Permalänk
Medlem

[Projekt] Slenderbox [Silent but Powerful HTPC]

Hej alla sweclockare!

Då var det dags för ett nytt projekt av mig!

Här kommer en introduktion av projektet!

För några veckor sedan frågade min pappa mig om jag skulle kunna fixa en HemmaPC till familjen, kravet var att den skulle vara snygg, tyst men också gå att gömma undan. Därför satsade jag på att hitta ett chassi som inte var så högt, så den lätt går att ställa undan.

Men vad är ett projekt utan ett bra projektnamn?

Jag spann på ordet liten, något som hade en bra betydelse och lät bra, som tur va så betyder ju "Slender" faktiskt liten, men förknippas ofta med det mystiska spelet "Slender" Vilket jag tyckte var roligt, då det alltid är något tyst som kommer smygandes bakom en.

Därifrån kom namnet, Slenderbox (ganska bra om jag får säga det själv )

Liten snabb och tyst... Slenderbox....

_____________________________________________________________

Hårdvara
Chassi: Silverstone LC17B
Moderkort: ASRock Extreme 4 - M
Grafikkort: Zotac 470
CPU: Intel i5 3570K
SSD: Samsung 830- 120GB
Vattenkylning:
EK360 rad
Bitspower conections
XSPC CPUblock
EKWB Grafikblock

_______________________________________________

Att göra lista
Beställa all hårdvara [X]
Montera ner chassi [X]
Slipa chassidelar som ska lackeras [X]
Lackera chassidelar [ ]
Testa all hårdvara så att den funkar [X]
Göra klart alla modeller för produktion [X]
Få modellerna blästrade och anodiserade [ ]
Fixa fästen i chassit för modellerna [ ]
Block för vattenkylning monterade [ ]
Vattenkylning monterad [ ]
Slutbilder [ ]

_______________________________________________

I spoilern följer länkar till alla uppdates, de som är i fetstil är de som jag antingen tycker har bra bilder, är större modifiering eller något som är värt att kolla på

Sist men inte minst vill jag presentera de företag som visat extra intresse för mitt projekt!
De har även trott på mina idéer och kunskap fast jag bara har ett bygge sedan innan och bara är 15 år fyllda.
Jag vill tacka er för ni stödjer mitt arbete och ger mig denna möjlighet!
Här kommer dem utan inbördes ordning!
_____________________________________________________________________________

Bitspower har försett mig med följande produkter:

- Bitspower har bistått med alla anslutningar och fittings till vattenkylningen!
_____________________________________________________________________________

Corsair har sponsrat mig med följande produkter:

- Corsair har bistått med ett mycket bra nätaggregat och väldigt sexiga RAM-minnen!
_____________________________________________________________________________

Coolingstuff har sponsrat mig med följande produkter:

- Arthur på Coolingstuff har bistått med den större delen av vattenkylningen!
_____________________________________________________________________________

Seagate har sponsrat mig med följande produkter:

- Seagate har bistått med lagringen för film och mer som kan behövas på en mediadator!
_____________________________________________________________________________

Fractal Design har sponsrat mig med följande produkter:

- Fractal Design har bistått med fläktarna till hårddiskburen!

_____________________________________________________________________________

Noiseblocker har sponsrat mig med följande produkter:

- Noiseblocker har bistått med mycket snygga och tysta fläktar till radiatorn!

_____________________________________________________________________________

BeQuiet! har sponsrat mig med följande produkter:

- BeQuiet! har bistått med mycket fina chassifläktar!

Permalänk
Medlem

Här kommer en sneakpeak

Permalänk

Behövs verkligen en i5a som ska överklockas sönder till en htpc? funkar inte en lågströms i3 lika bra eller t.om en amd e450.
Jag kör själv med http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx, helt ljudlöst(passiv kyld) och funkar perfekt i 3d 1080p filmer.
men om du måste ha en sönderöverklocknings i5 funkar väl 2500k eller 3570k bra till uppgiften

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

Då öppnar vi upp härligheten och hittar?
Jahopp, insidan var ju inte jättesnygg, men det kommer jag fixa senare
Jag behöver lite mer utrymme också....

Så där ja, lite bättre!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas insidan blir svart
Tycker SS har slarvat rejält där

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Jag hoppas insidan blir svart
Tycker SS har slarvat rejält där

Självklart!
Ni kommer se en lösning på SS slarv snart
Här kommer en mini update innan jag drar och försöker arbeta in lite pengar till sprejutrustning

Jag valde faktiskt upplägg av komponenter först och sen chassi som passade, och jag måste säga att den var perfekt för en EK 360 XTX radiator

Provosoriska fläktar för att se att allt passar

Permalänk
Medlem

Då var det dags för en update!

Börjar med att borra upp alla nitar som sitter på chassit, blir lättare att skära, sanda och lackera då, men mer om det senare

Popnit, en med bra huvud, dock hade jag problem i början då det inte funkade med en 3mm borr, men jag lyckades bättre när jag körde 4mm tills huvudet gick av och sen 3mm en bit. Då lossnade hela niten.

Tog ett tag, men tillslut var ena halvan av chassit klart.

Som ni ser sitter det massvis med hål som det satt nitar i, väldigt jobbigt. Satt även tre på undersidan....

Så var ena sidan av, Klistermärken... Usch....

Så var ena sidan slipad och klar, ful "Made in China" som troligen försvinner ganska snart

Allt för idag, kommer förhoppningsvis komma något roligt till helgen, något ni kanske kan räkna ut

Permalänk
Medlem

Snyggt och stilrent chassi! Får se vad du lyckas göra av det

Jag ser att du i fronten där du har 3x 120mm är en stor bit svart kartong. Ska detta vara en radiator för vattenkylning?
Om din far är ute efter en tyst dator så kanske det finns bättre luftkylare, t.ex. något från Noctua.

Är chassit som ett vanligt datorchassi i djupet bara att det ligger ner? Då får du ju plats med större luftkylare.

Annars ser de bra ut, fortsätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Snyggt och stilrent chassi! Får se vad du lyckas göra av det

Jag ser att du i fronten där du har 3x 120mm är en stor bit svart kartong. Ska detta vara en radiator för vattenkylning?
Om din far är ute efter en tyst dator så kanske det finns bättre luftkylare, t.ex. något från Noctua.

Är chassit som ett vanligt datorchassi i djupet bara att det ligger ner? Då får du ju plats med större luftkylare.

Annars ser de bra ut, fortsätt!

Ja, det är tänkt att vara en 3x120mm radiator!
Då denna även kommer att ha ett rätt kraftfullt grafikkort så ska detta också kylas, mest därför jag har det med.
Kommer ha 3st lågvarvade fläktar, (förhoppningsvis cougars, sjukt lågt ljud och bra tryck!)
Sen har jag aldrig testat vattenkylning innan, ska bli kul!
Föresten, gillar du krom?

Permalänk

Jag förstår inte riktigt, är detta en HTPC eller en HemmaPC? Du väljer väldigt kraftiga komponenter för att göra en HTPC, och ett konstigt chassi för en HemmaPC. Med det ser bra ut i alla fall, håll oss uppdaterade!

Permalänk
Medlem

Ska försöka reda ut hur jag tänkt mig nu

Denna kommer ligga under kategorin HTPC (Home Theatre Personal Computer), då den kommer vara ett mediacenter med TV-kort och Ljudkort m.m
Den kommer också vara en HemmaPC då den kommer stanna här hemma.

Anledningen till chassits utformning är att Pappa vill trycka in den här, dock ska jag försöka göra den så snygg att han vill ha den framme
Här var en snabb bild som jag tog precis nu för att visa var den antagligen kommer stå

Hoppas detta reder ut vad jag försöker säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ja, det är tänkt att vara en 3x120mm radiator!
Då denna även kommer att ha ett rätt kraftfullt grafikkort så ska detta också kylas, mest därför jag har det med.
Kommer ha 3st lågvarvade fläktar, (förhoppningsvis cougars, sjukt lågt ljud och bra tryck!)
Sen har jag aldrig testat vattenkylning innan, ska bli kul!
Föresten, gillar du krom?

Aha
Men varför ska du ha ett kraftfullt grafikkort? Känns ju redigt overkill om du bara ska ha en HTPC
Vattenkylning är nog jävligt skoj! Ser fram emot att prova mitt också.

Krom-färgat? Beror på sammanhang! Hurså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Aha
Men varför ska du ha ett kraftfullt grafikkort? Känns ju redigt overkill om du bara ska ha en HTPC
Vattenkylning är nog jävligt skoj! Ser fram emot att prova mitt också.

Krom-färgat? Beror på sammanhang! Hurså?

Pappas idé, han tycker det vore bra om han kunde dra upp lite stora filer där från jobbet (CAD) om han skulle behöva, samt att spela lite bilspel i tvrummet skulle varit riktigt nice med riktiga rattar

Som det ser ut nu så kommer jag skippa

Det lär istället bli mer

Om jag säger så mycket så kan nog rätt många räkna ut vad jag syftar på, håll ögonen öppna

Permalänk
Medlem

Intressant projekt! Kommer följas. Om jag förstod ovanstående inlägg rätt så kommer du använda rör istället för slang? Vilket är något jag själv är sjukt jäkla snyggt:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Intressant projekt! Kommer följas. Om jag förstod ovanstående inlägg rätt så kommer du använda rör istället för slang? Vilket är något jag själv är sjukt jäkla snyggt:D

En liten hint bara
Jag tycker själv rör kommer bli sjukt snyggt jag med. Har inte sätt jättemånga byggen här på Sweclockers med det ännu

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut, keep us posted!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hej.
Lyssna inte på allt Overkill hit och Overkill dit. Tycker det blir väldigt häftigt. Wow! faktorn är då hög!
Den här blir det att följa!

Snyggt jobb hittils!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Här kommer en liten teaser på vad jag arbetat med denna helgen, någon som kan lista ut vad det är?
http://img696.imageshack.us/img696/7635/floorvg.jpg

moderkortsplåt eller något liknande?:)

Permalänk
Medlem

Oj Johnny, tog bort inlägget ca 1 min efter att jag skrev det då jag ville kompletera det lite innan jag posta, du var för snabb
Du är nära iallafall...
Här kommer bilden så jag inte gör någon förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Oj Johnny, tog bort inlägget ca 1 min efter att jag skrev det då jag ville kompletera det lite innan jag posta, du var för snabb
Du är nära iallafall...
Här kommer bilden så jag inte gör någon förvirrad
http://img696.imageshack.us/img696/7635/floorvg.jpg

Haha gäller att vara snabb i fingrarna Det ser ju onekligen ut som något sådant då det ser ut som utstansningar för 8 pin/24pin/ sataportar mm

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut.
Kommer utan tvekan följa utvecklingen.
Känns dom skammligt att ställa in detta bygget i ett skåp, med en solid dörr dessutom! O.O

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ser riktigt trevligt ut.
Kommer utan tvekan följa utvecklingen.
Känns dom skammligt att ställa in detta bygget i ett skåp, med en solid dörr dessutom! O.O

Pappas begäran
Men jag har som mål att göra den så bra och tyst att han vill ha den framme hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Pappas begäran
Men jag har som mål att göra den så bra och tyst att han vill ha den framme hela tiden

Lycka till med det. Själv hade jag inte kunnat få för mig att gömma utrustningen bakom en dörr.
Man skall inte skämmas över vad man har

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tufft med rör istället för slang!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Lycka till med det. Själv hade jag inte kunnat få för mig att gömma utrustningen bakom en dörr.
Man skall inte skämmas över vad man har

True dat, true dat.

Skrivet av Sweex:

Tufft med rör istället för slang!

Ja, jag är själv jättespänd på hur det kommer arta sig, har inte testat vattenkylning innan, men detta kommer bli sjukt kul

Här kommer bilder från lite på inköpslistan!

Vad tycker ni om min nya bakgrund på bilderna?
Hittade den under bordet

Permalänk
Medlem

Ser gärna att du delar med dig av info när det gäller rör till vattenkylning Är själv intresserad av det då det är så förbaskat snyggt.

Så dokumentera detaljerat när du kommer till rören! Vart du köpte dem, hur du använder dig av dem osv osv.
Ser fram emot det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ser gärna att du delar med dig av info när det gäller rör till vattenkylning Är själv intresserad av det då det är så förbaskat snyggt.

Så dokumentera detaljerat när du kommer till rören! Vart du köpte dem, hur du använder dig av dem osv osv.
Ser fram emot det!

Allt man behöver är 12mm rör i t.ex. koppar, ett rörböckningsverktyg och anslutningar som Bitspowers Crystal Link adaptrar eller liknande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Allt man behöver är 12mm rör i t.ex. koppar, ett rörböckningsverktyg och anslutningar som Bitspowers Crystal Link adaptrar eller liknande:

Man bugar och bockar! Tack!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag drar på Volleyboll träningsläger så kommer en mini-update, ursäkta om det fortfarande inte är så mycket hårdvara, men detta är iallafall vad jag arbetat på under veckan.

Ni kan även passa på att ge lite kritik på om jag borde ändra något på hur plåten ska se ut, plåten är den stora skivan kartong.

Kommer hem på Lördag och då ska jag mäta in hålen för radiatorhållaren och se till att det blir gängat med M4 hål i aluminiumplåten.
Förväntas fixa plåten någon gång nästa vecka!

Även en liten sneakpeak på de minnena jag tänkte använda i bygget, helt nya!

Dock tror jag att de får gå till försäljning då de inte har ett fast sken, och jag tycker inte de är tillräckligt clean för mitt bygge....

Permalänk
Medlem

Rör funkar fint. Kört mitt sedan i sommras med rör och inget har läckt eller liknande. Dessutom sitter rören som gjutet i Bitpowers crystal links.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x