Permalänk
Medlem

Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator mod

Kära SweClockare,

I det här galleriet tänkte jag visa hur jag förvandlade mitt stora klumpiga vattenkylda datorsystem till ett mindre, lättare och inte minst snyggare sådant. Så för er som sitter på ett vattenkylt klumpedunssystem eller går i tankarna på att börja vattenkyla, ta en titt på detta!

BAKGRUND
2008 var året då jag bestämde mig för att testa på vattenkylning. Jag sökte efter det största chassit jag kunde hitta för att få plats med en 360mm radiator och valet föll på ett Cooler Master Stacker 810 (STC-T01). Sedan dess har åren gått och hårdvaran och kylblocken bytts ut ett par gånger, men chassit har varit detsamma. I våras smällde jag in en Intel i5 2500k och 2st HD6950 med full cover block. Chassit var tungt som en sten innan dess, men efter det gick det knappt att rubba (27,1kg). Jag började inse att jag aldrig skulle kunna flytta datorn utan bil, vilket störde mig eftersom jag skulle påbörja ett nytt jobb i en annan stad och samtidigt saknade tillgång till bil.

Därefter började tankarna på ett nytt bygge ta sin form. Jag ville behålla komponenterna jag hade, men minska storleken och vikten på mitt system. Jag började leta runt på nätet och startade flera trådar i forumet. Efter veckor av research stod valet mellan Antec P280 och Corsair Obsidian 550D. Antec P280 är större och har bättre plats för vattenylning (vilket bevisats genom ett antal byggloggar på nätet), men samtidigt var det inte så mycket mindre till storleken än det jag hade vilket gjorde att chassibytet tappade halva poängen.

Valet föll därför på Corsair Obisidian 550D, trots att ingen tycktes ha vattenkylt ett sådant chassi förutom med Corsairs färdiga H100-lösning, vilket är en väldigt kompakt vattenkylningslösning jämfört med den “customlösning” jag hade i åtanke. Jag googlade runt ett par veckor för att se om jag skulle få in alla delar (vilket var mycket tveksamt..), men efter bristande tillgänglighet på information så beslutade jag mig för att köpa chassit och prova.

BYGGET
Följande komponenter skulle in:
Processor: Intel i5 2500K
Moderkort: Asus P8P67
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz CL8 2x4GB
Grafikkort: 2 x Gigabyte Radeon HD6950 (CrossfireX)
Nätaggregat: Corsair HX850

Processorblock: EKWB Supreme HF Full Nickel EN
Grafikkortsblock: 2 x EK FC6970 Nickel + Backplates
Pump: Swiftech MCP655
Fläktkontroll: Zalman ZM-MFC1
Radiator(er): ?
Tank: ?

Från start visste jag inte vilken/vilka radiator(er) som skulle få plats i chassit, så jag köpte chassit och tog alla mått innan jag valde radiator(er). Jag visste inte heller om tanken skulle få plats, eller att fläktkontrollen jag hade inte skulle få plats bakom frontdörren på chassit (mer om detta i galleriet nedan). I slutänden föll valet på följande:

Radiator 1 (tak): Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
Radiator 2 (botten): XSPC RX240
Tank: Danger Den plexi 5,25”
Fläktkontroll: NZXT Sentry 2
Radiatorfläktar: Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm

Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator mod

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag som hade hoppats/förväntade mig mer bilder

Väntar med betyg på detta, ser fram emot slutresultatet!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Se till att uppdatera detta, kan bli väldigt intressant:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Mer bilder!

Permalänk

Vart har du monterat pumpen?

Adam.

Permalänk
Medlem

Bygget är färdigt! Ge gärna kommentarer!

Ps. Bygget är inget supertillfixat bygge med matchande färger, hemma-slevade kablar osv. Mer ett funktionellt bygge för att visa att det faktiskt får att trycka in ett massivt vattenkylningssystem i ett Obsidian 550D. Men förhoppningsvis kan ni tycka att det inte ser ut som skit

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag som hade hoppats/förväntade mig mer bilder

Väntar med betyg på detta, ser fram emot slutresultatet!

Har lagt upp bilderna nu, ta en titt!

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Se till att uppdatera detta, kan bli väldigt intressant:)

Då får du återvända till albumet nu

Skrivet av Tunezz:

Mer bilder!

You have it!

Skrivet av sjömannen:

Vart har du monterat pumpen?

Adam.

Längst fram i taket, se de sista bilderna.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Har lagt upp bilderna nu, ta en titt!

Då får du återvända till albumet nu

You have it!

Längst fram i taket, se de sista bilderna.

Jävlar vad snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Jävlar vad snyggt jobbat!

Tack Som sagt, kanske inte lika stilmässigt genomtänkt som andra byggen i detta forum (inklusive dina ), men byggmässigt har jag i alla fall tänkt till!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Du hittade ingen smalare slang?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Du hittade ingen smalare slang?

Jag kör 1/2" ID silikonslang, samma som jag haft sedan 2008. Den är visserligen inte den snyggaste, men den var dyr som satan och fungerar bra, så jag kör på den tills den behöver bytas

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Jag kör 1/2" ID silikonslang, samma som jag haft sedan 2008. Den är visserligen inte den snyggaste, men den var dyr som satan och fungerar bra, så jag kör på den tills den behöver bytas

Jag gillar storleken på slangen, hatar när det är för smalt samtidigt som det är lite sällsynt. Bra jobbat!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Längst fram i taket, se de sista bilderna.[/QUOTE]

är det inte så att man ska ha reservoaren över pumpen om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjömannen:

är det inte så att man ska ha reservoaren över pumpen om jag inte minns fel?

Jo det är väl bra om det går, eftersom luften hamnar högst upp och det är enkelt att fylla på, men i detta fall var det mer praktiskt att ha pumpen högst upp. Den luft som hamnar i pumpen försvinner dessutom på nolltid, plus att det ändå hamnar en del luft i radiatorn eftersom denna sitter ännu högre upp. Vänder man på chassit då och då så avluftar man systemet (man hör när det börja porla i radiatorerna).

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Asnice 5/5! Älskar det där chassit!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Nice bygge!
Läste själv en massa om Antec P280 vs Corsair Obsidian 550D och valde till slut 550D. Är mycket nöjd. Dock så kör inte jag vatten i dagsläget, men man vet aldrig vad som händer i framtiden!
Blev positivt överraskad till den låga vikten i 550D.
Tycker också att funktion och prestanda går ett litet steg före det estetiska inuti burken.
Som sagt, nice!

//Erik

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av steele:

Nice bygge!
Läste själv en massa om Antec P280 vs Corsair Obsidian 550D och valde till slut 550D. Är mycket nöjd. Dock så kör inte jag vatten i dagsläget, men man vet aldrig vad som händer i framtiden!
Blev positivt överraskad till den låga vikten i 550D.
Tycker också att funktion och prestanda går ett litet steg före det estetiska inuti burken.
Som sagt, nice!

//Erik

Tack Nu vet du i alla fall att det går att få in (riktig) vattenkylning i det om man skulle vilja. Ja, den låga vikten var en av orsakerna till att det blev 550D, även om slutvikten på bygget inte blev särskilt låg...men nu kan jag inte skylla på chassit i alla fall.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Har också skaffat mig 550D för ett tag sedan och enligt mina beräkningar så borde en 2x140 i taket funka också, fast med slangarna mot ODD alltså. Att montera en 2x120 i fronten behövs klippa plåten i nedre ODD buren, hur mycket beroende på radiatorens tjocklek som du redan har sagt men ett problem uppstår där också; det finns för lite plats mellan fläkt montering och nedre delen av chassit och klippning i botten kommer behövas också för radiatorn nedre del eller modifiera fronten helt med t.ex. Phobya Radiator Gril.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Har också skaffat mig 550D för ett tag sedan och enligt mina beräkningar så borde en 2x140 i taket funka också, fast med slangarna mot ODD alltså. Att montera en 2x120 i fronten behövs klippa plåten i nedre ODD buren, hur mycket beroende på radiatorens tjocklek som du redan har sagt men ett problem uppstår där också; det finns för lite plats mellan fläkt montering och nedre delen av chassit och klippning i botten kommer behövas också för radiatorn nedre del eller modifiera fronten helt med t.ex. Phobya Radiator Gril.

En 2x140 kanske funkar beroende på mått. Jag mätte men trodde inte det skulle få plats, så jag körde på en 2x120 för att vara på den säkra sidan. En 2x120 i fronten kräver lite mekande som sagt.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa 280mm grill och montera på takets ytre sida och sen ta bort grillen som kommer med chassin och på det här sättet borde jag få plats med 45mm 280mm radiatorn i push men kanterna runt om hålet måste slipas för att vara säker på att få plats med allt. Problemet är att jag hittar inga radiator grill som täcker hela hålet på taket

Permalänk
Medlem

OK, då går det kanske! Gör en egen eller låt en plåtslagare fixa något?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Kommer säkert kosta mig betydligt mer för att göra en sån fin som t ex Phobya och som kostar ca. 250kr.