Phenom II x6 1055T sänker sin multiplier??

Permalänk
Medlem

Phenom II x6 1055T sänker sin multiplier??

Tjenare

-Phenom II x6 1055T
-2x x2Gb + 2x 1GB Ram, totalt 6gb 800mhz
-M4A785D-M PRO

Tänkte testa att överklocka lite. Ställde in volten på 1.4 och ökade frekvensen till 243 (x14 = ca 3.4ghz). Väl inne i windows ligger den på 3.4ghz i några sekunder för att sedan hoppa ned till 1.8ghz (7.5x multiplier) Detta även om man stresstestar den.

Har givetvis stängt av Cool & Quite i bios och temperaturen ligger under 50C

Vad är det som strular tro?

För övrigt, har bara överklockat med multiplier innan, vad är det mer än CPU-volten man behöver ändra när man klockar? RAM-minnena ska väl ligga så nära 800mhz som möjligt antar jag, men hur är det med HT och nordbryggan, ska man låta dessa följa med upp eller ska man försöka hålla dem på orginal frekvens?

Permalänk
Medlem

Verkar som den klockar ned sig när den kommer till 49C för att sedan klocka upp sig när den kommit ned till ca 45C. Dessutom klockar cpun ned sig när den inte används, trotts att C&Q är avstängt..

Permalänk

jag brukar alltid klocka med c&q att den klockar ner sig vid stresstest verkar skumt. vilket program använder du att kolla temps med?

Prova uppdatera bios till nyaste och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

jag brukar alltid klocka med c&q att den klockar ner sig vid stresstest verkar skumt. vilket program använder du att kolla temps med?

Prova uppdatera bios till nyaste och se om det blir någon skillnad.

Speedfan. Amd overdrive visar inte ens tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Speedfan. Amd overdrive visar inte ens tempen

Jag klockar också alltid med Cool'n'Quiet påslaget. Kolla temp med HWMonitor från CPUID istället, då kan du se både min, max och nuvarande.

När man klockar med buss och inte multipel som man får göra med låsta CPUer som 1055, så finns det risk att det blir för varmt på moderkortets strömkretsar eller i nordbryggan, särskilt eftersom du inte har kylflänsar på de kretsarna (svarta fyrkantiga mellan CPU-sockeln och portarna i bak), det kan göra så att den throttlar ner i hastighet även om själva CPU-tempen inte går så högt.

Minne, HT och CPU/NB följer ju med upp.

-Minne vill du ha så nära 800 utan att gå över som möjligt, minnen brukar inte gilla att överklockas.

-HT Link är snabb nog för att göra det den ska redan på default, så jag brukar ställa den så nära default som möjligt fast inte lägre.

-CPU/NB kan man höja lite om man vill, men man kan även behöva öka på den spänningen då, precis som man får höja CPU voltage när man klockar CPUn.
AMD rekommenderar 3ggr så snabbt som minnet i single speed, dvs jag som har 1600MHz minnen får 800MHz i single på inställningen i BIOS och har då ca 2400MHz på CPU/NB.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag klockar också alltid med Cool'n'Quiet påslaget. Kolla temp med HWMonitor från CPUID istället, då kan du se både min, max och nuvarande.

När man klockar med buss och inte multipel som man får göra med låsta CPUer som 1055, så finns det risk att det blir för varmt på moderkortets strömkretsar eller i nordbryggan, särskilt eftersom du inte har kylflänsar på de kretsarna (svarta fyrkantiga mellan CPU-sockeln och portarna i bak), det kan göra så att den throttlar ner i hastighet även om själva CPU-tempen inte går så högt.

Minne, HT och CPU/NB följer ju med upp.

-Minne vill du ha så nära 800 utan att gå över som möjligt, minnen brukar inte gilla att överklockas.

-HT Link är snabb nog för att göra det den ska redan på default, så jag brukar ställa den så nära default som möjligt fast inte lägre.

-CPU/NB kan man höja lite om man vill, men man kan även behöva öka på den spänningen då, precis som man får höja CPU voltage när man klockar CPUn.
AMD rekommenderar 3ggr så snabbt som minnet i single speed, dvs jag som har 1600MHz minnen får 800MHz i single på inställningen i BIOS och har då ca 2400MHz på CPU/NB.

Ok så NB kan man överklocka lite, klarar den typ 2400mhz utan voltökning tro?

Jag har satt på egna kylflänsar på moderkortets strömkretsar.

Datorn kör fint i 100% load ända tills processorn når 49c, då klockar den ned sig och klockar upp sig först efter att tempen kommit ner till ca 44C. Känns som att det har med cpu-tempen att göra.

Ska testa att ladda ned HWmonitor, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ok så NB kan man överklocka lite, klarar den typ 2400mhz utan voltökning tro?

Jag har satt på egna kylflänsar på moderkortets strömkretsar.

Datorn kör fint i 100% load ända tills processorn når 49c, då klockar den ned sig och klockar upp sig först efter att tempen kommit ner till ca 44C. Känns som att det har med cpu-tempen att göra.

Ska testa att ladda ned HWmonitor, tack!

Den vill nog ha lite mer spänning om man höjer CPU/NB till 2400MHz, men jag har inte ställt den manuellt utan kör den på Auto.

Kom på en sak bara, har du stängt av Turbo i BIOS så inte det ställer till det? Bara en tanke.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag kör min Cpu/Nb i 2400Mhz @ 1,08-1,13V. Det pendlar rätt mycket även fast jag har full loadlinecalibration på. Man får testa sig fram helt enkelt

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Nu har alla redan sagt olika program och så men jag kommer ändå här och säger att CoreTemp är bäst att kolla med
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Vad gäller AMD's Phenom II och nuvarande FX så visar CoreTemp bäst load temperaturer.

Angående ditt problem så gissar jag på att ditt moderkort helt enkelt inte håller måttet för att överklocka.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Nu har alla redan sagt olika program och så men jag kommer ändå här och säger att CoreTemp är bäst att kolla med
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Vad gäller AMD's Phenom II och nuvarande FX så visar CoreTemp bäst load temperaturer.

Angående ditt problem så gissar jag på att ditt moderkort helt enkelt inte håller måttet för att överklocka.

Det programmet hittade inte ens sensorerna och kunde inte visa temps

Hur som helst, satte en fläkt som blåser rätt mot kylflänsarna jag satt på moderkortets strömkretsar, blåser även in luft till processorkylaren så sänkte även cpu-tempen lite. Vet inte vilket av det som hjälpte men nu klockar inte processorn ned sig!:)

Btw jag kör processorn i 3.4ghz med 1.35 volt, är inte det standardvolten? Går fint, nordbryggan och HT körs i 2400mhz utan övervolt

Med 3.4ghz så kan jag få minnena att köras i exakt 800mhz, ökar jag så måste jag antingen låta minnena klockas upp en hel del eller köra dem en bra bit under 800mhz. Hur mycket överklock brukar vanliga "budget" minnen klara ungefär? Tappar man mycket prestanda på att köra dem i typ 700mhz istället?