AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tydligen har de höjt priset. Innan när jag kollade den länken var det 10% rabatt, alltså ungefär samma pris som vad 8320 kostar nu. Å andra sidan vet jag inte vilket pris de hade på 8320 då.

Det var ingen rabatt på 8320, så priset var nästan detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lite flummigt formulerat så jag är inte helt med.

Men om du har ett GPU-begränsat speltest där alla processorer får mellan 70 och 80 FPS så säger inte det så mycket. Men om du tar bort GPU-begränsningen och sedan har 75 till 230 FPS beroende på processor så kan man lättare matcha mot ett lagom grafikkort sedan. Grafikkorten hänger ju med ett tag om man är beredd att gå ner på inställningar. Men om en CPU inte orkar 60 FPS i ett spel så hjälper det sällan att ta ner inställningarna, så på så sätt kan en CPUs livslängd bli ganska relevant. Byta grafikkort är dessutom lätt, CPU innebär oftast plattformsbyte. Därför är det extra viktigt att man köper en CPU som har prestanda som räcker länge. Sådant missar man lätt när det är GPU begränsat.

En i3 2130 kan stå sig bra mot en 3770K i många speltester. Men vilken tror du står sig bra i spel om 2 år? Och om 4 år?

Ja, men precis det är lite så jag tänker. Fast jag är extremt sömnberövad idag så IQ-nivån är inte på topp. Men jag håller med om att många gör misstaget och köper en billig CPU till gaming, och satsar 4000-5000kr på GPU istället. Vilket är lite korkat, för min. fps brukar oftast bero på CPU:n av min erfarenhet. Jag tror det är mer prisvärd att köpa en dyrare cpu och sen en GPU i mellanklassen typ 2000kr, vem bryr sig om man har 200+fbs vs 80? Sen efter 2 år, så köper man en ny gpu i samma klass igen säljer sin gamla, mellanskillnad 1500kr. Har man då en bra cpu så kan man behålla den över typ 2-3 GPU byten. Man skulle lätt kunna sitta med en Q9550 fortfarande idag och bara byta GPU, och den kom 2008. Om man köper en i3:a idag, så vill man knappast sitta med den typ 2017.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det är tufft för AMD när man varken är bäst på strömförbrukning, värme eller prestanda.
Och ingen Integrerad grafik eller Quicksync heller (vilket leder till att man måste plussa på extra watt & värme när man kompletterar Visheran med grafik).
Sen måste AMD bli bättre i 1/2-trådad prestanda..

Kanske stödköper någon av deras klenare modeller dock.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Roade mig med att räkna ihop sweclockers tester och i spel är fx-8350 i snitt 8% långsammare än en i7-2600 K. Om man räknar bort spelen presterar de precis lika bra, de skiljer 0.5 % till fx-8350s fördel

Permalänk
Medlem

Hmm, får mig verkligen att fundera över om det är värt att uppgradera från en Phenom II 965:a till en FX8350.
Skrämmer man upp den några hundra MHz så är man inte så långt efter. Lite synd ändå
Eller, jämfört med vad du får ge för likvärdig prestanda från Intel så gör ju AMD ett bra jobb, men ändå.

Men jag vill ju gärna ha en ny processor bara för att det alltid är roligt och AMD behöver sälja en del processorer, och jag har ju ett moderkort med AM3+. Hade värmeutveckligen varit lägre än på Phenom II:an hade jag beställt för länge sedan dock, det hade varit kul om man kunnat plocka bort en fläkt eller två från chassit.

Jaja, de borde nog trilla ner under 1500:- ganska snart, då får man väl stödköpa en om man finner utrymme i sin studentbudget.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Hjälpsam

Det är alltså detta test som Sweclockers använder när de testar förbrukningen under load.

Orsaken är helt enkelt att det använder alla kärnor bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Hmm, får mig verkligen att fundera över om det är värt att uppgradera från en Phenom II 965:a till en FX8350.
Skrämmer man upp den några hundra MHz så är man inte så långt efter. Lite synd ändå
Eller, jämfört med vad du får ge för likvärdig prestanda från Intel så gör ju AMD ett bra jobb, men ändå.

Men jag vill ju gärna ha en ny processor bara för att det alltid är roligt och AMD behöver sälja en del processorer, och jag har ju ett moderkort med AM3+. Hade värmeutveckligen varit lägre än på Phenom II:an hade jag beställt för länge sedan dock, det hade varit kul om man kunnat plocka bort en fläkt eller två från chassit.

Jaja, de borde nog trilla ner under 1500:- ganska snart, då får man väl stödköpa en om man finner utrymme i sin studentbudget.

Med tanke på att en Piledriver kan nå 4,8GHz~ med en luftkylare och Phenom II Runt 3,9~ så vinner man ju på't ändå
I ren prestanda.

Sen om man behöver prestandan, ja det är upp till var och en.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Hmm, får mig verkligen att fundera över om det är värt att uppgradera från en Phenom II 965:a till en FX8350.
Skrämmer man upp den några hundra MHz så är man inte så långt efter. Lite synd ändå

Nu jämför du knappast i standard-frekvens? För då är 8350 i princip snabbare på allt.
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=102
Den har dessutom nya instruktions-set som Phenom saknar, visst inte mycket som använder det ännu, men det lär komma. Särskilt AVX kommer börja användas mer då Intel skeppat CPU:er med det nu i snart några år.

Citat:

Men jag vill ju gärna ha en ny processor bara för att det alltid är roligt och AMD behöver sälja en del processorer, och jag har ju ett moderkort med AM3+. Hade värmeutveckligen varit lägre än på Phenom II:an hade jag beställt för länge sedan dock, det hade varit kul om man kunnat plocka bort en fläkt eller två från chassit.

Helt klart är det skoj med nya grejer
Sen är det är inte särskilt många watt som skiljer i värmeutveckling. En Ph2 965 är en 125 Watts CPU (om man inte har 140 Watts varianten), precis som 8350. Det är ju bara vid full load som det märks, då skiljer det ca 15-20%. I idle är dessutom den nya FX bättre än Phenom.

Citat:

Jaja, de borde nog trilla ner under 1500:- ganska snart, då får man väl stödköpa en om man finner utrymme i sin studentbudget.

Det är väl vad jag väntar på också. Behöver få ordning på min linux-server, där kommer 8350 eller 8320 fungera räkmacka.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Enda som är intressant för min del är FX-4300 i 5GHz när man ändå inte kommer över i3-prestanda stock vilket bara stödjer min tes att vi inte behöver AM3+ alls. Trinity FM2 duger fint till användningsområdet, de som vill ha kraftigare får gå till Opterons eller Ivy Bridge, så hade de haft en lite vettigare marknad. De kan inte hålla liv i en prestandaplattform utan prestanda. AM3+ känns så jävla gammalt och irrelevant och utan syfte. Chipset där har inte USB3.0, inte PCIe 3.0 osv. Stöd för fler PCIe-lanes blir betydelselöst när det ändå är sämre än LGA1155 på multi-gpu.

Visst klockar man 80% högre så är de i runa slängar lika snabb som en Nehalem från 2008 per kärna AMD får tänka om, om de inte vill börja sälja 6-7GHz processorer. Arkitekturen passar inte.

Permalänk
Medlem

"Minns ni hur det var för över tio år sedan? " Viceroy
Minns att min K6III (som fortfarande är körbar) kändes prisvärd när jag lämnade Intel och valde AMD på nittiotalet.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Men jag vill ju gärna ha en ny processor bara för att det alltid är roligt och AMD behöver sälja en del processorer, och jag har ju ett moderkort med AM3+. Hade värmeutveckligen varit lägre än på Phenom II:an hade jag beställt för länge sedan dock, det hade varit kul om man kunnat plocka bort en fläkt eller två från chassit.

Fast värmeutvecklingen är ju lägre på FX-8350 än på din Phenom II. Drar mer energi momentant, men blir ju klar med uppgiften snabbare och går ner. Totalt sett blir det mindre värme. Kolla på den nedersta bilden: http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-revi...

Permalänk
Medlem

Fungerar den här sidan som en bra vägledning, power supply calculator?
Minns att jag använt den förr för att räkna på nya grafikkort och annat.

Provade att lägga in mitt system plus lite framtida uppgraderingar (FX-8350, fler DDR3-stickor, 1 extra HDD och vattenkylningskit). Hamnade 507w rekommenderat, eftersom jag "bara" har ett 500w agg så fick jag ta bort de övriga uppgraderingarna och bara köra med FX-8350. Då landade vi på 473w.

När jag sen läser lite djupare ser jag att man ska räkna in ålder på sitt agg också. Då mitt är nästan 18 månader fick jag lägga till lite åldrande och då kröp vi upp på 491w!
Är mitt agg lite för klent för Vishera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fungerar den här sidan som en bra vägledning, power supply calculator?
Minns att jag använt den förr för att räkna på nya grafikkort och annat.

Provade att lägga in mitt system plus lite framtida uppgraderingar (FX-8350, fler DDR3-stickor, 1 extra HDD och vattenkylningskit). Hamnade 507w rekommenderat, eftersom jag "bara" har ett 500w agg så fick jag ta bort de övriga uppgraderingarna och bara köra med FX-8350. Då landade vi på 473w.

När jag sen läser lite djupare ser jag att man ska räkna in ålder på sitt agg också. Då mitt är nästan 18 månader fick jag lägga till lite åldrande och då kröp vi upp på 491w!
Är mitt agg lite för klent för Vishera?

Det kommer gå bra med ett 500W agg. Men tänk samtidigt på att om man ligger nära gränsen blir verkningsgraden inte optimal. Dessutom kanske fläkten snurrar väldigt fort och för massa oljud, så bara av den anledningen kanske ett större agg är att rekommendera.

Kikar själv på Fractals 600W Platiniumagg som kommit ut, väntar på en recension bara *blänger på Sweclockers*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Fast värmeutvecklingen är ju lägre på FX-8350 än på din Phenom II. Drar mer energi momentant, men blir ju klar med uppgiften snabbare och går ner. Totalt sett blir det mindre värme. Kolla på den nedersta bilden: http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-revi...

Så du menar att jag blir klar med spelet snabbare med en FX? Kan det vara så att de allra flesta inte har en dator till att utföra en fast mängd uträkningar och sedan stänger av datorn när arbetet är klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fungerar den här sidan som en bra vägledning, power supply calculator?
Minns att jag använt den förr för att räkna på nya grafikkort och annat.

Provade att lägga in mitt system plus lite framtida uppgraderingar (FX-8350, fler DDR3-stickor, 1 extra HDD och vattenkylningskit). Hamnade 507w rekommenderat, eftersom jag "bara" har ett 500w agg så fick jag ta bort de övriga uppgraderingarna och bara köra med FX-8350. Då landade vi på 473w.

När jag sen läser lite djupare ser jag att man ska räkna in ålder på sitt agg också. Då mitt är nästan 18 månader fick jag lägga till lite åldrande och då kröp vi upp på 491w!
Är mitt agg lite för klent för Vishera?

Den där räknar helt fel. En dator som i praktiken maxar 300W (inklusive förluster i nätagg) kan utan problem dra över 600W enligt den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så du menar att jag blir klar med spelet snabbare med en FX? Kan det vara så att de allra flesta inte har en dator till att utföra en fast mängd uträkningar och sedan stänger av datorn när arbetet är klart?

Nej jag håller med dig, men det funkar även där, eftersom ett spel inte klarar av att utnyttja resurserna till max som x264 testet så får processorerna olika fyllnadsgrad, där Phenom II går närmre 100% av sin förmåga än vad FX gör. Blir ju värre om man kör i en låg upplösning såklart när båda jobbar 100% utan att vänta på grafikkortet, men även här kommer spelens sämre trådning och ojämna belastning göra att FX kan avvara en större andel av sin förmåga.

Skulle gärna se ett test dock, helt säker är jag inte på att det funkar i praktiken. T.ex. spela BF3 i Ultra i en timme med samma grafikkort och sedan se vem som gjorde av med flest W/h.

Permalänk
Medlem

Får se om det kanske är värt och byta ut sin FX-8120

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Det kommer gå bra med ett 500W agg. Men tänk samtidigt på att om man ligger nära gränsen blir verkningsgraden inte optimal. Dessutom kanske fläkten snurrar väldigt fort och för massa oljud, så bara av den anledningen kanske ett större agg är att rekommendera.

Kikar själv på Fractals 600W Platiniumagg som kommit ut, väntar på en recension bara *blänger på Sweclockers*

Spelar det roll (klart att det gör?) vilken verkningsgrad man har? Det är ju 80 plus på mitt agg. Här är en länk till mitt agg. Hur menar du att den inte blir optimal?

Skrivet av Aleshi:

Den där räknar helt fel. En dator som i praktiken maxar 300W (inklusive förluster i nätagg) kan utan problem dra över 600W enligt den sidan.

Jag skulle väl gissa att de har lite marginaler. Men knappast dubbelt upp som du skriver. Mitt 7950 kräver egentligen ett 600w agg, men även de har höga marginaler för att inte bli stämda.
Hur ska man räkna annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Spelar det roll (klart att det gör?) vilken verkningsgrad man har? Det är ju 80 plus på mitt agg. Här är en länk till mitt agg. Hur menar du att den inte blir optimal?

Ja, alltså det är inte jättestora skillnader. Bara litegrann. För att ta ditt nätagg så är verkningsgraden:

87% vid 20% last.
88% vid 50% last.
84% vid 100% last.

Källa: Tomshardware http://www.tomshardware.com/reviews/500w-psu-power-supply,265...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag skulle väl gissa att de har lite marginaler. Men knappast dubbelt upp som du skriver. Mitt 7950 kräver egentligen ett 600w agg, men även de har höga marginaler för att inte bli stämda.
Hur ska man räkna annars?

När jag testat har det varit dubbelt.
Och hur man ska räkna? Man läser recensioner. Då får man ett bra hum om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

5h/dag, 365dagar, 100W/h.. 5*365*100=182 500W=182,5kW
75öre/kWh ger ett prispåslag på 137kr/år vid 5h användning/dag jämfört med motsvarande intelsystem...

Skickades från m.sweclockers.com

Samt att man kan spara en hel del på inköpspriset av ett AMD system, Det är bra mycket billigare än ett intel system.
Det tar nog en 10 år att tjäna in en intel, om man nu ska tjaffsa om strömförbrukning.
Tex ASUS ROG kort är ju mycket billigare än ASUS ROG för intel med samma finesser.
Redan där har man tjänat in ett par års strömförbrukning.
Jag har oxå eluppvärmning så det bidrar ju till den totala värmekostnaden, då datorn blir som en liten värmefläkt
Bor i hyreshus, så värmeväxlare är inte ett alternativ
Jag har 8st AM3+ moderkort så detta kan bli kul

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Hade varit kul om dom någon gång gjorde ett test i Linux med cpuerna! Vilken skillnad dom gör där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Jag skall inte vara omöjlig och får tacka för utförligt och bra exempel på förbrukningen mellan cpuerna.
Tycker ändå det det största problemet med cpun är elförbrukningen/värmen.
men i det här fallet får jag väl erkänna mig besegrad av er andra
/joshoa

Trevligt att folk kan säga att de har/haft fel.

Skrivet av Jarl:

"Minns ni hur det var för över tio år sedan? " Viceroy
Minns att min K6III (som fortfarande är körbar) kändes prisvärd när jag lämnade Intel och valde AMD på nittiotalet.

Åh! Jag har kvar min K6III. Pirrar i fingrarna att plocka fram och "provköra"
Jag köpte den samma vecka den lanserades.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Champ:

Hade varit kul om dom någon gång gjorde ett test i Linux med cpuerna! Vilken skillnad dom gör där.

Phoronix har gjort tester.
Prestanda
Prestanda per Watt
Test på optimering av kompilering för Piledriver (testat på Trinity)

Verkar ganska bra i Linux tycker jag. Optimering av kompilering verkar kunna göra viss skillnad på Trinity i alla fall.

Permalänk
Medlem

Så numera är FX-8350 den snabbaste AMD processorn riktat till konsumenter?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lhffan:

Så numera är FX-8350 den snabbaste AMD processorn riktat till konsumenter?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Phoronix har gjort tester.
Prestanda
Prestanda per Watt
Test på optimering av kompilering för Piledriver (testat på Trinity)

Verkar ganska bra i Linux tycker jag. Optimering av kompilering verkar kunna göra viss skillnad på Trinity i alla fall.

Verkar kunna gör en helvetes stor skillnad tycker jag,
Kär man Linux, kan det helt klart vara värt att kompilera om vissa saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Så numera är FX-8350 den snabbaste AMD processorn riktat till konsumenter?

Ja.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar kunna gör en helvetes stor skillnad tycker jag,
Kär man Linux, kan det helt klart vara värt att kompilera om vissa saker.

Ja det kan nog gälla oavsett vilken processor man använder. Det finns specialoptimeringar som inte aktiverade i standardpaketen eftersom de ska funka på många olika processortyper.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron