EXSi, FreeNas, Pfsense - Skulle behöva lite hjälp

Permalänk
Medlem

EXSi, FreeNas, Pfsense - Skulle behöva lite hjälp

Hejsan alla!

Jag har nyligen upgraderat min speldator och tänkte använda den gamla hårdvaran till ovanstående.

Hårdvara:

Asus P6T Deluxe V2
Intel Core i7 920
12GB corsair dominator DDR3
2st Intel Nics (Med stöd för Nyaste PFsense)

Jo, Jag skall som sagt bygga ihop ovanstånde dator och använda till: EXSi,FreeNas och Pfsense. Jag har en del frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Först så undrar jag lite om installationen: De diskar jag har till förfogande till detta projekt är: 1st 60GB corsair force 3 SSD, 2st WD caviar green och 1st Seagate 1TB ( Kommer inte ihåg modell). hur skulle ni lägga upp installationen? Hade tänkt följande: EXSi på SSD, VM's på 1TB Disken och resten för lagringen i freenas. Vad tror ni?

Har hört att Caviar green inte lämpas att köra i en Raid-config. Kan jag köra dessa 2 utan raid?

Behöver jag ha grafikkort installerat i datorn? (annat än vid installationen)

Tack på förhand // Linus

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Slösa inte ssd till esxi, kör det från ett usb. Använd ssdn till cache i freenas.

Nej grafikkort behövs inte när allt snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Slösa inte ssd till esxi, kör det från ett usb. Använd ssdn till cache i freenas.

Nej grafikkort behövs inte när allt snurrar.

Så USBn ska sitta i burken hela tiden?
Ska jag lagra alla VM's på 1TB disken? Antar att det inte får plats på SSD.

Hade tänkt installera: PFsense,FreeNas, Ubuntu Server, Windows 7 + Windows 2008 Server.

mvh

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Ja det sitter i hela tiden. lagra den VM-guest på SSD som har mest nytta av det, antagligen win7 eller 2008r2. De andra kan du spara på 1Tb:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Ja det sitter i hela tiden. lagra den VM-guest på SSD som har mest nytta av det, antagligen win7 eller 2008r2. De andra kan du spara på 1Tb:an

Tack så mkt Fiffy!
Ska hem å mecka lite efter jobbet, så får vi se hur det går

// Linus

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Hur går det för dig?

Det har gått kanon;-) ESXi, pfsense, och freenas är igång. Enda problemet är att jag inte kan använda min 3tb disk, fullt ut. Kan bara köra. Virtuella diskar som är max 2tb. Så för tillfället så kör jag den som 2tb i väntan på bättre lösning.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |