Blir det någon skilnad om jag byter fläktar ?

Permalänk

Blir det någon skilnad om jag byter fläktar ?

Har en H80 och kyler radiatorn med dessa http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-quiet-edition
Nu undrar jag fall jag kan få ner temperaturen fall jag byter till dessa http://www.inet.se/produkt/5322228/corsair-air-series-sp120-high-performance
Radiatorn på H80in är ju ganska tjock så skulle det vara mer optimalt om jag böt ut dessa ?
Kanske behövs mer RPM om det är en liten tjockare radiator. Eller gör det ingen skilnad alls tro ?

Permalänk
Medlem

Det kan ge dig allt från 0-5 graders skillnad på att byta till en med mer RPM. Det du ska göra är att planera så att radiatorn får så kall luft som möjligt.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

En till fråga:

- Hur kan processorn bli skapligt varmare när man klockar MHzen utan att röra spänningen ?
Tycker inte den borde det. Det är ju logiskt.

Permalänk
Medlem

blir du tröttare när du joggar 100m eller när du springer 100m ?
ungefär så det blir för cpun en högre takt för processorn att arbeta i alltså klock destå varmare blir den.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Det kan ge dig allt från 0-5 graders skillnad på att byta till en med mer RPM. Det du ska göra är att planera så att radiatorn får så kall luft som möjligt.

Det som är väsentligt är inte RPM utan istället flöde.

Så till TS, ja du kommer troligtvis få ner temp eftersom de du har, har ett flöde på 37.85 cfm. Och de andra du länka till har ett flöde på 62.74 cfm

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

En till fråga:

- Hur kan processorn bli skapligt varmare när man klockar MHzen utan att röra spänningen ?
Tycker inte den borde det. Det är ju logiskt.

Eftersom den måste arbeta snabbare? Det skapar ju mer värme, den måste göra mer på samma tid.

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Det som är väsentligt är inte RPM utan istället flöde.

Så till TS, ja du kommer troligtvis få ner temp eftersom de du har, har ett flöde på 37.85 cfm. Och de andra du länka till har ett flöde på 62.74 cfm

Ja men RPM gör ju flödet.
Ju mer RPM desto större flöde.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ang3r:

Det som är väsentligt är inte RPM utan istället flöde.

Så till TS, ja du kommer troligtvis få ner temp eftersom de du har, har ett flöde på 37.85 cfm. Och de andra du länka till har ett flöde på 62.74 cfm

Skrivet av punchline82:

Ja men RPM gör ju flödet.
Ju mer RPM desto större flöde.

Både ja och nej. För att optimera en kylningslösning via en radiator är inte ett högt flöde just utan snarare en kombination av högt och stabilt lufttryck genom radiatorn med ett hyfsat flöde.

Det brukar dock vara lite klurigare att hitta fläktar med högt tryck.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Men vad tror ni om jag byter till de andra fläktarna och sätter dit ett motstånd så dom snurrar i 1700 RPM ?
Tror ni jag får lite lägre temperaturer då ?
Vill inte köra dom fullt ut då dom låter förjävligt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men vad tror ni om jag byter till de andra fläktarna och sätter dit ett motstånd så dom snurrar i 1700 RPM ?
Tror ni jag får lite lägre temperaturer då ?
Vill inte köra dom fullt ut då dom låter förjävligt då.

Känner inte till hur bra denna serie av fläktar från corsair, men är dom ungefär som originalen som medföljer så är dom både dåliga och högljuda.

Grunna på dessa istället http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... tysta och effektiva.
Dock räkna inte med att du kan sänka tempen mer än enstaka grader, receptet om du vill sänka mer än så heter byt kylare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det kommer ge speciellt mycket då 1450rpm ger ett relativt högt luftflöde. Finns ju en begränsning hur högt luftflöde som en liten radiator klarar av. Då är det bättre att göra som jag har gjort här: #10422878

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Okej, jag har både erfarenhet om luftmätningar/ventilation och är snart färdig utbildad ventilationstekniker. Nu till saken.

Om vi har en fläkt som ger luftflödet 90 m^3/h eller 25 l/s. Och sedan monterar den på en kylfläns så kommer den inte att ge 25 l/s. Eftersom att kylflänsen fungerar som ett motstånd (trycket kommer att sjunka något). Om men sedan monterar ytterligare en fläkt, så behöver de inte betyda att luftflödet ökar med det dubbla. Köpte nyligen en ny CPU kylare, tyvärr så verkar den vara helt i aluminium, jag skulle helst vilja ha själva plattan och som ligger an mot processorn i ren koppar. Just för att koppar leder värme nästan 2 ggr bättre än aluminium. Kort fattat så skulle jag väja en kylare som till viss del är gjord i koppar inte helt i aluminium.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av taxi2012:

Okej, jag har både erfarenhet om luftmätningar/ventilation och är snart färdig utbildad ventilationstekniker. Nu till saken.

Om vi har en fläkt som ger luftflödet 90 m^3/h eller 25 l/s. Och sedan monterar den på en kylfläns så kommer den inte att ge 25 l/s. Eftersom att kylflänsen fungerar som ett motstånd (trycket kommer att sjunka något). Om men sedan monterar ytterligare en fläkt, så behöver de inte betyda att luftflödet ökar med det dubbla. Köpte nyligen en ny CPU kylare, tyvärr så verkar den vara helt i aluminium, jag skulle helst vilja ha själva plattan och som ligger an mot processorn i ren koppar. Just för att koppar leder värme nästan 2 ggr bättre än aluminium. Kort fattat så skulle jag väja en kylare som till viss del är gjord i koppar inte helt i aluminium.

Rätta mig om jag har fel.

Det där har ju inte ens med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

En till fråga:

- Hur kan processorn bli skapligt varmare när man klockar MHzen utan att röra spänningen ?
Tycker inte den borde det. Det är ju logiskt.

Frekvens-ökning tenderar i att skapa mer värme, Mhz = svängningar grundläggande, om jag inte är ute och cyklar med damcykel i skogen. Mer svängningar = mer värme.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Anandtech har testat 120mm fläktar:
http://www.anandtech.com/show/6391/120mm-radiator-fan-roundup...

"Next, if you want performance at all costs then my recommendation from the last roundup holds true again here: Corsair's SP120 High Performance is basically it. This isn't a quiet fan by any stretch of the imagination, but it's not the noise machine that many of the other entrants are."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Du tjänar ingenting på bytet av fläkten, som föregående skrivare 0-5*C vilket beroende på ljudet är det inte värt.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Det där har ju inte ens med saken att göra.

Hmm, jo de tycker jag att de har.