Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Chrome riktigt segt och hackar

Jag har 4 flikar öppna i Chrome just nu, i en av dem spelar jag embedded video (som går skapligt men hackar ibland). I de andra har jag "vanliga" hemsidor. Jag har även Libreoffice öppet. I datorn har jag 10gb minne och enligt performance går min cpu på 10-65%. Jag har installerat en ren version av Win7 och drivrutiner själv.

Min Chrome är med detta alldeles för seg. När jag scrollar genom att dra scrollbaren ligger muspekaren alltid före och sidan kommer någon sekund efter.

Byter jag från Battery saving till performance blir det bättre men Chrome laggar fortfarande lite när jag scrollar.

Är det någon som vet varför det är så här, vad kan jag göra för att hitta felet?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Jag har 4 flikar öppna i Chrome just nu, i en av dem spelar jag embedded video (som går skapligt men hackar ibland). I de andra har jag "vanliga" hemsidor. Jag har även Libreoffice öppet. I datorn har jag 10gb minne och enligt performance går min cpu på 10-65%. Jag har installerat en ren version av Win7 och drivrutiner själv.

Min Chrome är med detta alldeles för seg. När jag scrollar genom att dra scrollbaren ligger muspekaren alltid före och sidan kommer någon sekund efter.

Byter jag från Battery saving till performance blir det bättre men Chrome laggar fortfarande lite när jag scrollar.

Är det någon som vet varför det är så här, vad kan jag göra för att hitta felet?

Jag har bara rensat bloatware på min, har 10gb och kan sitta med väldigt många flikar i chrome innan det segar ned. Dock vet jag att Chrome har säckat ihop totalt för flera av mina vänner, som alla sitter på datorer av olika märken. Så innan du dömer datorn kan du kolla om det inte är Chrome som krånglar, testa till exempel att avaktivera tillägg och andra saker som kan sega ned det.

Kvarstår problemet om du kopplar i strömsladden? Har du rätt drivrutiner för touchpaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveSpruce:

Kan bara säga nu att efter jag installerat alla tunga program, CS6, Lightroom, Office, samt alla småprogram som "krävs" för användande har jag under 1gb minne kvar på C: dvs iSSD driven.. Även om man installerar allt på HDDn lägger sig oerhört mycket filer i windowsmappen och user mappen, som ligger på C. Det är alltså INTE att rekommendera att installera W7 på 24 gb versionen av iSSDn. Idag kommer min Samsung 830 256gb som skall in med 8gb RAM så då blir det bra igen.

Man måste ju inte ha alla program på systemdisken bara för att installationsprogrammet väljer det som default. Sen finns det åtgärder för att minska på windows storlek som att ta bort hibernate osv. Angående filer som "lägger" sig i usermappen är ju det också undvikligt.

Jag rekommenderar starkt att installera win7 på issdn över att ha datorn som den levererades. Sen om man vill lägga pengar på en rejäl ssd är det en annan femma.

Visa signatur

ASUS Z170A | i7 6770k | ASUS STRIX 3080 OC | Kingston HyperX Fury 16GB | Corsair HX750W | Corsair Force 3 F120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Jag har 4 flikar öppna i Chrome just nu, i en av dem spelar jag embedded video (som går skapligt men hackar ibland). I de andra har jag "vanliga" hemsidor. Jag har även Libreoffice öppet. I datorn har jag 10gb minne och enligt performance går min cpu på 10-65%. Jag har installerat en ren version av Win7 och drivrutiner själv.

Min Chrome är med detta alldeles för seg. När jag scrollar genom att dra scrollbaren ligger muspekaren alltid före och sidan kommer någon sekund efter.

Byter jag från Battery saving till performance blir det bättre men Chrome laggar fortfarande lite när jag scrollar.

Är det någon som vet varför det är så här, vad kan jag göra för att hitta felet?

Har du testat att öppna motsvarande tabbar i en annan webbläsare?

Visa signatur

ASUS Z170A | i7 6770k | ASUS STRIX 3080 OC | Kingston HyperX Fury 16GB | Corsair HX750W | Corsair Force 3 F120

Permalänk

Såg på asus hemsida att det finns en ny Bios från 2012-10-16.
Däremot så heter det Bios 202 vilket jag tyckte var konstigt...
Stämmer det att det är en uppdatering jämfört med Bios 212 och är det i så fall någon som har provat den?

Skrivet av JenOhm:

Köpte en Asus ux32-r3001vd idag och har precis bara börjat utforska den.. men vad tusan är det för "klickljud" som låter med jämna mellanrum?? Det låter inte som ett vanligt musklick utan snarare som att det är något inuti datorn som klickar till, typ som att en visare på en klocka slår.. Det klickar till med ett par sekunders mellanrum (regelbundet) och det är JÄTTESTÖRANDE!! Har försökt kolla runt om det verkar vara någon annan som upplever detta men det verkar tunt på den fronten..

Någon som vet varför det "klickar"??

Upplever samma sak och jag har haft min dator lite över en månad nu. Det har inte avtagit för mig.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Vet någon om det är möjligt att få skärmen mörkare än standardinställningarna? Trycker jag fn+f5 tycker jag fortfarande att det är ganska ljust. Detta gäller då endast vissa tillfällen då jag vill få batteriet att hålla så länge som möjligt och jag antar att det är skärmen som drar mest.

EDIT: Förresten, ni som har bytt ssd och formaterat datorn. Har ni följt någon guide för drivrutinerna över vilka som ska med och vilka som inte ska det? Samt ordning att installera dem i etc.

Permalänk
Skrivet av froken:

Vet någon om det är möjligt att få skärmen mörkare än standardinställningarna? Trycker jag fn+f5 tycker jag fortfarande att det är ganska ljust. Detta gäller då endast vissa tillfällen då jag vill få batteriet att hålla så länge som möjligt och jag antar att det är skärmen som drar mest.

EDIT: Förresten, ni som har bytt ssd och formaterat datorn. Har ni följt någon guide för drivrutinerna över vilka som ska med och vilka som inte ska det? Samt ordning att installera dem i etc.

Jag installerade en Samsung 820 256 Gb SSD samt 8gb ram enligt instruktionerna här (tack för bilderna!). Det var pisslätt med rätt verktyg. Kan rekomendera ett mejselkit för 129 på Clas Ohlson som har T5 torx-bit samt skruvmejslar och massa andra bits. Hur lätt som helst att få allt bytt och allt startade utan bekymmer. Installerade färsk version av W7 (engelsk version funkade utmärkt trots att keyn på laddaren är till svensk). Hade tankat alla drivrutiner jag behövde innan och lagt över på USB-stickan jag installerade W7 från. Installerade först USB3 för att få hastighet i min externa HD där allt annan backup låg, privata filer och sånt. Installerade sen VGA-drivrutinerna, Intels först sen nVidia, sen Wifi och sen var det bara att kötta in alla annat i vilken ordning som helst. Allt har gått ruggigt smidigt och fort som faaaan med så mycket ram och SSD drive. Har för tillfället 130 Gb minne kvar på datorn med alla tunga program samt privata filer installerade. Grymt!

Det enda jag har problem med är Wifin.. Den disconnectar ibland helt oförklarligt från min Comhem Netgear Router!? Problemet verkar vara löst nu genom att ställa in 40Mhz sändning i routern och sändning på kanal 7. Provade att disabla n-mode men det hjälpte inte, varken från routern eller på kortet. Nu verkar det fungera. Tydligen är det ett känt problem med just Netgear routern. Någon annan som haft detta problem och isf hur har ni löst det? Jag kör med Intel WIFI drivisarna istället för Atheros som tydligen är kassa.

Permalänk
Skrivet av oizon89:

Man måste ju inte ha alla program på systemdisken bara för att installationsprogrammet väljer det som default. Sen finns det åtgärder för att minska på windows storlek som att ta bort hibernate osv. Angående filer som "lägger" sig i usermappen är ju det också undvikligt.

Jag rekommenderar starkt att installera win7 på issdn över att ha datorn som den levererades. Sen om man vill lägga pengar på en rejäl ssd är det en annan femma.

Jag installerade inga program på iSSDn men oundvikligen lägger sig mycket filer på systemdisken oavsett du vill eller inte. Hibernate stängde jag av, flyttade pagefilen, ändrade tmp-mappen och allt annat till HDDn och ändå var där endast runt 1GB kvar efter allt var installerat. Inte att rekommendera med endast 24Gb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveSpruce:

Jag installerade inga program på iSSDn men oundvikligen lägger sig mycket filer på systemdisken oavsett du vill eller inte. Hibernate stängde jag av, flyttade pagefilen, ändrade tmp-mappen och allt annat till HDDn och ändå var där endast runt 1GB kvar efter allt var installerat. Inte att rekommendera med endast 24Gb..

24Gb? Min står som 29,8Gb(32Gb) och utan att göra några av de åtgärderna har jag 4,2Gb ledigt med flertalet installerade program. Visste inte att modellen fanns med 24Gb issd, då blir det lite värre.

Visa signatur

ASUS Z170A | i7 6770k | ASUS STRIX 3080 OC | Kingston HyperX Fury 16GB | Corsair HX750W | Corsair Force 3 F120

Permalänk
Skrivet av oizon89:

24Gb? Min står som 29,8Gb(32Gb) och utan att göra några av de åtgärderna har jag 4,2Gb ledigt med flertalet installerade program. Visste inte att modellen fanns med 24Gb issd, då blir det lite värre.

Precis, men om du läst det ursprungliga inlägget skriver jag att det är 24Gb.. Tydligen finns det en version med 24 gb iSSD också.. Varför vet jag inte men så är det, och om du har 4,2 ledigt på en 32a så säger det ju sig själv att det blir tight med 24 som bas..

Permalänk
Inaktiv

Har äntligen fått hem mitt ex, och har ett par frågor.

Datorn känns hyfsad från start, långsam, Intel-grafiken kraschar då och då, och bluescreenar när jag använder webcamen i Skype. Däremot har jag inga speciella problem med skärmen.

Är detta de problem som är "standard" med datorn, och kommer dessa lösas av att slänga in SSD, extra RAM och ominstallation av Windows?
Är produktnyckeln för Windows den som står på laddaren? Frågar då den inte verkar stämma med Microsoft Genuine Advantage Diagnostic Tool.

En vanlig Windowsbackup borde väl räcka för en systemåterställning till Asus installation? Om det skulle krävas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaveSpruce:

Precis, men om du läst det ursprungliga inlägget skriver jag att det är 24Gb.. Tydligen finns det en version med 24 gb iSSD också.. Varför vet jag inte men så är det, och om du har 4,2 ledigt på en 32a så säger det ju sig själv att det blir tight med 24 som bas..

Läst att det är 24 GB i de nyare, även 24 GB i min som jag hämtade i fredags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Har äntligen fått hem mitt ex, och har ett par frågor.

Datorn känns hyfsad från start, långsam, Intel-grafiken kraschar då och då, och bluescreenar när jag använder webcamen i Skype. Däremot har jag inga speciella problem med skärmen.

Är detta de problem som är "standard" med datorn, och kommer dessa lösas av att slänga in SSD, extra RAM och ominstallation av Windows?
Är produktnyckeln för Windows den som står på laddaren? Frågar då den inte verkar stämma med Microsoft Genuine Advantage Diagnostic Tool.

En vanlig Windowsbackup borde väl räcka för en systemåterställning till Asus installation? Om det skulle krävas.

Jag hade aldrig och har aldrig haft problem med krascher och bluescreens, så det låter inte bra. Inte hört något om att de skulle vara standard heller.

Produktnyckeln är den som står på laddaren. Vissa pratar om att man måste ringa till Microsoft för att göra telefonaktivering, men det ska tydligen gå fort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av froken:

Jag hade aldrig och har aldrig haft problem med krascher och bluescreens, så det låter inte bra. Inte hört något om att de skulle vara standard heller.

Produktnyckeln är den som står på laddaren. Vissa pratar om att man måste ringa till Microsoft för att göra telefonaktivering, men det ska tydligen gå fort.

Nej, får ringa Komplett och snacka.

EDIT: Verkar vara Intelgrafiken som inte hänger med, körde BurnInTest ett par minuter och fick 8 fel (0 på RAM, HDD, CPU, nVidiagrafiken etc), och sedan ny bluescreen.

Permalänk

Då var w8 releasen gjord.
Om man skaffar w8, vilka drivrutiner bör man installera? På asus sida hittar man endast några få drivrutiner under w8 64-bit. Fungerar det lika bra med w7 drivrutinerna? Och bör man följa guiden här http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-install-windows-7-integrated-32gb-ssd.html vid installation av drivrutinerna? Eller hittar w8 själv de flesta drivrutinerna?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Win7 drivare brode fungera utan problem. Bara att testa. Värsta som brukar hända är att grejer inte fungerar bättre än innan.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Win7 drivare brode fungera utan problem. Bara att testa. Värsta som brukar hända är att grejer inte fungerar bättre än innan.

Ok, tack!
Då blir det nog att testa ikväll.
Förresten, här registrerar ni för att få w8 för 139kr. Det gäller då man köpt en dator efter 2:a juni. https://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE/Registration

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Hämtade min UX32VD-R4002H idag med Windows 8. Har köpt en Samsung SSD disk 128 GB som jag tänkt sätta i samt 8 gb minne som jag ska hämta imorn. Men nu tänkte jag göra en Clean install med Windows 8, all bloatware är ju hemsk..

Jag hittar ingen serial på laddaren för Windows 8 som övriga verkar ha gjort med sina Win 7 datorer? Måste jag köpa uppgraderingen för 139 kr för att få en serial och kunna göra en Clean install?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberg1:

Hämtade min UX32VD-R4002H idag med Windows 8. Har köpt en Samsung SSD disk 128 GB som jag tänkt sätta i samt 8 gb minne som jag ska hämta imorn. Men nu tänkte jag göra en Clean install med Windows 8, all bloatware är ju hemsk..

Jag hittar ingen serial på laddaren för Windows 8 som övriga verkar ha gjort med sina Win 7 datorer? Måste jag köpa uppgraderingen för 139 kr för att få en serial och kunna göra en Clean install?

Av ren nyfikenhet, har du märkt av någon backlight-bleeding, fläktar som slår av och på lite hur som helst eller liknande än så länge?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Av ren nyfikenhet, har du märkt av någon backlight-bleeding, fläktar som slår av och på lite hur som helst eller liknande än så länge?

Ingenting alls! Sjukt nöjd.

Men vill som sagt kunna installera om Windows 8 Clean men jag vet inte var jag får tag på ISO filer samt var jag kan hitta min serial key?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberg1:

Ingenting alls! Sjukt nöjd.

Låter lovande! Kan du gå in på den här sidan och göra den till helskärm? Ser du någon bleeding om du har brightness på max?

Om du surfar runt på nätet, laddar sidor och scrollar upp/ned - hör du då att fläkten slås på och av hela tiden?

Hoppas de här två tidigare felen är åtgärdade på den nya R4002H. Ux32VD känns som en grym laptop annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Låter lovande! Kan du gå in på den här sidan och göra den till helskärm? Ser du någon bleeding om du har brightness på max?

Om du surfar runt på nätet, laddar sidor och scrollar upp/ned - hör du då att fläkten slås på och av hela tiden?

Hoppas de här två tidigare felen är åtgärdade på den nya R4002H. Ux32VD känns som en grym laptop annars.

Fläkten slås av ibland, men jag kan inte säga att den slås av och på.

Ingen bleed vad jag kan se.

Permalänk

De flesta här verkar ha köpt ux32vd alt. ux31a, jag är dock väldigt sugen på budgetvarianten ux32a och slänga in en ssd i den (samt ev. mer minne). Bortsett från skillnaderna på pappret, är det några andra skillnader mellan modellerna? Fler/andra problem med ux32a? Den ska visst sakna "unibody"-skal, har ingen aning om vad det ens är men innebär det någon skillnad när det kommer till att skruva upp den för att sätta i en ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberg1:

Fläkten slås av ibland, men jag kan inte säga att den slås av och på.

Ingen bleed vad jag kan se.

Tack för rapporten. De kanske har åtgärdat det, om det inte är så att du inte bara råkade få ett tur-ex

Vore trevligt om fler som köpt nya R4002H med Win8 kan dela med sig om hur skärmen, flätarna och musplattan är.

Är lugnt det bästa ultrabook-köpet just nu om Asus tagit åt sig av kritiken från när UX32VD-R4002V lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Tack för rapporten. De kanske har åtgärdat det, om det inte är så att du inte bara råkade få ett tur-ex

Vore trevligt om fler som köpt nya R4002H med Win8 kan dela med sig om hur skärmen, flätarna och musplattan är.

Är lugnt det bästa ultrabook-köpet just nu om Asus tagit åt sig av kritiken från när UX32VD-R4002V lanserades.

Kan också inflika med att touchpaden sitter som gjutet, stenhårt.

Har även kommit på hur man skapar en USB som återställningsmedia. I Metro under inställningar: skriv "Skapa", "Skapa återställningsenhet" kommer upp, välj det, sätt i SSD och installera om Windows, visserligen med all bloatware (tror jag, inte klar än) men den får jag väl ta bort. Pratade med dom på Inet i Stockholm idag, med de nya Windows 8 datorerna får man ingen serial med, därför är detta sättet det enda att kunna installera om Windows 8 på en ny hårddisk just nu.

Återkommer med resultat senare idag med ny SSD (Samsung 830) samt Kingston 8 GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberg1:

Kan också inflika med att touchpaden sitter som gjutet, stenhårt.

Har även kommit på hur man skapar en USB som återställningsmedia. I Metro under inställningar: skriv "Skapa", "Skapa återställningsenhet" kommer upp, välj det, sätt i SSD och installera om Windows, visserligen med all bloatware (tror jag, inte klar än) men den får jag väl ta bort. Pratade med dom på Inet i Stockholm idag, med de nya Windows 8 datorerna får man ingen serial med, därför är detta sättet det enda att kunna installera om Windows 8 på en ny hårddisk just nu.

Återkommer med resultat senare idag med ny SSD (Samsung 830) samt Kingston 8 GB minne

Vad nice med touchpaden, mitt ex, som jag lämnade tillbaka, hade en touchpad som verkligen sjönk ned och klickade vid minsta användning, vilket inte gör den till tyst dator att använda vid föreläsning etc och drog verkligen ned den kvalitekänsla som datorn i övrigt utstrålade. Det är ju trots allt en premium-dator och då ska vara mer eller mindre perfekt.

Om du vill och orkar, får du gärna skriva ned detaljerat hur ditt byte av ssd och ominstallation gick till. Jag funderar själv på att köpa ux32vd nu när problemen verkar vara åtgärdade och än verkar det inte finnas något vettigt alternativ för en 13tummare med en bra skärm.

Permalänk
Medlem

Det här va inte lätt. Fick igång installationsmaterialet genom USB minnet men den ville inte installera. Den sa: "Det saknas en enhetspartition". Så nu sitter jag här med det nya minnet (funkar utmärkt) men med den gamla HDDn. Försökt hela dagen men vet inte riktigt hur jag ska kunna få Windows 8 på SSDn, någon som har några tips, någon som kanske sitter med Windows 8 själv och vet hur man kan göra?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte kommit några reviews på den nya H modellen, skulle vara bra att veta om alla problem verkligen är lösta.

Permalänk
Medlem

Köpte en ux32vd-4002H igår.
Satte in SSD och 8 gb ram.
insåg att det inte gick att varken backa up eller fixa till sin gamla aktivering av win 8 så jag fick tag på en ny windows 8 licens billigt

Nu har jag råkat installera fel atk package och fel power4gear hybrid. så nu funkar inte fn och power4gear som det ska.
Får vänta tills imorgon när jag kommer hem för att fixa in dom sakerna

kan lägga till att det endast är lite lite blb på min skärm, samt att touchpaden sitter som ett smäck.
fläktarna låter knappt något även om jag spelar. Jämför visserligen med min gamla Alienware m14x r1 som lät som en jävla formel 1 bil så fort man gjorde något.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Köpte en ux32vd-4002H igår.
Satte in SSD och 8 gb ram.
insåg att det inte gick att varken backa up eller fixa till sin gamla aktivering av win 8 så jag fick tag på en ny windows 8 licens billigt

Va? Går det inte installera en ren version av windows? Man ska ju inte behöva köpa ny licens.

Bra ang BLB, hatar verkligen det. Funderar på att köpa den idag men kan inte bestämma mig!