Nybörjare på överklockning. Kan nån hjälpa mig lite med CPU volten

Permalänk
Medlem

Nybörjare på överklockning. Kan nån hjälpa mig lite med CPU volten

Hej.

Jag har ett p8z77-v kort och en i5 3570k och vill klocka lite,
I det "grafiska programmet Turbo V Evo" har jag dragit upp multiplern till 44
och spänningen på cpu till 1.2 volt och då går den stabilt.
Dock förstår jag mig inte på alla dessa inställningar för volt i
bios. Nån med ett p8z77-v som kan hjälpa mig och tala om hur jag ska ställa in där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Jag har ett p8z77-v kort och en i5 3570k och vill klocka lite,
I det "grafiska programmet Turbo V Evo" har jag dragit upp multiplern till 44
och spänningen på cpu till 1.2 volt och då går den stabilt.
Dock förstår jag mig inte på alla dessa inställningar för volt i
bios. Nån med ett p8z77-v som kan hjälpa mig och tala om hur jag ska ställa in där.

Gör en automatisk överklocking starta programet gå i på auto turning och tryck på fast eller extreme beroende på din cpu-kylare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Avstängd

4.4 ghz stabilt på 1.2 volt e bra. Har samma moderkort och de andra voltinställningar kan du skita i, är för mer extremare överklocks

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

4.4 ghz stabilt på 1.2 volt e bra. Har samma moderkort och de andra voltinställningar kan du skita i, är för mer extremare överklocks

Problemet är att jag inte fattar hur och vad jag ska ställa in i bios för att köra så.
Har gjort ändringarna via asus program i windows och testat mig fram där.
Finns ju både nått offset och sen massa andra voltage inställningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Jag har ett p8z77-v kort och en i5 3570k och vill klocka lite,
I det "grafiska programmet Turbo V Evo" har jag dragit upp multiplern till 44
och spänningen på cpu till 1.2 volt och då går den stabilt.
Dock förstår jag mig inte på alla dessa inställningar för volt i
bios. Nån med ett p8z77-v som kan hjälpa mig och tala om hur jag ska ställa in där.

Det bästa tipset är att inte hålla på med överklockning om man inte vet vad allt är.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Det bästa tipset är att inte hålla på med överklockning om man inte vet vad allt är.

Tack. Du tillför väldigt mycket till denna tråd.

Permalänk
Medlem

Hej, ja det sista tipset hjälpte ju sådär!

Det skiljer ju inte så jättemycket mellan Z68 och Z77.

Jag har gått efter denna guide och den fungerar kanon.

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Lite glossor:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Hör av dig om du undrar något.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

Hej, ja det sista tipset hjälpte ju sådär!

Det skiljer ju inte så jättemycket mellan Z68 och Z77.

Jag har gått efter denna guide och den fungerar kanon.

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Lite glossor:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Hör av dig om du undrar något.

Mvh

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av pucko:

Hej.

Jag har ett p8z77-v kort och en i5 3570k och vill klocka lite,
I det "grafiska programmet Turbo V Evo" har jag dragit upp multiplern till 44
och spänningen på cpu till 1.2 volt och då går den stabilt.
Dock förstår jag mig inte på alla dessa inställningar för volt i
bios. Nån med ett p8z77-v som kan hjälpa mig och tala om hur jag ska ställa in där.

läs denna guide http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Tackar, Med en offset på 0.065v verkar den gå stabilt i 4400 och varmaste core ligger på 76-79 grader. Är det vettig temp eller bör man bättra på kylningen?
Blev nog lite lurad av asus programmet då jag inte tyckte den ändrade spänningen när jag justerade offset. Ser lite tydligare vad som händer med cpu-z

Permalänk
Avstängd

Det låter högt, vilken kylare har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Problemet är att jag inte fattar hur och vad jag ska ställa in i bios för att köra så.
Har gjort ändringarna via asus program i windows och testat mig fram där.
Finns ju både nått offset och sen massa andra voltage inställningar osv.

söker man lite på forumet så hittar man.. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Det låter högt, vilken kylare har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Cooler Master HYPER 212 EVO heter den nog

Fast jag insåg precis att det är Asus Fan expert som håller cpu fläkten på halvfart då programmet tycker att cpu'n har 50 grader.

Permalänk
Avstängd

Vilket stresstest program använder du? prime95, occt, aida64...

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Vilket stresstest program använder du? prime95, occt, aida64...

prime95

Permalänk
Avstängd

Skulle dra ner klocken lite och/elr sänka volten o se om den fortfarande e stabil. Hur länge har du kört prime95 när du uppmätte ca 80 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Skulle dra ner klocken lite och/elr sänka volten o se om den fortfarande e stabil. Hur länge har du kört prime95 när du uppmätte ca 80 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Ca 1.5 timme. Fick den att maxa 76 under nästa timme när jag ändrat lite i fläktinställningarna

Permalänk
Avstängd

Tempsen låter ok och skadar inte din cpu, du kan va lugn. Nice ex på cpu du har, mitt kräver 1.25 för att gå stabilt i 4.4 ghz!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Tempsen låter ok och skadar inte din cpu, du kan va lugn. Nice ex på cpu du har, mitt kräver 1.25 för att gå stabilt i 4.4 ghz!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack.

Har meckat runt lite mer och nu ligger jag på ca 1.184- 1.192v enl cpu-z (kör med offset mode)
och den går stabilt. Tempen på den kärnan som ligger högst maxar på 75 grader (enl realtemp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Tack.

Har meckat runt lite mer och nu ligger jag på ca 1.184- 1.192v enl cpu-z (kör med offset mode)
och den går stabilt. Tempen på den kärnan som ligger högst maxar på 75 grader (enl realtemp)

75 grader lät faktiskt rätt mycket min 17 2600k 4.5 ghz går inte över 60 grader med cooler master hyper 121+

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante543:

75 grader lät faktiskt rätt mycket min 17 2600k 4.5 ghz går inte över 60 grader med cooler master hyper 121+

Är inte det en sandy bridge? De är väl svalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Är inte det en sandy bridge? De är väl svalare?

Det är mycket möjligt om vi jämför i5 2500k och i5 3570k men nu kör ju jag med en i7 2600k och dom bör i grunden bli lite varmare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb