Permalänk
Medlem

Hjälp, datan fryser!

Hej jag har klockat min CPU till 5.0Ghz och var tvungen att reseta CMOS. jag undrar om mitt moderkort har tagit skada av detta eftersom ibland får jag bluescreen när jag kör WoW t.ex. Det står någonting med dxgmms1.sys

Jag undrar om moderkortet tagit skada av detta eller om processorn har gjort det. hittar inga svar på internet. just nu kör jag 4.2Ghz och upplever frysningar och UI problem i WoW. men allt annat i bakgrunden fungerar som Teamspeak och Skype

PC Spec's finns under i Citatet

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem

En halsduk runt chassit och en liten mössa borde få datorn varm igen

OT: Om du inte vet vad du gör, ge sjutton i det!

Om du överklockar en prolle till 5gHz så är det väl nästan mycket troligt att något kan gå snett.

https://www.google.se/search?q=dxgmms1.sys&aq=0&oq=dxgmms1.sy...

Rota runt lite på the interwebs så hittar du väl en lösning

Hittade även en tråd här på sweclockers om samma problem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

PS: Överklocka inte med den PSU'n du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

En halsduk runt chassit och en liten mössa borde få datorn varm igen

OT: Om du inte vet vad du gör, ge sjutton i det!

Om du överklockar en prolle till 5gHz så är det väl nästan mycket troligt att något kan gå snett.

https://www.google.se/search?q=dxgmms1.sys&aq=0&oq=dxgmms1.sy...

Rota runt lite på the interwebs så hittar du väl en lösning

Hittade även en tråd här på sweclockers om samma problem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

PS: Överklocka inte med den PSU'n du har

Jag klockade sakta. men vid 5ghz så kom det ingen bild, och nu blir det små frysningar i spel men bakgrunds program fungerar som Ventrilo, Skype och Teamspeak. det är bara själva spelet som fryser sig.

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem

Installera om drivrutinerna till grafik kortet, filer kan bli korruptade när man klockar och det går fel!

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Nar du klockar sa lar du kora t.ex Prime95 i nagon timme varje gang du hojer med 100mhz, nar det inte fungerar sa resettar du CMOS och satter den 100mhz under, och vips sa har du en stabil klock. Det ar inte vart 100mhz extra och fa en ostabil burk som foljd.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Dovidteh:

En halsduk runt chassit och en liten mössa borde få datorn varm igen

OT: Om du inte vet vad du gör, ge sjutton i det!

Om du överklockar en prolle till 5gHz så är det väl nästan mycket troligt att något kan gå snett.

https://www.google.se/search?q=dxgmms1.sys&aq=0&oq=dxgmms1.sy...

Rota runt lite på the interwebs så hittar du väl en lösning

Hittade även en tråd här på sweclockers om samma problem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

PS: Överklocka inte med den PSU'n du har

Håller med, en halsduk skulle nog funka bäst
(tänkte skriva något liknande direkt jag såg rubriken;))

Permalänk

Fryser informationen eller datorn?

Permalänk
Medlem

Temp och spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Fryser informationen eller datorn?

bara själva spelet om jag spelar eller det jag håller på med. skype och teamspeak funkar fastänn skärmen fryser.

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Temp och spänning?

Tempen i BIOS är alltid under 30C och enligt Core Temp så är den runt 40C vid spelning och 5C vid idle.. med nuvarande klocka på 4.2 Ghz.

Spänningen alltså Volten är INTE pillad på och den ligger på 1.2875 v

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av zR-Toppi:

Tempen i BIOS är alltid under 30C och enligt Core Temp så är den runt 40C vid spelning och 5C vid idle.. med nuvarande klocka på 4.2 Ghz.

Spänningen alltså Volten är INTE pillad på och den ligger på 1.2875 v

Du förstår inte själv att du inte processorn kan vara 5C i idle va? Om du nu skulle det tycker jag synd om dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du förstår inte själv att du inte processorn kan vara 5C i idle va? Om du nu skulle det tycker jag synd om dig...

Nej jag vet att den inte kan vara 5C i idle.. det förstår jag själv.. men du ville ju veta temperaturerna. och du fick dem. jag har kollat med BIOS och Core Temp och det är dem siffrorna.

Jag avinstallerade Core-Temp för att jag inte litar på det programmet för tillfället.

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av zR-Toppi:

Nej jag vet att den inte kan vara 5C i idle.. det förstår jag själv.. men du ville ju veta temperaturerna. och du fick dem. jag har kollat med BIOS och Core Temp och det är dem siffrorna.

Jag avinstallerade Core-Temp för att jag inte litar på det programmet för tillfället.

Kolla realtemp, load

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Kolla realtemp, load

Själva Load Tester fungerar men inte Real Temp, den verkar inte stödja AMD FX4100.

Men enligt OCCT så håller sig prollen på 12C idle och cirka 40-50C vid Belastning. kan det vara rimligt?

Jag tycker att 12C i idle är lågt.

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av zR-Toppi:

Hej jag har klockat min CPU till 5.0Ghz och var tvungen att reseta CMOS. jag undrar om mitt moderkort har tagit skada av detta eftersom ibland får jag bluescreen när jag kör WoW t.ex. Det står någonting med dxgmms1.sys

Jag undrar om moderkortet tagit skada av detta eller om processorn har gjort det. hittar inga svar på internet. just nu kör jag 4.2Ghz och upplever frysningar och UI problem i WoW. men allt annat i bakgrunden fungerar som Teamspeak och Skype

PC Spec's finns under i Citatet

Jag är ingen mästeröverklockare, men att klocka en FX 4100 till 5 GHz med fel nätaggregat och fel moderkort är som och simma med blodtörstiga hajar, du har antagligen förstört processor eller moderkort. Jag har själv ägt en fx4100, ingen direkt stabil processor, jag klockade upp den till 4,6 och drog upp spänningen från original 1,4 v till 1,5-1,6 (kommer inte riktigt ihåg) sen så drog jag igång ett spel, då upplevde jag processorn väldigt ostabil, så jag drog ner den till customclocks igen och då blev det genast stabilare. AMDs FX serie var/är inte den bästa. Men hur hade du satt spänningen på CPUn när du klockade? För om du körde original spänning så kan du nog ha skadat den rejält (?) Men för guds skull, klocka aldrig något med 420 watt PSU! Testa att dra ner klocken till 3,6, ominstallera grafikkorts drivrutiner etc. Sen dra igång nåt spel. Vilket program har du använt när du klockar? Eller har du gjort det direkt i BIOS?

EDIT: aldrig att en processor kan komma under rumstemp, fläkten på radiatorn "kyler" inte vattnet med kallare luft än vad det finns i rummet, om det är 20 grader inomhus så flyttar den 20 gradig luft igenom radiatorn. Luften kan upplevas svalare men i själva verket är den inte det, så om du får 12 grader på tempen så är det minst 8 grader i rummet! Min 3770k med h100 i PnP ligger på 26 grader i idle och rumstempen är då runt 22-25 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Jag är ingen mästeröverklockare, men att klocka en FX 4100 till 5 GHz med fel nätaggregat och fel moderkort är som och simma med blodtörstiga hajar, du har antagligen förstört processor eller moderkort. Jag har själv ägt en fx4100, ingen direkt stabil processor, jag klockade upp den till 4,6 och drog upp spänningen från original 1,4 v till 1,5-1,6 (kommer inte riktigt ihåg) sen så drog jag igång ett spel, då upplevde jag processorn väldigt ostabil, så jag drog ner den till customclocks igen och då blev det genast stabilare. AMDs FX serie var/är inte den bästa. Men hur hade du satt spänningen på CPUn när du klockade? För om du körde original spänning så kan du nog ha skadat den rejält (?) Men för guds skull, klocka aldrig något med 420 watt PSU! Testa att dra ner klocken till 3,6, ominstallera grafikkorts drivrutiner etc. Sen dra igång nåt spel. Vilket program har du använt när du klockar? Eller har du gjort det direkt i BIOS?

Direkt i BIOS och kört Prime 95 för att se om det har varit några fel. men den har inte visat några fel.

Men idag har den fungerat bättre av någon anledning. Och man måste ju kunna få prova klocka utan att man nästan blir utskälld alla har väll ändå fått prova sig fram, eller?

Det skulle vara bra om någon kunde komma med ett program eller något som man kan checka vad det är som är fel. så jag kan köpa en ny del så att det rullar på som det ska.

EDIT: Förresten jag vet inte hur kallt det är i mitt rum just nu. men jag har inget element. bara datorn och en TV som värmer här inne. och man får sitt med tjocka kläder för att inte hacka tänder för tillfället.

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av zR-Toppi:

Direkt i BIOS och kört Prime 95 för att se om det har varit några fel. men den har inte visat några fel.

Men idag har den fungerat bättre av någon anledning. Och man måste ju kunna få prova klocka utan att man nästan blir utskälld alla har väll ändå fått prova sig fram, eller?

Det skulle vara bra om någon kunde komma med ett program eller något som man kan checka vad det är som är fel. så jag kan köpa en ny del så att det rullar på som det ska.

EDIT: Förresten jag vet inte hur kallt det är i mitt rum just nu. men jag har inget element. bara datorn och en TV som värmer här inne. och man får sitt med tjocka kläder för att inte hacka tänder för tillfället.

Du blir inte utskälld, men många tänker nog "facepalm" i såna här situationer , ett gott råd, läs på om just din processor! Och kolla sen på överklockningstrådar på swec, som sagt vad jag vet så brukar man inte få upp denna processor i mer än 4,6-4,7 (och då är det max) så du kan mycket väl ha skadat den.

Jasså det är kallt? Jo men aldrig att det är 8 grader! Då måste väggarna vara tunna och inta ha nån isolering alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Du blir inte utskälld, men många tänker nog "facepalm" i såna här situationer , ett gott råd, läs på om just din processor! Och kolla sen på överklockningstrådar på swec, som sagt vad jag vet så brukar man inte få upp denna processor i mer än 4,6-4,7 (och då är det max) så du kan mycket väl ha skadat den.

Jasså det är kallt? Jo men aldrig att det är 8 grader! Då måste väggarna vara tunna och inta ha nån isolering alls!

Ombyggd bod med garage i samma hus, gips-skivor som är 1cm tjocka, dörr som drar kallt, fönster som drar kallt det blir riktigt gaming värme på vintern. den förra prollen jag hade var en AMD Athlon x2 64-bit på 3.11 Ghz gick på 110c i sommar värmen på BF3 och på vintern cirka 95. dock var det stock kylare på den. men jag ska kolla runt lite och åter kommer, kör OCCT Benchmark nu för att se om det är några fel just nu.

jag menade inte riktigt utskälld, för jag har en kompis som har varit med i OC tävlningar och jag har läst väldigt mycket på internet. det ända jag ändrade i BIOS var Multiplyern. ett steg i taget och körde Prime 95 i ca 3timmar.

Men tack till svaren jag åter kommer och ser vad det är. men jag hoppas att det är prollen som krånglar för då kanske jag köper den Åtta Kärniga och ger f*n i att klocka.

EDIT: Kanske hittade problemet.. Voltage var satt på Manuellt så det blinkade en Röd text där det stod:

"Warning! Voltage isnt Optimized"

Eller något i den stilen, satte det på Auto och då stod det med Grön text:

"Voltage is Optimized"

Så nu med OCCT satt på att testa systemet med stora packs, så ligger VCORE på 1.28V istället för 1.25V som han gjorde innan Auto inställningen.

Visa signatur

Rig Specifikation: CPU: AMD FX-4100 4.2 Ghz, Cooling: Antec Kühler 620, Mobo: Gigabyte 970A-UD3, RAM: Corsair XMS3 1333 Mhz 8gb, GPU: Nvidia 550TI DC ASUS, HDD: WD 500gb, PSU: 750w In-Win, OS: Windows 7 Ultimate 64bit 7601 Build