Problem med nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Problem med nytt grafikkort!

Hej!

Bytte för någon dag sedan ut mitt GTX 460 mot ett nytt GTX 660 ti. Har under en längre tid haft problem med mitt tidigare grafikkort, nämligen att grafikdrivrutinen "Nvidia Kernel Mode Driver slutar svara och återställs". Det har inte stört mig speciellt mycket tidigare då det endast inträffat någon gång då och då och aldrig i fel tillfälle. Problemet kvarstår dock efter att jag bytt grafikkort och visar sig nu extremt ofta, så pass att det absolut inte går att spela. Spelar för tillfället WoW och efter cirka 10-15 minuter blir skärmen svart någon sekund, innan den går till sig. WoW ligger nu och hackar på ca. 15 fps samtidigt som GPU load går upp på 99% (enligt MSI afterburner). Startar jag om wow går det bra ca 1-2 minuter innan samma sak inträffar igen. Grafikkortet ligger mellan 50 och 60 grader celsius. Använder de senaste drivrutinerna för 660:t och gjorde det även för 460:t. Använder inte betadrivrutinerna.

Har försökt med en rad olika saker, ska försöka komma på alla...:
Uppdaterat grafikdrivrutiner
Installerat om grafikdrivrutiner, samt utfört rena installationer(endast på gamla 460:t, men eftersom jag haft mitt nya i mindre än ett dygn bör det inte spela någon roll.)
Flyttat runt på ram-minnena för att kolla om det kunde ha med det att göra.
Ändrat på det mesta i Nvidias kontrollpanel för att testa om det kunde vara något där som inte stämde.
En hel del småsaker som jag inte minns.

Har även laddat ned Core temp/Hwinfo för att kolla så att det inte är processorn som överhettas, men har inte upptäckt något fel där.

Bifogar lite specs:

Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 660 Ti 2GB Windforce OC, tidigare ett GTX 460
Moderkort:Asus M4A77T
Processor:AMD Phenom II X6 1075t 3.0Ghz
RAM-minnen:Corsair Vengeance 8GB(2x4gb) DDR3 PC3-12800 1600MHz även de nya
Nätagg: HKC USP-7630 630w

Omformaterade datorn i samband med att jag installerade grafikkortet, ram-minnena och en ssd.

Extremt tacksam för all hjälp jag kan få. Är det någon mer information som kan tänkas behövas för att komma fram till en lösning bifogar jag den gärna.
Tack på förhand/Viktor

Permalänk
Medlem

Jag brukar få samma problem (Nvidia Kernel Mode Driver slutar svara och återställs), om jag klockar kortet för högt, men så fort jag sänker lite så är den stabil. Har du överklockat grafikkortet?, har du installerat om Windows?, Har du installerat 6 pin connector på kortet?, de alltid best att installera allting om på nytt och testa om problemet kvarstår. Om problemet fortfarande inte går bort, då är det förmodligen nätagget. Hur många watt har du på nätagget? Minst 600W ska du ha för GTX 660 Ti och allt annat som finns i lådan för att få en stabil dator. Om inte problemet går bort efter att du har installerat om windows, så prova byta mot en annan nätagg med 600w MINST, och kör allting på nytt. Jag är 100% säker att de inget fel på grafikkortet. De mjukvara problem eller nätagg.

Permalänk
Medlem

Nätagget är på 630w, så det ska egentligen inte vara något problem. Inget av mina grafikkort eller processorn har varit överklockade! Har tidigare, medan jag hade mitt gamla grafikkort, installerat om allting ett flertal gånger utan någon som helst effekt. Installerade allting när jag installerade kortet igår och problemet uppstod direkt, så det lär inte heller vara lösningen. Är också ganska säker på att det inte är något som helst problem med grafikkortet!

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

prova att ominstallera grafikkortet's drivrutiner
men denna gång antingen dom nyaste beta eller gå tillbaka till någon äldre version

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Om du har en extra nättag eller kan låna från en kompis eller något, och testa installera om windows 7 helt och hållet och installera de nya drivers och testa om det krasher igen, kan också vara så att kortet inte får tillräckligt med spänning vilken kan få kortet att krasha. Gå också till "device manager" glömde vad det hette på svenska men det finns på kontrolpanelen och se om du har några fel där, om det finns frågetecken eller något så betyder det att något är fel. Du kan också testa updatera bios. Kan också vara problem med ram, ladda ner memtest86 och testa om du har några error på ram.

Permalänk
Medlem

hade samma problem, efter att ha tagit ur kortet, stoppat i det i en annan dator (där det fungerade) och sedans stoppat tillbaka det igen, så funkade allt klockrent!

har dock ett gtx680 men symptomen är detsamma så jag antar att det är samma problem

Permalänk
Medlem

Enligt specen ovan så är mitt tips att prova med ett annat nätagg sv en känd tillverkare, visst det står angivet 630W på ditt nätagg från HKC men jag tvivlar. Hur många ampere på 12V klarar det?

Permalänk
Medlem

Verkar som att en nedgradering av grafikdrivrutinen, till 305.68, gjorde att det slutade crasha. Frågan är ju om detta är en verklig lösning på problemet då det inte låter mig uppgradera drivrutinerna i takt med att nya släpps. Betyder detta att jag kan utesluta fel på nätagget?

Återkommer ifall problemet återuppstår!
Väldigt tacksam för den hjälp jag fått, och fort gick det!

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett driver problem då, vänta tills nästa driver kommer så ladda ner och testa om på nytt, annars är det helt okej att köra på äldre drivers, om det funkar så bara kör på, man behöver inte upptatera grafik drivers hela tiden.

Permalänk
Medlem

Update: En nedgradering av grafikdrivrutinen verkar inte alls vara lösningen då jag just fick en krash trots att jag kör 305.68. Det lutar åt ett byte av nätagget, men då jag inte har chansen att testa ett nytt innan jag köper känns det jäkligt tungt! Köper ett nytt imorgon om jag inte lyckas hitta en lösning ikväll.