Processor och mobo går på fullt hela tiden?

Permalänk
Medlem

Processor och mobo går på fullt hela tiden?

Tjena, processorn och mitt mobo går på fullt hela tiden, alltså det "vilar" inte, så det blir väldigt varmt både idle och i load.
så nu kommer det till min fråga. igår gick det välja nåt form av "normal" och sen när jag starta om datorn så sparades inte den inställningen så den gick som vanligt då?

sådär ser det ut nu, och har testat ändra lite på dom som finns men fortfarande ingen skillnad?

temps (windows)

Har kollat i BIOS och finns inte något sånt där helller. Nån som vet hur man kan få ner det på nåt annat sätt?

tacksam för hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Har du ändrat några inställningaar i BIOS osv?
Vad har du för CPU?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte.
Det står ju?
amd phenom 955

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av v915:

Nej det har jag inte.
Det står ju?
amd phenom 955

Rensat kylaren på processorn och bra luftflöde i burken?
Eftermarknadskylare på Processorn eller Stock?

Vid 62C så Throttlar AMDs Phenom II serie så bra om du kan få ner tempsen för bättre prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja men... men den ska fortfarande inte gå på max när den inte ens behöver.
Glömde tilläga att tempsen var skillnad på 35grader. Och den ska ju inte ligga på 110grader i BF3.. ja det har jag gjort, det är ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v915:

Ja men... men den ska fortfarande inte gå på max när den inte ens behöver.
Glömde tilläga att tempsen var skillnad på 35grader. Och den ska ju inte ligga på 110grader i BF3.. ja det har jag gjort, det är ju inte det.

Ligger den på 110 grader i BF3 känns det som en felmätning av programmet, effektvärdet hade jag inte heller litat på eftersom det inte stämmer på min heller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av v915:

Ja men... men den ska fortfarande inte gå på max när den inte ens behöver.

Uppenbarligen är det ju någonting som använder sig av CPU:n. Hur skulle den annars kunna användas till 100%, menar du?
Öppna upp aktivitetshanteraren och kolla processerna.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

det står "115.50 W" och det är maximala processorn kan gå upp i och minimala är "20.00 W" som den aldrig går ner till..
ne jag har inget som dödar så mycket.. testade nyss att stänga ner allt utom allt standard man behöver för OS