Permalänk
Medlem

H100 pumpar runt luft - ska det vara så?

Håller på och bygger ihop en dator till en bekant och tänkte jag skulle prova på ett slutet vattenkylningssystem, då jag själv kör vattenkylning fast "egen-plockat" tyckte jag det lät väldigt smidigt med en färdig "bolt on"-lösning.
Införskaffade då ett H100-system. Första exemplaret lät som en gammal hårddisk som tuggade hela tiden, lät lite mindre om man höll det vågrätt men så fort det var vertikalt så blev det ett jävla liv. Läste om problemet med impellrarna på forumen och valde att byta ut skiten till ett nytt ex hos webhallen (jag ville INTE försöka göra nån clasohlson-lösning med dioder och grejer, för priset man betalar för kylaren ska det fan funka utan att man ska behöva mecka med sånt själv.) Det nya exemplaret låter inte likadant, däremot hör man att det pumpar runt luft. Det blir tyst i några sekunder, sen har luften pumpats runt ett varv och sen är det dags för pumpen att pumpa runt luften igen. (Ni som har vattenkylning vet hur det låter.)
Ska det vara så här? Det är ju ett slutet system så man kan inte fylla på vatten eller avlufta. Tanken med det här systemet är väl att det ska vara tyst? Varför har dom då luft i systemen? (Ja jag har vridit, lutat och grejjat men så fort jag placerar det ungefär så som jag vill ha det så pumpar den luft.)
Jag har radiatorn i fronten på chassit med anslutningarna i samma höjd som processorn, så luften kan inte fastna någonstans (betvivlar att det kan fastna även om man har radiatorn i toppen med tanke på hur liten diameter det är på slangarna och hur smal radiatorn är). Dom kan väl knappast kräva att man måste ha radiatorn monterad på ett visst sätt för att inte skiten ska låta?

Mitt förtroende för corsair har verkligen sjunkit i botten, sämre kvalité på grejer får man ju leta efter. Har dessutom mailat deras RMA-avdelning (var nån Corsair-representant i nått forum som sa att man ska göra det), har gått en vecka utan svar nu. Man blir ju lite less. Konstiga var att han i kassan på webhallen sa att dom inte fått så många returer på varan när jag returnerade första exet, hoppades lite på att jag hade otur bara.

Permalänk
Medlem

"han i kassan på webhallen sa att dom inte fått så många returer på varan när jag returnerade första exet"

Yeah right, riktigt jädrans mycket problem med dessa, jag har det störande missljudet på min H60 som f.ö. Lade av utan förvarning, nu pumpar den inte alls.
Glad att den inte spotta ur all vätska i min dator iallafall.... hade varit jobbigt att torka upp.

Orkar man returnera till InWareHouse?

Permalänk
Medlem

Ja det är ju lite det jag är rädd för. Tanken med det här slutna systemet är ju att man inte ska behöva fylla på vatten och att det ska vara "underhållsfritt" då. Men om det är missljud från impellern eller om pumpen tvingas pumpa luft så kommer den ju rasa förr eller senare, vill ju inte behöva mecka isär allt om ett par månader för att byta skiten bara för att man var "lat" och inte gjorde det på en gång. :/