AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad helt klart. Nu går det ju välja AMD igen även om man vill ha högpresterade dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Du menar att man tog bort den överdrivna skinande effekten på samurajernas rustningar?
Förövrigt så förbättrades snarare grafiken i FOTS, t.ex träden ser väldigt mycket bättre ut.

Det där med 60% användning låter konstigt, vad kör du med för övriga delar?

Träd, enhets detaljer, hdr, speculars var bl.a. sämre i FOTS innan de släppte en uppdatering.
Blood decals försvann dessutom också.
Svärden och andra föremål av blank metall var istället matta.
Konstigt? Nej det är helt normalt när CPU inte används mycket att ens GPU inte matas tillräckligt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd

Med andra ord är den gamla trotjänaren 2600K ett bättre val för en gamer? Speciellt om man bygger ett kompakt system.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv

FX-8350n är absolut inte en bra produkt (i5-3570K @ 3.8GHz stock vs FX-8350 @ 4.8GHz +1.57v)
pastan kokar över och blir slagen av en stock i5-3570K.

AMD FX8350 Piledriver 8 Core CPU Review
http://youtu.be/u7wFKewAbgs

AMD Vishera FX8350 Piledriver Review
http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/amd_vishera_...

Permalänk
Datavetare

Körde väldigt länge AMD under Linux (från K6 till Phenom I) och en sak som jag noterade då och fortfarande verkar vara fallet är att AMDs processorer verkar reagera mycket mer på vilka flaggor man använder för att bygga binärerna jämfört med Intels CPUer. Och mer specifikt är det "-march=..." som skiljer sig rejält.

"-march=xx" specificerar för vilken CPU man ska försöka lägga ut instruktionerna optimalt för (är egentligen "-mtune=xx", men "-march" sätter också "-mtune) och "-march=xx" sätter också gränsen för vilka instruktioner kompilatorn får använda. Har sett en förbättring på så mycket som 25% på att använda "-march=native" (som optimerar för den CPU man kör på och låter kompilatorn använda alla instruktioner som den CPUn har) på en Athlon.

På Intel brukar det skilja max någon % och det finns fall när det faktiskt blivit långsammare med "-march=native" även om minskning i praktiken var försumbar (i de fall jag sett). En annan sak som ibland är en dålig idé på Intel är att sätta optimeringsnivån över nivå 2 (-O2), Noterade att Phoronox körde med O3. Men även här brukar skillnaden vara rätt liten så normalt sätt kan man ignorera den. Var ett tag sedan jag körde AMD nu, så har inte riktigt koll på hur deras CPU:er gillar "O2" vs "O3", men finns det en skillnad så är den typiskt <5%.

På Windows så levereras ju program normalt alltid i binärform så de som skapar programmen är tvungna att kompilera med optimeringar som fungerar bra för väldigt många, d.v.s man kompilerar på ett sätt som motsvarar att utlämna "-march=xx" på Linux. För 64-bitars binärer betyder det då att man inte kan använda instruktioner som tillkommit efter Athlon64 och Pentium4 med EMT64. För 32-bit brukar man köra med motsvarande "-march=686", d.v.s PPro sätter gränserna...

Det verkar helt klart vara en nackdel för AMDs CPUer när man ser på resultaten från Linux-testet och jämför det med resultatet för Windows. Sedan for nog AMDs CPUer en lite extra knuff i multitrådade applikationer då Linux normal sett är mer effektiv på att hantera många CPU-kärnor jämfört med Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jahapp, bättre än Bulldozer fiaskot i alla fall!

Dock fortfarande ingen anledning att uppgradera på min front i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Välkomna tillbaka, AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AaNgelL:

Vad beträffar spel och att Intel är överlägsen där har du fel.
I många spel ligger som hack i hälen på varandra, i vissa spel som är Intel-Optimerade, ja det säger sig ju själv.
På andra spel har ATI/AMD övertaget & så har det i stort sett alltid varit.

Rent generellt de senaste åren har man köpt ett Intel-System för prestanda, men spelar man funkar det minst lika bra med en AMD-Platform, vilket för övrigt är rätt så mycket billigare.

dra ned upplösningen och detaljnivån så är intel oftast snabbare men idag är det graffet som begränsar. men vill man ha det bästa så...:)

hade AMD varit svalare så hade jag nog kört på sådant system = svalare = potential att bli tystare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Livs tecken från AMD, men hopplöst efter... man kan bara hoppas på att någon där får en IQ boost o fixar en CPU som kan konkurrera med intel på Prestanda nivå.

Man bara hoppas att någon i kommentarerna får en IQ boost och inser hur mycket det kostar att utveckla processorer och forska. Pengar som AMD inte har just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja, det är trist att de inte riktigt kunnat hålla takten på senaste tiden. Känns dock som att det här var en helt OK release med tanke på förutsättningarna och prislappen.
Tyvärr så är det ju så att även om cpun i sig hade varit en total succé i sig så hade den fortfarande dragits ned av 990FX inom många områden.
På lång sikt undrar man lite vad besluten kring plattformen har för påverkan för AMD.

Vad är det för områden? Är lite nyfiken eftersom jag har 990FX själv.

Permalänk
Medlem

That's one small step for AMD, one giant leap on the cpu market.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

handlar mera om att det kostar som satan med el idag. o det blir dyrare 300W konstant extra i ett år är väldigt mycket pengar...

kör du benchmarks 24/7 året om o.O?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aske.nord:

Det var verkligen bättre än vad jag trodde, roligt! Och för er som klagar på strömförbrukning, se det som en investering för bättre priser och processorer i framtiden för den extra kostnaden av strömförbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Den har sina användningsområden och är värd ett övervägande men jag tycker nog inte vi ska uppmana rena stödköp.

Även om det stämmer just nu och priset i övrigt ligger i krokarna så är där en liten parentes, rött pris = kampanj.

Skrivet av zrra:

Nice att de inte har bytt Sockel Hoppas den passar ihop med min Crosshair IV Formula?

Intressant, de allra flesta verkar tycka tvärtom, dags att gå vidare och ta nya tag.

Skrivet av swesen:

Vad är det för områden? Är lite nyfiken eftersom jag har 990FX själv.

Tog de inte upp det ganska tydligt i recensionen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Bra

Synd att majoriteten av spelen fortfarande bara utnyttjar 4 kärnor som mest, hoppas PS4/Xbox3 kan påskynda användningen av fler kärnor när de väl släpps

Permalänk

Tycker det är en väldigt kompetent cpu och starkt jobbat utav Amd. Att gå med förluster och annat och sedan göra en cpu som presterar helt okay prismässigt.

Permalänk

Äntligen är AMD tillbaka igen! Jag tycker resultaten är riktigt bra och prisnivån ser ut att hamna väldigt bra till direkt från början. Som det brukar göra från AMD med andra ord! Kan helt klart bli en uppgradering längre fram. Strömförbrukningen är fortfarande för hög men detta är ett stort steg i rätt riktning och för hela CPU marknaden. Bra jobbat AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bra pris men lite för törstig. En 8320 blir en bra konkurent till Intels 2500k/3570k.Skulle nog gissa på att Intel behöver anpassa priserna något.

Hur som helst blir 8320 en bra uppgradering från min 955.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll över strömförbrukning. Så länge sedan var det inte som Intel drog bra mycket mer än Amd, exempelvis i7-920 är ett fint element för bostaden. Men då var det inte alls samma gnäll över strömförbrukning

Datorer har sänkt sin strömförbrukning ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

I lägenhet är värme ,ofta, gratis, om man bor i villa så är fjärrvärme det vanligatse, fjärrvärme är billigare än el. Så det finns typ INGA fall där man tjänar på att stänga av elementet och bara köra på datorn. Det går inte jämnt ut, snälla skriv inte sånna här saker när du inte vet.

Jasså då är det nog en villa i tätort, vet ingen på rak arm som har fjärrvärme men mångt fler som kör ved, olja eller el-uppvärmning.
Snälla skriv inte sånna här saker om du ska generalissera.

Bor själv i tätort i ett radhus och jag har 1 värmeelementl (ute i boden) som går på el varpå jag har el-värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Finns ingen anledning tyvärr att välja AMD ännu en gång Jag hoppas AMD kommer ifatt med strömförbrukningen idle tempsen suger på gamla FX serien med även om man har en kompetent kylare = kylaren behöver varva upp och det låter som fan med ett FX system.

Märks att du inte ägt ett FX-system?

Haft både FX4100, och FX8120. Överklockad båda, och sålänge du tänker efter och faktiskt planerar hur din burk ska se ut, så ska inte fläktarna gå upp i varv.

Varför?
Man köper redan tysta fläktar Med en medelklass Kühler 620 tillsammans med 2st 1150RPM Scythe GT, så är datorn inte bara tyst, det är absolut ingen skillnad mellan processorer.
Toppade 60C med en FX8120 på 4,5 GHz, vilket är högt, det kan jag hålla med om. Men knappast att fläktarna i burken blev högljudda eller ens grafikkortet.

I personlig mening så är det onödigt att ens koppla på det sättet. Fan, sitter du med en 800- 3200RPM fläkt så får du skylla dig själv, självklart det kommer låta då. Köper man fläktar som inte har så hög tröskel, och faktiskt bra BRA fläktar vilket är A och O, så kommer du kunna ha en precis lika tyst dator med en 2600K på 5 Ghz, mot en FX8350 på samma frekvens.
Att den drar mer kommer märkas i ditt rum, men framför allt nätagget. Har du ett 600W+ agg så kommer det ligga i sin perfekta kurva (60 - 80% av sin maximala belastning), vilket gör att ditt nätagg faktiskt blir bättre.
Att personer på swec sitter med 900 - 1200W agg med singelkort och 2500K vid 4,5GHz är inget annat än DUMT. Varför? Nätagget får en lägre effektivitet, vilket tar bort nyttan med att lägga lite extra på dedär 80+Gold agget, eftersom det ändå presterar som ett 80+Bronze.

Tror du inte på mitt arma ord, så ta en titt på tester. Lovar att 90% av testerna du kollar kommer visa att mellan 60 - 80% belastning är det absolut bästa för att få ut mest ur ditt nätagg.

Snabbhämtning visar att
Silverstone ST45SF-G
BeQuiet Dark Power Pro
FSP Aurum Xilenser AU 500

alla stödjer detta argument

Edit*
Enligt Swec's tester ligger sweetspoten mellan 50 och 80%. Mer specifikt kunde jag inte hitta
Men du förstår poängen
--------------------------------
Värt att tänka på är även att Swec inte har den största kylaren, eller ens den bästa. En modern vattenkylare av Antec/CM/Corsair, kan jag lova är mycket bättre än deras Zalman på fler än ett sätt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nåja, varken bu eller bä. Prestandan är ok om man kompenserar med bra pris. Energiförbrukningen är dock en besvikelse.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Väldans mycket kognitiv dissonans hära.
Visst den presterar i multitrådat, men den suger ju fortfarande i singeltrådat. (något som typ alla verkar blunda för i detta forum.)

Måste få lov att säga att den presterade bättre än väntat, likvärdigt med sandybridge i multitrådade apps.
Men tyvärr så är den fortfarande ganska klen på enkeltrådat.
Enkeltrådat är ju trots allt det man kommer att märka av, det är ju ytterst få program som utnyttjar Alla kärnor i ett system.
Spel börjar bli bättre på att dela upp arbetsbördan, men det är nog fortfarande relativt få spel som utnyttjar 8 trådar.
Sen har vi det här med strömförbrukningen.
Visst el är ganska billigt, men det som iallafall jag tänker på är ju att hög strömförbrukning resulterar i höga tempraturer som måste kylas/ledas bort. Det i sin tur gör ju att billigare kyllösningar går bort.

Mjae, AMD måste nog överge bulldozer och göra något bättre om dom ska ha någon chans i framtiden.
Men visst, om man letar efter något billigt, och skiter i elförbrukningen, som ska stå och jobba med alla "kärnor" 100% så kan det ju vara ett alternativ. typ folding eller för rendering.

Permalänk
Medlem

Något som skulle få mig att välja AMD skulle vara om dom kom med en 16 "Kärnig" modell.
Fler kärnor än Intel skulle få mig att köpa AMD, trots klenare prestanda singeltrådat.

Något att fundera på AMD.

Permalänk

Vad trevligt! Men är det någon idé att byta från min klockade 3,8GHz Phenom II X6 1055T egentligen?

Visa signatur

CPU= Ryzen 9 5900X/ RAM= 32GB 3200MHz/ MB= MSI B550M/ GPU=ASUS TUF 3090

Permalänk
Medlem

Lägg där till att recensionen är genomförd med Windows 7. FX-serien får ännu bättre prestanda i Windows 8. Jag får lite "Phenom II lanseringskänsla". AMD har optimerat arkitekturen och lyckats väl med det. Precis som man gjorde med Phenom II över Phenom.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt suger den i singel trådade applikationer, visst den är givetvis inte lika snabb som Intels konkurrerande produkter men i vilken applikation är skillnaden så pass stor att det har någon reellt märkbar skillnad? Processorerna numera är så pass snabba att även de som är lite långsammare fortfarande är mer än snabba nog för en genomsnittlig användare, jag ser i nuläget exempelvis mycket liten orsak till att ens fundera på att uppgradera om man har en Sandy Bridge processor.

Man skall också betänka att det skiljer en tillverkningsnod plus en hel del förfining av tillverkningen mellan AMD's och Intels's produkter, visst det är givetvis inget som skall påverka oss som köpare i val av produkt men samtidigt kanske inte vi skall förvänta oss att AMD även fast det rör sig om en mer mogen 32nm tillverkningsprocess hos Global Foundries fullt ut kan konkurrera med Intel som använder 22nm trigate.

Jag tycker att det tyvärr saknas en nyansering och allt för starka ord används allt för lättvindigt men jag antar det hör till sakens natur med tanke på den användarbas ett forum av typen Sweclockers har.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Blir priset på 8320 rätt så kommer jag mest sannolikt att sälja min 8120 och skaffa mig en. För detta såg mycket bra ut!
Dock har 8120 aldrig givit mig några problem eller haft några problem med dålig fps i något spel jag har testat, så man är lite kluven.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Jag gillar att den fick bra produkt

Nu hoppas jag att priset går ned precis som efter Bulldozer släppet så att man kan få en helt okey processor för lite lägre peng - samt att moderkortstillverkarna kan släppa lite bra mATX moderkort i AM3+ (eller mITX.. men det är kanske en omöjlighet med tanke på värmeutvecklingen och strömförbrukningen?)

Självfallet är modellen 8320 mer intressant då det bara är att överklocka skillnaden till 8350 själv som bör gå relativt smärtfritt.
Lägsta priset på den modellen är nu 1590 kr, om det kan gå ned mer så är det riktigt fint.. Men redan nu är det ju bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462289

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tog de inte upp det ganska tydligt i recensionen?

Ah, jag trodde du menade att det fanns ett stort fel med 990FX.