Permalänk
Medlem

Ram minne...?

Först vill jag göra klart att detta är första tråden jag gör här på SweClockers men förhoppningsvis funkar det.
Så mina funderingar är: Hur vet jag vad för moderkort jag har och
vad för RAM minne ska jag ha? Hur vet jag vad jag ska ha?
Tackar för svar och ursäktar om jag gjort/skrivit något fel...

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Hej och välkommen!

Moderkortets namn brukar oftast stå på själva moderkortet i sig. Alltså så är det bara att öppna sidopanelen och börja spana efter ett namn. Ex: ASUS P8H61-M
För att ta reda på vilket/vilka RAM-minnen som du kan ha, så är det bara att googla på moderkortets namn, och kolla om det står någonting om att moderkortet stöder DDR2 eller DDR3, samt vilken klockfrekvens RAM-minnena kommer att köras i (brukar var 1066MHz, 1333MHz eller 1600MHz).
När du har all info, så är det bara att gå in på t.ex Inet.se och kklicka in dig på RAM.minnen. Filtrera sedan ut minnen som ditt moderkort stöder.

Viktigt att tänka på: Vissa moderkort stöder bara upp till X antal gigabyte, så var noga med att kolla hur mycket minne ditt moderkort stöder.
32-bitars system kan endast använda upp till 3.5GB minne.

Ha nu en trevlig kväll!

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Hej och välkommen!

Moderkortets namn brukar oftast stå på själva moderkortet i sig. Alltså så är det bara att öppna sidopanelen och börja spana efter ett namn. Ex: ASUS P8H61-M
För att ta reda på vilket/vilka RAM-minnen som du kan ha, så är det bara att googla på moderkortets namn, och kolla om det står någonting om att moderkortet stöder DDR2 eller DDR3, samt vilken klockfrekvens RAM-minnena kommer att köras i (brukar var 1066MHz, 1333MHz eller 1600MHz).
När du har all info, så är det bara att gå in på t.ex Inet.se och kklicka in dig på RAM.minnen. Filtrera sedan ut minnen som ditt moderkort stöder.

Viktigt att tänka på: Vissa moderkort stöder bara upp till X antal gigabyte, så var noga med att kolla hur mycket minne ditt moderkort stöder.
32-bitars system kan endast använda upp till 3.5GB minne.

Ha nu en trevlig kväll!

Tackar du trevliga människa!

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Först vill jag göra klart att detta är första tråden jag gör här på SweClockers men förhoppningsvis funkar det.
Så mina funderingar är: Hur vet jag vad för moderkort jag har och
vad för RAM minne ska jag ha? Hur vet jag vad jag ska ha?
Tackar för svar och ursäktar om jag gjort/skrivit något fel...

Står i även i manualen till ditt moderkort (om du nu har någon manual) vilka minnen som funkar med ditt moderkort eller på moderkorttillverkarnes hemsida (om man vet vad moderkortet heter). Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Skaffa Everest eller CPU-Z och kollla vilket moderkort du har.
Sedan kan du kolla om du har DDR2-3 minne.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Operativsystem har också en betydelse hur mycket ram du kan använda. Windows 7 home premium har en gräns på 16 gig. Vill du komma över den gränsen får du använda dig av Windows 7 Pro eller Windows 7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att plocka ut en sticka som redan sitter i moderkortet så kan du alltid utifrån den läsa på den lilla lapp som bör befinna sig på ena sidan av stickan, och därav få ut informationen du behöver.

Lite Exempel på information som man kan leta efter:
DDR[X] - säger att stickan är av DDR/DDR2/DDR3 modell. Nu används DDR3 på nya moderkort.
[XXX] MB/GB - här kan vi läsa ut storleken på minnet, till exempel 512MB eller 2GB.
[XXXX]Mhz - Hastigheten som minnet är Designat att köra i. Exempel 800Mhz eller 1333Mhz. man bör köra alla minnen i samma hastighet.
PC [XXXX] - Är ett slags modellnumer som vi kan hämta ut annan information från. Exempel från numret "PC 6400" kan vi få ut att det handlar om en DDR2 sticka på 800Mhz.
[X-X-X-XX] - är en så kallad "Timer", Exempel: 9-9-9-24. man ska försöka skaffa Ramminnen med liknande timers, men är inte alltid ett måste.

De markerade raderna är det man oftast kollar på.

om du inte hittar informationen du letar efter så bör det finnas ett produkt-numer man kan googla på som kan hjälpa till att hitta informationen du söker.

Lite kort, hoppas det inte blev för ludigt.

Mvh.