Permalänk

Egen server

behöver inga svara, tråd kan låsas

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du glömde nättagg

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

du glömde nättagg

har redan ett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara en filserver för eget bruk så behöver du väl inte 8 gig ram och en i3?
2 eller 4 gig och ett e-350 moderkort borde kunna klara uppgiften

Förutsatt att det bara är en filserver (fungerar som HTPC också):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2431689/2012-10-17

Jag kan vara ute och cykla med mitt paket om ditt användningsområde är annat än personlig filserver. Antog detta med tanke på dina tidigare valda komponenter. Speca gärna användningsområdet för servern.

Vet inte hur RAIDstödet ser ut på respektive moderkort men är backup viktigt så är ändå inte RAID det bästa alternativet. Du kan få allt förstört ändå med lite otur. Visst är det säkrare än att inte använda någon form av RAID alls, men det är bättre att ha två separata lagringsytrymmen för att förvara data säkert. Största fördelen med RAID5 är att du kan ersätta en disk i taget utan att behöva flytta om filer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

RAID är INTE under några omständigheter alls backup! Utan snarare redundans.

Till viss del, Om en disk går sönder kan man byta disk och ändå ha kvar sina filer, men om man råkar radera en fil, får virus, blixten tar servern, den brinner upp eller liknande så är datat borta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Var kan man ha sin server?

Var som helst, med dessa krav:

Utrymmet måste ha tillräckligt stor plats för att rymma servern och tillräcklig ventilation för att inte servern ska bli överhettad.
Utrymmet måste ha eluttag (gärna med UPS och Dieselbackup för att säkra dirftsäkerheten)
Utrymmet måste ha nån form av tillgång till nätverk/internet (via tp-kabel företrädelsevis). Ha gärna en redudant uppkoppling med flera fibrar mot olika leverantörer med redudanta fibervägar till fastighetern.

Man kan bara ställa den i sin garderob, eller så kan man hyra plats hos en colocation-leverantör och ställa den där, för att höja driftsäkerheten (men då bör den vara i rackformat. Personligen har jag alla servrar på jobbet i ett driftsäkert datacenter

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är det bara en filserver för eget bruk så behöver du väl inte 8 gig ram och en i3?
2 eller 4 gig och ett e-350 moderkort borde kunna klara uppgiften

Förutsatt att det bara är en filserver (fungerar som HTPC också):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2431689/2012-10-17

Jag kan vara ute och cykla med mitt paket om ditt användningsområde är annat än personlig filserver. Antog detta med tanke på dina tidigare valda komponenter. Speca gärna användningsområdet för servern.

Vet inte hur RAIDstödet ser ut på respektive moderkort men är backup viktigt så är ändå inte RAID det bästa alternativet. Du kan få allt förstört ändå med lite otur. Visst är det säkrare än att inte använda någon form av RAID alls, men det är bättre att ha två separata lagringsytrymmen för att förvara data säkert. Största fördelen med RAID5 är att du kan ersätta en disk i taget utan att behöva flytta om filer.

Ingår processorn där?
Och om jag istället vill ha raid för att få mer lagringsutrymme då? Raid-0 istället för raid-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skum-tomte:

Ingår processorn där?
Och om jag istället vill ha raid för att få mer lagringsutrymme då? Raid-0 istället för raid-5

Processorn ingår, yes. Inte någon supersnabb sak, men den räcker för enklare saker som att driva en lokal filserver för eget bruk.

RAID-0, ja. Det ger ju inte mer utrymme än att bara ha diskarna separat. Däremot minskar det säkerheten för filerna.
Går en disk sönder så blir du av med allt på alla diskar. Men du får ju upp läs/skrivhastigheten iaf ;).

Vad är det du vill uppnå med att använda dig av en RAIDkonfiguration?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Processorn ingår, yes. Inte någon supersnabb sak, men den räcker för enklare saker som att driva en lokal filserver för eget bruk.

RAID-0, ja. Det ger ju inte mer utrymme än att bara ha diskarna separat. Däremot minskar det säkerheten för filerna.
Går en disk sönder så blir du av med allt på alla diskar. Men du får ju upp läs/skrivhastigheten iaf ;).

Vad är det du vill uppnå med att använda dig av en RAIDkonfiguration?

Funderar på att ha en filserver med mer än en hårddisk där jag kan lägga upp filerna via min andra dator.
Går det att konfigurera så att filerna läggs på en annan hårddisk när den ena är full etc?

Detta kanske också fungerar för hemsidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Går det att konfigurera så att filerna läggs på en annan hårddisk när den ena är full etc?

Skulle nog rekommendera en raid5/6 för att uppnå det, då får du allt på en enda volym, säkerhet och högre prestanda, framförallt läs-prestanda men även skrivprestandan förbättras en aning. Sen går det, iallafall i de flesta mjukvaru-raider, att utöka raiden med en till disk när man får fullt.

Och ja, du kan lägga upp filer från din vanliga dator. Jag har min filserver-partition på 17TB monterad över internet och kan läsa/skriva till den som om den satt i datorn lokalt, som vilken disk som helst. Det begränsas ju farten av min hem-uppkoppling, men det räcker utmärkt för att jag ska kunna streama film direkt från servern

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Skulle nog rekommendera en raid5/6 för att uppnå det, då får du allt på en enda volym, säkerhet och högre prestanda, framförallt läs-prestanda men även skrivprestandan förbättras en aning. Sen går det, iallafall i de flesta mjukvaru-raider, att utöka raiden med en till disk när man får fullt.

Och ja, du kan lägga upp filer från din vanliga dator. Jag har min filserver-partition på 17TB monterad över internet och kan läsa/skriva till den som om den satt i datorn lokalt, som vilken disk som helst. Det begränsas ju farten av min hem-uppkoppling, men det räcker utmärkt för att jag ska kunna streama film direkt från servern

Okej men finns det någon enkel guide hur jag gör? Hur gjorde du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Okej men finns det någon enkel guide hur jag gör? Hur gjorde du ?

Då jag kör linux på både klient och server så är det mycket lätt att sätta upp med sshfs. Man bara ser till att sätta upp openssh-server på servern och sen kör man typ "sshfs namn@server-ip:/mapp /lokal/punkt

För att dela filer mellan windows-datorer funkar ju windows nätverksdelning bra, och det går även att dela ut saker i en linuxdator och få upp dom i "windows-nätverket" med samba.

För att sätta upp raid använder jag mdadm i linux och sen lvm på det. Det finns väl mjuk-raid i vissa server-versioner av windows också om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är det bara en filserver för eget bruk så behöver du väl inte 8 gig ram och en i3?
2 eller 4 gig och ett e-350 moderkort borde kunna klara uppgiften

Förutsatt att det bara är en filserver (fungerar som HTPC också):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2431689/2012-10-17

Jag kan vara ute och cykla med mitt paket om ditt användningsområde är annat än personlig filserver. Antog detta med tanke på dina tidigare valda komponenter. Speca gärna användningsområdet för servern.

Vet inte hur RAIDstödet ser ut på respektive moderkort men är backup viktigt så är ändå inte RAID det bästa alternativet. Du kan få allt förstört ändå med lite otur. Visst är det säkrare än att inte använda någon form av RAID alls, men det är bättre att ha två separata lagringsytrymmen för att förvara data säkert. Största fördelen med RAID5 är att du kan ersätta en disk i taget utan att behöva flytta om filer.

Skrivet av fisk1n:

Då jag kör linux på både klient och server så är det mycket lätt att sätta upp med sshfs. Man bara ser till att sätta upp openssh-server på servern och sen kör man typ "sshfs namn@server-ip:/mapp /lokal/punkt

För att dela filer mellan windows-datorer funkar ju windows nätverksdelning bra, och det går även att dela ut saker i en linuxdator och få upp dom i "windows-nätverket" med samba.

För att sätta upp raid använder jag mdadm i linux och sen lvm på det. Det finns väl mjuk-raid i vissa server-versioner av windows också om jag inte missminner mig.

Tror ni att det här skulle fungera bra?

http://puu.sh/1hfdI + http://www.inet.se/kundvagn/visa/2443221/2012-10-21

Tänkte inte hosta den hemma utan ställa in den någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Tror ni att det här skulle fungera bra?
http://puu.sh/1hfdI + http://www.inet.se/kundvagn/visa/2443221/2012-10-21
Tänkte inte hosta den hemma utan ställa in den någonstans

Dom har inte rackskåp där du ska ställa den? Det är väl inte helt vanligt att man ställer in ett eget rackskåp hos en colocation-firma.

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Dom har inte rackskåp där du ska ställa den? Det är väl inte helt vanligt att man ställer in ett eget rackskåp hos en colocation-firma.

Kanske har ingen aning:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Var som helst, med dessa krav:

Utrymmet måste ha tillräckligt stor plats för att rymma servern och tillräcklig ventilation för att inte servern ska bli överhettad.
Utrymmet måste ha eluttag (gärna med UPS och Dieselbackup för att säkra dirftsäkerheten)
Utrymmet måste ha nån form av tillgång till nätverk/internet (via tp-kabel företrädelsevis). Ha gärna en redudant uppkoppling med flera fibrar mot olika leverantörer med redudanta fibervägar till fastighetern.

Man kan bara ställa den i sin garderob, eller så kan man hyra plats hos en colocation-leverantör och ställa den där, för att höja driftsäkerheten (men då bör den vara i rackformat. Personligen har jag alla servrar på jobbet i ett driftsäkert datacenter

Den ska helst stå så att den inte utsätts för statisk elektricitet. Nära dörrar, där folk går, m.m. innebär att servern hela tiden bombarderas av statisk elektricitet. Det är som åskoväder inne i datorn och till slut går det sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Har just nu en bärbar dator som fungerar som server den har två hårddiskar, men den ena har gått sönder. Så jag kör bara på en just nu.
Men skulle det kunna gå att, jag köper nya 3,5" hårddiskar och kopplar in till den bärbara? Och sedan kör RAID-5?
Vill ha lagring men samtidigt backup. (Filserver)

Operativsystem: Linux server

Var kan man ha sin server?

Skulle det här fungera bra? Men vill helst inte gå över 3.5k. Någon som kanske kan slänga in något vettigt och billigt?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2429834/server

Hur gör jag?

Jag tycker valet av i3 är bra. Atom, Fusion och andra plattformar är helt enkelt för klena om man vill göra något mer än bara dela filer och skrivare. Man kanske vill ha en ventriloserver, m.m. Själv har jag just en Atom-server och den är fin på alla sätt, men jag hade gärna haft lite mer krut.

Minst 4 GB RAM ska man ha, eftersom det är billigt med RAM just nu så är 8GB givet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Kanske har ingen aning:P

Ställer man den hos en colo-leverantör så hyr man plats i ett av deras rack, man behöver inte köpa ett eget rack att ha den i. I speciella fall kan vissa företag få ställa in sina egna rack om dom har speciella krav, men generellt sätt så är ett datacenter redan fullt av rack färdiga för att fyllas med servrar. Du som bor i Linköping har ju nära till Availos datacenter på Datalinjen 5 om du vill ha en pålitlig hall att sätta den i. Inte den billigaste hallen som finns kanske, men väldigt bra. Annars blir det väl till att googla fram colo-leverantörer i området, vet inte hur många bra ställen det finns där i närheten annars. Kan du tänka dig att åka en bit eller skicka servern så finns det fler leverantörer och hallar i Stockholm som kostar olika beroende på hur driftsäkra dom är osv.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Ställer man den hos en colo-leverantör så hyr man plats i ett av deras rack, man behöver inte köpa ett eget rack att ha den i. I speciella fall kan vissa företag få ställa in sina egna rack om dom har speciella krav, men generellt sätt så är ett datacenter redan fullt av rack färdiga för att fyllas med servrar. Du som bor i Linköping har ju nära till Availos datacenter på Datalinjen 5 om du vill ha en pålitlig hall att sätta den i. Inte den billigaste hallen som finns kanske, men väldigt bra. Annars blir det väl till att googla fram colo-leverantörer i området, vet inte hur många bra ställen det finns där i närheten annars. Kan du tänka dig att åka en bit eller skicka servern så finns det fler leverantörer och hallar i Stockholm som kostar olika beroende på hur driftsäkra dom är osv.

Men vad kostar det?
Vill helst ha det så billigt som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Men vad kostar det?
Vill helst ha det så billigt som möjligt

Det är väldigt olika, men du kan komma undan med en 5-600 i månaden om du hittar nåt reletivt billigt ställe. Bara att börja google på colocation eller datacenter Beror på hur mycket trafik du vill trycka också, det är relativt dyrt med trafik i datacenter i jämförelse med hemma, men kvaliteten på uppkopplingen är desto högre.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Det är väldigt olika, men du kan komma undan med en 5-600 i månaden om du hittar nåt reletivt billigt ställe. Bara att börja google på colocation eller datacenter Beror på hur mycket trafik du vill trycka också, det är relativt dyrt med trafik i datacenter i jämförelse med hemma, men kvaliteten på uppkopplingen är desto högre.

jag känner att det inte är så viktigt med trafik och om den är nere någon minut, och det ska vara så billigt som möjligt gärna under 400kr om det finns något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skum-tomte:

jag känner att det inte är så viktigt med trafik och om den är nere någon minut, och det ska vara så billigt som möjligt gärna under 400kr om det finns något

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till. För den summan kanske du kan få ställa den i en polares källare, med kruxet att hans kära mor rycker den varje gång hon ska dammsuga.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Lycka till. För den summan kanske du kan få ställa den i en polares källare, med kruxet att hans kära mor rycker den varje gång hon ska dammsuga.

Nae det tror ja ite

Permalänk
Medlem

Ställ den hemma isåfall, i källaren eller i en garderob.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade nog faktiskt köpt 4 lika dana hårdiskar och en SSD som systemdisk för att få ut mer valuta även om den då blir aningen dyrare. Sedan hade jag nog faktiskt kört en i5 istället för i3 så jag skulle kunna ha lite mer kräm och sedan köra virtuella maskiner på den.

Ps. Vad menar du med "Linux Server"? Ds.

Permalänk

Någon som har tips på delar för en ny server som ska klara av att hosta hemsida, filserver och lite mera...
Allting ska ingå som behövs.
Den ska vara strömsnål osv.
Pris: Max ~4.000kr

Permalänk
Medlem

Kolla på förslagen i ESXI för tunna planboken-tråden. Mycket bra och matchar din budget.

Mvh z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]