AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Ni som klagar på elpriserna, det finns något kallat energiprincipen som innebär att energin inte kan försvinna utan omvandlas till andra former. I det här fallet värme vilket värmer upp huset, det går jämt ut med förbrukningen för er vanliga värmeanläggning(så länge den går dvs inte sommarn). Att energiförbrukningen är tråkig för att det blir varmt i datorn är en annan sak.

Även kallat "Termodynamikens första & andra huvudsats"....

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att med F@H testa ren prestanda(PPD), strömförbrukning samt temp och sedan en snabb PPD/strömförbrukning.

Finns ju ändå en del som foldar och flertalet har gjort någon kommentar/koppling till folding bland kommentarerna.

Väldigt lätt att testa sin egna processor och se skillnaden mot Sweclockers i övrigt mycket bra test!

(kräver dock samma projekt gör att vara jämförbart, vet ej om man kan bestämma vilket projekt man vill köra...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vet inte varför jag stör mig så ofantligt när folk gnäller på att det blir så jättedyrt med ström.

Precis som att folk skriker och gnäller över att Glödlampor är så jätteinneffektiva, Ja, men energin går ju inte förlorad om du har lampan inomhus! Speciellt inte på vintern...

Och eftersom du inte foldar dygnet runt. Som en average user, använder du ju inte 300W CPU konstant...

Men foldar man, då kan jag förstå...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Slog mig nyss.. ni klockan ökade frekvensen till 5GHz utan att röra fsb'n. Då finns där ju en hel del marginal med sjysta minnena ju

Absolut!
Men framför allt utrymme för att bussa på mobot, samt få upp HT och minnesbandbredd, minnesfrekvenser samt timings.
Minnen på en AMD rigg är "A & O" att man trimmar in rätt om man skall komma nån vart.
Tyvärr allt för få som har hållit på ett tag verkar det som då detta aldrig diskuteras, förekommer heller aldrig i några tester här.
Minns den "gamla" goda tiden med socket A & s.939 och ett par "feta" 400Mhz BH5-stickor som klockade som GUD Själv....
Får väl avvakta tills jag lägger vantarna på en prolle & får möjlighet att riktigt hårdtest den....=)

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Jag byter till AMD nar dem piskar min 2500k @ 4.9Ghz vid gaming, men da har nog Intel redan vassare saker ute - med tanke pa att prisskillnaden mellan i5 och AMD's motsvarighet ats upp av elrakningen lar det bli Intel nasta gang ocksa. Suck, jag saknar min Phenom II.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Inte för att de är särskilt viktigt, men är inte detta den första konsument-CPUn att levereras i 4.0GHz stock? Vill minnas att P4 stannade på 3.8, och Phenom II på ungefär samma nivå.

Nu är ju de med IPC och så kanske inte så relevant, men kändes ändå som en rolig notis

Fast jag kanske har glömt någon CPU?

FX 4170 släpptes i 4.2GHz. Men innan BD var det ingen som var över 4Ghz. Bortsett från icke x86 och en dualcore Xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

min klarar 4.8ghz men den låter så illa då, insåg att det var mer värt att ha fläktarna på 5 volt, sen brukar jag inte skryta så mkt :). så jag kan nog utmana din amd om jag vill. för mig blev det helt enkelt en intel för att jag spelar mest och där är dom helt klart överlägsna AMD. eftersom båda klockar ungefär lika bra så är intel bäst. men om intel enbart klarar en klock runt 4 ghz så hade det sett väldigt annorlunda ut.

det här är min första intel sedan intel pentium 1 233mhz.

så jag gillar amd men tänker främst på vad jag behöver.

Vad beträffar spel och att Intel är överlägsen där har du fel.
I många spel ligger som hack i hälen på varandra, i vissa spel som är Intel-Optimerade, ja det säger sig ju själv.
På andra spel har ATI/AMD övertaget & så har det i stort sett alltid varit.

Rent generellt de senaste åren har man köpt ett Intel-System för prestanda, men spelar man funkar det minst lika bra med en AMD-Platform, vilket för övrigt är rätt så mycket billigare.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Jag vet inte varför jag stör mig så ofantligt när folk gnäller på att det blir så jättedyrt med ström.

Precis som att folk skriker och gnäller över att Glödlampor är så jätteinneffektiva, Ja, men energin går ju inte förlorad om du har lampan inomhus! Speciellt inte på vintern...

Och eftersom du inte foldar dygnet runt. Som en average user, använder du ju inte 300W CPU konstant...

Men foldar man, då kan jag förstå...

Det som de flesta bryr sig om är att det blir varmt, och att det måste kylas. Och direktverkande eluppvärmning är fortfarande ett dyrt sätt att värma huset på, framförallt på sommaren.

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Nej... Stäng av ett element och klocka en AMD-processor. Borde gå jämt ut. Om man bara kunde leva med det jävla suset från datorfläkten.

I lägenhet är värme ,ofta, gratis, om man bor i villa så är fjärrvärme det vanligatse, fjärrvärme är billigare än el. Så det finns typ INGA fall där man tjänar på att stänga av elementet och bara köra på datorn. Det går inte jämnt ut, snälla skriv inte sånna här saker när du inte vet.

Permalänk

Måste säga att jag är positivt överraskad av vad AMD lyckas prestera nu, synd bara att de sitter kvar på en föråldrad tillverkningsprocess men det finns ljus i tunneln nu i alla fall

Permalänk

Fan vad glad jag blir när jag läser detta, att den tom skulle vara bäst i nått test trodde jag verkligen inte.
Riktigt roligt att amd visar att de inte helt tappat stinget.
Hoppas att 8320 klockar lika bra som 8120 gjorde, då blir processorn riktigt prisvärd.
Blir absolut en 8320 för mig i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det hade varit intressant att med F@H testa ren prestanda(PPD), strömförbrukning samt temp och sedan en snabb PPD/strömförbrukning.

Finns ju ändå en del som foldar och flertalet har gjort någon kommentar/koppling till folding bland kommentarerna.

Väldigt lätt att testa sin egna processor och se skillnaden mot Sweclockers i övrigt mycket bra test!

(kräver dock samma projekt gör att vara jämförbart, vet ej om man kan bestämma vilket projekt man vill köra...)

Skickades från m.sweclockers.com

Från hardwarecanucks test.

Det är oöverklockat av vad jag förstår. En rejäl förbättring mot FX 8150. Lite synd att det inte finns en standard wu så att det vore lite lättare att jämföra med Intels processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av QQmore:

Om fx 8150 nu var sådan fail, varför är inte fx 8350 det också?! Jag menar 10-15 procent bättre prestanda för 20% dyrare pris... Varför är ni så blinda?

FX8150 var möjligtvis ett fail, men även den har blivit mycket bättre, detta via lägre pris, bättre tillverkningsteknik, programoptimeringar, biosoptimeringar och optimering av windows.

När Sweclockers testade F8150 förra gången hängde sig tex många Steamspel medan många andra presterade knackigt, detta har lösts via BIOSuppdateringar.

edit

Citat:

När AMD lanserade arkitekturen Bulldozer med toppmodellen FX-8150 i spetsen för ganska exakt ett år sedan handlade det knappast om några lysande recensioner. SweClockers och de flesta andra stora hårdvarusidor var mycket kritiska, och slog ned på bland annat dålig prestanda mot Intel Sandy Bridge, hög strömförbrukning, kompatibilitetsproblem samt för hög prislapp.

Sedan dess har mycket förändrats. För FX-serien har uppdateringar för operativsystem samt finslipade UEFI-versioner kramat mer prestanda ur arkitekturen, samtidigt som bekymmer med bland annat speltjänsten Steam hamrats ut och prislapparna reducerats markant.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nice att de inte har bytt Sockel Hoppas den passar ihop med min Crosshair IV Formula?

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Läs detta så ser ni att AMD funkar rätt bra ändå...
Länk till artikeln kommer längst ner & den är rykande färsk...

MD FX-8350 "Vishera" Linux Benchmarks
Published on October 23, 2012
Written by Michael Larabel
Page 10 of 10
Compare Prices
Find More AMD Articles
Discuss This Article

From the initial testing of the brand new AMD FX-8350 "Vishera", the performance was admirable, especially compared to last year's bit of a troubled start with the AMD FX Bulldozer processors.

For many of the Linux computational benchmarks carried out in this article, the AMD FX-8350 proved to be competitive with the Intel Core i7 3770K "Ivy Bridge" processor. Seeing the FX-8350 compete with the i7-3770K at stock speeds in so many benchmarks was rather a surprise since the Windows-focused AMD marketing crew was more expecting this new high-end processor to be head-to-head competition for the Intel Core i7 3570K on Microsoft's operating system.

The slated retail price at launch for the FX-8350 is $195 USD. The Intel Core i5 3570K is presently retailing for around $230 and the Intel Core i7 3770K is around $330. In other words, the AMD FX-8350 is offered at a rather competitive value for fairly high-end desktops and workstations against Intel's latest Ivy Bridge offerings -- if you're commonly engaging in a workload where AMD CPUs do well.

In not all of the Linux CPU benchmarks did the Piledriver-based FX-8350 do well. For some Linux programs, AMD CPUs simply don't perform well and the 2012 FX CPU was even beaten out by older Core i5 and i7 CPUs. We can hopefully see improvements here later on through compiler optimizations and other software enhancements. As shown in my earlier AMD Piledriver compiler tuning tests from the A10-5800K Trinity, with the current GCC release there isn't much improvement out of the "bdver2" optimizations for this processor that should expose the CPU's BMI, TBM, F16C, and FMA3 capabilities over the original AMD Bulldozer processors. I hope that we will see further compiler improvements out of AMD to close some of these performance gaps.

Due to the open nature of Linux with a wide variety of options being available for testing the kernel, different compilers and compiler flags, plus countless other settings and packages that can be tweaked, many more AMD FX-8350 benchmarks are on the way. An article following up closely after this initial launch-day AMD Vishera article will also go over the performance-per-Watt, the Linux gaming benchmark performance, and other interesting data.

From my initial testing of the AMD FX-8350 over the past two weeks (though the last couple of days over in Prague for LinuxDays), I'm quite satisfied with the AMD FX-8350 eight-core processor on Linux. Aside from the FX-8350 performing well in most CPU benchmarks, the FX-8350 also works well under Linux. The only Linux compatibility complaint I have about the Piledriver CPUs on Linux is that the CPU temperature monitoring didn't work from Ubuntu 12.10, but that isn't normally a show-stopping problem. It would also be nice for AMD to port more user-space utilities to Linux for overclocking and other CPU information reporting, but there isn't any CPU vendor currently doing that for Linux so it's basically a feature request.

Stay tuned for more Vishera Linux testing and thanks to AMD for providing this early FX-8350 sample for being able to provide launch-day Linux coverage for their many open-source customers.

Länk till artikeln: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_fx8350...

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Skrivet av AaNgelL:

Absolut!
Men framför allt utrymme för att bussa på mobot, samt få upp HT och minnesbandbredd, minnesfrekvenser samt timings.
Minnen på en AMD rigg är "A & O" att man trimmar in rätt om man skall komma nån vart.
Tyvärr allt för få som har hållit på ett tag verkar det som då detta aldrig diskuteras, förekommer heller aldrig i några tester här.
Minns den "gamla" goda tiden med socket A & s.939 och ett par "feta" 400Mhz BH5-stickor som klockade som GUD Själv....
Får väl avvakta tills jag lägger vantarna på en prolle & får möjlighet att riktigt hårdtest den....=)

Jag själv är sugen på att sälja min WS för att testa nya piledriver! Som överste AMD fanboy så känner jag det som min plikt att stödja detta fina företag

Nej men jag är väldigt intresserad faktiskt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

Livs tecken från AMD, men hopplöst efter... man kan bara hoppas på att någon där får en IQ boost o fixar en CPU som kan konkurrera med intel på Prestanda nivå.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Det låter som trevlig server/NAS cpu. Bra stöd för kryptering betyder att man kan kryptera hela systemet utan att det påverkar prestanda speciellt mycket. Måste bara se om den stöds av GELI.

Annars bra arbetat av AMD med tanke på läget de är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Livs tecken från AMD, men hopplöst efter... man kan bara hoppas på att någon där får en IQ boost o fixar en CPU som kan konkurrera med intel på Prestanda nivå.

Hopplöst efter? Läste du recensionen..?
Nä, de var inte starkast i mycket, men på jämn nivå väldigt
ofta, och det trots att det är 32nM.

I winrar ser det helt ok ut tycker jag:
http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/46739-amd-f...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En bra processor för folk som kör flertrådade saker i stor utsträckning. Jag är själv en av få som faktiskt gör det, så 8350 är intressant.

Lägre klockade modeller kommer säkerligen att vara än mer prisvärda.

Permalänk
Medlem

när kommer den finnas tillgänglig att köpa? Jag måste vara helt ur synk med nyheterna, trodde att vishera var aktuell först vid årsskiftet/strax efter.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

FX 4170 släpptes i 4.2GHz. Men innan BD var det ingen som var över 4Ghz. Bortsett från icke x86 och en dualcore Xeon.

Aight, missade / glömde den då ja
Lite underhållande att AMD vart först med processorer i över 4GHz stock, när Intel pushade för de så länge med Netburst. "som skulle nå 10GHz"

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Nä, den kostar 1789. Varje öre räknas.

Permalänk
Medlem

om man överklockar FX-8350 så den landar på 4.5 GHz, får man lika mycket fps i spel då som en i5-3570k?

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Livs tecken från AMD, men hopplöst efter... man kan bara hoppas på att någon där får en IQ boost o fixar en CPU som kan konkurrera med intel på Prestanda nivå.

Nu får du ge dig, FX-8350 är ju inte alls hopplöst efter alternativen från Intel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Shogun 2, speciellt efter senaste patchen är det som utnyttjar mitt grafikkort mest av alla spel jag någonsin spelat.. Samma för min polare med ett 670, jag har ett 470 om det nu är relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt 680 ligger stadigt på 60% i Shogun 2 FOTS och i FOTS dummade de ju ner grafiken och tog bort vissa effekter för att kalla det "optimerat"

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

8350 ligger på för högt pris. Borde ligga runt 1500kr inte 1800kr. Men en 8320 måste ju vara en 8350 med lägre klock?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

8350 ligger på för högt pris. Borde ligga runt 1500kr inte 1800kr. Men en 8320 måste ju vara en 8350 med lägre klock?

Att man ska ha den här diskussionen varenda jäkla gång en produkt släpps!? Priset på lanseringsdagen är inte representativt! Den ligger på samma pris i dollar om i5 3450. Som säljs för 1550-1600 hos de stora pålitliga butikerna utan kampanj!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Att man ska ha den här diskussionen varenda jäkla gång en produkt släpps!? Priset på lanseringsdagen är inte representativt! Den ligger på samma pris i dollar om i5 3450. Som säljs för 1550-1600 hos de stora pålitliga butikerna utan kampanj!

Det blir samma tjat varje gång, har dock blivit lite bättre på senare tiden, men tror aldrig att alla kommer förstå.

Skrivet av Dwightschrute:

Mitt 680 ligger stadigt på 60% i Shogun 2 FOTS och i FOTS dummade de ju ner grafiken och tog bort vissa effekter för att kalla det "optimerat"

Du menar att man tog bort den överdrivna skinande effekten på samurajernas rustningar?
Förövrigt så förbättrades snarare grafiken i FOTS, t.ex träden ser väldigt mycket bättre ut.

Det där med 60% användning låter konstigt, vad kör du med för övriga delar?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

trevlig läsning! Prossesorn verkar ju prestera okej iaf Det som stör mig är fortfarande strömförbrukningen men annars har AMD gjort ett ganska bra jobb. Blir nog till att bygga ett till system med en 8350/8320 mest för att stödja AMD. Vore ju kul att se intel svettas lite så kanske dom börjar göra bättre prossesorer oxå.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro