nytt grafikkort, uppdatera processor också?

Permalänk

nytt grafikkort, uppdatera processor också?

hej hej, jag har en gammal dator från typ 2008. den har am2 socket tror jag med en athlon dual core på typ 2,6Ghz.

frågan är då om jag köper ett gtx 560 eller liknande och 8 gb ram till, om jag behöver uppgradera processorn också. för isåfall så måste jag ju byta ut hela moderkortet för att få en nyare socket till nyare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gitarrjanne:

hej hej, jag har en gammal dator från typ 2008. den har am2 socket tror jag med en athlon dual core på typ 2,6Ghz.

frågan är då om jag köper ett gtx 560 eller liknande och 8 gb ram till, om jag behöver uppgradera processorn också. för isåfall så måste jag ju byta ut hela moderkortet för att få en nyare socket till nyare processorer.

Du borde definitivt uppgradera prollen också

Om du är på en budget så funkar i5 3450 eller en 2500k alldeles utmärkt. Annars finns ju också AMD's FX bulldozer prolle

Permalänk
Medlem
Skrivet av gitarrjanne:

hej hej, jag har en gammal dator från typ 2008. den har am2 socket tror jag med en athlon dual core på typ 2,6Ghz.

frågan är då om jag köper ett gtx 560 eller liknande och 8 gb ram till, om jag behöver uppgradera processorn också. för isåfall så måste jag ju byta ut hela moderkortet för att få en nyare socket till nyare processorer.

Du "måste" inte uppgradera. Frågan är väl vad du sitter på för grafikkort idag och om det blir någon större skillnad om du bara byter grafikkort.

Men om du ändå är i farten så är det bättre att uppgradera allt än att sitta kvar och kasta pärlor åt svinen genom att köpa något till den riggen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

där sitter ett 8600 gt i datorn nu. finns det nån nice processor att köpa till am2 socket?
jag är inte ute efter att spela crysis på ultra, så är det möjligt att börja med grafikkort och RAM och sedan eventuellt uppgradera processorn senare och då också moderkortet?

jag tror att jag kommer behöva köpa ett nytt chassi också isåfall, men det behöver ju inte bli så dyrt.
jag kanske blir nöjd med att bara uppgradera grafikkort och ram tänker jag...

Permalänk

läste detta nyss efter en sökning: "AMD har avslöjat att Socket AM3-processorer även kommer att fungera i Socket AM2-moderkort."

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335 skulle denna funka tro?

kan lika bra passa på att ställa nästa fråga eftersom att alla ändå ligger och sover nu:

vad rekommenderar ni för grafikkort? det får kosta max 1800kr. ska jag ha SLI kort eller ett såntdär med extern strömförsörjning? jag har en plats till grafikkort i mitt nuvarande moderkort.

Permalänk

måste bumpa denna, vart är supporten någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gitarrjanne:

måste bumpa denna, vart är supporten någonstans?

Får man inte göra tyvärr..
Men vill vara schysst och hjälpa.. Det kan funka med den cpu:n på ett AM2 moderkort om tillverkaren har uppdateringar för det, tror jag iaf.
Jag skulle dock köpt nytt moderkort. Behöver du inget super ultra så kan du få ett för ca 400kr: https://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Väldigt bra faktiskt, och funkar med 965 som du länkade.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg: Till din nuvarande CPU och moderkort är det nog ddr2 minnen du behöver? Kommer nog skriva iväg i priset:))
vad har ni för moderkort? N i kanske har möjligheten att uppgradera till en Phenom 2 X4 965 eller liknande, OM moderkortet stöder. Alla moderkort är inte kompatibla.
Köper du ett GTX 560 kommer din Athlon 2.6GHZ Processor att flaska grafikkortet.(processorn för svag för att ge grafiken möjlighet till sin fulla potential).

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Får man inte göra tyvärr..
Men vill vara schysst och hjälpa.. Det kan funka med den cpu:n på ett AM2 moderkort om tillverkaren har uppdateringar för det, tror jag iaf.
Jag skulle dock köpt nytt moderkort. Behöver du inget super ultra så kan du få ett för ca 400kr: https://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Väldigt bra faktiskt, och funkar med 965 som du länkade.

oj, då ber jag om ursäkt för bumpen.

Skrivet av Tawen:

Kom ihåg: Till din nuvarande CPU och moderkort är det nog ddr2 minnen du behöver? Kommer nog skriva iväg i priset:))
vad har ni för moderkort? N i kanske har möjligheten att uppgradera till en Phenom 2 X4 965 eller liknande, OM moderkortet stöder. Alla moderkort är inte kompatibla.
Köper du ett GTX 560 kommer din Athlon 2.6GHZ Processor att flaska grafikkortet.(processorn för svag för att ge grafiken möjlighet till sin fulla potential).

okej, då måste jag alltså kolla efter ett moderkort som passar i det chassit jag har. jag kan inte kolla just nu eftersom att jag inte är hemma.

tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av gitarrjanne:

oj, då ber jag om ursäkt för bumpen.

okej, då måste jag alltså kolla efter ett moderkort som passar i det chassit jag har. jag kan inte kolla just nu eftersom att jag inte är hemma.

tack för hjälpen

men kan jag då köpa tex ett GTX 660 grafikkort och köra med mina 2gb ram och samma processor tills jag har råd att uppgradera mer, eller kan grafikkortet på något sätt förstöras om jag har för svag processor?

Permalänk
Medlem

så länge det inte är en gammal dell så borde det funka med vilket atx moderkort som helst,
då dell gillar att ha sina egna lösningar på moderkorten

strikt budget kolla på amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av gitarrjanne:

men kan jag då köpa tex ett GTX 660 grafikkort och köra med mina 2gb ram och samma processor tills jag har råd att uppgradera mer, eller kan grafikkortet på något sätt förstöras om jag har för svag processor?

d
et kommer inte att var några problem med att köra så,
men det kommer att bli så att grafikkortet inte kan jobba fult för att processorn är för svag och inte uppdaterar det fort nog.
ramet kommer att bli överfyllt och datorn kommer att börja lagra ramet på hårddisken.
men, ja det kommer att gå snababre och snyggare

så det är värt att täna på, men jag själv skulle börjat med mobo+cpu+ram
och sen grafikkortet.

lycka till i letandet

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

så länge det inte är en gammal dell så borde det funka med vilket atx moderkort som helst,
då dell gillar att ha sina egna lösningar på moderkorten

strikt budget kolla på amd

Varför säger du så? Lite dumt att säga något som inte är sant då TS kan förlora pengar då.

Skrivet av gitarrjanne:

men kan jag då köpa tex ett GTX 660 grafikkort och köra med mina 2gb ram och samma processor tills jag har råd att uppgradera mer, eller kan grafikkortet på något sätt förstöras om jag har för svag processor?

Jo, det kan du, din processor kommer inte gå sönder, men du kommer inte få nära maximal prestanda från det grafikkortet, och med 2GB RAM kommer du ingen vart i spelvärlden.
Hur mycket pengar kan du lägga? Här är ett exempel på billigt och bra(notera att använda prisjakt då det kan finnas ännu billigare på andra sajter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2436931/budgetamd
RAM minne får du billigt, det räcker med 4GB men skulle nog tagit 8GB eftersom det är billigt och kan behövas om du kör mycket saker samtidigt.

Edit: 965 BE och 7850 klarar alla de senaste spelen bra. Så ska du spela BF3 kan du köra från Medium-High inställningar beroende på upplösningen.
VIKTIGT! Du måste kolla ditt nätagg så att det är tillräckligt bra, ett dåligt nätagg kan i värsta fall resultera i att du inte kan få ingång datorn och om det är dålig kvalité (om datorn är 4 år gammal är nog en uppgradering bäst) så kan den pajja lättare och i värsta fall kan andra komponenter också gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Varför säger du så? Lite dumt att säga något som inte är sant då TS kan förlora pengar då.

Jo, det kan du, din processor kommer inte gå sönder, men du kommer inte få nära maximal prestanda från det grafikkortet, och med 2GB RAM kommer du ingen vart i spelvärlden.
Hur mycket pengar kan du lägga? Här är ett exempel på billigt och bra(notera att använda prisjakt då det kan finnas ännu billigare på andra sajter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2436931/budgetamd
RAM minne får du billigt, det räcker med 4GB men skulle nog tagit 8GB eftersom det är billigt och kan behövas om du kör mycket saker samtidigt.

Edit: 965 BE och 7850 klarar alla de senaste spelen bra. Så ska du spela BF3 kan du köra från Medium-High inställningar beroende på upplösningen.
VIKTIGT! Du måste kolla ditt nätagg så att det är tillräckligt bra, ett dåligt nätagg kan i värsta fall resultera i att du inte kan få ingång datorn och om det är dålig kvalité (om datorn är 4 år gammal är nog en uppgradering bäst) så kan den pajja lättare och i värsta fall kan andra komponenter också gå sönder.

jag kan lägga absolut max 2000kr så som det är nu. men jag gör det, jag börjar med att köpa ett nytt moderkort och processor, och sedan fyller jag på med ett grafikkort och mer RAM-minne när jag har mer pengar.

jag kommer att skriva i denna tråden när jag vet exakt vad det är för grejer som sitter i datorn just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gitarrjanne:

jag kan lägga absolut max 2000kr så som det är nu. men jag gör det, jag börjar med att köpa ett nytt moderkort och processor, och sedan fyller jag på med ett grafikkort och mer RAM-minne när jag har mer pengar.

jag kommer att skriva i denna tråden när jag vet exakt vad det är för grejer som sitter i datorn just nu.

Den processorn och moderkortet är ju inte dyrt och båda väldigt bra och prisvärda. Ska själv använda dem till ett bygge senare.
8600GT klarar du dig nog på ett litet tag till, sen rekommenderar jag 7850 grafikkort, vill du gå högre för ännu bättre grejer så är 7870 väldigt bra med.
Men ska du köra på något bättre än det så kanske Phenom 965BE inte hänger med.
Ärligt talat är inte 7850 exempelvis inte dåligt alls och är grym i de senaste spelen
Lycka till!

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700 om jag köper denna istället då? är det ett bra val?

tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av gitarrjanne:

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700 om jag köper denna istället då? är det ett bra val?

tack för all hjälp!

eller med en i5 processor?

Permalänk
Medlem

Som Waowt skrev: -Kolla din PSU! (Nätdel)!!
Många nätdelar i färdiga Dell, Acer, Fujitsu-datorer är bara precis så starka att de klarar driva de ingående komponenterna.

Ska du ha ett GTX 660 eller 7870 framöver bör du ha en PSU på minst 500w. Funderar du på SLI/CF bör du ligga på 7-800w. Se dessutom till att köpa ett av välkänt märke!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Som Waowt skrev: -Kolla din PSU! (Nätdel)!!
Många nätdelar i färdiga Dell, Acer, Fujitsu-datorer är bara precis så starka att de klarar driva de ingående komponenterna.

Ska du ha ett GTX 660 eller 7870 framöver bör du ha en PSU på minst 500w. Funderar du på SLI/CF bör du ligga på 7-800w. Se dessutom till att köpa ett av välkänt märke!

okej! men då köper jag denna datorn och lägger till en bättre processor!

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700