AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk
Avstängd

Kan nog bli en sån till julen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag inväntar och ser om det kommer något annat inom CPU-er, då jag just nu inte är säker på om jag ens behöver byta?!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Väldans mycket kognitiv dissonans hära.
Visst den presterar i multitrådat, men den suger ju fortfarande i singeltrådat. (något som typ alla verkar blunda för i detta forum.)

Finns inte så många prestandakrävande program kvar som bara kör i en tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Finns inte så många prestandakrävande program kvar som bara kör i en tråd

Singelttrådsprestandan är viktig i fåtrådat. Dvs. spel.

Permalänk
Medlem

Gulligt. Blir nog en FX6300 för att ersätta min Phenom II X3 710.

Eller kanske http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LM_LX/#CPUS - "FX 8300"? 95W också. FX-4320 med, men vill nog ha sex kärnor iaf. (Handbrake, veckning, fotobearbetning (kanske).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag gillar att den fick bra produkt
http://www.sweclockers.com/images/award_good.png

Nu hoppas jag att priset går ned precis som efter Bulldozer släppet så att man kan få en helt okey processor för lite lägre peng - samt att moderkortstillverkarna kan släppa lite bra mATX moderkort i AM3+ (eller mITX.. men det är kanske en omöjlighet med tanke på värmeutvecklingen och strömförbrukningen?)

Självfallet är modellen 8320 mer intressant då det bara är att överklocka skillnaden till 8350 själv som bör gå relativt smärtfritt.
Lägsta priset på den modellen är nu 1590 kr, om det kan gå ned mer så är det riktigt fint.. Men redan nu är det ju bra.

http://i.imgur.com/bXuUp.jpg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462289

Håller med till fullo. Har funderat på FX-8120 för x264 komprimeringsdator men gissningsvis borde FX-8320 kunna klockas något högre (även om skillnaden vid samma klockfrekvens är liten för just x264). Å andra sidan är FX-8120 billigare än så länge så egentligen kanske FX-8120 är den mest prisvärda till dagens prisnivå? Eller om det går att få tag på billiga begagnade Phenom II X6 när folk börjar uppgradera till Vishera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Singelttrådsprestandan är viktig i fåtrådat. Dvs. spel.

ehh, nej. där spelar grafikkortet roll. och om nu något spel skulle vara konstruerat så att det segar ner om man kör sämre processor än AMD 4GHz så får de vääääldigt svårt att sälja några exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Jag byter till AMD nar dem piskar min 2500k @ 4.9Ghz vid gaming,

Jag är rätt så säker på att det finns folk med betydligt långsammare proppar än din som piskar dig i spel!

Sen piskar inte processorer dem presterar!

OnT: Kan nog bli en 8350!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

ehh, nej. där spelar grafikkortet roll. och om nu något spel skulle vara konstruerat så att det segar ner om man kör sämre processor än AMD 4GHz så får de vääääldigt svårt att sälja några exemplar.

Ja, grafikkort spelar roll. Men ändrar det att det finns CPU-tunga spel? Och att vissa av oss köper datorer så sällan som möjligt? Om en CPU bara har 60% av spelprestandan så kommer den inte räcka alls lika många år. Nu har v ju grafikkort som begränsar så att man inte ser hur stora skillnaderna faktiskt är, men det är rätt stora skillnader.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ganska sjysta siffror ändå. Kommer titta närmare på denna i nästa bygge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ett par 100lappar?? har du ingen verklighetsuppfattning eller bor du i lägenhet med mamma o pappa som betalar el...

Vad kostar en kwh, 80 öre typ? 75w i skillnad i full load mellan i7an och vishera. 100kr/(0.8kr/kwh)/(0.075kw)=1666.67h

Alltså med en hundralapp mer i elräkning per år så kan du spela med visheran i 1666.67h per år. Det är 4.5h per dag.

Hur är det med verklighetsuppfattningen?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Vad kostar en kwh, 80 öre typ? 75w i skillnad i full load mellan i7an och vishera. 100kr/(0.8kr/kwh)/(0.075kw)=1666.67h

Alltså med en hundralapp mer i elräkning per år så kan du spela med visheran i 1666.67h per år. Det är 4.5h per dag.

Hur är det med verklighetsuppfattningen?

Öj vad det drog iväg i priset, nej fy, det går inte för sig
Skämt och sido.

Tycker helt klart att det var bra gjort av AMD att försöka komma tillbaks igen.
Trodde aldrig den skulle vara så nära 2600k som den faktiskt var.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Öj vad det drog iväg i priset, nej fy, det går inte för sig
Skämt och sido.

Tycker helt klart att det var bra gjort av AMD att försöka komma tillbaks igen.
Trodde aldrig den skulle vara så nära 2600k som den faktiskt var.

Som sagt strömen är inget problem med tanke på hur bra den presterar i idle.

Det känns som att amd är tillbaka i leken. Hoppas nu bara dem når ut till OEM så att de kan ta lite marknadsandelar. Intel har ju pengar så att det blir över. Så om AMD får lite pengar till forskning och utveckling skulle det bara hjälpa processormarknaden.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UNIX1337:

Vad kostar en kwh, 80 öre typ? 75w i skillnad i full load mellan i7an och vishera. 100kr/(0.8kr/kwh)/(0.075kw)=1666.67h

Alltså med en hundralapp mer i elräkning per år så kan du spela med visheran i 1666.67h per år. Det är 4.5h per dag.

Hur är det med verklighetsuppfattningen?

om jag räknar med 100watt mera för cpu X än Y så kostar den 1000kronor extra per år att köra om skillnaden är 100W dvs

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

jag håller fortfarande med om att det är en fin CPU! jag skulle bli överlycklig om jag fick en sån där till jul

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

om jag räknar med 100watt mera för cpu X än Y så kostar den 1000kronor extra per år att köra om skillnaden är 100W dvs

Spel och processorn brukar puttar på tomgång

Permalänk
Medlem

Har den VT-d/IOMMU och stöd för ECC-minnen? Isåfall slår den ju Intel Xeon rätt hårt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har Swec några planer på en recension av fx-6300? Kanske någon snabb koll på om det är några prestanda skillnader i win8 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Har den VT-d/IOMMU och stöd för ECC-minnen? Isåfall slår den ju Intel Xeon rätt hårt...

Bulldozer stödjer VT-d/IOMMU och ECC-minnen. Vishera borde göra det samma.

Skrivet av Raffor:

Har Swec några planer på en recension av fx-6300? Kanske någon snabb koll på om det är några prestanda skillnader i win8 också?

Skulle vara mycket dåligt av sweclockers om de inte ens har med dem i diagramen i framtida tester.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Drygt 10% högre IPC och drygt 10% högre frekvens. Inte helt fel. Om den går att undervolta bra så är det ett givet köp till flickvännen.

Det handlar inte om elräkning eller nätaggregat. Det handlar om värme, har du 200W extra värme när du klockat så blir det en jävla massa att kyla bort. Inget du har i ett mATX-chassi utan att tänka efter ordentligt först.

Nja inte för alla, vissa tittar ju på elräkningen och vissa tittar på nätagget.

Skrivet av joshoa:

Dyraste värmeformen man kan ha i ett hus är väl eluppvärmning.

Jag förmodar att du menar direktel och inte t:ex jordvärme eller luftvärmepump. Men senast jag kollade så tror jag nog att att det är lite dyrare att elda med olja än att värma med direktel.

Skrivet av Joki:

Underligt att detta exemplar drar 90W mer än NH's exemplar vid överklockning :S.

Kan ju bero på att NH använde sig av Cinebench 11.5 för att mäta förbrukningen medan SweC använde sig av x264 Benchmark eller att NH hade något annat nätagg som kanske var effektivare vid just den belastningen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

om jag räknar med 100watt mera för cpu X än Y så kostar den 1000kronor extra per år att köra om skillnaden är 100W dvs

Du kör den alltid i full load? 100 W ger 876 kWh/år om du kör den dygnet runt alla dar i veckan hela året. Om elen kostar 1,14 kr / kWh stämmer detta. Men vilken processor jämför du mot? Core i7 2600K presterar väl ganska likvärdigt och drar 55W mindre vid full belastning. Jämför mot 3770K är skillnaden 75W vid full load. Men i praktiken är det väl sällan full load 100% av tiden? Säg hälften av tiden:

3770K:
Idle 50%: 12 h * 75 W = 0,90 kWh
Load 50%: 12 h * 130 W = 1,56 kWh
Per dygn: 1,56+0,90 kWh = 2,46 kWh
Per år: 898 kWh

På ettFX-8350
Idle 50%: 12 h *75 W = 0,90 kWh
Load 50%: 12 h * 205 W = 2,46 kWh
Per dygn: 3,36 kWh
Per år: 1226 kWh

På ett dygn 2600K
Idle 50%: 12 h * 75 W = 0,90 kWh
Load 50%: 12 h * 150 W = 1,80 kWh
Per dygn: 1,56+0,90 kWh = 2,70 kWh
Per år: 986 kWh

Skillnad FX-8350 mot 2600K: 240 kWh / år
Skillnad FX-8350 mot 3770K: 328 kWh / år

Skillnad inköpspris FX-8350 mot 2600K (enligt prisjakt): 1849 - 2440 = -591 kr
Skillnad inköpspris FX-8350 mot 3770K (enligt prisjakt): 1849 - 2595 = -746 kr

Det tar minst 2 år att tjäna in den högre inköpskostnaden för intel på lägre strömförbrukning. Jämför man mot FX-8320 som är billigare i inköp tar det ännu längre tid. Visserligen kanske man behöver dyrare kylning med AMD men å andra sidan kanske man kan hitta billigare moderkort? Själv komprimerar jag mycket X264 så en FX-8320 (alternativt FX-8120) är de som jag tycker verkar mest prisvärda. Många på sweclockers kan jag tänka mig ändå kommer att uppgradera inom 2 år. Själv har jag inte uppgraderat processorn på 3-4 år men det kanske börjar bli dags. Å andra sidan kör jag inte full load så mycket som 50% av tiden heller. Vishera ser ut som en riktig vinnare i mina ögon.

Jajust det ja, jag har ju direktverkande eluppvärmning också. Ja du kan jag ju fördubbla tiden, halva året har jag ju nytta av värmen för el-elementen går mindre när datorn är på.

Permalänk

Nu kan man inte riktigt räkna 12h i full load heller så skillnaden blir ännu mindre.
Nu har jag iofs en budget A8-3850 men den drar i snitt utan skärm ca 60-70w om man räknar snitt per dag men ska vid full load dra typ det dubbla enligt tester. Det är i väldigt få fall jag kommer upp i maximal förbrukning.
12h * 150w är nog närmare sanning vid normal användning av tyngre grejer medans surfning och såna saker kanske ligger runt 100w.
Tycker tester borde ha med förbrukning vid normala saker som websurfning och liknande saker för att få mer korrekt bild hur mycket det kommer förbruka.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Jasså då är det nog en villa i tätort, vet ingen på rak arm som har fjärrvärme men mångt fler som kör ved, olja eller el-uppvärmning.
Snälla skriv inte sånna här saker om du ska generalissera.

Bor själv i tätort i ett radhus och jag har 1 värmeelementl (ute i boden) som går på el varpå jag har el-värme.

Du är inte så bra på att läsa noggrant va?
Jag ska markera det som du missade i FET stil:

Skrivet av furuliden:

I lägenhet är värme ,ofta, gratis, om man bor i villa så är fjärrvärme det vanligatse, fjärrvärme är billigare än el. Så det finns typ INGA fall där man tjänar på att stänga av elementet och bara köra på datorn. Det går inte jämnt ut, snälla skriv inte sånna här saker när du inte vet.

Sammanfattning, om man bor i lägenhet (som många människor gör) så betalar man oftast inte för värmen, om man bor i villa så är fjärrvärme det vanligaste. Fattar du nu? Jag pratar om vad som är vanligast, jag skrev inte att alla använder sig av fjärrvärme.
Här har du förövrigt en länk till energimyndigheten, läs den innan du svarar mig (om du nu ens gör det). http://energimyndigheten.se/sv/hushall/Din-uppvarmning/Varmed...

Skrivet av Dwightschrute:

"Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. "

Märker att ingen av recensenterna faktiskt spelar total war spelen.

1 kärna är tydligen hög belastning på cpu och 50% är tydligen hög belastning på gpu.

Det är för att Shogun 2 bara är optimerat för EN kärna. Din processor flaskar alltså ditt grafikkort ganska mycket. Cirka 50%, du säger det faktiskt själv.

(PS, 80% av vår befolkning bor i tätort, lite kuriosa ifall du inte visste)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vilket gnäll över strömförbrukning. Så länge sedan var det inte som Intel drog bra mycket mer än Amd, exempelvis i7-920 är ett fint element för bostaden. Men då var det inte alls samma gnäll över strömförbrukning

Datorer har sänkt sin strömförbrukning ordentligt

Men I7 920 var å andra sidan en bra bit bättre än vad AMD kunde fixa leverera lite skillnad där. Presterar två saker på samma nivå föredrar du den som är energisnålast antar jag? Men är den ena överlägset bäst så kanske fler kan tolerera att den drar lite mer energi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Har Swec några planer på en recension av fx-6300? Kanske någon snabb koll på om det är några prestanda skillnader i win8 också?

http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du är inte så bra på att läsa noggrant va?
Jag ska markera det som du missade i FET stil:

Sammanfattning, om man bor i lägenhet (som många människor gör) så betalar man oftast inte för värmen, om man bor i villa så är fjärrvärme det vanligaste. Fattar du nu? Jag pratar om vad som är vanligast, jag skrev inte att alla använder sig av fjärrvärme.
Här har du förövrigt en länk till energimyndigheten, läs den innan du svarar mig (om du nu ens gör det). http://energimyndigheten.se/sv/hushall/Din-uppvarmning/Varmed...

Känns som detta börjar bli ganska off-topic nu, men du får gärna referera till något som bekräftar att fjärrvärme är den vanligaste uppvärmningsformen. Länken till energimyndigheten du skrev sa inget om det över huvud taget, däremot fanns där en rapport from 2011 från nämnda myndighet som sa att den vanligaste uppvärmningsformen för småhus 2011 var enbart direktverkande el (25%), följt av direktverkande el i kombination med biobränsle såsom ved, pellets, flis eller spån (21%). Bara 11% hade fjärrvärme som enda uppvärmning, så såvida inte fjärrvärme mer än fördubblats i användning det senaste året lär det inte vara den vanligaste uppvärmningsformen idag.
(http://webbshop.cm.se/System/TemplateView.aspx?p=Energimyndig...)

Nåja, tillbaks till topic igen:
Riktigt kul att det börjar ordna sig för AMD. Kanske börjar bli dags att äntligen pensionera min Phenom II x4 940.. Det blir en perfekt julklapp från mig till mig själv!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Tittar man på strömeffektivitet så är 8350 den bästa desktop-cpu:n AMD har.
http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-revi...

Citat:

Although one wouldn't necessarily think of a 125W processor as power-efficient, the FX-8350 requires less energy to complete this task than any AMD processor before it. This is a pretty solid step forward compared to the Bulldozer-based FX-8150, particularly since Vishera is nothing more than tweaked silicon based on the same basic architecture and built with the same 32-nm SOI fab process.

Så alla ni som gnäller om strömförbrukningen och sitter på en gammal AMD-cpu kommer uppgradera bums?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Du kör den alltid i full load? 100 W ger 876 kWh/år om du kör den dygnet runt alla dar i veckan hela året. Om elen kostar 1,14 kr / kWh stämmer detta. Men vilken processor jämför du mot? Core i7 2600K presterar väl ganska likvärdigt och drar 55W mindre vid full belastning. Jämför mot 3770K är skillnaden 75W vid full load. Men i praktiken är det väl sällan full load 100% av tiden? Säg hälften av tiden:

3770K:
Idle 50%: 12 h * 75 W = 0,90 kWh
Load 50%: 12 h * 130 W = 1,56 kWh
Per dygn: 1,56+0,90 kWh = 2,46 kWh
Per år: 898 kWh

På ettFX-8350
Idle 50%: 12 h *75 W = 0,90 kWh
Load 50%: 12 h * 205 W = 2,46 kWh
Per dygn: 3,36 kWh
Per år: 1226 kWh

På ett dygn 2600K
Idle 50%: 12 h * 75 W = 0,90 kWh
Load 50%: 12 h * 150 W = 1,80 kWh
Per dygn: 1,56+0,90 kWh = 2,70 kWh
Per år: 986 kWh

Skillnad FX-8350 mot 2600K: 240 kWh / år
Skillnad FX-8350 mot 3770K: 328 kWh / år

Skillnad inköpspris FX-8350 mot 2600K (enligt prisjakt): 1849 - 2440 = -591 kr
Skillnad inköpspris FX-8350 mot 3770K (enligt prisjakt): 1849 - 2595 = -746 kr

Det tar minst 2 år att tjäna in den högre inköpskostnaden för intel på lägre strömförbrukning. Jämför man mot FX-8320 som är billigare i inköp tar det ännu längre tid. Visserligen kanske man behöver dyrare kylning med AMD men å andra sidan kanske man kan hitta billigare moderkort? Själv komprimerar jag mycket X264 så en FX-8320 (alternativt FX-8120) är de som jag tycker verkar mest prisvärda. Många på sweclockers kan jag tänka mig ändå kommer att uppgradera inom 2 år. Själv har jag inte uppgraderat processorn på 3-4 år men det kanske börjar bli dags. Å andra sidan kör jag inte full load så mycket som 50% av tiden heller. Vishera ser ut som en riktig vinnare i mina ögon.

Jajust det ja, jag har ju direktverkande eluppvärmning också. Ja du kan jag ju fördubbla tiden, halva året har jag ju nytta av värmen för el-elementen går mindre när datorn är på.

Jag skall inte vara omöjlig och får tacka för utförligt och bra exempel på förbrukningen mellan cpuerna.
Tycker ändå det det största problemet med cpun är elförbrukningen/värmen.
men i det här fallet får jag väl erkänna mig besegrad av er andra
/joshoa

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Härliga siffror från AMD Kommer bli en fin julklapp till mig själv och en bra uppgradering från min FX-4100

Visa signatur

| Chassi: CM HAF X | Moderkort: ASUS Maximus VII Hero | CPU: Intel Core i7-4790K | GPU: Gigabyte GTX980 WF3 |

| Minnen: Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz 16GB | SSD: Corsair Force-3 Series 120gb | PSU: FD 650W 80+ |

Permalänk
Medlem

Hoppas att 8120 sjunker ännu mer i pris så är det en av de mest prisvärda processorerna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator