Nyköpt dator - 2x Gigabyte GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA - Flimmer problem

Permalänk
Medlem

Nyköpt dator - 2x Gigabyte GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA - Flimmer problem

Hej,

Fick idag hem min nya dator som en polare hjälpte mig bygga ihop. Allt gick jätte bra och datorn funkar hur bra som helst, förutom en sak. När jag kollar på film eller spelar spel (WoW) så har jag problem med horisontella streck/flimmer.

Jag har inte klockat någonting. Jag har testat 3 olika drivrutiner, dem senaste för modellen, dem jag fick med på skiva, och en äldre variant, inget hjälpte.

Använder samma skärm och hdmi kabel som jag gjorde till min gamla burk och då hade jag inte detta problem.

Någon som har någon aning vad detta kan bero på?

Bifogar en bild som visar hur det ser ut i NVIDIAs kontrollpanel om det kan hjälpa lite:

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Discokungen

Testa att rucka på SLI-bryggan, det kan skapa rätt mycket såna problem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Glömde först lägga i SLI-bryggan och märkte av dessa problem innan. Så det är inte det :/

Permalänk
Medlem

vertical sync?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

testat med vertical sync av och på, ingen skillnad.

Permalänk

Har du testat båda korten var för sig? Dum fråga kanske men har psun tillräckligt med watt?

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera BIOS? alternativt som nakednakedguy säger, testa dom ett och ett och kolla om nått av dom är defekt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Låter som LCD problem, eller har du en annan sorts skärm? Pröva en annan skärm

Jag har för tillfället samma problem med mitt 660TI men jag använder en gammal 19" LCD VGA skärm, så problemet är enkelt att lösa

Permalänk
Medlem

Om du har någon dvi sladd hemma, så pröva med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du den senaste drivrutinen och som någon skrev här testa med att uppdatera BIOS på moderkortet om det inte har gjorts.

EDIT: Just ja, WOW har ju lite grafiska problem när man kör spelet i DX11 kör det i DX9 och se om det försvinner där i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade detta problem ett tag när jag körde SLI med 2st GTX 460OC, och lösningen var att byta plats på korten, fick ett tips någonstans att man kunde prova det och efter skiftning av korten var problemet borta!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Nu har jag gjort allt jag kan komma på och inget funkar. Jag gör en liten lista med allt jag försökt.

Testat olika drivrutiner
BIOS drivrutiner
Testat 3 olika skärmar
Testat HDMI och DVI
Testat korten var för sig
Bytt plats på dem
Vertikal sync av/på
Jag har 1000w nätagg.
DX11/DX9

Det är samma problem oavsett vad jag gör. Det känns som att det måste ha med mjukvaran att göra men vad mer kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Det verkar även som att det är andra fel med grafiken. Jag jämförde med en polare som har 1st GTX 660 i sin burk och han hade bättre fps än mig i WoW.

Bifogar en bild där man kan se hur "flimmer" problemet ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellelol:

Det verkar även som att det är andra fel med grafiken. Jag jämförde med en polare som har 1st GTX 660 i sin burk och han hade bättre fps än mig i WoW.

Bifogar en bild där man kan se hur "flimmer" problemet ser ut.

http://i49.tinypic.com/210j815.jpg

För det första så, vad jag vet, drar inte wow någon nytta av SLI, men du bör ändå med ett 680 få ut mer fps. (Vad får du faktiskt ut för fps med allt maxat, har din kompis exakt samma inställningar?).

Mitt inlägg är inte direkt hjälpfull på något sätt, då jag inte har någon koll på vad som kan orsaka det, men har du testat att köra korten i en polares låda? Kanske är moderkortet som är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellelol:

Det verkar även som att det är andra fel med grafiken. Jag jämförde med en polare som har 1st GTX 660 i sin burk och han hade bättre fps än mig i WoW.

Bifogar en bild där man kan se hur "flimmer" problemet ser ut.

http://i49.tinypic.com/210j815.jpg

Ser ut som screen tearing, för många fps för din skärm dvs

När din FPS stiger över skärmens refresh rate vilket oftast är 60hz (120 om du har en sån skärm) så får man något som kallas för screen tearing

Slå på Active Vsync i nvidia kontrollpanelen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bellelol:

Det verkar även som att det är andra fel med grafiken. Jag jämförde med en polare som har 1st GTX 660 i sin burk och han hade bättre fps än mig i WoW.

Bifogar en bild där man kan se hur "flimmer" problemet ser ut.

http://i49.tinypic.com/210j815.jpg

Hmmm, det där har jag med med mitt grafikkort och har haft det den senaste veckan ungefär tror jag men jag är inte helt säker på hur länge (Alltså tearing just på den platsen i character-select menyn). Är det bara i WoW du upplever detta? För det verkar som Nvidia och WoW inte samarbetar så bra med dom senaste drivrutinerna då grafikkortsdrivrutinen alltid kraschar ett par gånger per dag i WoW för mig dock så vet jag inte hur det är med gårdagens Beta-drivrutin.

Edit: Såg att du skrev att det var i WoW och film nu. För mig så är det bara flimmer i menyn och inte in-game så jag blir inte så störd av det men har du alltså flimmer HELA tiden in-game också?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Flimmer hela tiden i WoW och i filmer/serier.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av Windows Aero? I så fall testa att slå på det igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Kör du men den allra senaste drivrutinen, annars testa den innan som har WHQL certifiering.

Men som andra har sagt, slå på Adaptive-Vsync i nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Funkade det när du körde korten var för sig?

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem när jag körde korten var för sig, en polare va här med sitt grafikkort och det va samma fel med det i min burk. Så det har inget med korten i sig att göra. Så då kom vi fram till att det borde ha med moderkortet att göra, så jag gick och köpte ett annat moderkort men har fortfarande samma problem.

Testat med adaptive på Vsync, testat med Aero på, har även testat två olika kopior av windows 7 men inget hjälper.

Förstår verkligen inte vad det är som kan orsaka detta. FPS drops ner till 20 fps och flimmer i WoW och filmer/serier med 2x GTX 680 känns bara inte rätt.