Permalänk

H60 Problem

Efter att ha suttit på facebook i 30-40 minuter och svarat på lite kommentarer stängde datorn av sig helt utan förvarning.
Jag funderade en liten stund på vad det kunde vara innan jag öppnade upp datorn för att se så att allt stod rätt till.
Efter ca 5 minuter startade jag upp datorn igen och såg att CPU tempen låg på strax under 100 grader och klättrade snabbt upp till 106 grader innan den stängde av sig igen.
Jag kopplade ur alla fläktar för att se om pumpen fungerade och startade upp datorn igen.
Då upptäckte jag att det var ett hemskt oljud från pumpen och att den blev varm väldigt snabbt, så jag stängde av datorn direkt.
Är det någon som har råkat ut för något liknande och vet om det är kört för den pumpen?
Jag hittade en video på youtube där en kille har liknande oljud, fast han har haft det sen dag 1.

Jag har testat flera olika anslutningar fast utan resultat.
Corsair har 60 månaders garanti på just H60. Har själv bara haft min i 8 månader.
Tror ni att dom kommer att skicka en ny?
Vad händer om något annat också har gått sönder pga att pumpen slutade fungera? Kommer Corsair att ersätta det i så fall?
Jag kanske ställer dumma frågor, men det borde ju lätt kunna skada andra saker när temperaturerna blir så höga. Och jag är inte speciellt sugen på att behöva köpa nytt moderkort eller processor när jag enbart haft kylaren i 8 månader.
Om det hade varit handhavande fel så borde det ha visat sig mycket tidigare tycker man.

Permalänk
Medlem

Ljudet går att åtgärda.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
jag gjorde en till mig och en till en kompis och det fungerade för oss båda.

dock låter det som om att kylaren inte sitter mot processorn korrekt, testa att montera om hela kylaren. (och radiatorn för säkerhets skull)

Edit: Det kan även handla om damm i radiatorn.

Mvh.

Permalänk
Skrivet av olle:

Ljudet går att åtgärda.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
jag gjorde en till mig och en till en kompis och det fungerade för oss båda.

dock låter det som om att kylaren inte sitter mot processorn, testa att montera om hela kylaren. (och radiatorn för säkerhets skull)

Mvh.

Det som gör att jag tvivlar är att den har suttit monterade i 8 månader och har aldrig legat över 55 grader i full load och har varit knäpptyst hela tiden. Pumpen blir väldigt varm. så det känns inte som om det är problemet. verkar som om pumpen har rasat eller något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralenP:

Det som gör att jag tvivlar är att den har suttit monterade i 8 månader och har aldrig legat över 55 grader i full load och har varit knäpptyst hela tiden. Pumpen blir väldigt varm. så det känns inte som om det är problemet. verkar som om pumpen har rasat eller något liknande

kontakta corsair eller återförsäljaren.
hoppas det löser sig.

Permalänk
Skrivet av olle:

kontakta corsair eller återförsäljaren.
hoppas det löser sig.

Jag mailade corsair strax efter att jag kommit på vad felet var.
Ja vi får hålla tummarna för att det går vägen uppdaterar när jag har fått svar

Permalänk
Skrivet av GeneralenP:

Jag mailade corsair strax efter att jag kommit på vad felet var.
Ja vi får hålla tummarna för att det går vägen uppdaterar när jag har fått svar

Har nu fått svar från Corsair.

"Technical Support: It would be best to get the unit replaced. Please proceed with the RMA process. Thanks"

Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid.
Monterade Stock-kylaren för att kunna nyttja datorn. Oj vilken enorm skillnad det är.
Om jag har sido-luckan monterad så blir det så varmt att det låter som processorfläkten ska flyga iväg
Men som sagt. ska jag spela BF3 så måste jag plocka bort luckan först