Permalänk

Vilket vattenkylnings kit skulle du tagit?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Inget då alla 4 kiten lider av i mina ögon dåliga pumpar.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Inget då alla 4 kiten lider av i mina ögon dåliga pumpar.

Jasså är pumparna helt kass lr?

EDIT: Men om du skulle få välja? va äre för fel på pumparna btw?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Proffsmobbare

Måste man välja så hade jag valt EK-KIT H3O 240 HFX.

Den modellen/konstruktionen av pump är svår att vibrationsdämpa dock.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Måste man välja så hade jag valt EK-KIT H3O 240 HFX.

Den modellen/konstruktionen av pump är svår att vibrationsdämpa dock.

Borde de inte gå att ställa den på gummi "pluppar"?

EDIT: Är den billigare versionen helt kass? För tänkte annars om den går använda hyffsat så tänkte ja köpa den sedan nå bra fläktar till

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Inget då alla 4 kiten lider av i mina ögon dåliga pumpar.

Skrivet av racefactory:

Jasså är pumparna helt kass lr?

EDIT: Men om du skulle få välja? va äre för fel på pumparna btw?

Flödet räcker om det inte gäller tri-sli eller nåt. Pumpen är lätt att sätta ner till kanske 80%, och blir då knäpptyst. Jag har en DCP 2.2 på bara processorn, och det blir en grad skillnad mellan 50 och 100%. Kör den nu på cpu_fan porten på moderkortet, så att den går snabbare ju varmare processorn blir

Skrivet av Laine:

Måste man välja så hade jag valt EK-KIT H3O 240 HFX.

Den modellen/konstruktionen av pump är svår att vibrationsdämpa dock.

Jag skulle spara lite pengar och köpa LTX i stället. Lite lägre klass på grejerna, men jag tror knappt att det kommer vara mätbart. Kanske någon enstaka grad.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Flödet räcker om det inte gäller tri-sli eller nåt. Pumpen är lätt att sätta ner till kanske 80%, och blir då knäpptyst. Jag har en DCP 2.2 på bara processorn, och det blir en grad skillnad mellan 50 och 100%. Kör den nu på cpu_fan porten på moderkortet, så att den går snabbare ju varmare processorn blir

Jag skulle spara lite pengar och köpa LTX i stället. Lite lägre klass på grejerna, men jag tror knappt att det kommer vara mätbart. Kanske någon enstaka grad.

Okey jag ska koppla min på CPU. och har bara 1 GTX 560 kort i burken.

Vilken LTX skulle du köpa?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Jasså är pumparna helt kass lr?

EDIT: Men om du skulle få välja? va äre för fel på pumparna btw?

pumparna är som sagt högljuda och vibrerar en massa.

Själv hade (och har) jag byggt ihop ett eget system, men skulle jag välja ett av de du länkade hade jag valt https://www.inet.se/produkt/5322044/ek-kit-h3o-240-ltx då det har svagast -> tystast pump även om den är allt annat än något jag skulle rekommendera.

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Okey jag ska koppla min på CPU. och har bara 1 GTX 560 kort i burken.

Vilken LTX skulle du köpa?

Skrivet av lanbonden:

pumparna är som sagt högljuda och vibrerar en massa.

Själv hade (och har) jag byggt ihop ett eget system, men skulle jag välja ett av de du länkade hade jag valt https://www.inet.se/produkt/5322044/ek-kit-h3o-240-ltx då det har svagast -> tystast pump även om den är allt annat än något jag skulle rekommendera.

Men om man plockar ihop ett eget kit för pengen 1500-2000kr får man ens nå bättre då ?

Isf om du ids får du gärna hjälpa mig

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Men om man plockar ihop ett eget kit för pengen 1500-2000kr får man ens nå bättre då ?

Isf om du ids får du gärna hjälpa mig

Tyvärr inte då en bra pump kostar närmre 800kr för bara pumpen, man får vad man betalar för helt enkelt

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Tyvärr inte då en bra pump kostar närmre 800kr för bara pumpen, man får vad man betalar för helt enkelt

okey då beställer ja de där kitet för 1600 lr va de nu va åsså köoer ja 2 bättre fläktar till

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

okey då beställer ja de där kitet för 1600 lr va de nu va åsså köoer ja 2 bättre fläktar till

okey. beställde iaf de där kitet som kosta typ 1600kr. men beöv man destilerat vatten eller går de med vanligt? isf varför destilerat?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

okey. beställde iaf de där kitet som kosta typ 1600kr. men beöv man destilerat vatten eller går de med vanligt? isf varför destilerat?

Allt står i FAQ.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

okey. beställde iaf de där kitet som kosta typ 1600kr. men beöv man destilerat vatten eller går de med vanligt? isf varför destilerat?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

"uppslammade ämnen såsom metallsalter och mikroorganismer"

De leder ström

http://spa.118100.se/destillerat+vatten/268480

Åska dras vanligtvis inte till vatten utan till högsta punkten som finns i närheten. Därför bör man aldrig åka båt på en sjö när det åskar för då blir man automatiskt högsta punkten på sjön. Allt obehandlat vatten innehåller en viss del joner, och dessa leder elektricitet då de finns lösta i vattnet. Saltvatten leder oftast el mycket bättre än sötvatten eftersom salt är en jonförening. Jonföreningar som t.ex. vanligt koksalt leder dock inte elektricitet i fast form och destillerat vatten leder inte heller elektrisk ström.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av racefactory:

okey. beställde iaf de där kitet som kosta typ 1600kr. men beöv man destilerat vatten eller går de med vanligt? isf varför destilerat?

Du bör använda destilerat vatten (eller avjoniserat vatten) då de joner som är i vanligt kranvatten gör att all form av galvanisk aktivitet går mycket lättare (den minst ädla metallen kommer att övergå i jonform så småning om). Samt att alla eventuella mikroorganismer som finns i vattnet har mer att leva av än utan jonerna.
Av detta kan vi komma fram till att om du inte vill förkorta livslängden på ditt system så får du ta dig till något ställe i din närhet som kan sälja dig ett par liter rent vatten av bra kvalitet. Om de anger konduktiviteten på vattnet så bör det ligga på <0,1mS/m eller om de anger i den äldre enheten <1µS/cm, upp till 5µS/cm kan vara godtagbart om du inte hittar renare. Tänk dock på att kranvattnet ligger vanligen någon stans mellan 30 och 100µS/cm.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Varför inte bara köpa del för del o slå dom där färdiga paketen x 100 :)?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Maila Arthur på Coolingstuff och be han plocka ihop ett bra paket matchande din budget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Jag vill prova på vattenkylning De är de enda ja inte provat på inom dator skruvningen

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Du bör använda destilerat vatten (eller avjoniserat vatten) då de joner som är i vanligt kranvatten gör att all form av galvanisk aktivitet går mycket lättare (den minst ädla metallen kommer att övergå i jonform så småning om). Samt att alla eventuella mikroorganismer som finns i vattnet har mer att leva av än utan jonerna.
Av detta kan vi komma fram till att om du inte vill förkorta livslängden på ditt system så får du ta dig till något ställe i din närhet som kan sälja dig ett par liter rent vatten av bra kvalitet. Om de anger konduktiviteten på vattnet så bör det ligga på <0,1mS/m eller om de anger i den äldre enheten <1µS/cm, upp till 5µS/cm kan vara godtagbart om du inte hittar renare. Tänk dock på att kranvattnet ligger vanligen någon stans mellan 30 och 100µS/cm.

Var kan man köpa sånt :)?

EDIT: detta är tagit ur ett forum: Det de säljer på Apoteket heter Vatten, renat, alltså samma sak som destillerat vatten. Det har varunummer 347785. Säljs i halvliterflaska och kostar hutlösa 19 kronor.

Går det använda renat vatten? http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Calle:

Maila Arthur på Coolingstuff och be han plocka ihop ett bra paket matchande din budget.

Dom har dyrare grejjer än på inet m.m Så tror inte de blir nå bättre tyvärr :/

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Föredrar svensk sida och har redan beställt kitet från inet nu kommer ja ju ha allt. och senare kan man ju köpa ny pump/reservator Så detta blir kung

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

Föredrar svensk sida och har redan beställt kitet från inet nu kommer ja ju ha allt. och senare kan man ju köpa ny pump/reservator Så detta blir kung

Inte för att vara dryg, men det är inte kung att snåla

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Inte för att vara dryg, men det är inte kung att snåla

Ehm. bara lagt ut nu 2300kr på bara vatten kylning. Och jag spelar ALDRIG ett enda spel?

EDIT: Tycker du det är snålt eller :S?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd

Vad som är mycket pengar är relativt, men för en bra vattenkylning, gamer eller ej tycker jag inte 2.3k är mycket pengar nej. Man får tänka på vad man får för pengarna. Nu var det iof ett EK Supreme block i Inet kitet vilket är ett helt okej block, men resten är ju lite meh. Jag hade valt en XSPC RX360 eller 240 om plats saknas, stört bra radiator och kylningsförmåga.

edit: Jag kyler en 3770K och GTX690 med en RX360 och fläktarna går konstant på 40% även när jag kör Prime95 eller 3dMark 11

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Vad som är mycket pengar är relativt, men för en bra vattenkylning, gamer eller ej tycker jag inte 2.3k är mycket pengar nej. Man får tänka på vad man får för pengarna. Nu var det iof ett EK Supreme block i Inet kitet vilket är ett helt okej block, men resten är ju lite meh. Jag hade valt en XSPC RX360 eller 240 om plats saknas, stört bra radiator och kylningsförmåga.

edit: Jag kyler en 3770K och GTX690 med en RX360 och fläktarna går konstant på 40% även när jag kör Prime95 eller 3dMark 11

Jo blir att uppgradera i framtiden då man kan lite mer om vattenkylning också Köpte 2 sånna här https://www.inet.se/produkt/5321907/cougar-vortex-cf-v12s

Och sedan 8GB ram till så får 16GB

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd

Jag kör Noctua på min Rad fungerar riktigt bra, snurrat i flera år nu, lagren är lika tysta som dag ett. Noctua är dock allt annat än tyst på 100% Men de flyttar så bra med luft så 30% räcker med en bra radiator.

Jag köpte fyra av dessa, kan jag starkt rekommendera då de har CAS8 även fast de är på åtta gig styck
http://www.minhembio.com/CyberVillain/332005#427146

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Jag kör Noctua på min Rad fungerar riktigt bra, snurrat i flera år nu, lagren är lika tysta som dag ett. Noctua är dock allt annat än tyst på 100% Men de flyttar så bra med luft så 30% räcker med en bra radiator.

Jag köpte fyra av dessa, kan jag starkt rekommendera då de har CAS8 även fast de är på åtta gig styck
http://www.minhembio.com/CyberVillain/332005#427146

Okey Vet du om pumparna kan gå på 7Volt? eller måste dom gå på 12v? tänkte på 7V borde den inte leva om lika mycket?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Okey Vet du om pumparna kan gå på 7Volt? eller måste dom gå på 12v? tänkte på 7V borde den inte leva om lika mycket?

EK 2.2 pumpen är inte högljud inom ljud, mer att den vibrerar mer än en...kommer på några grejer som ska vibrera men dom är inte exakt bra exempel om du förstår vad jag menar.

Det gäller att montera den rätt, alltså med ljuddämpande eller kardborre band...finns alla möjliga sätt folk rekommenderar att montera dom på.

http://martinsliquidlab.org/2011/03/02/pump-decoupling-compar...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Var kan man köpa sånt :)?

EDIT: detta är tagit ur ett forum: Det de säljer på Apoteket heter Vatten, renat, alltså samma sak som destillerat vatten. Det har varunummer 347785. Säljs i halvliterflaska och kostar hutlösa 19 kronor.

Går det använda renat vatten? http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Gå till närmsta Bensinmack och köp en flaska "Batterivatten", har nog ett liknande pris men du får dock mer.
Finns även på Jula om du har något i närheten: http://www.jula.se/batterivatten-1-l-001129