Permalänk
Medlem

Gigabyte vs EVGA

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156301-evga_geforce_g...
vs
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

Ska köpa en jävla kort idag!!!!

Rösta på vilken!!!

Vill ha EVGA men är orolig att kylningen inte är optimal. Vill inte att grafikkortet ska vara på 75 C load or fan speed på 65% 75%

Ni som har köpt EVGA gtx 670 FTW hur är tempesen ?

Permalänk
Medlem

för samma prislapp måste ju GB's kort vara bättre :P, 75 C i load kommer do nog inte undan oavsett men ljudnivån kommer hållas nere på båda korten men GB's har lite bättre kylning.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Mmm, men saken är jag har haft problem med GIgabyte förut när de gällde garantin osv. Så är lite tveksam på dem. Men som sagt ifrågasätter kylning på EVGA kortet.

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits igår kväll.. Efter mycket läsande och titande på grafer så föll EVGA bort ganska snabbt för mig... Stod mellan Asus DC2 och Gigabyte kortet,, Beställde Gigabyte kortet och vill du ha ett svalt och tyst kort skulle jag nog satsa på det..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Evgas kort har ju GTX 680-kylaren som är väldigt bra. Inge 670-skräp där inte.
Men visst, gigabytes kylare kommer vara många gånger bättre, dock dumpa all luft i chassit.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Gigabyte. Vill du ha ut så mycket prestanda som möjligt måste du hålla dig under 70 grader.
En bra kylare är då att rekommendera.

Permalänk

Ska du i framtiden köra SLi så är det bara att glömma Windforcekylaren. Har du inga planer på SLi så är Gigabyte det självklara valet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

men hur är garantin på gigabyte ?
Ger webhallen 3 år eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

men hur är garantin på gigabyte ?
Ger webhallen 3 år eller ?

3 år stämmer, tror jag

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Fairlane:

Ska du i framtiden köra SLi så är det bara att glömma Windforcekylaren. Har du inga planer på SLI så är Gigabyte det självklara valet.

Jadu, det går faktiskt att med ok chassikylning klar detta med SLI/CF.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Föredetting

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157100-msi_geforce_gt... - förstås.

Finns en vacker recension i senaste PC Gamer, bland annat. Om man läser sådant.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jadu, det går faktiskt att med ok chassikylning klar detta med SLI/CF.

Jovisst går det men då försvinner en hel del av kyleffekten på Windforcekylaren. Har själv kört 2 GTX 580 SOC i SLi men då måste man ha bra luftgenomströmning i chassit. Sedan provade jag 3-Way SLi och då gick det åt skogen temperaturmässigt trots ett antal fläktar som skulle göra en vertolhelikopter avundsjuk

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Gigabyte utan tvekan

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

EVGAs garantier gäller även om du byter till eftermarknadskylare, bara om du slänger på originalkylaren vid RMA.
Gigabyte har jag för mig är lite kinkiga på den biten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Det blev en Gigabyte. Hoppas jag blir nöjd och inte ångrar att jag bort valde EVGA 670 FTW

Permalänk

Kanske dumt att svara i en gammal tråd, men ändå..

Jag tänker skaffa 670s for SLI.. det låter på er som Gigabyte kylaren inte är så värst bra då..

Har ett Gigabyte 670 nu och det når enkelt 70 grader vid krävande spel.. jag vill inte ens veta hur det skulle bli med SLI.. typ 90 grader..

Vilket fabrikat är då att rekommendera?

Chassit jag har är 550D

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Gigabyte kylaren är fantastiskt tyst, har en själv. Tyvärr har mitt grafikkort coilwhine, något jag tror EVGA är nogrannare med att kolla upp.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Gigabyte kylaren är fantastiskt tyst, har en själv. Tyvärr har mitt grafikkort coilwhine, något jag tror EVGA är nogrannare med att kolla upp.

mm, tyst är det, ingen tvekan..

Men eftersom kortet är ensamt i chassit nu och når 70 grader..

Vad händer om jag stoppar in ett till som blåser sin varmluft på det andra? 80 grader? 90 grader?

Då måste jag stoppa in fler fläktar i chassit och då är det skitsamma om det är Gigabyte kylare eller EVGA.. sidopanelen har plats för fläktar, det är bara om jag monterar fläktar kommer ju ljudet kunna flyga rakt ut ist för mot det ljuddampande skummet som sitter där nu.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

mm, tyst är det, ingen tvekan..

Men eftersom kortet är ensamt i chassit nu och når 70 grader..

Vad händer om jag stoppar in ett till som blåser sin varmluft på det andra? 80 grader? 90 grader?

Då måste jag stoppa in fler fläktar i chassit och då är det skitsamma om det är Gigabyte kylare eller EVGA.. sidopanelen har plats för fläktar, det är bara om jag monterar fläktar kommer ju ljudet kunna flyga rakt ut ist för mot det ljuddampande skummet som sitter där nu.

Eftersom det blir en annan ljudkaraktär från referenskylaren till grafikkorten så kan det nog vara skönare med Windforce och extra chassifläktar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Gigabyte. Vill du ha ut så mycket prestanda som möjligt måste du hålla dig under 70 grader.
En bra kylare är då att rekommendera.

Så du påstår att ett grafikkort presterar bättre @ 65 grader än 75 grader?

Permalänk
Skrivet av Luddz:

Så du påstår att ett grafikkort presterar bättre @ 65 grader än 75 grader?

med Kepler GPU'n så stämmer det faktiskt.. Kepler klockar ner sig själv vid 70 grader samt 80 grader.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

EVGA 660ti har någon liknande kylare som 670 och den ligger jag på 55-60 grader efter 1h ultra bf3

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

mm, tyst är det, ingen tvekan..

Men eftersom kortet är ensamt i chassit nu och når 70 grader..

Vad händer om jag stoppar in ett till som blåser sin varmluft på det andra? 80 grader? 90 grader?

Då måste jag stoppa in fler fläktar i chassit och då är det skitsamma om det är Gigabyte kylare eller EVGA.. sidopanelen har plats för fläktar, det är bara om jag monterar fläktar kommer ju ljudet kunna flyga rakt ut ist för mot det ljuddampande skummet som sitter där nu.

Hade du läst på skulle du veta att Gigabyte kylaren blåser ut varmluft rakt åt sidan. Om du har två gigabyte kort bredvid varandra så kommer de att spotta ut varmluften rakt mot sidopanelen, lägg en fläkt där med utblås så har du perfekt kylning för SLI. Jag skulle aldrig lägga två referenskort bredvid varandra, blir alldeles för varmt och skitjobbigt ljud från fläktarna. Visst finns det folk som står ut med det men nej tack från min sida.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Hade du läst på skulle du veta att Gigabyte kylaren blåser ut varmluft rakt åt sidan. Om du har två gigabyte kort bredvid varandra så kommer de att spotta ut varmluften rakt mot sidopanelen, lägg en fläkt där med utblås så har du perfekt kylning för SLI. Jag skulle aldrig lägga två referenskort bredvid varandra, blir alldeles för varmt och skitjobbigt ljud från fläktarna. Visst finns det folk som står ut med det men nej tack från min sida.

Jo, Jag gillar helt klart att Wf3 är mer eller mindre ljudlöst vid allt utom max belastning..

Jag får väl helt enkelt skaffa några lågvarviga fläktar och sätta på sidan..

Hur är Asus modellen CUII? Hörde att Asus tar prestanda över tystnad men att den fortfarande är lika tyst som Gigabyte?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jo, Jag gillar helt klart att Wf3 är mer eller mindre ljudlöst vid allt utom max belastning..

Jag får väl helt enkelt skaffa några lågvarviga fläktar och sätta på sidan..

Hur är Asus modellen CUII? Hörde att Asus tar prestanda över tystnad men att den fortfarande är lika tyst som Gigabyte?

Mja, det är väl tvärt om med Asus. De låter korten gå lite varmare för tystnades skull.
Windforce 3x och DCII är dock i princip lika tysta.

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Mja, det är väl tvärt om med Asus. De låter korten gå lite varmare för tystnades skull.
Windforce 3x och DCII är dock i princip lika tysta.

Aha, så frågan står kvar mellan

2x Gigabyte 670 SLI
eller
1x Gigabyte 670 + 1x EVGA 670 FTW SLI
eller
2x EVGA 670 FTW SLI

Borde väl funka med 1st Gigbyte Wf3 och 1st EVGA? då EVGA blåser ut sin varmluft där bak borde det la inte påverka Gigabyte speciellt mycket?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970