Fredagspanelen 45: AMD krisar, Geforce GTX 650 Ti, Netflix och veckans pryl

Permalänk
Datavetare

Såå långsam är inte Bobcat. Visst, en 1GHz Bobcat kommer inte slå några hastighetsrekord, men den är riktad mot pekplattor och en 1GHz Bobcat är minst 50% snabbare än CPU som sitter i iPad3 (vilken jag personligen tycker ÄR för klen, men många håller inte med).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Veckans höjdpunkt!! Riktigt fint

Visa signatur

processor: AMD FX 8350,Processorkylare: Antec Khuler H20 620
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0,Minnen: Corsair Vengeance 16gb(4x4)
Hårddisk: Intel 335 180Gb,Grafikkort: Sapphire Radeon Hd 7870 2Gb
Nätagg: Power Fractal Design Newton R3 800W ,chassi: Cooler Master CMstorm Trooper

Permalänk
Medlem

Hej någon där ute i sweclockerspace som vet vad dom heter på mumble? Ha en bra fredag btw.

Permalänk
Medlem

Äntligen!! efter en familjemiddag så kan man dra sig undan en stund med fredagspanelen!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd

Haha vad fan

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Inaktiv

Heineken är bra skit!

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla gnäll om Jonas hår/skägg varenda fredagspanel. Ni som tycker att det hela tiden måste påpekas...varför?

Ontopic så är det så jävla trevligt med dessa fredagar. Joshoas mysbilder med tillhörande kall öl är verkligen pricken över i:et. Det får bli en post-fredagspanel-whiskey på det

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Tråkigt om de slutar att tillverka datorkomponenter, vad ska man göra då? Kan man överklocka en ipad?

Permalänk
Medlem

Alltid lika trevligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

Det var då ett jävla gnäll om Jonas hår/skägg varenda fredagspanel. Ni som tycker att det hela tiden måste påpekas...varför?

Ontopic så är det så jävla trevligt med dessa fredagar. Joshoas mysbilder med tillhörande kall öl är verkligen pricken över i:et. Det får bli en post-fredagspanel-whiskey på det

Det tycker jag vi skålar för

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tycker att det är ovanligt mycket rörelseoskärpa..

Samma problem här.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt med fredagspanel (som vanligt) men låt oss skippa kallpratet och åter besöka Netflix topics:en.

Ni klargjorde väldigt tydligt om intentionen med Netflix: "att den inte har det senaste", "att kvalitén inte är den bästa" men "den är bra för casualtittare" osv. Ok! men vad är det då som utmärker Netflix överhuvudtaget? Tjänster som Voddler, viaplay, veetle, dreamfilms och en OÄNDLIGT massa andra, täcker ju redan allt det här mer eller mindre OCH VISSA ÄR T.O.M GRATIS! Vad är då hajpen med Netflix? Att den är amerikansk? (om jag fick ett öre för varje gång jag hörde det, skulle jag nog vara miljonär)

Sedan säger ni att dem vill bara prova lite försiktigt och se om det nappar. Även om jag fattar strategin bakom så: ledsen att säga det men det är inte så man vinner kunder som mig i alla fall. Spela ut alla korten för fan!
Vill jag betala 79kr/mån för att se värdelösa serier från 1930-talet eller Ally McBeal (eller vad de nu var för något) så finns det bättre alternativ!

Sorry att jag rantade men ibland blir man så förbannad på att bli missförstådd och då måste man vädra varför man tycker som man tycker!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mycket bra fredagspanel.
Måste säga att ni har en bra kemi och det är enkelt och behagligt att lyssna på er.

Permalänk
Medlem

Trevlig fredagspanel, när jag startade klippet tänkte jag "hmm värst vad det såg bra ut idag, undrar om jag har kollat dem senaste på någon av mina andra sämre skärmar" vilket jag fick svar på i slutet då det har med eran kamera att göra Ser bra ut fortsätt så

Skrivet av virtual void:

Såå långsam är inte Bobcat. Visst, en 1GHz Bobcat kommer inte slå några hastighetsrekord, men den är riktad mot pekplattor och en 1GHz Bobcat är minst 50% snabbare än CPU som sitter i iPad3 (vilken jag personligen tycker ÄR för klen, men många håller inte med).

Så du skall gämföra ARM med x86?
Även om det är en surfplatta så tror jag inte att en tvåkärning CPU på 1GHz håller måttet för ett x86 baserat Windows 8.
Beror helt klart på användaren med det är fortfarande inget jag skulle chansa på, får lite slö netbook känsla över det hela.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

3vligt

Tack gräbbs!

Mycket trevligt och kul men med en informativ nivå som vanligt.
Känns nästan som man känner er vid det här laget.

Mvh/ MX-red Gothenburg

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Tråkigt om de slutar att tillverka datorkomponenter, vad ska man göra då? Kan man överklocka en ipad?

Jag kan överklocka min telefon (skojar inte) så helt långsökt är det väl ändå inte Inte riktigt samma grej utan rejäla kylare. Fast å andra sidan så kanske man kan köpa till en lite tornkylare som sticker ut ur skalet och har en liten 10mm fläkt på sig i framtiden ^^

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Stiligt skägg!

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Netflix?

Jag kan också pröva Netflix gratis en månad men jag håller inte med Sweclockers. Kanske har jag haft tur men jag tycker bilden är riktigt bra. Jag har också tittat och lyssnat på en konsert och tyckte att även ljudet var mycket bra. Däremot har jag problem med surround ljudet. Jag har inte lyckats avgöra om TV:n sänder 5.1 ljudet vidare till min förstärkare.
Men utbudet! Är det värt ens 79 Kronor? Jag tycker nästan det är för dyrt redan nu.
Men vissa saker var ju positiva. Min gamla router en D-Link DIR 615 klarade av att strömma Netflix trådlöst till min TV. Skall pröva om det fungerar med olika filmer till både en bärbar dator och TV:n samtidigt.
Hoppas HBO kommer att vara lite bättre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av som99:

Så du skall gämföra ARM med x86?
Även om det är en surfplatta så tror jag inte att en tvåkärning CPU på 1GHz håller måttet för ett x86 baserat Windows 8.
Beror helt klart på användaren med det är fortfarande inget jag skulle chansa på, får lite slö netbook känsla över det hela.

Varför skulle man inte jämföra en x86 CPU som är designad just för att sitta i (Win8) pekplattor med en annan CPU som sitter i en pekplatta? Och då många anser iPad3 vara "tillräckligt snabb" så borde ju även en 1GHz Brazos vara "tillräckligt snabb" om den används i samma produktsegment.

Brazos för "vanliga" datorer är ju klockad högre (~1.6-1.7GHz) och har även en kraftigare GPU, men då är det ju ett annat segment vi pratar om + att det är ett segment där ULV Haswell kommer passa in så prestandamässigt har inte Brazos något att sätta emot. Haswell lär ju naturligtvis kosta betydligt mer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Emil hintade att han var i test-loop-dimma... Vishera 8350?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Men varför inte 1080p?

Det finns flera anledningar, i korthet handlar det om att redigering, rendering och materialhantering springer iväg i tid. Sist men inte minst, Youtubes komprimering/låga bitrate tar sedan bort en hel del av fördelarna med den högre upplösningen. Vi har testat och utvärderat, slutsatsen är att det helt enkelt inte är värt extratiden som 1080p för med sig. Kan hända att vi slår på stort vid något enskilt tillfälle eller ändrar oss i framtiden, men så ser läget ut idag.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tycker att det är ovanligt mycket rörelseoskärpa..

Skrivet av Agile:

Samma problem här.

Det är ett problem som ska vara hyfsat åtgärdat. Förutom kamera har vi även bytt redigeringsmjukvara, och den nya hanterar resampling från 50 till 25 fps annorlunda som standard. Jag har rotat fram den aktuella inställningen, och för nästa video bör det se ut ungefär som tidigare. Exempel nedan..

Med interpolering (som för aktuella fredagspanelen)

Utan interpolering (som är "gamla standard", vad vi byter till). Lite oskärpa blir ju givetvis kvar, inget att göra åt.

Skrivet av Yoshman:

Såå långsam är inte Bobcat. Visst, en 1GHz Bobcat kommer inte slå några hastighetsrekord, men den är riktad mot pekplattor och en 1GHz Bobcat är minst 50% snabbare än CPU som sitter i iPad3 (vilken jag personligen tycker ÄR för klen, men många håller inte med).

Skillanden är väl att iOS är enklare att dra runt och fokuserar på ett fåtal aktiva appliaktioner, vilket reducerar prestandabehovet lite. Windows 8-plattor med x86 framhålls ju som ett alternativ där man får möjlighet att köra "fulla Windows-upplevelsen", med alla standardprogram. Jag är tveksam att det kommer kännas rappt och fint på såpass långsam hårdvara, oavsett vad som hävdas. Jag tror det när jag ser det, helt enkelt, och är absolut inte främmande för att ändra åsikt.

Skrivet av evgaftw:

Trevligt med fredagspanel (som vanligt) men låt oss skippa kallpratet och åter besöka Netflix topics:en.

Ni klargjorde väldigt tydligt om intentionen med Netflix: "att den inte har det senaste", "att kvalitén inte är den bästa" men "den är bra för casualtittare" osv. Ok! men vad är det då som utmärker Netflix överhuvudtaget? Tjänster som Voddler, viaplay, veetle, dreamfilms och en OÄNDLIGT massa andra, täcker ju redan allt det här mer eller mindre OCH VISSA ÄR T.O.M GRATIS! Vad är då hajpen med Netflix? Att den är amerikansk? (om jag fick ett öre för varje gång jag hörde det, skulle jag nog vara miljonär)

Sedan säger ni att dem vill bara prova lite försiktigt och se om det nappar. Även om jag fattar strategin bakom så: ledsen att säga det men det är inte så man vinner kunder som mig i alla fall. Spela ut alla korten för fan!
Vill jag betala 79kr/mån för att se värdelösa serier från 1930-talet eller Ally McBeal (eller vad de nu var för något) så finns det bättre alternativ!

Sorry att jag rantade men ibland blir man så förbannad på att bli missförstådd och då måste man vädra varför man tycker som man tycker!

Skrivet av CGD:

Jag kan också pröva Netflix gratis en månad men jag håller inte med Sweclockers. Kanske har jag haft tur men jag tycker bilden är riktigt bra. Jag har också tittat och lyssnat på en konsert och tyckte att även ljudet var mycket bra. Däremot har jag problem med surround ljudet. Jag har inte lyckats avgöra om TV:n sänder 5.1 ljudet vidare till min förstärkare.
Men utbudet! Är det värt ens 79 Kronor? Jag tycker nästan det är för dyrt redan nu.
Men vissa saker var ju positiva. Min gamla router en D-Link DIR 615 klarade av att strömma Netflix trådlöst till min TV. Skall pröva om det fungerar med olika filmer till både en bärbar dator och TV:n samtidigt.
Hoppas HBO kommer att vara lite bättre.

Att vi tycker olika om saker är väl bara naturligt, inga konstigheter. Jag reagerar dock på jämförelsen med HBO, vilken enligt mig är just ett av problemen. HBO är en fristående kanal med full kontroll från idé till produktion och sändning, klart de har möjlighet att få ut (sitt eget) material mycket snabbare. Netflix (och liknande tjänster) måste knyta avtal och samla innehåll från en rad olika aktörer, vilka alla vill maximera sin exponering/försäljning. Är det en ursäkt för dåligt utbud? Nej. Tycker jag utbudet är tillräckligt bra för 79 kr/mån? Ja, i alla fall nu. Fylls det inte på får man väl säga upp framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Diskussioner kring Jonas skägg/hår känns överdebatterat, vill ni fortsätta påpeka detta kan ni skicka beundrarbrev istället.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Det var då ett jävla gnäll om Jonas hår/skägg varenda fredagspanel. Ni som tycker att det hela tiden måste påpekas...varför?

Ontopic så är det så jävla trevligt med dessa fredagar. Joshoas mysbilder med tillhörande kall öl är verkligen pricken över i:et. Det får bli en post-fredagspanel-whiskey på det

Det flesta har väl inte skäggväxt, därav kommentarerna kring det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag är lite besviken på er Sweclockare, hur kan ni missa ett sånt här tillfälle
Trodde det var standard att göra roliga bilder av screenshots från deras filmer.
Här är mitt bidrag iallafall. Någon mer händig hade kunnat göra det snyggare...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med era kommentarer om att AMD's PR mot oss konsumenter är helt värdelös eller snarare den finns inte. Man ser det varje gång man nu befinner sig i en stor elektronikbutik och tar sig en snabb titt på märkesdatorerna. Nästan varenda en är Intel och då står det alltid något i still med "Snabb i5 CPU". Hittar man mot förmodan en produkt med en AMD CPU så står det typ "Snabb 4 kärning CPU!" AMD nämns inte, inte förren man tar en närmare titt på specsbladet. Visst AMD har sin "Vision" märkning vilket man ser på dessa datorer, men ingenstans finns det något som förklarar vad detta är för något. Så för en vanlig Svensson som ska köpa en laptop eller stationär så har de ingen aning om vad som menas med detta "Vision". Personalen är i allmänhelt lika ignorant, de rekommenderar Intel och Intel och lite mer Intel. Frågar man om de vet vad "Vision" är så 9 gånger av 10 så har de ingen som helst aning, "det är bara någon märkning". Detta återgår även i TV-reklamer från dessa företag, visar de en Laptop med Intel CPU, så visst slutar reklamen med Intel loggan samt jingel. Har AMD något liknande? Nej. Och om de har så återfinns detta enbart på deras Youtube kanal, och vilka vanliga konsumenter sitter och tittar där?

Problemet återfinns också i butiker för oss som bygger själv. Intel samt Nvidia har väl fungerande PR maskineri vilket man märker. Medan AMD:s mer eller mindre är helt frånvarande.

Nej, det är synd som fan att det går som det går för AMD just nu. Men om de nu ska sparka så mycket personal så låt hela jävla PR avdelningen gå. För de är dessa som ska få ut produkterna vilket de fatalt misslyckas med. Gör om gör rätt! Sälj in Trinity hos konsumenter så dessa efterfrågas. Vilket i sig kan börja driva på OEM försäljning! Ett bra exempel är E-350/E-450 som var bättre än Intel Atom, men att hitta datorer med dessa var nästintill omöjligt.

Vi behöver AMD som en motpol på x86 marknaden, annars kommer den mer eller mindre att stagnera helt. Blir ett vakuum på processer marknaden lite som när Sovjet gick under som en motpol till USA. Go och push lite försvinner.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Blockerar man:

http://so0.akam.nflximg.com
http://so1.akam.nflximg.com

Så slipper man undertexter i netflix

Permalänk

asg så långhårig.. han till vänster hade kotlettfrisyr som stekarna sist jag såg fredagspanelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VonCarlsson:

Blockerar man:

http://so0.akam.nflximg.com
http://so1.akam.nflximg.com

Så slipper man undertexter i netflix

det fungerar endå nu, jag satt och kollade på film igår kväll och jag behövde ej ha dom gula jobbiga undertexterna

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd

Netflix snor subtitles!

http://yro.slashdot.org/story/12/10/21/1418210/netflix-caught...

Netflix ägnar ju sig åt olaglig piratkopiering!
Det är ju hypokritiskt att dom blir arga när andra piratkopierar men själva piratkopierar!

Inte är det "vanlig" oskyldig piratkopiering för privatbruk heller, det är piratkopiering för kommersiellt bruk!