Alternativa fläktar till Gentle Typhoon utan högfrekventa ljud?

Permalänk
Medlem

Alternativa fläktar till Gentle Typhoon utan högfrekventa ljud?

Hej,

Köpte ett antal Scythe Gentle Typhoon 1150rpm för ett par veckor sedan. Dessa ska vara bland de tystaste fläktarna på marknaden, samtidigt som de har ett högt statiskt tryck vilket lämpar sig för montering mot radiatorer etc. Jag är dock inte särskilt nöjd med hur fläktarna låter. De är tysta, men de har ett högfrekvent ljud som jag inte hört från mina tidigare fläktar (fläktar med glidlager, ex. Papst, Corsair, CM m.fl.). Det bör tilläggas att jag är känslig för denna typ av ljud (kan höra det högfrekventa ljudet från vår TV i källaren när jag står på övervåningen, givetvis med ljudet avslaget), så jag hoppas att det är fler som är som jag och vet vad jag pratar om.

Ni som känner igen detta - tror ni att det är unikt för Gentle Typhoon eller är det generellt för kullagrade fläktar? Det står nämligen på förpackningen att de ska ha ett särskilt behagligt ljud (antagligen för de som inte uppfattar högfrekventa ljud), så kanske har de försökt få till det på något sätt.

Har tittat på ex. Corsair SP120 Quiet, men eftersom även dessa är kullagrade vill jag försäkra mig om att inte också de har detta ljud.

Tacksam för snabba tips då jag planerar att returnera fläktarna!

Mvh
Isak

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag hör ett armbandsur ticka oavsett, därför har jag inget armbandsur i samma rum som jag sover i.
Dock har jag aldrig ägt ett par gentle typhoon men har kullagrade fläktar med dubbla hjullager. NMB-MAT fläktar. Helt tyst fläkt om man kör den i låg hastighet.
Jag köpte en corsair h100 som har helt värdelösa fläktar, de klarar inte att blåsa igenom luften genom kylflänsarna. Stoppar jag på min serverfläkt så blir det ett jäklar drag. Även vid låg hastighet.

Ska köpa fyra stycken sådana här och ha i push/pull config
http://www.amazon.com/Delta-Electronics-PFC1212DE-120x120x38m...
Gör bra från sig i full hastighet men är tysta vid låg, och flyttar bra med luft oavsett.

Jag litar inte längre på dyra fläktar från inet osv, det är för mig skräp alltihopa. Massa teknologi på fläktbladen som ska utöka luftflödet och trycket...det fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Ska köpa fyra stycken sådana här och ha i push/pull config
http://www.amazon.com/Delta-Electronics-PFC1212DE-120x120x38m...
Gör bra från sig i full hastighet men är tysta vid låg, och flyttar bra med luft oavsett.

5500rpm och 66,5 dBa låter inte som de tystaste fläktarna man kan hitta direkt Fler tips önskas!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

5500rpm och 66,5 dBa låter inte som de tystaste fläktarna man kan hitta direkt Fler tips önskas!

De har sin fördel, drar man manuellt ned hastigheten till önskad spänning är de knäpptysta gentemot något annat fabrikat som har sin max hastighet och ampere vid det önskade varvtalet. Att läsa maxvärde ger ingen som helst uppfattning, inte kör man fläktarna på full hastighet hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

De har sin fördel, drar man manuellt ned hastigheten till önskad spänning är de knäpptysta gentemot något annat fabrikat som har sin max hastighet och ampere vid det önskade varvtalet. Att läsa maxvärde ger ingen som helst uppfattning, inte kör man fläktarna på full hastighet hela tiden.

Det är dock svårt att få en uppfattning om hur de presterar om man sänker hastigheten. Alla fläktar funkar inte jättebra att hastighetsreglera heller, men de kanske dessa gör.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Det är dock svårt att få en uppfattning om hur de presterar om man sänker hastigheten. Alla fläktar funkar inte jättebra att hastighetsreglera heller, men de kanske dessa gör.

Dessa är serverfläktar, de är anpassade för alla möjliga scenarion. Är själv missbelåten med dyra fläktar för konsumenter, det är som ett stort bedrägeri..
Oljade en av mina serverfläktar, behöver inte byta den. Det lät som ett skrapande och särade på propellern, fick ut en hög med hårstrån..eheh. Smörjde kullagerna och sen dess är den knäpptyst igen.

En av mina server fläktar flyttar lika mycket luft och är knäpptyst som en av de fläktarna jag fick som körde i full hastighet och gav en liten pust.
Det är min åsikt i alla fall.

eller får du ljudisolera chassit. vad används fläktarna till? Cpu, chassi?

Permalänk
Medlem

Ok, låter som att de fläktarna kanske kan vara något. De används för att trycka luft genom två radiatorer (se sign). Chassit är ljudisolerat, och därför ska också fläktarna vara knäpptysta.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Ok, låter som att de fläktarna kanske kan vara något. De används för att trycka luft genom två radiatorer (se sign). Chassit är ljudisolerat, och därför ska också fläktarna vara knäpptysta.

snacka om radiatorer! På bilden påpekar du att den övre radiatorns fläkt har 5mm fritt utrymme från moderkortet. Det kan skapa problem med den fläkten jag länkade pga serverfläktar är dubbelt så tjocka.

Det tunnaste och tystaste jag kan hitta i en tunn formfaktor är https://www.inet.se/produkt/6300081/fractal-design-120mm-sile...
De flyttar bara aningen mer luft än dina nuvarande fläktar, du kan ju beställa. Prova och se vad du tycker om dem, det är ju klurigt att liksom veta hur de låter. Eller gå in till en inet butik och be och få prova ett par olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Ok, låter som att de fläktarna kanske kan vara något. De används för att trycka luft genom två radiatorer (se sign). Chassit är ljudisolerat, och därför ska också fläktarna vara knäpptysta.

Mina Enermax fläktar är knäpptysta runt 800 rpm, har helt okay statiskt tryck också. Noiseblocker har också helt okay statiskt tryck och är nog en av dom tystaste som finns.

http://www.coolingstuff.se/p/416/enermax-tb-silence-vr
http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm
http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...
http://www.coolingstuff.se/p/707/nb-multiframe-s-m12-ps

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Kullagrade fläktar har alltid mer lagerljud och även en annan ljudprofil. Helt naturligt pga konstruktionen. Fördelen är att de håller längre och även klarar högre varvtal där det behövs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Mina Enermax fläktar är knäpptysta runt 800 rpm, har helt okay statiskt tryck också. Noiseblocker har också helt okay statiskt tryck och är nog en av dom tystaste som finns.

http://www.coolingstuff.se/p/416/enermax-tb-silence-vr
http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm
http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...
http://www.coolingstuff.se/p/707/nb-multiframe-s-m12-ps

Är väl dessa två som är tystast utav dem:
http://www.coolingstuff.se/p/416/enermax-tb-silence-vr
http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm

För övrigt bra sida! Hade ingen aning om att den fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Är väl dessa två som är tystast utav dem:
http://www.coolingstuff.se/p/416/enermax-tb-silence-vr
http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm

För övrigt bra sida! Hade ingen aning om att den fanns.

Och vad baserar du det på? Inte tillverkarnas egna specifikationer hoppas jag, med tanke på att de i princip aldrig stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Och vad baserar du det på? Inte tillverkarnas egna specifikationer hoppas jag, med tanke på att de i princip aldrig stämmer?

Jag har inte så mycket att gå på förutom specarna från tillverkaren.
Har du dessa fläktarna hemma i ett avstämt och isolerat rum med en kalibrerad decibelmätare får du gärna dela med dig med mer korrekta specar än vad som angivits.

Hur ljudet studsar beror också på vilka sorts lager som används vid tillverkningen som Multiman påpekade och hur rummet ser ut, tapet eller färg, gipsväggar? Gipstak eller träpaneler.
Parkettgolv eller trägolv, betong under? Placering av dator och skrivbord, ytor ljudet kan reflekteras mot och dämpas av.
Allting bidrar till hur karaktären och hur starkt ljudet upplevs i hemmet när fläkten är i drift.

Permalänk
Medlem

Har märkt att GT fläktarna inte tycker om att sitta i horisontellt läge, har 3, två vertikalt och en horisontell, och det är bara den horisontella som kan få för sig att "kvittra" ibland. Testat att hälla på några droppar olja på fläktlagen ? Antar att det mesta ljudet kommer från rasslande kullager så en skvätt olja gör susen (har gjort det på andra kullagerfläktar innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Jag har inte så mycket att gå på förutom specarna från tillverkaren.
Har du dessa fläktarna hemma i ett avstämt och isolerat rum med en kalibrerad decibelmätare får du gärna dela med dig med mer korrekta specar än vad som angivits.

Om du då bara har tillverkarens specifikationer att gå på så borde du inte påstå att en viss fläkt är tystare än en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du då bara har tillverkarens specifikationer att gå på så borde du inte påstå att en viss fläkt är tystare än en annan.

Det kan jag väl! Det är min åsikt och hypotes! Sedan får någon person om denne vill bevisa att jag har rätt eller fel!
Skapa ingen onödig diskussion för det är självklart att det alltid finns en felmarginal och specarna är riktlinjer för att ge en viss grundlig uppfattning om vad det är för produkt som marknadsförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Det kan jag väl! Det är min åsikt och hypotes! Sedan får någon person om denne vill bevisa att jag har rätt eller fel!
Skapa ingen onödig diskussion för det är självklart att det alltid finns en felmarginal och specarna är riktlinjer för att ge en viss grundlig uppfattning om vad det är för produkt som marknadsförs.

Nu var dock din text utformad så att någon som läste den skulle kunna tro att just de fläktarna definitivt är tystare, vilket inte nödvändigtvis måste vara sant, ville bara påpeka det för att ge mer pålitlig information till TS.

Specifikationerna kan knappt ses som riktlinjer heller eftersom de kan och ofta är helt felvisande jämfört mot andra fläktar, t.ex. kan en tillverkare om de vill mäta från 2 meter medan en annan tillverkare mäter från 10 meter etc. och på så sätt får de sin fläkt att se mycket bättre ut än vad den egentligen är.

Onödig diskussion skulle jag inte påstå att detta är, det är väl ändå bra att man vet om att man möjligtvis får fel information när man har funderingar över just det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har märkt att GT fläktarna inte tycker om att sitta i horisontellt läge, har 3, två vertikalt och en horisontell, och det är bara den horisontella som kan få för sig att "kvittra" ibland. Testat att hälla på några droppar olja på fläktlagen ? Antar att det mesta ljudet kommer från rasslande kullager så en skvätt olja gör susen (har gjort det på andra kullagerfläktar innan).

..ehm prova plocka av propellern och lägg ett par droppar olja på det ena eller båda hjullagerna och sedan en droppe på axeln så att oljan cirkulerar sedan.
Jag gjorde det häromdagen och det blev knäpptyst, ett av hjullagerna var det som rasslade på min fläkt.
Ta isär propellern är enkelt: www.youtube.com/watch?v=dfsR2HdV6Ik när det gäller hjullager når inte oljan in om man bara sprutar oljan i hålet på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

snacka om radiatorer! På bilden påpekar du att den övre radiatorns fläkt har 5mm fritt utrymme från moderkortet. Det kan skapa problem med den fläkten jag länkade pga serverfläktar är dubbelt så tjocka.

Det tunnaste och tystaste jag kan hitta i en tunn formfaktor är https://www.inet.se/produkt/6300081/fractal-design-120mm-sile...
De flyttar bara aningen mer luft än dina nuvarande fläktar, du kan ju beställa. Prova och se vad du tycker om dem, det är ju klurigt att liksom veta hur de låter. Eller gå in till en inet butik och be och få prova ett par olika.

Har 3 stycken sådana, och de flyttar nästan ingen luft alls på sänkt hastighet, men de väsnar i för sig inte så mycket på högre hastighet.
sen tror jag att de inte skulle funka så bra till en radiator som push, då de knappt klarar något statiskt tryck. dock skulle de nog funka som "pull".

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihopa. Ang. olja i kullagren så känns det underligt att fyra sprillans nya fläktar ska behöva oljas för att ge ett behagligt ljud. De rasslar inte, de har bara en svagt susande ljud som är mer störande än de fläktar jag haft tidigare (mer högfrekvent, mer brummande). Om alla kullagrade fläktar låter så här så förstår jag inte varför kullager ska anses vara tystare/bättre. Hade tidigare 3st PAPST-fläktar med glidlager som höll sig levande och tysta i 4år+ (de lever fortfarande, men ej jag som äger dem).

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Är väl dessa två som är tystast utav dem:
http://www.coolingstuff.se/p/416/enermax-tb-silence-vr
http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm

För övrigt bra sida! Hade ingen aning om att den fanns.

Har fyra Enermax T.B i chassit just nu, och dom är knäpptysta enligt mig. Att Noiseblocker är en av dom tystaste baserar jag på att alla reviewer, roundups och åsikter på att alla säger att dom är en av dom tystaste som finns.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag har både noctua fläktar och enermax fläktarna som någon påpekade innan. Måste bara säga att mina enermax låter mer än mina noctua iaf, även fast enermax fläktarna är tystare på pappret.

Permalänk
Medlem

Jag kör Nexus. Det är dom enda fläktarna som jag faktiskt varit nöjd med. Det är inget hokus pokus eller fula färgar och de kostar inte så mycket. Jag kör dem på 6 V vilket skapar tillräckligt flöde för mina behov utan att de upplevs störande.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag har en Noiseblocker multiframe och den är väldigt tyst. Om den också är tystare än övriga här nämnda fläktar kan jag däremot inte uttala mig om.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Tysta fläktar finns det gott om, men jag vill veta att de inte har den ljudprofil sin Gentle Typhoon. Så om det är någon som kört GT och har, eller har bytt till, någon annan modell, dela gärna med er av erfarenheterna!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har 5x Gentle Typhoons 1150rpm i mitt system och jag kan inte ens hora dem, ar du saker att dem sitter fast ordentligt/att du har bra chassi osv?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Jag har 5x Gentle Typhoons 1150rpm i mitt system och jag kan inte ens hora dem, ar du saker att dem sitter fast ordentligt/att du har bra chassi osv?

Då är du antagligen en av dem som röstade "Nej" i omröstningen Vi pratar inte om att de är högljudda, snarare om hur de låter när de låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Angående Enermax fläktarna, nej dom har inge högfrekvent ljud. När jag drar upp dom i runt 1000-1100RPM så har dom ett ganska skönt susande ljud.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Här skriver de också att "The 1450 RPM GT 120-14 was also tested, not quite as quiet and developed high pitch tonality when slowed down.". Detta ljud kommer inte bara när de saktas ned, men ökar definitivt.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit