Överklockat Geforce 670 ändrar core clock fram och tillbaka?

Permalänk

Överklockat Geforce 670 ändrar core clock fram och tillbaka?

Hej!

Har nyligen köpt mig ett Gigabyte 670 Windforce. Är väl nöjd med det hittills och har överklockat det lite smått osv i MSI afterburner.. Problemet är när jag ska börja spela, då ändrar den Coreclock & memory clock från default till ungefär det jag klockat. Och så håller det på och pendlar där fram och tillbaka, även fast jag har typ 25fps och datorn är maxxad så kan core clocken gå ner till default? Kortet är absolut inte för varmt så att något sånt skydd kickar in!

Misstänker stark att detta har med den inbyggda "boost" funktionen att göra? Har haft AMD kort tidigare och då har alltid core clocken varit den man ställde in på. Så förstår inte riktigt varför skiten hoppar fram och tillbaka hela tiden, eller om kortet ens ställer om sig till min överklockning?

Kan även tillägga att när jag kör "Unreal heaven" benchmark så hoppar inte core clocken fram och tillbaka?

Varför funkar skiten inte?!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

boost funktionen ska dock inte klocka ner kortet, boost ska höja clocksen on demand när kortet kan kräma på lite mer, har du dragit power target till 135% ? så att den är förbredd att ge ordentligt med ström när boost ska dra in ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilket spel det handlar om, är det ett processortungt spel kvittar det om du har klockat grafikkortet då det ändå inte påverkar. Vi har ungefär likadan setup, så fort du har maxbelastning på grafikkortet bör det klocka upp sig till nivån du satt. Och se till att du har maxat Powerlimit som nothingtoxic skrev ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

boost funktionen ska dock inte klocka ner kortet, boost ska höja clocksen on demand när kortet kan kräma på lite mer, har du dragit power target till 135% ? så att den är förbredd att ge ordentligt med ström när boost ska dra in ?

Power limit står på max

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

Det beror väl på vilket spel det handlar om, är det ett processortungt spel kvittar det om du har klockat grafikkortet då det ändå inte påverkar. Vi har ungefär likadan setup, så fort du har maxbelastning på grafikkortet bör det klocka upp sig till nivån du satt. Och se till att du har maxat Powerlimit som nothingtoxic skrev ovan.

Ja powerlimit är maxad och cpun ligger på ca 80% load, så det är inte den som kan flaskhalsa :S

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

har du klockat upp kortet själv eller stock fabriks överklockad? kollat med typ furmark att den går stabilt vid dom klocksen, har du Google Chrome eller någon annan typ av browser som tar egenskap av 3D Acceleration på typ youtube och liknande för det kan få gpu klocks att hoppa upp o ner

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

har du klockat upp kortet själv eller stock fabriks överklockad? kollat med typ furmark att den går stabilt vid dom klocksen, har du Google Chrome eller någon annan typ av browser som tar egenskap av 3D Acceleration på typ youtube och liknande för det kan få gpu klocks att hoppa upp o ner

Jag har klockat kortet själv i MSI afterburner. Kan tillägga att jag kör med 3D vision också, men det borde väl inte påverka. Och nej jag har inte igång massa annan skit i bakgrunden :G

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Har du ändrat volten i MSI afterburner för att få din oc stabil? Vet att asus gpu-tweak samt msi afterburner har haft problem med att hålla en högre volt än stock. Ska leta reda på källa.

Edit:
Jag läste det här.
"Both Afterburner and GPU Tweak's voltage setting seems to be non-functional too. With Precision-X you can set the voltage slider to 1.175 and it actually pegs the voltage at 1.175 when the card is at a high Power Percent. This can make an otherwise unstable overclock stable."

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Skrivet av Azrof90:

Har du ändrat volten i MSI afterburner för att få din oc stabil? Vet att asus gpu-tweak samt msi afterburner har haft problem med att hålla en högre volt än stock. Ska leta reda på källa.

Edit:
Jag läste det här.
"Both Afterburner and GPU Tweak's voltage setting seems to be non-functional too. With Precision-X you can set the voltage slider to 1.175 and it actually pegs the voltage at 1.175 when the card is at a high Power Percent. This can make an otherwise unstable overclock stable."

Jo jag har höjt volten två "hack" vilket blir 25mV extra. Det du skrev kan dock vara intressant! Men borde inte min clock vara den samma hela tiden när jag spelar? :S

Skrivet av Azrof90:

Har du ändrat volten i MSI afterburner för att få din oc stabil? Vet att asus gpu-tweak samt msi afterburner har haft problem med att hålla en högre volt än stock. Ska leta reda på källa.

Edit:
Jag läste det här.
"Both Afterburner and GPU Tweak's voltage setting seems to be non-functional too. With Precision-X you can set the voltage slider to 1.175 and it actually pegs the voltage at 1.175 when the card is at a high Power Percent. This can make an otherwise unstable overclock stable."

Ser att du överklockat ditt kort en hel del, har du ändrat volten då och med hur mycket?

Kan tillägga att jag gjorde en liten överklockning och använde MSI kombustor för att köra något stresstest och då höll sig clocken stabil vid:
Core 1176
Minne 3260

Dock så ligger TDP värdet och pendlar mellan 112 och 114% vilket egentligen är max va? Borde väl gå att få ut fan så mycket mer?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Ser att du överklockat ditt kort en hel del, har du ändrat volten då och med hur mycket?

Haha, jo, jag körde genom Heaven bench med den clocken utan problem, har som du ser inte dragit upp minnet speciellt mycket heller. Fungerade utmärkt att köra 3DMark11, men när jag skulle köra BF3 crashade driversen. Har inte ändrat min sign bara.
Kör nu på 1254MHz boost och 6412MHz mem. Ligger stabilt och har volten på 1,175V. Kört min överklockning med evga:s Precision X.

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Skrivet av Mrheadbanger:

Kan tillägga att jag gjorde en liten överklockning och använde MSI kombustor för att köra något stresstest och då höll sig clocken stabil vid:
Core 1176
Minne 3260

Dock så ligger TDP värdet och pendlar mellan 112 och 114% vilket egentligen är max va? Borde väl gå att få ut fan så mycket mer?

tdp värdet ska kunna nå 135% utifall du satt den på max för antar att 135% är max på ditt kort med så 112-114% är inte max

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom SweClockers forum inte är SMS eller Twitter föredrar vi om man redigerar sina inlägg istället för att posta många efter varandra, det ser bättre ut och är mer lättläst. Vill du citera flera olika finns Citera flera. Tack på förhand!

Skrivet av Mrheadbanger:

*Tre olika inlägg efter varandra sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro