Microsoft direktsänder från kvällens Windows 8-lansering

Permalänk
Melding Plague

Microsoft direktsänder från kvällens Windows 8-lansering

Efter lång utvecklingstid och spaltkilometer av diskussioner rullar Microsoft ut operativsystemet Windows 8 på bred front. Hela kvällens evenemang direktsänds, med start klockan 17:15.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer intresserad av det google släpper

Permalänk
Medlem

Im not impressed!

Permalänk
Medlem

Det blir att klistra sig framför "TV:n"

Permalänk
Medlem

Nu vet vi ju redan vad de ska släppa, men man kan ju alltid hoppas på någon överraskning!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

BSOD

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Blir systemkraven att man MÅSTE använda MS Silverlight, Internet Explorer och Windows för att titta på det här då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Blir systemkraven att man MÅSTE använda MS Silverlight, Internet Explorer och Windows för att titta på det här då?

Då blir det inget för mig!

Kan bli spännande och se vad som ska visas upp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ska helt klart försöka se det, i alla fall för plattan som är det enda av intresse.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Metro suger. Nya loggan är ful. Nya temat är fulare.
Man måste ha Classic Shell om man ska köra Windows 8, annars blir det outhärdligt.

Skrivet av LeafBox:

Skitsnack. Windows får typ aldrig blue screen. Windows är inte som på 90-talet då det var ostabilt.
Numera är Windows stabilt.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Skitsnack. Windows får typ aldrig blue screen. Windows är inte som på 90-talet då det var ostabilt.
Numera är Windows stabilt.

Skitsnack. jag har fått BSOD, en på W7 och en på W8.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Blir systemkraven att man MÅSTE använda MS Silverlight, Internet Explorer och Windows för att titta på det här då?

Kan tänka mig det.
Microsoft har ju använt Silverlight på sin webbplats. Så det kan bli så.
Men Microsoft håller på att fasa ut Silverlight. Silverlight har ingen framtid.
Men du kanske kan använda Moonlight, en tredje-parts open source implementation av Silverlight.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Skitsnack. jag har fått BSOD, en på W7 och en på W8.

Jo, visst är det möjligt att få fortfarande bluscreen men det är relativt sällsynt.
Får man det så kan det bero på hårdvarufel eller nån buggig skitdrivrutin från nån tredjepartstillverkare.
Andra system kraschar också.

Windows är rätt stabilt numera med WDDM, UAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Metro suger. Nya loggan är ful. Nya temat är fulare.
Man måste ha Classic Shell om man ska köra Windows 8, annars blir det outhärdligt.

Skitsnack. Windows får typ aldrig blue screen. Windows är inte som på 90-talet då det var ostabilt.
Numera är Windows stabilt.

Geebuz fekk, jag är medlem på SweC, jag har följt utvecklingen, jag har alltid suttit på Windows.
Alla vet att blåskärmar nu för tiden beror mer på användaren än OS.

Men precis som alla andra så uppskattar jag inte Win8 och skulle gärna se dom få lite Metro-problem under uppvisningen

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Windows Vista Millenium Edition 8 hoppar jag över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeafBox:

Geebuz fekk, jag är medlem på SweC, jag har följt utvecklingen, jag har alltid suttit på Windows.
Alla vet att blåskärmar nu för tiden beror mer på användaren än OS.

Men precis som alla andra så uppskattar jag inte Win8 och skulle gärna se dom få lite Metro-problem under uppvisningen

Håller med, jag uppskattar inte heller Windows 8.
Jag tycker Metro är skitbjobbigt och helt puckat.
Metro är säkert okej på mobiler och plattor men på riktiga datorer är Metro puckat.

Jag har också följt utveckligen då jag kör Windows 8 RTM på jobbet, och även testat på Developer Preview och Consumer Preview.
Metro är en pain-in-the-ass att använda. Enda anledningen att jag kan uthärda Windows 8 är Classic Shell.

Permalänk
Medlem

"With the new improved Bluescreen, we laugh at you every time we crash your computer"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Luktar flopp på hög nivå. Hur kan man ens ha tanken på att skapa ett OS för surfplattor till stationära datorer?

Gillar heller inte Microsofts ändrade "apple-attityd" som i princip förbjuder privatpersoner att modifiera sitt Windows 8 med startmeny osv.

Nej, jag hoppas verkligen att detta floppar, stort. Och att Windows 7 står sig som det mest anväda OSet fram tills Windows 9 släpps och då med en startmeny som standard.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd

Windows 8 får konkurrera mot Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal som släpptes för en vecka sedan.

Skrivet av ElvisPissley:

Jag har testat Windows 8 och slutsatsen är att hålla sig till W7 på en stationär dator. När det gäller mobiltelefoner kommer säkerligen Windows Phone 8 är bli jättebra. Jag har nu en Nokia Lumia 800 som jag är nöjd med, men det kliar lite i köpfingret efter en gul Lumia 920 - AIK:are som man som tur är.

Håller med. Windows 8 kan säkert bli bra på plattor och mobiler där Metro lämpar sig.
Men på skrivbordet är det ingen vidare.
Ska man envisas med Windows 8 på skrivbordet så måste man ha Classic Shell för att stå ut med det.

Permalänk
Medlem

Ska kolla tror jag, alltid kul även om jag vet vad som ska visas upp.... lika så på Andorid eventet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Metro suger. Nya loggan är ful. Nya temat är fulare.
Man måste ha Classic Shell om man ska köra Windows 8, annars blir det outhärdligt.

Skitsnack. Windows får typ aldrig blue screen. Windows är inte som på 90-talet då det var ostabilt.
Numera är Windows stabilt.

Och av vilken anledning vart du tvungen ta upp det i en tråd som är länkat till en nyhet? Det finns gott om trådar där du kan ta ut din ilska på Windows 8 istället för här där vi ska diskutera nyheten. Jag är trött på sådna som du som endast klagar, ingen tvingar dig att använda produkten.

OT: Kommer WP8 också lanserar idag eller är det imorgon (den 26:e) som gäller för det?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jo, visst är det möjligt att få fortfarande bluscreen men det är relativt sällsynt.
Får man det så kan det bero på hårdvarufel eller nån buggig skitdrivrutin från nån tredjepartstillverkare.
Andra system kraschar också.

Windows är rätt stabilt numera med WDDM, UAA.

Mjo, en BSOD på tre års W7 känns ändå rätt ok.
En på ett par månader med W8 är ju dock inte fullt lika bra statistik, men men, det var ju trots allt inte släppt skarpt än, och det var troligtvis nvidias drivrutinsinstallation som var orsaken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"With the new improved Bluescreen, we laugh at you every time we crash your computer"

Jupp, nya bluescreen suger.
Den gamla var iallafall informativ. Nu är det bara en smiley.

Skrivet av sQuille:

Luktar flopp på hög nivå. Hur kan man ens ha tanken på att skapa ett OS för surfplattor till stationära datorer?

För det säljs allt mindre stationära och bärbara datorer och mer plattor och telefoner.
Microsoft vill in på den marknaden för att hålla sig relevanta.
Då vill Microsoft ha ett homogent gränssnitt så att Windows är Windows överallt på alla enheter.

Skrivet av sQuille:

Gillar heller inte Microsofts ändrade "apple-attityd" som i princip förbjuder privatpersoner att modifiera sitt Windows 8 med startmeny osv.

Jupp, skit kasst att det inte finns någon inställning för att byta till vanlig startmeny.
Tur att Classic Shell finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Skitsnack. jag har fått BSOD, en på W7 och en på W8.

haha ja... Varför skulle man få mindre BSOD:s ?? Det är ju inte så att BSOD är en bugg i tidigare operativ... finns ju som sagt en anledning till BSOD, t.ex. sandforce kretsen. ( nu äre väl mer så att det är firmwaren som är problemet, och inte själva kretsen) men ni fattar vad jag menar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 8 får konkurrera mot Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal som släpptes för en vecka sedan.

Håller med. Windows 8 kan säkert bli bra på plattor och mobiler där Metro lämpar sig.
Men på skrivbordet är det ingen vidare.
Ska man envisas med Windows 8 på skrivbordet så måste man ha Classic Shell för att stå ut med det.

Det där ser ju förjävligt ut jämfört mot Start8.
Betalar heller 35kr och får kvalitet som ser ut som det kom från MS själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Och av vilken anledning vart du tvungen ta upp det i en tråd som är länkat till en nyhet? Det finns gott om trådar där du kan ta ut din ilska på Windows 8 istället för här där vi ska diskutera nyheten. Jag är trött på sådna som du som endast klagar, ingen tvingar dig att använda produkten.

Jag klagade inte alls bara. Om du läste så försvarade jag faktiskt även Windows stabilitet.

Och jo, jag är faktiskt tvungen att använda Windows 8 på jobbet.
Privat använder jag Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag klagade inte alls bara. Om du läste så försvarade jag faktiskt även Windows stabilitet.

Och jo, jag är faktiskt tvungen att använda Windows 8 på jobbet.
Privat använder jag Linux.

Okej då, inte bara klagade, men du förstår kanske vad jag menar? Som en person som anser att Windows 8 är ganska trevligt och därför valt frivilligt att använda operativsystemet, så är det ganska jobbigt att se alla klaga på, nästan, alltid en och samma sak.
(Jag håller däremot med att mer valmöjligheter borde finnas, men jag klarar mig lätt på det som finns idag)

Bara för att vara elak så måste jag hejja på ditt jobb som byter till Windows 8! (Och då blir du lite tvingad, men du kan ju alltid byta arbetsgivare! )

Permalänk
Avstängd

Jag ser mest fram emot Windows 8 på smartphones och plattor. Privat kör jag Windows 7 på datorn ett bra tag till.
Nya Ubuntun gillar jag inget vidare:
http://pavel.frimix.se/2012/10/19/ubuntu-blir-crapware/

Så jag tror reaktionerna på Windows 8 blir blandade beroende på vilket användningsområde man talar om.

Permalänk
Snusfri

Windows 8 är helt underbart, diggar Modern UI väldigt mycket nu efter man använt det ett tag.
Undrar dock när man får sin licens man beställde via deras uppgraderingstjänst för 139:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Kommer sitta bänkad. Är det största släppet sedan Windows 95 enligt många förståsigpåare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...