Intel 335-serien SSD dyker upp i Japan

Permalänk

1700 kr för 240 GB är ju inte helt fel...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Håller inte med. Den största flaskhalsen har nog varit dåliga, tröga operativsystem. Min Samsung Spinpoint känns som en SSD med egentweakad Gentoo-installation.

en HDD kan aldrig vara lika snabb som en sdd vad du än tror du gör. Inget fel med OSet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

en HDD kan aldrig vara lika snabb som en sdd vad du än tror du gör. Inget fel med OSet.

Nej, så dum är jag inte. Givetvis har en SSD betydligt snabbare läsningar och skrivningar. Det jag svarade på var
vad som sätter käppar i hjulet för en bra OS-upplevelse. Det är ganska givet att ett personligt uppbyggt OS som är snabbt från grunden gör större skillnad för en bättre OS-upplevelse än något oanpassningsbart, oavsett om det körs från en HDD eller SSD.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Nej, så dum är jag inte. Givetvis har en SSD betydligt snabbare läsningar och skrivningar. Det jag svarade på var
vad som sätter käppar i hjulet för en bra OS-upplevelse. Det är ganska givet att ett personligt uppbyggt OS som är snabbt från grunden gör större skillnad för en bättre OS-upplevelse än något oanpassningsbart, oavsett om det körs från en HDD eller SSD.

Jag hade inga problem med snabbheten i windows xp, vista, 7 och nu 8 med en ssd.
Allt gick snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Nej, så dum är jag inte. Givetvis har en SSD betydligt snabbare läsningar och skrivningar. Det jag svarade på var
vad som sätter käppar i hjulet för en bra OS-upplevelse. Det är ganska givet att ett personligt uppbyggt OS som är snabbt från grunden gör större skillnad för en bättre OS-upplevelse än något oanpassningsbart, oavsett om det körs från en HDD eller SSD.

Men du kommer ändå märka stor skillnad med SSD, även med specialtweakat Gentoo. Sattte i en SSD-disk i våran netbook (med Atom N270 processor) och trots att jag kör någorlunda slimmat Arch Linux så blev det en helt ny användarupplevelse. Visst var det uthärdligt med Arch Linux även med mekaniska hårddisken men outhärdligt med Windows (det är dual boot). Med SSD blev det blixtsnabbt med Arch Linux och uthärdligt med Windows. Så SSD gör minst lika stor skillnad som val av OS tycker jag. Nu kanske jag inte har lika specialtweakad Arch som ditt Gentoo, men å andra sidan uthärdar jag inte att kompilera alla program manuellt...

Självklart väger också aspekter in som vilket OS man trivs med. Vi kanske tycker att Windows inte är en bra OS-upplevelse oavsett hur snabbt det är medan andra kanske inte trivs med något annat än Windows. Men oavsett vilket så gör SSD en väldigt stor skillnad för upplevelsen.