Permalänk
Medlem

Installera vattenkylning (Min version)

Tjena allihopa!

Tänkte bara berätta om min version av hur jag installerade mitt vattensystem. En lite unik berättelse får jag nog säga.

Allt började när jag satt och spelade BFBC2. Jag ser min intel i3 processor ligga på 90-110 grader. Skit tänker jag, sticker ner och skaffar ny kylpasta.

Efter jag smetat på nya kylpastan och drar igång maskinen har jag gått ner ungefär en 12 grader. Inte jättelyckat, men jag nöjde mig med det under tiden. Samma problem hände idag, processorn var uppe i 93 grader. Nu var det nytt kylsystem eller låta datorn kollapsa. Så jag sticker ner till Kjell & Company lite spontant. Köper mig en "Antec Kühler H2O 620". Perfekt tänkte jag, passar min sockel och allt. Tillsammans med min polare sätter jag mig och försöker få ihop detta vattenkraftverk jag nyss införskaffat. Men lättare sagt än gjort.

Vet inte vad som strulade. Men med tanke på jag bytt mitt moderkort så var inte "hålen" runt processorn som innan. Moderkortens hål var inte lika med hålen i plåten.

Nu var det game over, alternativt köra hårdhandskarna, hårdhanskarna blev det.

Funderingarna var många, men jag tog jag borren och efter ett par försök med olika borr (bla. masonit). Tillslut hittade jag en lämplig borr. Jo visst, moderkortet fick bli lite skalat runt hålen och tillslut kom jag igenom plåten. Men hårdhandskarna var det.

Efter en hel del strul att försöka få ihop allt var jag bara någon sekund från att ge upp. Eftersom jag hade försökt installera på vattenkylarn på processorn märkte jag att skruvarna nådde inte ens genom moderkortet. Min plan var att skruva fast det rätt in i plåten bakom (Utan denna bricka som medföljde, för den gjorde endast saken värre). Med kylarpastan nerkladdad och allt liggandes som en röra visste jag nästan att mitt öppna köp var helt väck. Allt var en katastrof. Jag tog då initiativet att leta upp lämpliga skruvar att fästa kylarn med. Sagt och gjort hittade jag två lämpliga skruvar. (Ja, jag höll på att dö av skratt).

Nu var hela min dator på spel. Jag trädde igenom skruvarna, skruvade fast TVÅ diagonalt. Hårt som ***.

När jag övervägde att trycka startknappen fruktade jag en "Blue Screen of Death".

Jag kunde riktigt se Steve Ballmer framför mig. Endast där med windows för att jävlas med mig: http://tinyurl.com/97n856r
Hur slutade då det hela? Jo, nöjd sitter jag på idle med 22 grader. Borde säkert vara lägre, men nöjd är jag.

Ett par bilder från projektet har ni nedanför! Men lyckat blev det.

http://i.imgur.com/fwu6f.jpg - Notera att standardskruvarna ej är fastskruvade, utan endast "hänger".

http://i.imgur.com/YP6kt.jpg

http://i.imgur.com/H17wB.jpg

http://i.imgur.com/z4N8c.jpg - Baksidan på plåten bakom moderkortet. Lite skruvar som sticker ut. Numera avknipsade!

Uppdatering: http://i.imgur.com/ZQnmO.jpg - Skruv som sticker ut

Uppdatering: http://i.imgur.com/pfbaD.jpg

Ha de gott!

Permalänk
Medlem

Gösses!!!! dör av skratt Bästa jag läst...

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

saknar ord men det gör ont för jag skrattat så hårt
vet inte varför men jönnsonligan dyker upp i huvudet
då speciellt en scen från den lite sämre filmen "Den Svarta Diamanten"
med wallenberg och hans chafför

"Hur Fan Kör Johansson?" xP

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Antec Kuhler 620 kommer med monteringsdetaljer till socket 1366 som du verkar ha så du gjorde förmodligen fel redan från början. Läste du i kylarens manual och följde instruktionerna för din sockel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Antec Kuhler 620 kommer med monteringsdetaljer till socket 1366 som du verkar ha så du gjorde förmodligen fel redan från början. Läste du i kylarens manual och följde instruktionerna för din sockel?

H55 och en I3? Känns inte så 1366 aktigt om du frågar mig

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att jag har en 1156 socket. Problemet var att hålen i moderkortet inte var dem samma som hålen i plåten. Så istället för att skära ut plåten för att fästa plastskivan bakom moderkortet borrade jag

Redig. - stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

H55 och en I3? Känns inte så 1366 aktigt om du frågar mig

I3 = 1156 eller 1155, hursomhelst ska Antec 620 passa.

Hade det inte funnits bilder så hade jag skrikit troll, men just nu så...kan jag inte sluta garva.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

620 passar även till 1156 (samma layout som 1155). Det finns små markeringar i backplaten ("plastbiten") som anger var du ska sätta de små gängade metalbitarna. Min gissning är att du inte satt dom på helt rätt ställe.

Men ditt sätt fungerade ju det oxå

/Erik

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JohanFalk:

I3 = 1156 eller 1155, hursomhelst ska Antec 620 passa.

Hade det inte funnits bilder så hade jag skrikit troll, men just nu så...kan jag inte sluta garva.

Jag vet det?
Jag påpekade endast att det inte var 1366.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag vet det?
Jag påpekade endast att det inte var 1366.

Ledsen, citerade fel person.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

saknar ord men det gör ont för jag skrattat så hårt
vet inte varför men jönnsonligan dyker upp i huvudet
då speciellt en scen från den lite sämre filmen "Den Svarta Diamanten"
med wallenberg och hans chafför

"Hur Fan Kör Johansson?" xP

Du menar möjligtvis http://youtu.be/_IsLHD57coE?t=8m4s?

Permalänk
Medlem

Haha de här var de underbaraste jag läst på länge måste ju säga tack till n1cken som dela med sig

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

Bakside-stycket ska passa utmärkt, de sitter ju inte paralellt när man monterar det, men de är inte heller meningen när man använder det med 1155/56, så jag har en känsla av att du inte läste instruktionerna direkt..

Men kul att det funkar!

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk
Inaktiv

Grabben driver ju kan inte va sant

Permalänk
Administrativ avgift

HAHAHHAA om han inte driver så tycker jag fan synd om killen <333333333333333333333333 HAHAHAHAAHHAA natthumor!!!!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Grabben driver ju kan inte va sant

Självklart är det sant, här har du bilder hur det ser ut runt kylaren

http://i.imgur.com/MTHzE.jpg

http://i.imgur.com/Iwf9j.jpg

http://i.imgur.com/hxhN8.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Grabben driver ju kan inte va sant

Bilder säger mer än tusen ord...

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk
Medlem

finns det inte ett bakstycke man ska sätta bakom moderkortet och skruva fast i?
den sitter ju rakt in i chassit!
måste vara en av de roligaste trådarna jag någonsin läst
men det funkar ju!:D

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

känns som att mobot inte kommer må så bra för det blir ju spänt men lol! orkar inte skruva ur mobo!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Åh, det behövs fler trådstarter som denna för att hålla uppe humöret och andan på sweclockers

Permalänk
Medlem

gratulerar får man väl säga hade lite problem med min H70 som hade den sämsta manualen någonsin, har ju bara ägt noctua förut som varit "huvudvärksfritt" men blev lite sugen på vattenkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

I3 = 1156 eller 1155, hursomhelst ska Antec 620 passa.

Hade det inte funnits bilder så hade jag skrikit troll, men just nu så...kan jag inte sluta garva.

Oja det passar. är bara lite lurig att få dit dem

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du försökt fästa den i ATX hålen? Använder du ens bakstycket som ska sitta bakom moderkortet?

Den här tråden är gode guld!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Jag antar att du försökt fästa den i ATX hålen? Använder du ens bakstycket som ska sitta bakom moderkortet?

Den här tråden är gode guld!

Eftersom plåten bakom moderkortet blockerade möjligheten att fästa bakstycket skruvade jag in skruvar rätt in i plåten. Att montera ner hela datorn för att skära ut ett hål i plåten var lite för mycket för min del.

Men nej, bakstycket används inte. Fungerar ju galant i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

gratulerar får man väl säga hade lite problem med min H70 som hade den sämsta manualen någonsin, har ju bara ägt noctua förut som varit "huvudvärksfritt" men blev lite sugen på vattenkylare

Precis min tanke! Det står "Easy to install", kanske jag som är dum. Manualen kunde ju enligt mig vara lite mer beskrivande, fick använda mig av Youtube. Däremot spelade det inte så mycket roll när jag körde min egna lilla väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1cken:

Precis min tanke! Det står "Easy to install", kanske jag som är dum. Manualen kunde ju enligt mig vara lite mer beskrivande, fick använda mig av Youtube. Däremot spelade det inte så mycket roll när jag körde min egna lilla väg.

jag tänkte ut själv jag med hur man skulle göra

Permalänk
Medlem

Kul men aldrig idle 22 grader, inte ens med "riktig" vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ledsen att säga det, men nu har ett problem uppstått. Jag tror dock inte det har med installationen av fläkten att göra.

Datorn kraschar efter någon timme, sen efter kortare intervaller allt oftare. Skärmen släcks, fläktarna går på max och jag kan inte göra någonting. Hur vet jag att det inte är vattenkylningen? Mja, moderkortet jag hade innan, ett MSI H55M gjorde precis samma sak. Skickade då in datorn till inet, dem fixade det genom att byta moderkort till ett Gigabyte.

Windows säger "Fel i grafikmaskinvara", precis som det gjorde med MSI-kortet.

Jag har inte installerat något nytt under tiden. Inga grafikdrivrutiner, uppdaterade dom dock efter att datorn kraschade. Men problemet uppstod kort därefter igen.

Problemet är nu, eftersom jag har garanti kvar från inet en kort tid, och jag borrat lite i plåten bakom moderkortet. Frågan är om garantin håller. Monterar jag tillbaka fläkten kanske de inte märker något? (troll)

Skumt att EXAKT samma problem uppstår. Vet inte om ni grabbar här har någon erfarenhet eller tips? Tack på förhand!

Grafikkor:Nvidia GTS 450
Moderkort:Gigabyte H55M USB 3.0
Processor:Intel i3 540

Permalänk
Medlem

du ska väl skruva den moderkortet :S du har alltså inte tagit loss moderkortet och då kan ja förstå ! annars är det ju omöjligt

ewdit: är det bara i bfbc2 du har problemen med att den låser sig ? iaf själv funkar EJ bfbc2 med inbyggda ljudkortet på min dator ... realtek dynga som gör att ja får låsning efter 10min i det spelet :/

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

du ska väl skruva den moderkortet :S du har alltså inte tagit loss moderkortet och då kan ja förstå ! annars är det ju omöjligt

ewdit: är det bara i bfbc2 du har problemen med att den låser sig ? iaf själv funkar EJ bfbc2 med inbyggda ljudkortet på min dator ... realtek dynga som gör att ja får låsning efter 10min i det spelet :/

Nejnej, datorn dör vad jag än gör. Bara det gått en viss tid. Kan variera helt. Eftersom dem på inet sade att det var ett hårdvarufel på MSI kortet förstår jag inte varför detta Gigabyte kort skulle göra exakt samma sak.