Cooler Master återvänder till vattenkylning med Seidon 120M

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master återvänder till vattenkylning med Seidon 120M

Maffiga luftkylare är långt ifrån ensamma om att fånga datorbyggarnas uppmärksamhet. Slutna vätskekylningssystem är i ropet och senast ut är en ny modell från Cooler Master.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kyliga "morgon"artiklar

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen INTE den rökfärgare plasten. Annars ska det bli intressant att se hur de står sig mot antec 620 och corsair h60.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Recension på denna tack!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Plasten får den att se otroligt billig ut...

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att de inte gjort detta tidigare. Men det är väl bra med konkurrens antar jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Inväntar test!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gillade verkligen INTE den rökfärgare plasten.

Håller med, hade varit najs med polerad aluminium eller rostfritt istället! Men det är väl en kostnads fråga som allt annat.

Permalänk
Medlem

Vad hände med samarbetet med Alphacool? De feta eisberg modellerna osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

undrar vilken tdp denna klarar av

Permalänk
Medlem

Har jag missat något, eller är alla sådana här lösningar i princip identiska, och det enda som skiljer är designen på plasten?

Vidare så har alla bara marginellt bättre kylningseffekt än vanlig luftkylning, och alla har en pump som lever om en hel del om man har tysta fläktar överallt?

Ingen tillverkare som funderat på att göra den fördömda pumpen så tyst det bara går (med vibrations- och ljuddämpning)?

Eller har jag missat något?

Tillägg: jag är inte ute efter att gnälla, utan är faktiskt sugen på att skaffa en sådan här kylningslösning eftersom den i praktiken kan användas som en extremlågprofilkylare, så jag kan använda ett ännu mindre chassi än jag redan gör. Men inte med en pump som hörs...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tillverkad av Asetek såklart, vilket innebär identisk kylprestanda med Antec 620.

Visa signatur
Permalänk

usch vad den såg billig ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

känns som att om denna ska lyckas så måste den:
-Vara minst like bra som corsairs och Antecs motsvarighet
-BILLIGARE!

Kan bli svårt känns det som när dem är så pass prispressade..

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har jag missat något, eller är alla sådana här lösningar i princip identiska, och det enda som skiljer är designen på plasten?

Vidare så har alla bara marginellt bättre kylningseffekt än vanlig luftkylning, och alla har en pump som lever om en hel del om man har tysta fläktar överallt?

Ingen tillverkare som funderat på att göra den fördömda pumpen så tyst det bara går (med vibrations- och ljuddämpning)?

Eller har jag missat något?

Tillägg: jag är inte ute efter att gnälla, utan är faktiskt sugen på att skaffa en sådan här kylningslösning eftersom den i praktiken kan användas som en extremlågprofilkylare, så jag kan använda ett ännu mindre chassi än jag redan gör. Men inte med en pump som hörs...

Jag valde en H80 för att kunna forsla ut CPUvärmen direkt ur chassit.
På så vis behöver de andra chassi-fläktarna bara jobba med värmen ifrån mitt Gtx680 DC2.

Om det är bättre eller sämre än en bra tornkylare vet jag inte, men jag är nöjd med hur det fungerar och bra bra temp på både GPU och CPU trots lite överklockning.

Permalänk
Medlem

Vad är det för liten plopp som sitter på raden för något? Precis brevid en av slangarna. Aldrig sett den tidigare på ett slutet system.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tänkte på Gameboy Color?
http://image.retrojunk.com/3ba_ee4fc935ba.jpg

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
99:e percentilen

Nästan exakt likadan radiator som Corsair H60 och likadana slangar. Är det samma tillverkare och bara ett annat utseende på pumpen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Uppåt 40 dBA på fläkten?! Jag förstår inte riktigt syftet med dessa slutna vattensystem om de inte är bättre (läs; tystare och mer effektiva) än luftkylare?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Meh, ful, plast, kass fläkt. Känns som att det går i en loop vad gäller slutna system.. :/

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

plastig, ser dålig ut :I

skulle vara konstant orolig att den skulle bli lite varm och plasten sakta blev förstörd

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Höll på att bli glad när jag såg rubriken, men nej, ännu en klon.. Ge oss eisberg

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

EISBERG 120!?!??

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

Astec?

Ser verkligen ut som en

Permalänk
Medlem

vad hände med deras smarta idé om riktiga anslutningar tjock slang och att man själv kunde fylla på med vatten tror det hade kunnat bli en riktig störsäljare..

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har jag missat något, eller är alla sådana här lösningar i princip identiska, och det enda som skiljer är designen på plasten?

Vidare så har alla bara marginellt bättre kylningseffekt än vanlig luftkylning, och alla har en pump som lever om en hel del om man har tysta fläktar överallt?

Ingen tillverkare som funderat på att göra den fördömda pumpen så tyst det bara går (med vibrations- och ljuddämpning)?

Eller har jag missat något?

Tillägg: jag är inte ute efter att gnälla, utan är faktiskt sugen på att skaffa en sådan här kylningslösning eftersom den i praktiken kan användas som en extremlågprofilkylare, så jag kan använda ett ännu mindre chassi än jag redan gör. Men inte med en pump som hörs...

Håller med dig... Jag ser ingen fördel med sluten vattenkylning. De kyler liiiite bättre men låter mycket mer. Visst är det bra som lågprofil, men inte annars.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ska man inte helst undvika att blanda koppar och aluminium i samma loop när man vattenkyler?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Blir det ingen Eisberg? Den som dom visade i början av detta året? Hur har dom tänkt konkurrera med vattenkylning som är identisk med alla andra? Epic fail!

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Avstängd

wiiiiiiie vad unik. samma skit som allt annat _

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Ska man inte helst undvika att blanda koppar och aluminium i samma loop när man vattenkyler?

Kylvätska är aldrig bara vatten. Det är alltid tillsatser för att motverka korrosion. Tänk standard kylvätska för bilar tex. Så det är inga problem i praktiken.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.