Permalänk
Medlem

H100 push vs pull?

Tjena sweclokers.

Jag har en H100 kylning med fläktar som blåser på radiatorn alltså pull om jag inte har fel, frågan är då vad ska man ha för något push eller pull? Vad ger bäst resultat?

Jag har ett corsair carbide 500R, jag har monterat H100 radiatorn inuti chassit och fläkarna har jag monterat på toppen som blåser luft på radiatorn. Hoppas ni förstod min instruktion.

//Raffe

Permalänk
Medlem

push alltså när fläktarna blåser radiatorn ger högre tryck än när fläktarna suger luft genom radiatorn alltså pull

push ger bäst resultat (ren fysik), alltså så som du har bara att du skrivit fel

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Okej, men om t.ex googlar på H100 så visar ofta bilderna att fläktarna sitter inne i chassit vad är det som är bra när den tar varm luft till radiatorn?

Jag har en 200 millimeters fläkt som blåser in på sidan, sen har jag två 120 milmeters fläktar som blåser in där fram och så har jag H100 som blåser in.

Dem som blåser ut är en 120 i botten och en 120 längst bak.

Permalänk
Skrivet av Raffe124:

Okej, men om t.ex googlar på H100 så visar ofta bilderna att fläktarna sitter inne i chassit vad är det som är bra när den tar varm luft till radiatorn?

Jag har en 200 millimeters fläkt som blåser in på sidan, sen har jag två 120 milmeters fläktar som blåser in där fram och så har jag H100 som blåser in.

Dem som blåser ut är en 120 i botten och en 120 längst bak.

Sätt H100 så att den blåser ut i toppen. Annars får du in riktigt varm luft till resten av datorn genom radden. Luften inne i lådan kommer ändå inte vara med än kanske 2 grader varmare än den utanför, så det spelar ingen roll. Det ska inte bli någon mätbar skillnad mellan att ha fläktarna som push eller pull heller, gör det som blir snyggast

edit: in i fronten, bottnen och sidan, alla med damfilter på, och ut där bak och i toppen

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag är lite trög men vad menas med push and pull. Push och pull vet jag vad det är iaf, tack