Permalänk

Cooler Master Eisberg 120/240/360

Är det någon som sitter inne på lite info kring släppdatum för dessa kylsystem? Slutet av Oktober verkar vara det som är tippat.

Själv har jag fått upp ögonen för 240-varianten. Skall bli kul med lite fler alternativ istället för H80/100 och Kühler 620/920 som verkar bäst i dagsläget. Gillar även utseendet.

Slänger med en länk från overclock.net om ni vill läsa på lite.
http://www.overclock.net/t/1226720/cooler-master-eisberg-120-...

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

ser duktigt feta ut, tror det kanske kan bli en sådan här lösning ifall jag inte bygger eget vatten

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk

NDAn lyfts tydligen i slutet på månaden så släppdatum borde vara strax efter, ser mycket intressanta ut.

Permalänk

Någon som har hört något nytt?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Det börjar dyka upp lite recensioner, det här är den första på engelska jag sett. Trevlig dam, lite nytt och fortfarande lovande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Det börjar dyka upp lite recensioner, det här är den första på engelska jag sett. Trevlig dam, lite nytt och fortfarande lovande.

Agreed...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Ja man blir inte mindre sugen efter dom där videorecensionerna i alla fall.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Denna produkt ser mycket lovande ut, jag var själv inne på rätt länge att skaffa mig en H100 men det har inte blivit av än pga att jag var osäker på om jag skulle bygga mig en ett helt vattenkylningssytem eller bara köra på H100.

Men H100 finns inte i mina ögon längre, kul att Cooler master går på approachen att inte "låsa" sina kunder till en sluten lösning utan att man får möjligheten att kunna använda den långsiktigt och göra lite vad man vill med det.

Något jag hoppas på framöver är att de även släpper något i stil med påbyggnadskit till detta, så för dem som inte har möjligheten av olika anledningar till att kunna köpa ett helt vattenkylningskit på en och samma gång har möjligheten att ta det i etapper.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

vet inte hur många som redan sätt detta http://www.inet.se/kategori/683/kit/16/cooler-master

Visa signatur

YOU SHALL NOT PASS!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Något jag hoppas på framöver är att de även släpper något i stil med påbyggnadskit till detta, så för dem som inte har möjligheten av olika anledningar till att kunna köpa ett helt vattenkylningskit på en och samma gång har möjligheten att ta det i etapper.

Man kan ju kopa t.ex ett EK-kit eller liknande for att utoka senare, sa den mojligheten finns redan. Det blir dessutom garanterat battre an alla fardiga losningar tillsammans.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Man kan ju kopa t.ex ett EK-kit eller liknande for att utoka senare, sa den mojligheten finns redan. Det blir dessutom garanterat battre an alla fardiga losningar tillsammans.

(Det blev mer text än vad jag tänkte mig hehe, men jag tyckte det var ett intressant ämne)

Ja absolut kan man göra det, det jag tänkte på var om de skapade något i samma serie så kunde de nå ut till en skara av kunderna som kanske inte bryr sig om utseende/design på produkterna och ge oss fler alternativ i val av vattenkylning. För dessa produkterna är inte inriktade på det som EK t.ex där fokus går på design/prestanda och det är även det du betalar för.

Hade då Cooler Master skapat en serie som endast är inriktad på prestanda biten men inte lägger någon vikt i designen så hoppas jag på att vi konsumenter kan spara in några kronor på det. För mig t.ex i mitt nuvarande bygge är inte design något som prioriteras och inget som kommer bli prioriterat heller. Kan jag då köpa en produkt som ger mig prestandan jag vill åt och är lite billigare hade jag gjort det.

Nu är det kanske så att EK eller annan tillverkare har något sådant i sitt sortiment och det är isf kanon, ju fler valmöjligheter vi konsumenter har desto bättre.

Låt säga att de gör detta som jag beskriver ovan, för den "nya datorentusiasten" som precis börjat intresserat sig och kanske inte har så stor erfarenhet eller kunskap om just vattenkylning men ändå är intresserad av att prova på så ser hade det varit kul om man såg förljande cenario:

Låt oss säga att Cooler Master Eisbergh 360L = Produkt X
"uppgraderings kit 1" med endast GPU-block = Produkt Y
"Uppgraderings kit 2" Med kraftigare pump + 120rad + GPU-block = Produkt Z

Då är redan X utformad att fungera med Y, att du behöver inte oroa dig för att pumpen till X inte kommer orka driva det. Känner du istället att du behöver mer prestanda så köper du Z och du vet om att allt kommer fungera fint det enda du behöver göra är att montera ihop det.

Att man lägger kompabilitets processen/tänkandet vad man nu vill kalla det hos tillverkaren, så att den vanliga/nya entusiasten inte behöver tänka på det.
För den sen som vill göra det själv, finns det redan en marknad för.

Skulle det sen visa sig att Cooler Master inte upprätthåller kvalite/prisnivå så kommer de inte sälja något, så vill de sälja kommer de vara tvugna att släppa bra produkter.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk

Hur tror ni att Eisberg står sig jämte de nya systemen från diverse tillverkare som dyker upp?

Nytt från både Asetek och NZXT bland annat.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Borde vara aning bättre. Om det tyska testet var rätt så skiljer det 5 grader mot Hxx/x20 och man kan väl tänka sig att Big Water 2.0 och de nya hamnar nånstans i mitten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt lustigt att Sweclockers inte visat någon nyhet om detta, enbart den där tråkiga standardiserade slutna vattenkylningen.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Jag tycker det är väldigt lustigt att Sweclockers inte visat någon nyhet om detta, enbart den där tråkiga standardiserade slutna vattenkylningen.

De har väl dock skrivit en nyhet om det?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

De har väl dock skrivit en nyhet om det?

Inte om deras Eisberg.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Inte om deras Eisberg.

http://m.sweclockers.com/artikel/15165-cooler-master-tar-upp-... ?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Men den är ju mer än ett halvår gammal, jag förväntade mig lite nyare uppgifter om Eisberg.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk

Mailade Inet och frågade när de tror att Eisberg kommer in i lager och det var tydligen fortfarande oklart, men eventuellt i Januari.

Lite segt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Något jag hoppas på framöver är att de även släpper något i stil med påbyggnadskit till detta, så för dem som inte har möjligheten av olika anledningar till att kunna köpa ett helt vattenkylningskit på en och samma gång har möjligheten att ta det i etapper.

Detta gar redan att gora med egenplockade vattenkylningssystem. Ingenting som hindrar dig fran att kopa pump, radiator och cpu-kylare for att sedan utoka med en extra radiator, reservoar och GPU-kylare i ett senare skede. Enda problemet har ar val att det blir lite dyrare an de fardiga fjuttlosningarna som finns.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

http://www.coolermaster.com/product.php?category_id=3569&prod...
Mått på eisberg, någonting som Inet inte kunde få framför två veckor sen.

Tyvärr säger de måtten att den blir för hög för mig (max 78mm cpu-kylare), skulle vara intressant att veta om höljet går att ta av för att vrida tanken så nipplarna kommer på sidan ! Alternativet är Swiftech's apogee drive II, http://www.tweaktown.com/reviews/4989/swiftech_apogee_drive_i...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser fram emot Eisberg 360, borde passa fint i toppen på Obsidian 800D chassit och ge lite tystare fläkt lösningar. Cooler Master blir väl ensam på marknaden med sluten 360 radiator lösning, Origin har en (Frostbyte 360) men säljs endast med kompletta system vad jag vet, annars finns färdiga byggsatser att tillgå också om man inte vill knåpa ihop ett själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Swiftech kommer komma med en H320 "soon" som är H220 med en 360 radiator och lite längre slangar.

Permalänk
Medlem

Eisberg 240L, Obsidian 350, Asus Gryphon Z87 ingen bra kombination

Kombinationen Eisberg 240L, Obsidian 350, Asus Gryphon Z87 är inget jag rekommenderar för "the ill-equipped or faint of heart".

En av strömmatningarna till moderkortet krockar med radiatorn till kylsystemet. Jag löste det genom att skära ut en ny packning av en IKEA dörrmatta, som är 2 mm tjock istället för de 5 mm som medföljande packning är. Packningen sitter mellan kylelementet och fläktarna.

Tips (Observera att jag valde att montera fläktar och radiator inuti chassit, i "taket"):

- Radiatiorn är svårmonterad om man inte är bläckfisk (har många händer) eller någon som kan hjälpa till att hålla i chassi, radiator, två fläktar, två packningar och 8 skruvar. Samtidigt...
- Vattenpumpen monteras på processorn (INTEL 1550/1551) med hjälp av 4 platsdistanser som fästs i motsvarande antal hål i moderkortet. För att det ska fungera MÅSTE du ha tillgång till baksidan av moderkortet för att hålla i plastdistanserna när skrivarna dras i. Annars snurrar distanserna runt.
- Det följer med en adapter till vattenpumpen för att mata den med 5, 7 eller 12V. Medföljande adapter passar "gamla" kontakterna (AMPHENOL?), inte SATA kontakter. Om du ansluter den direkt till CPU FAN matningen på moderkortet går den alltid på 12V = låter mycket. 5V räcker om du inte överklockar hårt och kör s_en ur processorn länge.

Lycka till