Vilka temperaturer är ok och vilka bör man undvika i chassit ?

Permalänk

Vilka temperaturer är ok och vilka bör man undvika i chassit ?

Ja, jag undrar hur varmt det är ok att ha i lådan utan att det blir skadligt eller sätter gränser.
Typ vilka temperaturer är normalt i en setup ?
När man spelar då självklart.

Permalänk
Medlem

Menar du själva luften i lådan?

Väldigt varm skulle jag säga, bara komponenterna håller sig inom bra temperaturer och plasten inte smälter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jo jag menade luften i lådan.

Permalänk
Medlem

Håller du tempen under 40 grader är det nog helt ok, men över det finns nog risk för att icke fläktkylda komponenter kommer börja svettas lite.
Det finns ju fördelar med låg lådtemp så som lägre CPU/GPU-temp (om du kör fläktar eller vatten på utluft) samt bättre hållbarhet för tex minnen, voltregulatorer, hårddiskar och chipset.

Med ett bra planerat luftflöde kan man få låga temps i lådan utan massa oväsen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Håller du tempen under 40 grader är det nog helt ok, men över det finns nog risk för att icke fläktkylda komponenter kommer börja svettas lite.
Det finns ju fördelar med låg lådtemp så som lägre CPU/GPU-temp (om du kör fläktar eller vatten på utluft) samt bättre hållbarhet för tex minnen, voltregulatorer, hårddiskar och chipset.

Med ett bra planerat luftflöde kan man få låga temps i lådan utan massa oväsen.

Efter ca 20 min spelande (BF3) så är tempen i lådan ca 43C. Vet inte fall den skulle bli varmare ju längre jag spelade eller om den skulle stanna där. Vad tror ni ?
Kan ju iofs testa men om någon vet kanske.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att sia om.
Jag brukar ta en vanlig digital utomhustermometer och hänga upp kabeln lite snyggt mitt i lådan.
(Gärna vid utsuget så du inte blåser kalluft utifrån på den)
Då får du en rätt exakt angivelse på lufttempen som strömmar där inne.

43 grader är väl inte jätteilla, men du borde kunna få ner tempen med 5-10 grader utan större modifikationer skulle jag tro, eftersom skillnaden mellan din lådtemp och rummet är så stor.
Vad har du för fläktar idag monterade, och hur?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Väldigt svårt att sia om.
Jag brukar ta en vanlig digital utomhustermometer och hänga upp kabeln lite snyggt mitt i lådan.
(Gärna vid utsuget så du inte blåser kalluft utifrån på den)
Då får du en rätt exakt angivelse på lufttempen som strömmar där inne.

43 grader är väl inte jätteilla, men du borde kunna få ner tempen med 5-10 grader utan större modifikationer skulle jag tro, eftersom skillnaden mellan din lådtemp och rummet är så stor.
Vad har du för fläktar idag monterade, och hur?

Har 6 st Corsair fläktar, de nya Edition du vet.
Plus 2st som utsug genom radiatorn bak.
Imitt R4 så har jag monterat 2 st fläktar fram som insug men den nerdersta blockeras av en jävla HDD bur. Man skulle kunna ändra på den kanske.
Men det kan bli svårt eftersom jag har en mekanisk disk där plus en SSD.
Några förslag ?

Permalänk
Medlem

SSD:n kan du skruva fast på baksidan av moderkortsplåten så blir du av med den.
Sen kan du ta bort en av hårddiskburarna så får du fritt flöde från en fläkt iaf.
Om du har plats kan du vrida den bur du måste ha till 3,5":aren.
Du har inte plats i 5,25"-bayen hårddisken med en adapter så du slipper burarna helt?

Du har två fläktar ut genom radiatorn med.
De övriga två fläktarna, vart sitter dom?

Jag skulle sätta en in ner och en ut upp alt. på sidan om du inte vill ha öppet uppåt.

Du verkar ju ha rätt mycket fläktar, så det är konstigt att det blir så jäkla varmt, men två GPU:er gör ju sitt...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag köpte med en extra 140is fläkt som jag satt fram .. så jag har två 140 fram som suger in sen satt jag en 140 i taket som ut och sen kör jag push and pull genom radiatorn bak och jag kan lungt säga att jag har inte mer än 22-23grader i lådan.
Fråga har du kopplat några fläktar till kontrollen fram ? den kör jag på mittsteget när jag bara surfar och på max när jag ska spela.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T