Permalänk
Medlem

Undran över kylpasta.

Hoppas denna hamnar i rätt del av forumet.

Funderar som titel säger lite över kylpasta, då du köper en kylare ligger det ofta pasta redan applicerad, är detta en skit pasta? I sådana fall varför lägger dom ner energi på att lägga dit pastan? Köpte en tub med arctic silver 5, vinner jag något på att rengöra CPU och kylare sedan byta pasta? Eller är vinsten marginell?

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Bra kylpasta ger stor förbättring, men det beror så klart på vilken pasta som användes tidigare. Om det är en orginalkylare du pratar om bör du absolut byta till Arctic Silver 5 som du köpt.

Bästa Kylpastan på marknaden är Noctua.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, funderade lite över detta, tänkte försöka ge mig på och klocka lite smått, och då är det lika bra att byta pasta med andra ord. få se när man orkar riva ur kylaren.

Vart får man tag i noctua ? Om den nu skulle vara bäst, hur kommer det sig att inte Inet har den inne?

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Hedersmedlem

Vinsten är marginell. Några grader som mest:

I mina ögon helt meningslöst att skaffa ny pasta till en originalkylare. Om man däremot ändå byter till en riktigt bra kylare, som ändå saknar förapplicerad pasta, kan man givetvis skaffa det bästa. Det gör dock inte alls lika stor skillnad som många vill tro.

Choklad bör man däremot absolut undvika medan majonäs är riktigt bra.

Edit: 4 grader mellan original och Arctic Silver 5, men då är det felmarginal på +-2C: http://www.hardwaresecrets.com/article/Intel-Stock-Thermal-Co...

Since both room temperature and core temperature readings have 1 oC resolution, we adopted a 2 oC error margin, meaning temperature differences below 2 oC are considered irrelevant.

The original compound is a high-quality one, and it comes optimally applied. None of the compounds we tested performed better than the stock compound; in some cases, good products had worse performance than the stock compound.

Note that the comparative performance between the retail thermal compounds was not the same as in our Thermal Compound Roundup - May 2011 review. This is not an issue, but rather a characteristic of the cooler we used. Actually, the stock cooler doesn't have the same pressure as the cooler we used on the previous comparison. It seems logical that thermal compounds with different viscosities behave differently under varying pressure conditions.

The test results are crystal clear. There is no point in wiping off the thermal compound that comes preapplied on the Intel stock cooler and replacing it with a different compound, at least when using a mainstream CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den där bilden/värden ger egentligen ingen information, med tanke på att man inte vet namnet på pastan som är på kylaren har man inget att jämföra med, vet bara att den är grå

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mindflow:

Den där bilden/värden ger egentligen ingen information, med tanke på att man inte vet namnet på pastan som är på kylaren har man inget att jämföra med, vet bara att den är grå

Läs min editering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vinsten är marginell. Några grader som mest:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/kylpa...

I mina ögon helt meningslöst att skaffa ny pasta till en originalkylare. Om man däremot ändå byter till en riktigt bra kylare, som ändå saknar förapplicerad pasta, kan man givetvis skaffa det bästa. Det gör dock inte alls lika stor skillnad som många vill tro.

Choklad bör man däremot absolut undvika medan majonäs är riktigt bra.

Edit: 4 grader mellan original och Arctic Silver 5: http://www.hardwaresecrets.com/article/Intel-Stock-Thermal-Co...

Haha, vilken rolig lista:-p

Får nog byta majonäsen rätt ofta så den inte härsknar och luktar illa, men en tub majjo räcker nog till ganska många appliceringar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4 grader är rätt mycket, man vill ju ha så sval prolle som det bara går. Skrev mittt inlägg innan du editerade.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Sänkte tempen på ett GTX 570 med 15 grader när jag bytte från orginalpastan tilll Noctua, använde orginalkylaren.

Så jo, det gör skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Tack för svar, funderade lite över detta, tänkte försöka ge mig på och klocka lite smått, och då är det lika bra att byta pasta med andra ord. få se när man orkar riva ur kylaren.

Vart får man tag i noctua ? Om den nu skulle vara bäst, hur kommer det sig att inte Inet har den inne?

Inet har inte allt.. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460665

http://noctua.at/main.php?show=productview&products_id=13&lng...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fuusko:

Sänkte tempen på ett GTX 570 med 15 grader när jag bytte från orginalpastan tilll Noctua, använde orginalkylaren.

Så jo, det gör skillnad

15 grader beror inte på pastan, men du är fri att tro vad du vill.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fan att majonnäs var så bra! Vilken sort är det dom använder tro? Original eller lätt?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Sänkte tempen på ett GTX 570 med 15 grader när jag bytte från orginalpastan tilll Noctua, använde orginalkylaren.

Så jo, det gör skillnad

Skillnaden i ditt fall beror till största delen på att du monterade kylaren bättre efter att du bytt pasta. Det finns många tester som jämför orginalklet med lyxklet och samtliga visar att skillnaden är liten, ibland till och med inom felmarginalen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

15 grader beror inte på pastan, men du är fri att tro vad du vill.

Så om det enda man ändrar i en kylningsapplikation är kylpastan, och temperaturen ändras.. Då är det alltså inte pastan som gjort förändringen?

Gillar din logik XD

Permalänk
Medlem

Varför Noctuas just ? Det är både sämre och dyrare än Arctic Silvers ? Då som sagt innan är skillnaden inte exakt mycket från kylpasta till kylpasta inom dom bättre tillverkarna.

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Skrivet av MultiMan:

Vinsten är marginell. Några grader som mest:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/kylpa...

I mina ögon helt meningslöst att skaffa ny pasta till en originalkylare. Om man däremot ändå byter till en riktigt bra kylare, som ändå saknar förapplicerad pasta, kan man givetvis skaffa det bästa. Det gör dock inte alls lika stor skillnad som många vill tro.

Choklad bör man däremot absolut undvika medan majonäs är riktigt bra.

Edit: 4 grader mellan original och Arctic Silver 5, men då är det felmarginal på +-2C: http://www.hardwaresecrets.com/article/Intel-Stock-Thermal-Co...

Since both room temperature and core temperature readings have 1 oC resolution, we adopted a 2 oC error margin, meaning temperature differences below 2 oC are considered irrelevant.

The original compound is a high-quality one, and it comes optimally applied. None of the compounds we tested performed better than the stock compound; in some cases, good products had worse performance than the stock compound.

Note that the comparative performance between the retail thermal compounds was not the same as in our Thermal Compound Roundup - May 2011 review. This is not an issue, but rather a characteristic of the cooler we used. Actually, the stock cooler doesn't have the same pressure as the cooler we used on the previous comparison. It seems logical that thermal compounds with different viscosities behave differently under varying pressure conditions.

The test results are crystal clear. There is no point in wiping off the thermal compound that comes preapplied on the Intel stock cooler and replacing it with a different compound, at least when using a mainstream CPU.

Dold text

Älskar det där indexet!

Skrivet av MultiMan:

15 grader beror inte på pastan, men du är fri att tro vad du vill.

Kan hända om pastan inte får någon kontakt med ytan ? Dock fail av tillverkarna då.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Så om det enda man ändrar i en kylningsapplikation är kylpastan, och temperaturen ändras.. Då är det alltså inte pastan som gjort förändringen?

Gillar din logik XD

Ibland kan man tjäna lite på att skruva åt kylflänsen mer/mindre.. så beror nog mer på det skulle jag tro. Kunde också varit dålig pasta på redan från början. (torr osv)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Den där bilden/värden ger egentligen ingen information, med tanke på att man inte vet namnet på pastan som är på kylaren har man inget att jämföra med, vet bara att den är grå

Med tanke på att majonnäs ligger så nära kylpasta kan du väll inte fortfarande tro att det är så viktigt?

Ska du jaga grader är kylpastan fel ställe att börja på

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Så om det enda man ändrar i en kylningsapplikation är kylpastan, och temperaturen ändras.. Då är det alltså inte pastan som gjort förändringen?

Gillar din logik XD

Du demonterar, tvättar bort den gamla pastan, pluttar på ny och återmonterar sedan kylaren. Alltså har du ett minimum av tre faktorer du förändrat; kylarens montering, kylpastan samt att du tvättat rent.
För att säkerställa att det faktiskt var pastan som gjorde skillnaden hade du behövt ha tillgång till orginalpastan och ett flertal gånger rengjort och applicerat både denna och den andra pastan du jämför med. Hade du konsekvent sett en skillnad på 15°C hade du haft fog för ditt påstående, men nu är så absolut inte fallet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fuusko: Detta tyder snarare på att den var dåligt applicerad från fabriken på just ditt exemplar av GTX 570..Det finns inte på kartan att själva kylpastan kan sänka tempen 15 grader..
Sen det där med att 4 grader är mycket kan diskuteras..för mig är det helt utan betydelse-definitivt inte värt jobbet med att ta bort den gamla pastan och inhandla ny pasta och applicera, framförallt inte på min BeQuiet kylare som inte är lika simpel att demontera som original..
Men det är klart-ligger man precis på gränsen med värmen och absolut MÅSTE ha det överklockat så pass mycket så kan det vara värt besväret..Skulle tippa på att det handlar om 0,5 % av alla användare i Sverige som skulle ha någon som helst nytta av byte av kylpastan..Så tycker jag i alla fall..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Skulle tippa på att det handlar om 0,5 % av alla användare i Sverige som skulle ha någon som helst nytta av byte av kylpastan..Så tycker jag i alla fall..

Dold text

Jo, men tror vi här på Sweclockers är en stor del av den procenten ? eller ?

Det är inte en fråga om hur bra kylpastan är, det är en fråga om hur bra den är applicerad. Vilket inte alla tillverkare är exakt grymma på, usch kommer ihåg min HD6950 med referenskylares kylpasta. Hade absolut inge kontakt med ytan och det gjorde stor skillnad att byta, men det är självklart tackvare att den får kontakt med ytan nu och inte kylpastan isig.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Just när det gäller grafikkort är det, och har varit, relativt vanligt att kylaren inte är riktigt ditskruvad från fabrik. Om det beror på eftersättning eller andra faktorer vet jag inte, men alla datorer jag bygger ingår bl a att kontrollera grafikkortskylarens skruvar. Jag höftar med att iaf 1 av 5 kort har för lösa skruvar, en eller flera. Eftersom att korrekt och jämnt anliggningstryck är det viktigaste av allt, bortsett från möjligen plana ytor, så kan man vinna mycket här.

Precis som med topplock på bilar, är det viktigt att kryssdra och inte dra fullt första åtdragningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med tanke på att majonnäs ligger så nära kylpasta kan du väll inte fortfarande tro att det är så viktigt?

Ska du jaga grader är kylpastan fel ställe att börja på

Nja, var väll inte så jag tänkte, eftersom jag redan har en tub liggandes så tänkte jag passa på att fråga här, och har fått mitt svar..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.