Permalänk
Medlem

cpu överhettas... fast inte

Hej!

Jag har haft min dator i sign ett bra tag och några månader sedan vann jag en bequiet! dark rock pro 2 som aldrig fick min cpu att gå över 45 grader.
sedan fick hdd:n för sig att lägga av. Efter ett par veckor köpte jag en begagnad hdd av en kompis och när jag monterade den (utan att byta något annat) så kände jag att datorn var ganska seg. jag laddade ner standard programmen som jag använder ofta och då är core temp ett av de programmen.
När jag startade core temp så såg jag till min extrema förvåning att cpu:n var på 70-80 grader! och då var det ca 50 procent load. När jag startar ett spel så går tempraturen upp till 100 grader för att cpu:n sedan ska dra ner klock frekvensen.... Men när jag känner på cpu kylaren är den bara lite varm, som vanligt innan hdd:n la av. Jag har kollat temperaturerna i bios också men där var det lika mycket... Jag har monterat om kylaren samt bytt kylpasta och den sitter korrekt. Vad kan problemet vara? jag tvivlar att cpu:n går upp i de temperaturerna.:D
så nu vänder jag mig till er kunniga!
ps: jag vill inte köpa ny dator:D:D:D

mvh!

Permalänk
Avstängd

kolla i bios om temperaturerna stämmer överens med programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

kolla i bios om temperaturerna stämmer överens med programmet

det gör de. ca 70 grader i bios.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

det gör de. ca 70 grader i bios.

Testat reseta cmos? Testat montera om kylaren? Verkar inte få kontakt med cpun. Glöm inte rengöra cpun med kemisk ren bensin eller liknande och köra på med nytt kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Testat reseta cmos? Testat montera om kylaren? Verkar inte få kontakt med cpun. Glöm inte rengöra cpun med kemisk ren bensin eller liknande och köra på med nytt kylpasta.

har redan monterat om kylaren och gjort allt du sa förutom att reseta cmos. ska testa det nu!
återkommer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

har redan monterat om kylaren och gjort allt du sa förutom att reseta cmos. ska testa det nu!
återkommer!

ok bra! Ha även din dator liggande så att kylaren vilar över processorn, när du startar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ok bra! Ha även din dator liggande så att kylaren vilar över processorn, när du startar datorn.

reseta cmos funkade tyvär inte och kylaren sitter stenhårt på cpu:n det är fyra skruvar som man måste skruva för hand:D
så känns som om det är något fel på moderkortet eller sånt då inget är felmonterat....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

reseta cmos funkade tyvär inte och kylaren sitter stenhårt på cpu:n det är fyra skruvar som man måste skruva för hand:D
så känns som om det är något fel på moderkortet eller sånt då inget är felmonterat....

fortfarande höga temps på cpun? kolla uefi/bios.

Permalänk
Medlem

Här är din att göra lista:
1. Kontrollera kylare, avlägsna damm och se till att fläktarna fungerar.
2. Kontrollera inställningar i BIOS/UEFI, om du inte hittar något konstigt, reset.
3. Uppdatera BIOS/UEFI
4. Montera om processor & kylare, du kanske har stött till den lite när du monterade hårddisken så att den blev snedställd. Då måste du på med ny kylpasta och montera den rakt.
5. Montera om den en gång till, noga. Kanske monterade du den snett, då spelar det ingen roll hur hårt skruvarna sitter.
6. Prova med originalkylaren.
Nu har vi uteslutit det mesta, det som har hänt din dator är troligtvis att det som dödade din HDD (kanske en spänningsspik från marknätet/nätaggregatet eller från dig själv när du monterade den nya HDD'n) har förstört något på moderkortet/processorn.
7. Prova med annan HDD
8. Prova annan processor i din dator.
9. Prova din processor i ett annat moderkort.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samulen:

Här är din att göra lista:
1. Kontrollera kylare, avlägsna damm och se till att fläktarna fungerar.
2. Kontrollera inställningar i BIOS/UEFI, om du inte hittar något konstigt, reset.
3. Uppdatera BIOS/UEFI
4. Montera om processor & kylare, du kanske har stött till den lite när du monterade hårddisken så att den blev snedställd. Då måste du på med ny kylpasta och montera den rakt.
5. Montera om den en gång till, noga. Kanske monterade du den snett, då spelar det ingen roll hur hårt skruvarna sitter.
6. Prova med originalkylaren.
Nu har vi uteslutit det mesta, det som har hänt din dator är troligtvis att det som dödade din HDD (kanske en spänningsspik från marknätet/nätaggregatet eller från dig själv när du monterade den nya HDD'n) har förstört något på moderkortet/processorn.
7. Prova med annan HDD
8. Prova annan processor i din dator.
9. Prova din processor i ett annat moderkort.

Lycka till.

Oj! vilken lång lista! haha ska testa imorgon! återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Oj! vilken lång lista! haha ska testa imorgon! återkommer!

Har du lagt på ny kylpasta?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har du lagt på ny kylpasta?!

ja...
Ska testa orginalkylaren på men jag tvivlar på att det är problemet.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag monterade ännu en gång om kylaren och nu funkar det! tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hej! Jag monterade ännu en gång om kylaren och nu funkar det! tack för hjälpen!

Ändrade du något hur du satt kylaren? Varför funkade det denna gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Ändrade du något hur du satt kylaren? Varför funkade det denna gången?

Hej! efter några minuter var jag uppe i samma tempraturer... vilken kylare jag än använde.. Det funkar i några minuter innan det blir 100 grader igen....
några fler ideer?

Permalänk
Medlem

Ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

naj;)

Permalänk

Vad ligger din cpun på i för hastighet? har en kompis moderkort som ändrar hastigheten lite när den vill.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Vad ligger din cpun på i för hastighet? har en kompis moderkort som ändrar hastigheten lite när den vill.

vanligtvis 2.91 ghz men när den tror att den överhettas så drar den ner den till 1.5 ghz...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

vanligtvis 2.91 ghz men när den tror att den överhettas så drar den ner den till 1.5 ghz...

sista som kan rädda, avmontera allt och bygg ifrån början. Annars får du reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

sista som kan rädda, avmontera allt och bygg ifrån början. Annars får du reklamera.

reklamera vad??? jag vet ju inte vad som är sönder då kylaren funkade ett tag men sedan så överhettades datorn... även med orginalkylaren och där kan man inte ha fel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

reklamera vad??? jag vet ju inte vad som är sönder då kylaren funkade ett tag men sedan så överhettades datorn... även med orginalkylaren och där kan man inte ha fel...

det är därför du måste felsöka för att få fram vad som har gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

det är därför du måste felsöka för att få fram vad som har gått sönder.

tror jag vet vad problemet är... när jag tog ut moderkortet och studerade det så såg jag att där cpukylaren är fäst så hade moderkortet blivit böjt pga tyngden av cpu-kylaren(den är tung), och då tror jag att temperaturmätaren blir typ kortsluten. kan jag begära ett nytt moderkort för jag vill inte ha en halvt överhettande dator... i så fall av vem??

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

tror jag vet vad problemet är... när jag tog ut moderkortet och studerade det så såg jag att där cpukylaren är fäst så hade moderkortet blivit böjt pga tyngden av cpu-kylaren(den är tung), och då tror jag att temperaturmätaren blir typ kortsluten. kan jag begära ett nytt moderkort för jag vill inte ha en halvt överhettande dator... i så fall av vem??

mvh

vänd dig till återförsäljaren/tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

vänd dig till återförsäljaren/tillverkaren.

msi eller bequiet!? vems fel är det???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

msi eller bequiet!? vems fel är det???

Hör av dig till återörsäljaren och förklara läger (exakt det som du sa). Det mesta beror på dig själv, då de anser att du monterar komponenterna själv = på en egen risk och inte låter de montera komponenterna åt dig för en viss summa (då de tar ansvaret ifall det skulle förekomma något fel). Om de är riktigt snälla så kan de godkänna situationen och du får förhoppningsvist ett nytt moderkort, vilket är tveksamt. Kylaren, får du kolla om monterings delarna var hela ifrån början.

Permalänk
Medlem

Att kylaren har böjt moderkortet så att något skulle knasa låter konstigt.

Vad är det för spänning på CPUn när du får de höga temperaturerna?
Kan du klocka lite så att du kan mixtra runt där själv?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Att kylaren har böjt moderkortet så att något skulle knasa låter konstigt.

Vad är det för spänning på CPUn när du får de höga temperaturerna?
Kan du klocka lite så att du kan mixtra runt där själv?

man kan inte över eller underklocka med det moderkortet

Vet däremot inte vilken som moderkortet köptes av då en kompis byggde datorn till mig många år sedan...

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

man kan inte över eller underklocka med det moderkortet

Vet däremot inte vilken som moderkortet köptes av då en kompis byggde datorn till mig många år sedan...

Kolla så att alla fästen på kylaren ser hela ut! Skulle något verka vara galet kontakta be Quiet och förklara läget. Tycker dem att det är ditt bekymmer så kan du inte göra mycet eftersom moderkortet är gammalt så kan du lika gärna plocka upp ett begagnat från marknaden eller blocket.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12863760']Kolla så att alla fästen på kylaren ser hela ut! Skulle något verka vara galet kontakta be Quiet och förklara läget. Tycker dem att det är ditt bekymmer så kan du inte göra mycet eftersom moderkortet är gammalt så kan du lika gärna plocka upp ett begagnat från marknaden eller blocket.

Fästerna är hela och bra... är ganska fast nu va? suck... blir att hitta en c2q då jag redan har ett 775 moderkort... och det är för mig som ett rån...menmen:)