Permalänk
Medlem

Corsair H100 ska jag vara oroad?

Ska bygga en en ny dator, chassi Corsair Obsidian 800D Mob P9X79 WS, i7-3930K. Kommer inte att OC.
Står och väljer mellan en Corsair H100 kylare och en Noctua NH-D14 SE2011. Skulle vilja testa H100 kylaren.

Det är dock två saker som stör mig lite.

1) När man söker runt lite verkar det som att det finns en del som fått H100 kylare där pumpen ger missljud. Det verkar finnas en hel del reklamationsärenden. Å andra sidan verkar det finnas en del byggen med H100 kylare där inget näms om missljud. Är detta något att oroa sig för? Vill inte hamna i ett reklamationsträsk.

2) Noctua NH-D14 är en stor pjäs som breder ut sig och verkar tvinga mig att välja lågprofil-minnen de jag har i åtanke är Corsair Vengeance Low Profile. Dessa har inte några kylflänsar. Gissar att överhettade minnen är något som jag inte behöver oroa mig för?

Permalänk

Varför ens köpa 3'e parts fläkt om du inte ska oc'a? orginal är inte högljud och duger gott om man inte vrider upp den 1ghz...

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Och varför lägga pengarna på en upplåst processor om du inte skall klocka alls... Snacka om att skjuta över målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och varför lägga pengarna på en upplåst processor om du inte skall klocka alls... Snacka om att skjuta över målet.

...... man kanske inte kan/vågar klocka eller vill.
dina föräldrar kanske köpte din dator, det värkar som om att du inte visste att det är 100 kr skillnad

jag tycker att du går på h100, ja har "NH-U9B SE2" och kör på 4gb low profile och 4gb high profile går fint men fick bända bort en bit av den som håller ihop fläkten med kylaren :3

jag menar, visst ja hade bytt om ja hade haft pengar över till de men tycker att det är onödigt att byta från min NH-U9B SE2 till h100 de är typ ingen skillnad

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

...... man kanske inte kan/vågar klocka eller vill.
dina föräldrar kanske köpte din dator, det värkar som om att du inte visste att det är 100 kr skillnad

jag tycker att du går på h100, ja har "NH-U9B SE2" och kör på 4gb low profile och 4gb high profile går fint men fick bända bort en bit av den som håller ihop fläkten med kylaren :3

jag menar, visst ja hade bytt om ja hade haft pengar över till de men tycker att det är onödigt att byta från min NH-U9B SE2 till h100 de är typ ingen skillnad

Jag är 46 år och köper mina prylar själv numer sedan drygt 30 år tillbaka, btw värkar har man när man är gravid, är du det?

Permalänk
Medlem

Angående corsair h100 missljud så kan jag hålla med dig, jag har en H100 själv och hade ett irriterande hum ljud från pumpen. Men de fixade jag med en adapter som sänkte volten och allt funkar som det ska nu.

Sen har Corsair varit medvetna om felet och har dragit tillbaka alla defekta produkter och rättat till allt, så man behöver inte oroa sig över det längre.

Visa signatur

i7-3820 @ 4.3 GHz // EVGA 980 Ti SC // 16GB RAM // 256 GB SSD + 120 GB SSD // 3TB HDD // ACER 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Blaxxter:

Angående corsair h100 missljud så kan jag hålla med dig, jag har en H100 själv och hade ett irriterande hum ljud från pumpen. Men de fixade jag med en adapter som sänkte volten och allt funkar som det ska nu.

http://cdn.overclock.net/e/e1/900x900px-LL-e12e487e_9.jpeg

Sen har Corsair varit medvetna om felet och har dragit tillbaka alla defekta produkter och rättat till allt, så man behöver inte oroa sig över det längre.

Vad ligger en sådan här adapter på i tillverkningspris?
Finns det någon chans att någon Sweclockare har lust att bygga en sådan för hämtning någonstans i östergötland?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde adaptern själv. Man behöver Diod 1N4001 50V 1A, 4-pin Molex hylskontakt hona, 4-pin Molex stiftkontakt hane. Total pris 53Kr köpt på kjelloCompany.

Visa signatur

i7-3820 @ 4.3 GHz // EVGA 980 Ti SC // 16GB RAM // 256 GB SSD + 120 GB SSD // 3TB HDD // ACER 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Blaxxter:

Jag gjorde adaptern själv. Man behöver Diod 1N4001 50V 1A, 4-pin Molex hylskontakt hona, 4-pin Molex stiftkontakt hane. Total pris 53Kr köpt på kjelloCompany.

Inget lödande osv?
Har för mig att jag har sett en tråd om det här, någon som kan länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Inget lödande osv?
Har för mig att jag har sett en tråd om det här, någon som kan länka?

Självklart ska man löda om man vill att det ska vara säkert och är hållbart.
Såhär ska man göra men man behöver bara 2 av de 4 kablarna. Den första gula och den svarta efter den.

Edit: Här är länken
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1136122-guide-fa-tyst-pa-skralliga-pumpar-h60-h80-h100/

Forum Länk
Visa signatur

i7-3820 @ 4.3 GHz // EVGA 980 Ti SC // 16GB RAM // 256 GB SSD + 120 GB SSD // 3TB HDD // ACER 27" XB270HU

Permalänk

Varför skulle man köpa den processorn och en sådan kylare om man inte ska överklocka? Doesn't make any sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobezon:

Det är dock två saker som stör mig lite.

1) När man söker runt lite verkar det som att det finns en del som fått H100 kylare där pumpen ger missljud. Det verkar finnas en hel del reklamationsärenden. Å andra sidan verkar det finnas en del byggen med H100 kylare där inget näms om missljud. Är detta något att oroa sig för? Vill inte hamna i ett reklamationsträsk.

2) Noctua NH-D14 är en stor pjäs som breder ut sig och verkar tvinga mig att välja lågprofil-minnen de jag har i åtanke är Corsair Vengeance Low Profile. Dessa har inte några kylflänsar. Gissar att överhettade minnen är något som jag inte behöver oroa mig för?

Jag har precis byggt en ny dator baserat på just 3930K och H100. Det började med att jag köpte ett Antec P193 V3 och Noctuakylaren - BAD idea... Noctuakylaren är helt värdelös om man har höga minnen (kör Corsair Dominator Platinum och dessutom tog den i chassiväggen.

Blev omgruppering till ett Antec P280 och H100-kylaren och jag skruvade ihop det sista igår. Det var verkligen hur enkelt och smidigt som helst att montera kylaren - mycket smäckrare än lyftkylning. Mitt exemplar låter ingenting utöver ett svagt susande, men det är klart att man kan ha otur (jag brukar ha det..)

Permalänk
Medlem

Om du vill klocka i framtiden kan jag rekommendera H100, kor den pa low och den ar valdigt tyst och fin. Korde min H100 ett helt ar utan att nagonting gick knas.
Om du inte ska klocka overhuvudtaget tycker jag att du ska testa med originalkylaren forst, alternativt kopa nagon billig artic cooling.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Har själv lämnat in två H100-system, den ena lät förskräckligt och den andra hade luft i systemet PLUS att pumpen lät. Nu sitter jag med ett H80 som låter också, velar om jag ska lämna in skiten och skaffa nån fläskig luftkylare eller om jag ska göra diod-modden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Har själv lämnat in två H100-system, den ena lät förskräckligt och den andra hade luft i systemet PLUS att pumpen lät. Nu sitter jag med ett H80 som låter också, velar om jag ska lämna in skiten och skaffa nån fläskig luftkylare eller om jag ska göra diod-modden...

Samma här, två H100 med pump problemet. Lät som sagt förskräckligt, dock är det inte exakt svårt att fixa. Men tycker det är lite fail att man är tvungen att fixa ett slutet system.

Köpte tillslut en Noctua NH-U12P, och vad kan jag säga ? Fungerade grymt, dock så byte jag till "äkta" vattenkylning efter 1-2 månader.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Gjorde diodmodden på H80-systemet, låter inte ett skit nu, jättenöjd förrutom att jag känner att det suger att behöva göra en mod för att prylen ska funka som den ska.

Nu har jag dock ett nytt problem, mitt CORSAIR HX650 nätagg har ruggig coilwhine och fläkten varvar upp var tionde sekund. Så det blir väl ytterligare ett besök till webhallen för att byta ut det... Så jävla typiskt, speciellt när man dragit fast kablarna snyggt och fint på baksidan av moderkortet. Kommer nog aldrig mer köpa något från Corsair, är trött på deras kina-prylar, säkert gjorda av barnarbetare (och barnarbetare saknar all känsla av kvalité ).