FreeNAS 8.2 (ESXi) - Hur lägger man till diskar?

Permalänk
Medlem

FreeNAS 8.2 (ESXi) - Hur lägger man till diskar?

Tjena SweC!

Har fått igång min ESXi server där jag hittils har fått igång: Pfsense och freenas 8.2. Men jag kan för livet inte komma på hur jag skall lägga till mina diskar så jag kan skapa en share. Har 3 fysiska diskar som jag vill komma åt i FreeNAS. Någon som har koll på detta?

mvh // Linus

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

har du data redan på dessa diskar?

Ser du diskarna i ESXi?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Finns nog bara två alternativ (?):
* Raw device mapping vilket ger din guest, Freenas, direktaccess till diskarna via esxi
* VT-d, passthrough, vilken kan skicka in en hel s-ata controller till freenas, detta kräver dock stöd i hårdvara och en "ledig" kontroller att mappa in.

Vet inte om det eventuellt går att lösa genom att skapa nån sorts datastore i esxi? Även om det på nått sätt går så är det nog inte en sån bra lösning..

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har data på diskarna är det väl bara att skapa datastores på dom, sedan skapa VMDKs för den VMen och lägga dessa på de fysiska diskarna.

Knappast optimalt om du tänkt köra någon form av RAID men det har du inte skrivit så...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX