Permalänk

Delta T och radiatorer

Jag har läst recensioner på radiatorer och har lite funderingar/frågor:

När det tillexempel står att Radiator A har Delta T 10c och Radiator B Delta T 12c.
Det är alltså vattnet som är 10c respektive 12c över rumtemperaturen?

Betyder det att om det tillexempel är 300w komponenter som kyls så om CPU är 60c med Radiator A då är det 62c med Radiator B?

Vad händer om man lägger till GPU's så att man hamnar på 600w, hur ökas skillnaden?
en gissning om tillexempel Delta T på Radiator A är nu 18c kommer Radiator B att vara forftarande 2c mer dvs 20c Delta T?

Jag kör just nu på 2st 360 raddar magicool xtreme, enligt recensioner jag läst så är vid 400rpm 2c skillnad mellan Xtreme vs Elegant.
Om jag ersätter mina 2 Xtreme med 2st Elegant kommer jag får 4c temperatur skillnad eller ännu mer?

Förmodligen är det 4-500w som mina vattenkylda delar(2st grafikkort) producerar under belastning.

Permalänk
Medlem

Att cpu skulle vara 2c varmare/svalare kan man ej veta utgående från de siffrorna. De anger vattentemp? länka till test?
Det du får reda på är att radiator A är bättre och håller 2c lägre vattentemperatur med de komponenter de kyler i testet. Thats it!

Att räkna ut exakt vilka temperaturer du kommer få är omöjligt eller rättare sagt, väldigt svårt.
Saknar typ 50 parametrar som du bör ta hänsyn till då du räknar på det?

Är det inte lättare att öka fläkthastigheten från 400rpm till 600-800rpm? Fläktarna är nog ljudlösa även i den hastigheten och med 2st stora 360 radiatorer som du har så gör det stor skillnad!

Permalänk
Skrivet av Bungo:

Att cpu skulle vara 2c varmare/svalare kan man ej veta utgående från de siffrorna. De anger vattentemp? länka till test?
Det du får reda på är att radiator A är bättre och håller 2c lägre vattentemperatur med de komponenter de kyler i testet. Thats it!

Att räkna ut exakt vilka temperaturer du kommer få är omöjligt eller rättare sagt, väldigt svårt.
Saknar typ 50 parametrar som du bör ta hänsyn till då du räknar på det?

Är det inte lättare att öka fläkthastigheten från 400rpm till 600-800rpm? Fläktarna är nog ljudlösa även i den hastigheten och med 2st stora 360 radiatorer som du har så gör det stor skillnad!

Det stämmer bra det om 600-800rpm

Mitt problem är att jag har kopplat fläktarna till en manuell fläktkontroll när jag surfar så så har jag fläktarna på 250rpm.
Dock så brukar jag glömma öka hastigheten på dem när jag ska spela
Resultatet är att jag måste skaffa dyrare radiatorer eller som jag gör nu köra GPU klocks så att tempen hanteras av 250rpm fläktar.

Permalänk
Medlem

Bygg termostat till dina radiatorer så fläktarna varvas upp när tempen ökar annars

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Bygg termostat till dina radiatorer så fläktarna varvas upp när tempen ökar annars

Låter som en fräck ide
Aldrig hört talas om thermostat till radiatorer, men då måste jag väl även köpa något avancerad fläktkontroller som kopplas till thermostatet(?).

Skulle vara gott när man surfar och vattnet är nästan rumsvarmt så får fläktarna snällt gå i 250rpm och sedan när man ska börja spela så ökar de till 600-800rpm beroende på hur varmt vattnet är

Permalänk

ΔT anger vad jag minns det (läste ändå värmeöverföring för mindre än ett år sedan) för temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan av en värmeväxlare. T.ex.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeledningsf%C3%B6rm%C3%A...

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bygg termostat till dina radiatorer så fläktarna varvas upp när tempen ökar annars

Eller så köper man lämplig fläktstyrning, kör själv med en Aquaero som styr fläktarna mot en vattentemperatur på 30° nyare varianten av den klarar även av att styre på delta mellan två temperaturer, det gör inte min. Annars finns det BigNG och någon till som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Cooling Stuff

det är precis som Bungo säger, deltaT i referenstester säger bara hur pass effektiv är en kylare jämfört med andra som testades i precis samma miljö med samma faktorer

hos dig blir det helt annorlunda, temperatur blir troligen sämre för testen visade att de första är mer effektiva men frågan är också vilka fläktar och hastighet på de ska användas

visa radiatorer briljerar med lågvarvade fläktar och blir sämre än andra med högre varv, har du dåliga fläktar kan det betyda att du får samma temp oavsett rad eller hastighet, men jämför data du hittade med dina specifikationer, om din system använder mindre ström/blir mindre varm då skillnaden mellan radiatorer minskar osv

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Skrivet av lideri:

Eller så köper man lämplig fläktstyrning, kör själv med en Aquaero som styr fläktarna mot en vattentemperatur på 30° nyare varianten av den klarar även av att styre på delta mellan två temperaturer, det gör inte min. Annars finns det BigNG och någon till som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Kör du på USB Tubemeter? Längst ner på sidan
Förmodar att på något sätt så måste ju Aquareos veta hur varmt vattnet är.

Jag har ingen Reservoar utan bara en Y koppling.

Skrivet av Cooling_Stuff:

***Text***

Men om vi säger att mitt system är identiskt till recensionern, dvs samma komponenter, samma watt vattenkylda delar, samma fläktar och samma rpm.
Om deras recension får Delta T 2c, betyder det att om en CPU är 60c, så kommer bättre radiator att ha 58c CPU temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Kör du på USB Tubemeter? Längst ner på sidan
Förmodar att på något sätt så måste ju Aquareos veta hur varmt vattnet är.

Jag har ingen Reservoar utan bara en Y koppling.

Men om vi säger att mitt system är identiskt till recensionern, dvs samma komponenter, samma watt vattenkylda delar, samma fläktar och samma rpm.
Om deras recension får Delta T 2c, betyder det att om en CPU är 60c, så kommer bättre radiator att ha 58c CPU temperatur?

Är det identiskt är det väll ingen skillnad, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Kör du på USB Tubemeter? Längst ner på sidan
Förmodar att på något sätt så måste ju Aquareos veta hur varmt vattnet är.

Jag har ingen Reservoar utan bara en Y koppling.

Men om vi säger att mitt system är identiskt till recensionern, dvs samma komponenter, samma watt vattenkylda delar, samma fläktar och samma rpm.
Om deras recension får Delta T 2c, betyder det att om en CPU är 60c, så kommer bättre radiator att ha 58c CPU temperatur?

Nej,
Jag har en vanlig tempgivare fastlimmad med värmeledande lim på ena kortsidan av radiatorn, minimalt med luftflöde där som jag har radiatorn monterad och det är ju bara en tunn koppar/mässing plåt mellan tempgivaren och vattnet så jag antar att jag får ungefär rätt temperatur

Tror för övrigt att USB tubemeter är för att övervaka nivån i reservoaren inte temperaturen. Vet att det har funnit korta rör gängade i båda ändarna så att man kan sätta dem mellan ett block och en slangnippel med en tempgivar i men hittar inga just nu,

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Nej,
Jag har en vanlig tempgivare fastlimmad med värmeledande lim på ena kortsidan av radiatorn, minimalt med luftflöde där som jag har radiatorn monterad och det är ju bara en tunn koppar/mässing plåt mellan tempgivaren och vattnet så jag antar att jag får ungefär rätt temperatur

Tror för övrigt att USB tubemeter är för att övervaka nivån i reservoaren inte temperaturen. Vet att det har funnit korta rör gängade i båda ändarna så att man kan sätta dem mellan ett block och en slangnippel med en tempgivar i men hittar inga just nu,

Ah ok, så det finns uttag på Aquaero fläkt kontroller att koppla in sensorn som du har fäst på radiatorn?
Fick du med sensorn när du du köpte Aquaero eller måste den köpas separat?

Skrivet av iSw3de:

Är det identiskt är det väll ingen skillnad, eller?

Tänkte främst på att om den bättre Radiatorn ger 58c CPU temperatur medan den sämmre radiatorn ger 60c då det är delta T 2c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Kör du på USB Tubemeter? Längst ner på sidan
Förmodar att på något sätt så måste ju Aquareos veta hur varmt vattnet är.

Jag har ingen Reservoar utan bara en Y koppling.

Men om vi säger att mitt system är identiskt till recensionern, dvs samma komponenter, samma watt vattenkylda delar, samma fläktar och samma rpm.
Om deras recension får Delta T 2c, betyder det att om en CPU är 60c, så kommer bättre radiator att ha 58c CPU temperatur?

Svaret på fråga 1: Ja, du behöver en temperaturgivare för att koppla till t.ex. Aquaero. Jag kör med en sån här inkopplad i reservoaren:
http://www.a-c-shop.de/Bitspower-1-4-Zoll-Temperatur-Sensor-m...
Det finns dock temperatursensorer som är "inline" också, eller integrerade i pumpen.

Svaret på fråga 2: Så vitt jag vet så är svaret där: Ja. Om du håller alla andra faktorer oförändrade, dvs. blocken, flödet och hur mycket effekt dina komponenter producerar, så kommer en sänkning av vattentemperaturen med 2 grader att sänka temperaturen på komponenterna med 2 grader. Det gäller oavsett om du byter fläktar eller radiatorer eller både och. Det beror på att effektöverföringen från t.ex. CPU till vattnet i blocket är proportionerlig mot temperaturskillnaden mellan CPU och vattnet i blocket.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av grandpatzer:

Men om vi säger att mitt system är identiskt till recensionern, dvs samma komponenter, samma watt vattenkylda delar, samma fläktar och samma rpm.
Om deras recension får Delta T 2c, betyder det att om en CPU är 60c, så kommer bättre radiator att ha 58c CPU temperatur?

om din system genererar lika mycket värme, har samma vattenflöde och samma luftflöde genom radiator så blir det skillnad på de 2 grader
dock det är sällan så, de system som testar prestanda brukar vara uppskruvade, kollar du http://martinsliquidlab.org/2012/04/14/360-radiator-shootout-... så ser du att system belastas med 300W värme konstant vilket din system kommer inte göra sen som sagt räcker det att du höjer lite hastighet på fläktar och får tillbaka samma temp

det är mycket som kan påverka temperaturen och även om du förlorar på radiator typ 2 grader så kan tu se till att ha bättre cpu block som är mer effektiv, du kan vinna där 2-5 grader, bättre anpassad pump kan generera mindre värme eller ge bättre prestanda för bättre effekt hos cpu block sen kanske det enklaste, satsa på en bättre kylpasta så får du 1-3 grader lägre temperatur på processor, får du 60-62 grader istället för 58 blir det inte så stor skillnad faktisk så det är ingenting att oroa sig över

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Skrivet av Cooling_Stuff:

om din system genererar lika mycket värme, har samma vattenflöde och samma luftflöde genom radiator så blir det skillnad på de 2 grader
dock det är sällan så, de system som testar prestanda brukar vara uppskruvade, kollar du http://martinsliquidlab.org/2012/04/14/360-radiator-shootout-... så ser du att system belastas med 300W värme konstant vilket din system kommer inte göra sen som sagt räcker det att du höjer lite hastighet på fläktar och får tillbaka samma temp

det är mycket som kan påverka temperaturen och även om du förlorar på radiator typ 2 grader så kan tu se till att ha bättre cpu block som är mer effektiv, du kan vinna där 2-5 grader, bättre anpassad pump kan generera mindre värme eller ge bättre prestanda för bättre effekt hos cpu block sen kanske det enklaste, satsa på en bättre kylpasta så får du 1-3 grader lägre temperatur på processor, får du 60-62 grader istället för 58 blir det inte så stor skillnad faktisk så det är ingenting att oroa sig över

Tackar, jo det känns som att vattenkylning är effektvivt på alla moderna 360 radiatorer.
Jag har läst en recension på tyska hardwaremax där Phobya 1080 fick delta T på 6c medan Magicool Xtreme fick delta T på 15c.
Nu har jag 2st magicool Xtreme så förmodligen är det inte många C jag vinner på att ha byta till en Phobya 1080.

Cooling_Stuff tror du att mitt system klarar av att gå från 13mm nipplar samt 15.9/11.1mm slan till 13/10mm kompression nipplar och 13/10mm slang?

Jag kör pumpen just nu på Level 1, det är nog precis kraftullt nog att driva vattnet.
Dock så har jag låg restrtiktion i systemet, EK 7970 är ju den block med lägst restriktion.
Mitt system består av 2st EK 7970, 2st Magicool Xtreme 360, Y-koppling.
jag har mao inger reservoir eller CPU block.