Permalänk

MSI Z77 Mpower 6-Pin kontakt ?

Vad ska man med ATX 6-pin Power Connector kontakten på moderkortet till ?
Ska man koppla in Pci-e kontakterna i grafikkortet plus en 6-Pin i moderkortet, eller hur är det tänkt ?

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att ha tittat på just ditt moderkort är det normalt för att ge den extra ström som dubbla överklockade grafikkort kan kräva. Alltför många köper moderkort utan detta men överklockar ändå friskt med brunnet kort eller stabilitetsproblem som följd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Vad ska man med ATX 6-pin Power Connector kontakten på moderkortet till ?
Ska man koppla in Pci-e kontakterna i grafikkortet plus en 6-Pin i moderkortet, eller hur är det tänkt ?

är du säker på att det är 6 pins och inte 8/4?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Utan att ha tittat på just ditt moderkort är det normalt för att ge den extra ström som dubbla överklockade grafikkort kan kräva. Alltför många köper moderkort utan detta men överklockar ändå friskt med brunnet kort eller stabilitetsproblem som följd.

Men vart får man den där 6-Pins kontakten ifrån då ?
Om jag har 4st 6+2 Pin till CF då blire ju ingen över till moderkortet, eller hur är det tänkt ?

Skrivet av Alle22:

är du säker på att det är 6 pins och inte 8/4?

Japp, helt säker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Men vart får man den där 6-Pins kontakten ifrån då ?
Om jag har 4st 6+2 Pin till CF då blire ju ingen över till moderkortet, eller hur är det tänkt ?

Japp, helt säker

Då är det, det som multiman säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Men vart får man den där 6-Pins kontakten ifrån då ?
Om jag har 4st 6+2 Pin till CF då blire ju ingen över till moderkortet, eller hur är det tänkt ?

Japp, helt säker

Man skaffar ett nätagg med 6 pci-e eller använder adapter. Tänk bara på att adapter måste anslutas till två separata kablar in till nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Man skaffar ett nätagg med 6 pci-e eller använder adapter. Tänk bara på att adapter måste anslutas till två separata kablar in till nätagget.

Hur menar du med två separata ?
Typ i ena änden är det 6-Pin och i andra änden är det två st molex kontakter. eller ?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, men de två molexkablarna måste vara ensamma in till nätagget, utan en massa annat, annars är det meningslöst. Pci-e kräver egentligen 3st 12V, med adapter blir det ändå bara max 2 om man kopplar rätt. Har skrivit om detta otaliga gånger i forumet. Kontakten transporterar inte strömmen, kablarna gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Är det ett måste att koppla in den kabeln om man kör Crossfire på den brädan ?

Permalänk
Medlem

Om man kör sli/cf på ett moderkort som saknar detta är det större risk att man får problem?

Detta var något nytt för mig då jag trodde det räckte med ett tillräckligt kraftfullt nättag och 6+2 pin till grafikkorten.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wankeer:

Om man kör sli/cf på ett moderkort som saknar detta är det större risk att man får problem?

Detta var något nytt för mig då jag trodde det räckte med ett tillräckligt kraftfullt nättag och 6+2 pin till grafikkorten.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack detta kände jag inte till.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP