle tvinga igång secure boot hela tiden för det hade skadat alla sina kundled. Apple kanske gör det men Microsoft kan inte komma undan med det.

Raspberry Pi är ett exempel på en öppen fri ARM-enhet och det finns fler exempel. Jag ser det inte som något stort problem. Vill man ha en enhet som går att köra öppna fria operativsystem på så köper man en sådan och bojkottar dem som är låsta. Så jag håller med, det kommer komma en massa datorer (även ARM) med funktionen avstängd ändå eftersom det finns folk som efterfrågar detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hampa10:

tufft, lär ju inte behöva nvidia gpun när ubuntu används duger nog med att bara kö med intels inbyggda.
har aldrig använt ubuntu eller dual bootat förut är det nått specielt guide eller så jag behöver läsa :)?

Varför inte? Lite beroende på vilka inställningar du har i själva GUI:s så kan det behövas GPU acceleration men framför allt om du ska spela spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ja ARM ja men hur många ARM-enheter är idag öppna och fria? Det är ju bara Android som tillåter att man gör något mer än startar sin enhet och det är inte alla tillverkare som levererar med möjligheten att låsa upp bootloader. Så det blir en till stängd plattform bland alla andra stängda plattformar.

ChromeBook är ett bra exempel. Även om det kommer med ChromeOS så kan du installera vilket OS du ville utan problem. Brorsan har provat att par olika Linux och Android utan problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Raspberry Pi är ett exempel på en öppen fri ARM-enhet och det finns fler exempel. Jag ser det inte som något stort problem. Vill man ha en enhet som går att köra öppna fria operativsystem på så köper man en sådan och bojkottar dem som är låsta. Så jag håller med, det kommer komma en massa datorer (även ARM) med funktionen avstängd ändå eftersom det finns folk som efterfrågar detta.

Problemet är att det inte alls finns för många enheter som inte är låsta till Windows på något sätt exempelvis många HP laptops kommer med behovet att man kan bara flasha BIOS från Windows.

Försök köpa en Laptop utan Windows i Sverige. Sedan det där med secureboot är det inte alls så. Många moderkort hade inte switchen för secureboot utan patchades senare in vid uppdateringar. Men laptops är något som lider stort av dåliga BIOS eller inställningar som skall ändra något förutom boot order.

Och nej secureboot kommer inte vara avstängd på ARM enheter om OEM vill ha Windows loggan på den och det kommer inte finnas alternativ att stänga av det. Står tydligt i Microsofts OEM agreement

Mandatory. Enable/Disable Secure Boot. On non-ARM systems, it is required to implement
the ability to disable Secure Boot via firmware setup. A physically present user must be
allowed to disable Secure Boot via firmware setup without possession of PKpriv. A Windows
Server may also disable Secure Boot remotely using a strongly authenticated (preferably
public-key based) out-of-band management connection, such as to a baseboard
management controller or service processor. Programmatic disabling of Secure Boot either
during Boot Services or after exiting EFI Boot Services MUST NOT be possible. Disabling
Secure Boot must not be possible on ARM systems.

Källa : http://msdn.microsoft.com/library/windows/hardware/hh748188

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Försök köpa en Laptop utan Windows i Sverige. Sedan det där med secureboot är det inte alls så. Många moderkort hade inte switchen för secureboot utan patchades senare in vid uppdateringar. Men laptops är något som lider stort av dåliga BIOS eller inställningar som skall ändra något förutom boot order.

Och nej secureboot kommer inte vara avstängd på ARM enheter om OEM vill ha Windows loggan på den och det kommer inte finnas alternativ att stänga av det. Står tydligt i Microsofts OEM agreement

Nej det kommer inte vara avstängt men du kommer kunna byta OS även på ARM plattor som släpps med Windoes RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Varför inte? Lite beroende på vilka inställningar du har i själva GUI:s så kan det behövas GPU acceleration men framför allt om du ska spela spel.

På en laptop med optimus vill du nog inte använda något annat än intel gpun bortsett från spel och kanske andra mer grafikkrävande program som videoredigering eller 3d animering. Jag mer än halverar min batteritid på min UX32VD om jag öppnar webläsaren med nvidia gpun.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

På en laptop med optimus vill du nog inte använda något annat än intel gpun bortsett från spel och kanske andra mer grafikkrävande program som videoredigering eller 3d animering. Jag mer än halverar min batteritid på min UX32VD om jag öppnar webläsaren med nvidia gpun.

Optimus funkar endå inte så spelar ingen större roll. Sedan eftersom alla efekter körs i opengl kan man välja köra det på gpu eller cpu med enkel inställning..

Skrivet av Morkul:

Nej det kommer inte vara avstängt men du kommer kunna byta OS även på ARM plattor som släpps med Windoes RT.

Kommer bara gå att boota med signade bootloaders. Där många bootloaders inte kommer bli pga att det bryter mot GPL

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Kommer bara gå att boota med signade bootloaders. Där många bootloaders inte kommer bli pga att det bryter mot GPL

För det första är det inte helt korrekt, finns mycket att läsa om dual boot för Windoes RT plattor tog första bästa google svar:
http://www.pcworld.com/article/262306/firmware_maker_says_it_...

För det andra så finns det flera som Verisign redan sålt nycklar till.

Edit: Virrade till det lite, det är ju trolts allt inte MS som säljer nycklarna.l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

För det första är det inte helt korrekt, finns mycket att läsa om dual boot för Windoes RT plattor tog första bästa google svar:
http://www.pcworld.com/article/262306/firmware_maker_says_it_...

För det andra så finns det flera som MS redan sålt nycklar till.

Som jag sade det kommer finnas men det bryter mot GPL. Fedora är en av dom som köpte det. att det sedan kommer hackade devices är ingen fråga om.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet är att det inte alls finns för många enheter som inte är låsta till Windows på något sätt exempelvis många HP laptops kommer med behovet att man kan bara flasha BIOS från Windows.

Försök köpa en Laptop utan Windows i Sverige. Sedan det där med secureboot är det inte alls så. Många moderkort hade inte switchen för secureboot utan patchades senare in vid uppdateringar. Men laptops är något som lider stort av dåliga BIOS eller inställningar som skall ändra något förutom boot order.

Och nej secureboot kommer inte vara avstängd på ARM enheter om OEM vill ha Windows loggan på den och det kommer inte finnas alternativ att stänga av det. Står tydligt i Microsofts OEM agreement

Mandatory. Enable/Disable Secure Boot. On non-ARM systems, it is required to implement
the ability to disable Secure Boot via firmware setup. A physically present user must be
allowed to disable Secure Boot via firmware setup without possession of PKpriv. A Windows
Server may also disable Secure Boot remotely using a strongly authenticated (preferably
public-key based) out-of-band management connection, such as to a baseboard
management controller or service processor. Programmatic disabling of Secure Boot either
during Boot Services or after exiting EFI Boot Services MUST NOT be possible. Disabling
Secure Boot must not be possible on ARM systems.

Källa : http://msdn.microsoft.com/library/windows/hardware/hh748188

Det måste väl gå att köpa prylar utan Windows-logga, särskilt om man inte har någon avsikt att köra Windows på dem? I och för sig struntar jag i vilka loggor det sitter på, bara det funkar att köra fria operativsystem (så jag köper troligen ingen ARM-laptop om de endast kommer med secure boot).

Exempel på laptops man kan köpa i Sverige:
http://www.ggsdata.se/index.php?page=laptops/ubuntulaptops.ph...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Som jag sade det kommer finnas men det bryter mot GPL. Fedora är en av dom som köpte det. att det sedan kommer hackade devices är ingen fråga om.

Jag ska försöka att inte gå inte på allt för djup nivå och försöka vara tydlig ändå.

ARM har ingenting som egentligen kan liknas vid BIOS eller UEFI, adresseringen sker på helt annat sätt. För att då kunna införa Secure Boot på ARM plattformen så har det blivit en mjukvarulösning. Eftersom det är en mjukvarulösning så kommer tillverkare kunna erbjuda dual boot igenom att peka på olika mjukvaror. För att förenkla det skulle man kunna säga att det vore som en PC hade två UEFI:n, ena som följer MS krav på att det inte går att stänga av Secure Boot och den andra använder sig inta av Secure Boot. Du kommer dock inte komma åt filer eller någon typ av inställningar mellan de olika boot lägena.

Sedan kostar det ju endast $99 att köpa en nyckel av VeriSign som jag vet att flera företag redan har gjort, Samsung är ett av företagen så jag gissar att de planerar att släppa plattor med Windows/Android kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Optimus funkar endå inte så spelar ingen större roll. Sedan eftersom alla efekter körs i opengl kan man välja köra det på gpu eller cpu med enkel inställning.

Vad menar du med det? Har du ens installerat bumblebee.

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min första tanke när jag såg nyheten var: "Jaha....vem bryr sig?"

Jag känner att nyheter om Windows är intressant, linux däremot är en massa hemmapulade olika distributioner som är ointressanta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Min första tanke när jag såg nyheten var: "Jaha....vem bryr sig?"

Jag känner att nyheter om Windows är intressant, linux däremot är en massa hemmapulade olika distributioner som är ointressanta.

Och din andra tanke var: "detta måste jag skriva om i kommentarstråden!"

Tipsar om att du kan ignorera nyheter du inte är intresserad av . Stort plus i kanten för att du skrev i förstapersonsform dock, dvs "jag är inte intresserad av detta" jfr m "detta är inte intressant för någon".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Min första tanke när jag såg nyheten var: "Jaha....vem bryr sig?"

Jag känner att nyheter om Windows är intressant, linux däremot är en massa hemmapulade olika distributioner som är ointressanta.

Du gillar också färdigbyggda datorer istället för att sätta ihop egna system? Jag känner för Windows på samma sätt som en färdigbyggd skrivbordsdator från HP... Att låta andra bestämma vad operativsystemet ska innehålla är ungefär som att låta andra bestämma vilka komponenter man ska ha i datorn. SSD-disk? Nehejdu det ingår inte i vår modell... Byta ut den själv, nehejdu då gäller inte garantin om du bryter plomberingstejpen.

Windows: Hur byter jag filsystem på hårddisken? Vadå, du måste ju köra NTFS fattar du väl... Vilka skrivbordsmiljöer finns det då? Öööh, menar du Windows 7 eller Windows 8 eller vadå? Måste jag verkligen ha grafiskt gränssnitt? Öhh, vadå finns det något annat? Helt värdelöst...

Linux: Vill du ha btrfs, ext4, ext3, xfs eller kanske ZFS? Vilket loginshell önskar du? Vill du ha en skrivbordsmiljö eller föredrar du köra utan GUI? Valmöjligheterna är oändliga! Jag finner samma nöje i att bygga upp operativsystemet som att sätta ihop en dator där jag själv väljer CPU, moderkort, RAM, grafikkort (eller inbyggda grafiken och vilket chassi ska det vara. På samma sätt ska man kunna välja innehållet i operativsystemet och detta är inget som Windows kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

RISC OS hadd en dock i 1987.
NeXT i 1988.
CDE i 1993.
OS/2 Warp i 1994.
Om Quick Launch bar räknas som en dock så hade Microsoft det 1998 med Windows 98.

Sedär ja, var väl det jag tänkte... Apple är ju mer av ett flitigt patenterande förpackningsföretag än uppfinnare... fast NeXT var alltså rätt tidigt ute med dock, med Jobs i spetsen om jag inte minns fel, även om de på sätt och vis plagierat RISC från året dessförinnan. "Good artists copy, Great artists steal"

Skrivet av rektor:

Man kan ställa in GIMP till single-window mode sedan version 2.8.
http://www.gimp.org/release-notes/gimp-2.8.html
För övrigt så har jag donerat pengar till GIMP, du kan donera nån hundring så att det kan bli bättre.

Skäms på mig där, hade bara GIMP 2.6 (USC-versionen) då jag kör standard 12.04 LTS på min workstation. Hade ingen aning om att de rättat till det för Photoshop-skadade som mig...

F.ö. har jag också donerat pengar till GIMP så väl som många andra Open Source projekt och det fina med det är att det känns alltid som att man kan se att penagrna kommer till nytta och att programmen lever vidare och utvecklas. Den instängda marknaden får kanske börja se upp snart... en programvara behöver ju inte vara gratis för att vara open source...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.