HTPC med Streacom F1C, P8Z77-I Deluxe, 3770S osv

Permalänk
Medlem

HTPC med Streacom F1C, P8Z77-I Deluxe, 3770S osv

Vad tror ni om den här setupen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2446733/2012-10-22-itx2

Streacom F1C Svart
Asus P8Z77-I DELUXE mITX
Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge)
Scythe Kozuti
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
FSP PicoPSU 90W
FSP PicoPSU 230->19V Adapter

Jag vill inte ha någon DVD/BR.
Windows installeras via USB eller extern DVD.
SSDn tänkte jag sätta längs med en vägg, har sett andra som gjort det med bra resultat.

Har jag missat något?
(Ja, jag vet att jag inte lagt till fri frakt)
Kablar och sånt övrigt meck har jag redan hemma...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Så länge du inte tänker montera vaggan för den optiska enheten och tejpar SSD:n mot en vägg så borde det passa, förutsatt att kylaren inte tar i minnena eller liknande. Men jag har lärt mig den hårda vägen att när det gäller sådana små byggen så vet man inte förrän man har grejorna i handen om det passar eller inte...

Permalänk
Medlem

Där har vi Scythe Kozuti i en Streacom F1C, minnena är ju low profile så dom bör väl gå in under?

Scythe Kozuti på ett P8Z77-I Deluxe

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

VENGEANCE LP minnena är en bit högre än de på bilden ovan, så det är svårt att säga om det går eller inte.

Permalänk
Medlem

Känns som att CPU'n är en aningen overkill bara av att kolla prislappen, borde väl gå och kunna skära ner lite för kostandens skull.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Streacom har släppt uppdaterade modeller av flera av sina chassi, men vet inte om det kommer att ha någon betydelse för ditt bygge. http://www.streacom.com/products/f1c-evo-chassis/
Ser bra ut för övrigt, precis bygg ett liten HTPC i ett Streacom F7C. Monterade en IR-mottagare i min, en http://www.inet.se/produkt/6909641/streacom-fjarrkontroll-ink.... Fungerar smidigt, klara Power ON/OFF via fjärren

Permalänk
Inaktiv

Om du bara ska köra film, så fungerar det väl lika bra med en i3 istället för i7? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aresz:

Om du bara ska köra film, så fungerar det väl lika bra med en i3 istället för i7? Eller?

Funderade på i3 2120T först, räcker den till för alla typer av filmformat? Klarar den 4K-upplösningar tex?

Uppdaterad korg med 2120T och en fjärrkontroll..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2447989/2012-10-22-itx3

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Är inte watten enormt viktigt hade jag nog satsat på denna istället.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189954

Bra mycket mer kraft, och klart bättre "grafikkort".

Permalänk
Medlem

Har själv P8Z77-i + i7-3770s + 2x4GB Vengeance LP + Scythe Kozuti och det funkar kanon.
Funkar även bra med P8H77-i oxå om du inte absolut vill ha inbyggt wifi + bt, dock lite trångt om man vill ha ett grafikkort.
Dvs inget problem i ditt fall.

Hade jag handlat idag så skulle jag köpt en i5-3475s (4-kärning med Intel HD 4000) istället för i7-3770s.
Den är 800Kr billigare och garanterat lika bra till det du ska ha den till.
Sen är säkert i3-3225 oxå tillräcklig och då har du plockat bort 1300Kr.
Och läste nu på... http://www.anandtech.com/show/5773/intels-ivy-bridge-an-htpc-...

Despite the rising popularity of 10-bit H.264 encodes, the GPU doesn't seem to support decoding them in hardware. That said, software decoding of 1080p 10-bit H.264 is not complex enough to overwhelm the i7-3770K (but, that may not be true for the lower end CPUs).

The video industry is pushing 4K and it makes more sense to a lot of people compared to the 3D push. 4K will see a much faster rate of adoption compared to 3D, but Ivy Bridge seems to have missed the boat here. AMD's Southern Islands as well as NVIDIA's Kepler GPUs support 4K output over HDMI, but none of the current motherboards for Ivy Bridge CPUs support 4K over HDMI.

It is not clear whether the Ivy Bridge GPU supports decode of 4K H.264 clips. With the current drivers and LAV Filter implementation, 4K clips were decoded in software mode. This could easily be fixed through a driver / software update. In any case, without the ability to drive a 4K display, the capability would be of limited use.

Discrete HTPC GPUs are necessary only if one has plans to upgrade to 4K in the near term. Otherwise, the Ivy Bridge platform has everything that a HTPC user would ever need.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Fan nu blev jag ju sugen på den här istället, Noctua gör ju i princip bara bra grejer, och den ska ju enligt artikeln dessutom vara anpassad så den ska klara höga minnesmoduler osv...

http://www.sweclockers.com/nyhet/16048-noctua-introducerar-nh...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av någon av kylarna, men min högst personliga åsikt är att Noctuan ser lite bättre ut.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till? Varför i7?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Beroende på CPU är väl även 90W farligt lågt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vad ska datorn användas till? Varför i7?

Mest film, vill dock säkra lite för framtiden så man inte ångrar sig för att man snålade på prestandan...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Beroende på CPU är väl även 90W farligt lågt..?

Jo 150W skulle kännas betydligt tryggare, speciellt om man ska vara framtidssäker...

Skrivet av Balbuto:

Mest film, vill dock säkra lite för framtiden så man inte ångrar sig för att man snålade på prestandan...

Du kan nog då ångra dig att du inte valde ett chassi där man kan ha ett separat grafikkort - för det är ju det man akn komma att behöva uppgradera senare.

Ta ett FC8 Evo istället så får du ett knäpptyst system!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt i alla fall...

Streacom F1C Evo
Streacom NANOPSU-150
Asus P8Z77-I Deluxe
Intel i3 3225
Corsair Vengeance LP Blue 2x4gb
Scythe Kozuti
Windows 8 64-bit OEM

Sen har jag en Corsair Force GT 120gb som ligger och skrotar, den får agera bootdisk...

Blir kanske en liten bygglogg på detta om intresse finns...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Skrivet av Balbuto:

Nu är det beställt i alla fall...

Streacom F1C Evo
Streacom NANOPSU-150
Asus P8Z77-I Deluxe
Intel i3 3225
Corsair Vengeance LP Blue 2x4gb
Scythe Kozuti
Windows 8 64-bit OEM

Sen har jag en Corsair Force GT 120gb som ligger och skrotar, den får agera bootdisk...

Blir kanske en liten bygglogg på detta om intresse finns...

Jag vill gärna se denna bygglogg tack!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Jag vill gärna se denna bygglogg tack!

Då ordnar vi någon sorts bygglogg

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Skrivet av Balbuto:

Då ordnar vi någon sorts bygglogg

Grymt! Skriv gärna här i tråden när det startas så att man inte missar

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Grymt! Skriv gärna här i tråden när det startas så att man inte missar

Då kör vi igång...
http://www.sweclockers.com/galleri/10368-projekt-hostrusk

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Fantastiskt! Här ska läsas Tack!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Tjena, stoppade du i nån systemfläkt i det här bygget eller funkar utan rent av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tjena, stoppade du i nån systemfläkt i det här bygget eller funkar utan rent av?

Ingen systemfläkt nej, fungerar utmärkt utan, har inte installerat CoreTemp än men när jag var inne och rotade runt i bios så kom jag aldrig över 30 grader enligt de värden som visades där...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Ingen systemfläkt nej, fungerar utmärkt utan, har inte installerat CoreTemp än men när jag var inne och rotade runt i bios så kom jag aldrig över 30 grader enligt de värden som visades där...

Intressant, tackar för svaret. Tittar på nåt liknande själv. Vill gärna ha Asus P8Z77-I Deluxe men vad jag förstår så funkar den inte i Streacom FC8 pga att heatpipes:en krockar med det uppstickande kortet på moderkortet i fråga. Men funkar det temperaturmässigt med i3:an i F1C utan en 60mm systemfläkt så borde ljudnivån kunna hamna på en acceptabel nivå ändå antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Intressant, tackar för svaret. Tittar på nåt liknande själv. Vill gärna ha Asus P8Z77-I Deluxe men vad jag förstår så funkar den inte i Streacom FC8 pga att heatpipes:en krockar med det uppstickande kortet på moderkortet i fråga. Men funkar det temperaturmässigt med i3:an i F1C utan en 60mm systemfläkt så borde ljudnivån kunna hamna på en acceptabel nivå ändå antar jag.

Om man säger så här, med Scythe Kozuti-kylaren som enda fläkt i chassit, så hörs fläkten när man startar datorn, då varvar den upp lite, sen blir datorn i princip tyst. Jag sitter ca 3-4 meter från datorn som står uppepå min tvbänk, dvs helt fritt, och jag hör datorn lite lite när allt annat är knäpptyst, men så fort det finns minsta lilla andra ljud så går det inte att höra fläkten alls. Nu har jag kanske inte 100% perfekt hörsel, men jag är väääldigt långt ifrån hörselskadad. Jag kan inte annat än rekommendera min setup om man känner sig sugen, det fungerar suveränt bra, med windows 8 installerat så startar datorn på ca 8-10 sekunder från det att man tryckt på strömknappen, dvs samma tid som det tar för tvn att gå igång...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett FC1 system med scythe kozuti. Det fungerar. Men jag skulle starkt råda dig att köpa FC7 ändå. Du behöver nämligen 80mm chassifläkten om du ska ha någon chans att få det tyst o svalt (på samma gång). Det är inte processorn utan snarare nätagget och andra komponenter som blir väldigt varma där inne, och små smala (vanlig tjocklek går inte) 60mm fläktar är sällan trevliga..

Aja, såg att du hade börjat redan. Lycka till du är säkert duktigare än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Jag har byggt ett FC1 system med scythe kozuti. Det fungerar. Men jag skulle starkt råda dig att köpa FC7 ändå. Du behöver nämligen 80mm chassifläkten om du ska ha någon chans att få det tyst o svalt (på samma gång). Det är inte processorn utan snarare nätagget och andra komponenter som blir väldigt varma där inne, och små smala (vanlig tjocklek går inte) 60mm fläktar är sällan trevliga..

Tackar, något att fundera på där för mig iaf som inte handlat än. När du skriver att nätagget blir varmt är det alltså DC-DC-konvertern innuti du refererar till (har inte tänkt på att en sån skulle vara någon speciell värme-generator...)? Hursomhelst är det en bra poäng, en 80x80x25mm går ju att få nästan tyst och ändå mata lite luft.

En annan fördel med FC7 är ju också möjligheten att någon gång i framtiden stoppa i ett låg-profil grafikkort/TV-kort om man så skulle vilja. Storleken nackdelen förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tackar, något att fundera på där för mig iaf som inte handlat än. När du skriver att nätagget blir varmt är det alltså DC-DC-konvertern innuti du refererar till (har inte tänkt på att en sån skulle vara någon speciell värme-generator...)? Hursomhelst är det en bra poäng, en 80x80x25mm går ju att få nästan tyst och ändå mata lite luft.

En annan fördel med FC7 är ju också möjligheten att någon gång i framtiden stoppa i ett låg-profil grafikkort/TV-kort om man så skulle vilja. Storleken nackdelen förstås.

Nu märkte jag iofs att du bytte tankar från en 3770 till en i3 så då blir det ju mycket enklare förstås.. jag byggde själv med en 3870K som slukar en hel del. Där överhettade faktiskt dc-dc när jag maxade cpu+gpu. men kan ju funka problemfritt med en sån i3 faktiskt..

Hur som alltid trevligt att få ut lite luft och inte bara vispa runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Om man säger så här, med Scythe Kozuti-kylaren som enda fläkt i chassit, så hörs fläkten när man startar datorn, då varvar den upp lite, sen blir datorn i princip tyst. Jag sitter ca 3-4 meter från datorn som står uppepå min tvbänk, dvs helt fritt, och jag hör datorn lite lite när allt annat är knäpptyst, men så fort det finns minsta lilla andra ljud så går det inte att höra fläkten alls. Nu har jag kanske inte 100% perfekt hörsel, men jag är väääldigt långt ifrån hörselskadad. Jag kan inte annat än rekommendera min setup om man känner sig sugen, det fungerar suveränt bra, med windows 8 installerat så startar datorn på ca 8-10 sekunder från det att man tryckt på strömknappen, dvs samma tid som det tar för tvn att gå igång...

Skrivet av Mooter:

Jag har byggt ett FC1 system med scythe kozuti. Det fungerar. Men jag skulle starkt råda dig att köpa FC7 ändå. Du behöver nämligen 80mm chassifläkten om du ska ha någon chans att få det tyst o svalt (på samma gång). Det är inte processorn utan snarare nätagget och andra komponenter som blir väldigt varma där inne, och små smala (vanlig tjocklek går inte) 60mm fläktar är sällan trevliga..

Aja, såg att du hade börjat redan. Lycka till du är säkert duktigare än mig

Skrivet av Mooter:

Nu märkte jag iofs att du bytte tankar från en 3770 till en i3 så då blir det ju mycket enklare förstås.. jag byggde själv med en 3870K som slukar en hel del. Där överhettade faktiskt dc-dc när jag maxade cpu+gpu. men kan ju funka problemfritt med en sån i3 faktiskt..

Hur som alltid trevligt att få ut lite luft och inte bara vispa runt.

Hejsan

Såg att samtliga har byggt med en Kozuti i ett Streacom F1c, sitter lite i en knipa, mina specs skiljer sig lite har en A6-5600K och funderar på om kozuti kommer passa höjdmässigt om man vill ha den optiska hyllan kvar. Går kylaren ens in med hyllan fortfarande kvar och i så fall, finns det något utrymme kvar mellan kylaren och hyllan?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc