Egenbyggd 24-bay NAS - Hjälp med hårdvara

Permalänk

Egenbyggd 24-bay NAS - Hjälp med hårdvara

Ok, så jag har tittat runt, jämfört, skapat lite onödiga trådar etc och det slutar med att bygga en egen för att få valuta för pengarna.

Tittat in på detta chassi 24-bay

Man kan lägga till en 900 agg men undrar om inte fler kommer att behövas? sen så kan jag inte utläsa vad för sorts moderkort man kan få plats i den?

Ja och hur mycket lär 24 hårddiskar kräva? kommer inte ha 24 i direkt, men har 10st 2tb nu.

Hårdvara tänkte "jag",

AMD FX-8150 8-Core Processor

ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ 6st SATA + 4 PCI-E som man kan omvandla till SATA.

Tänkte en Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU men iom aggen på hemsidan är så pass billiga och fått bra omdöme och återfinns på en sida som sysslar med just det jag ska bygga så känns det som ett bättre val.

Sen så minnen såklart men hittar inte vart man kan bocka i EGG på kompletts hemsida,?.

Sedan så vet jag inte hur inbyggda nätverkskortet klarar sig, verkar inte direkt finnas något high end för konsumenter, nätverket ska klara 3-5 instanser

Vet inte om jag har något fel eller missat något.

Nasen, ska klara iallafall 3 1080P kodningar
Bra hastigheter för minst 3 streamingar
Raid1, vet att hårdvaru inte är bättre än mjuk om man inte går upp i högre klass? gärna hjälp angående det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på servergrejor. Moderkort från Supermicro t.ex. NIC från Intel. Seasonics nätagg är stabila och bra.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av ozric:

Tycker du ska köra på servergrejor. Moderkort från Supermicro t.ex. NIC från Intel. Seasonics nätagg är stabila och bra.

Vad är prisskillnader? är bara tänkt att ha privat så om moderkort lägger av så kan den vara avstängd någon vecka eller så, inget man dör av.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem

Räkna med 20W i startström som minimum, helst 25W för lite marginal. Det mesta på 12V. Äldre diskar kan ta över 30W. 5V kan bli ett större problem eftersom moderna ATX-agg är väldigt klena på 3,3 och 5V, men drar inte moderkortet för mycket ska det gå utan några problem, bör dock undersökas närmare.

Det bästa är om du kan fixa staggered spinup på diskarna, så slipper du chocken på 12V. Tänk också på kabeldragningen så att du inte får spänningsfall vid starten med så många diskar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Supermicro X9SCM-F: 1900:-
Xeon E3-1220LV2: 1700:-

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ok, så jag har tittat runt, jämfört, skapat lite onödiga trådar etc och det slutar med att bygga en egen för att få valuta för pengarna.

Tittat in på detta chassi 24-bay

Man kan lägga till en 900 agg men undrar om inte fler kommer att behövas? sen så kan jag inte utläsa vad för sorts moderkort man kan få plats i den?

Ja och hur mycket lär 24 hårddiskar kräva? kommer inte ha 24 i direkt, men har 10st 2tb nu.

Detta chassi är helt klart intressant, någon som har handlat av dem innan? Är de betrodda så att säga?

Räknade lite snabbt och om allt skulle stämma skulle detta chassi kosta 5400:- inklusive frakt. riktigt prisvärt med andra ord.

SÅ vitt jag kan se så kan man plocka ur innehållet i Fujitsu TX100 och montera in i detta chassi. Det som kan bli lite modifiering på är nätagget.

Alternativt så kan man klippa av kontakterna och lödda om dem osv.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Räkna med 20W i startström som minimum, helst 25W för lite marginal. Det mesta på 12V. Äldre diskar kan ta över 30W. 5V kan bli ett större problem eftersom moderna ATX-agg är väldigt klena på 3,3 och 5V, men drar inte moderkortet för mycket ska det gå utan några problem, bör dock undersökas närmare.

Det bästa är om du kan fixa staggered spinup på diskarna, så slipper du chocken på 12V. Tänk också på kabeldragningen så att du inte får spänningsfall vid starten med så många diskar.

Ok, som jag har läst på andra ställen, hårddiskarna är iallafall splitternya.
Har läst något om staggered spinup, får kolla in mer på det.
Angående spänningsfallet så har jag redan tänkt på det.

Tackar för svaren :), där var plats för 2st agg, och jag vet inte än hur deras agg presterar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av ozric:

Supermicro X9SCM-F: 1900:-
Xeon E3-1220LV2: 1700:-

Tackar, förstår dock inte vad dessa gör bättre än vanliga moderkort,cpuer.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Vad planerar du att ha för raidkort? Backplan i det där chassit använder sig av SFF-8087 kontakter, man kan iofs skruva loss backplane delarna och köra med vanliga sata om man vill men då tappar man lite av hotswap funktionen =(

Jag kör samma chassi med 24*2TB Samsung F1 diskar, Intel i7 2600, 16GB RAM, 3WARE 9650SE-24M8, 700w Corsair agg

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Intel drar nog mindre ström ja. Men ser flera andra fallgropar här, framförallt om man bara tänker ekonomin över rubbet, det går att göra fel på så många sätt när det gäller lagring och sen är allt bara bortkastade pengar när systemet inte är stabilt nog. Nu menar jag inte att man måste köpa någon färdig lösning från något storage-enterprise företag, men det sparar oftast en hel del huvudvärk om man satsar på rätt komponenter från början.

Vad är för diskar du ska köra? Desktop diskar fungerar till regel väldigt dåligt i sånna här chassin. De spinner ner när de vibrerar t.ex., här sitter ju diskarna tätt intill varandra. Även om diskarna stannar kvar i RAID settet så kommer man få väldigt konstiga prestanda dropouts. I kombination med HW raid kan de till och med faila ganska snabbt då HW RAID förväntar sig oftast att disken svarar inom rimliga tider, det gör inte desktop diskar.

Hur ska du koppla in dem? En hårdvaru RAID kontroller? eller en HBA om du låter mjukvara RAIDa/ZFS t.ex. ? Oavsett så blir det några tusenlappar extra om du ska ha en massiv kontroller. Det kanske är till och med billigare och köpa ett chassi med SAS Expandrar så kan du välja ett billigare kort med t.ex. bara en SAS port och styra upp till ~128 diskar. Med det där chassit har du (24/4=) 6st SAS portar.

Googla också på TLER/CCTL/ERC, de funktionerna kan vara riktigt avgörande hur bra setupen fungerar. Och nu menar jag inte att man bara laddar ner något fuffens från cracks.ru och flashar om sina WD diskar med rätt TLER parametrar, det räcker inte. Skiten failar ändå och garantin är borta.

Hur som helst, när man fått allt och lira kan man ju t.ex. köpa ett par Intel 313 SSDs och köra cache på dem, t.ex. flashcache är grymt (facebook) för att snabba upp prestandan med, allt att man har ena för enbart metadatan eller att man kör dem i RAID0 och bara låter dem cacha rubbet. Billigt och bra, visst kan man också köpa något färdigt, t.ex. LSI CacheCade & FastPAth för detta, men men tror man får bättre prestanda om man gör det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Tackar, förstår dock inte vad dessa gör bättre än vanliga moderkort,cpuer.

Just dessa typ exakt samma som Ivy Bridge för desktops, eller ja det är ju samma arkitektur. Den enda skillnaden här är att dessa har ECC stöd. TYcker jag är onödigt i en hemma NAS, du kan ju låta mjukvara eller RAID kontrollern hålla koll på partiteten lite då och då, om du kör någon vettig RAID nivå, t.ex. RAID5 eller RAID6 istället.

Permalänk
Medlem

Nya FX-8320 presterar ungefär lika bra som FX-8150, kostar ungefär lika mycket men drar något mindre ström. ECC-minne är bra om moderkortet stödjer det (vilket det verkar göra).

Jag kör nu 12 stycken hårddiskar på ett XFX Core Edition 550W. Innan körde jag 11 diskar utan problem på ett Corsair CX 400 W. Kör man moderna energisnåla diskar tror jag man kan klara sig ganska långt även med ett klent nätagg men 24 diskar är ganska många. Går man upp till 650W-versionen av mitt XFX-agg har man 53 A på 12 V. Det bör räcka även för 24 hårddiskar som startar upp samtidigt. Jag räknade med max 16 hårddiskar när jag köpte mitt XFX 550W agg. Räkna med 2 A per hårddisk och så lite till för att driva resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Tackar, förstår dock inte vad dessa gör bättre än vanliga moderkort,cpuer.

Googla lite till.

Skrivet av Jimi84:

Just dessa typ exakt samma som Ivy Bridge för desktops, eller ja det är ju samma arkitektur. Den enda skillnaden här är att dessa har ECC stöd. TYcker jag är onödigt i en hemma NAS, du kan ju låta mjukvara eller RAID kontrollern hålla koll på partiteten lite då och då, om du kör någon vettig RAID nivå, t.ex. RAID5 eller RAID6 istället.

Enda skillnaden är ECC, ja tjena.
Du tycker allltså att ECC är onödigt om man kör RAID5 eller RAID6?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av NightFlash:

Vad planerar du att ha för raidkort? Backplan i det där chassit använder sig av SFF-8087 kontakter, man kan iofs skruva loss backplane delarna och köra med vanliga sata om man vill men då tappar man lite av hotswap funktionen =(

Jag kör samma chassi med 24*2TB Samsung F1 diskar, Intel i7 2600, 16GB RAM, 3WARE 9650SE-24M8, 700w Corsair agg

Jag förmodar att IBM ServeRAID M5015 skulle fungera utan problem som raidkort då?

Permalänk

Hade i ärlighetens namn inte tänkt att köra så avancerat.

Som jag skrev i trådstarten så hade jag tänkt mjukvaruraid raid1, om det blir valda moderkortet så är det 6st sata ifrån bordet och 4 pci-e - sata.
ECC kan jag inte tänka mig är något måste då jag som sagt bara ska ha den för lagring och inte köra som server mot något spel eller hemsida.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem

Har man en gång använt ECC-minne till lagringsserver vill man aldrig gå tillbaka. Överlägsen stabilitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Givetvis kör man på ECC om CPU/moderkort stödjer det.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från x-case, det funkade fint och jag var nöjd med chassit. (Tyckte nån frågade om det i tråden) ECC-minnen ska väl vara ett bra skydd mot korrupt data, och altså lämpa sig utmärkt för en lagrings-server om man är rädd om filerna. Det är dock bara kunskap jag snappat upp här på sweclockers, så inga hårda fakta direkt. Min filserver består av en gammal server som skulle kastas på jobbet (och lite andra överblivna chassin att ha disk i), och då det är en "riktig" rackserver så hade den redan ECC-minnen från början. Jag antar att det finns en anledning till att alla "riktiga" servrar har ECC, tror inte att tillverkarna slänger in det på skoj... Dock är min minecraft-server en helt vanlig konsument-dator i ett chassi från x-case, och den har gått stabilt bra länge nu. Bara vanliga corsair konsument-minnen i den.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Enda skillnaden är ECC, ja tjena.
Du tycker allltså att ECC är onödigt om man kör RAID5 eller RAID6?

Nej, men inte värt dubbla priset på en hemma NAS som inte är business critical, hellre att man håller regelbunden koll på pariteten och filsystemen. Betydligt viktigare än ECC.

Har du så allvarliga fel att du inte klarar dig utan ECC så flytta söderut bort från nordpolen, sätt på foliehatt på dina datorer också så att de inte råkar räkna fel när de blir lite mer solstormar än vanligt. Rasslar det konstant fel kan man ju undra om det inte är fel någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Nej, men inte värt dubbla priset på en hemma NAS som inte är business critical, hellre att man håller regelbunden koll på pariteten och filsystemen. Betydligt viktigare än ECC.

Har du så allvarliga fel att du inte klarar dig utan ECC så flytta söderut bort från nordpolen, sätt på foliehatt på dina datorer också så att de inte råkar räkna fel när de blir lite mer solstormar än vanligt. Rasslar det konstant fel kan man ju undra om det inte är fel någonstans.

Billigaste minnena på prisjakt som finns i lager kostar 276kr för 8GB.
Billigaste obuffrade ECC-minnena på prisjakt som finns i lager kostar 602kr för 8GB.

Om man ska ha 24 diskar i en server och inte tycker att det är värt det lilla extra så är man ju riktigt efterbliven.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Detta kan mycket väl vara en "dubbelpost" men om icke, så måste du kolla :

Norco.. har byggt en 24 slottare utav norco fabrikat, mycket bra grejjor för mindre företag / privatpersoner

http://www.norcotek.com/

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Tackar, förstår dock inte vad dessa gör bättre än vanliga moderkort,cpuer.

Anledningen till att man bl.a väljer en 1220L-modell är för att dels är den hyffsat strömsnål, iofs kanske inte ens åtgången av ström ens är på samma karta om man har planer på en sån maffig "NAS" och dels så behöver man inte ha så himla mycket processorkraft för att bara hantera lite filer via nätverket.
Dessutom ska man kanske ha i åtanke att om man väljer att använda sig av ZFS så är det väl rekommenderat med 1GB RAM per 1TB lagringsutrymme, om jag inte minns fel. Detta är utan några vidare extra "features". Någon annan här är säkerligen mer insatt i detta och kan delge tråden hur det ligger till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Billigaste minnena på prisjakt som finns i lager kostar 276kr för 8GB.
Billigaste obuffrade ECC-minnena på prisjakt som finns i lager kostar 602kr för 8GB.

Om man ska ha 24 diskar i en server och inte tycker att det är värt det lilla extra så är man ju riktigt efterbliven.

Vad svamlar du om, du behöver en Xeon och ett moderkort som stödjer ECC också? Lägg på några tusenlappar.
Några tusenlappar jag hellre skulle sätta i HW RAIDen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Anledningen till att man bl.a väljer en 1220L-modell är för att dels är den hyffsat strömsnål, iofs kanske inte ens åtgången av ström ens är på samma karta om man har planer på en sån maffig "NAS" och dels så behöver man inte ha så himla mycket processorkraft för att bara hantera lite filer via nätverket.
Dessutom ska man kanske ha i åtanke att om man väljer att använda sig av ZFS så är det väl rekommenderat med 1GB RAM per 1TB lagringsutrymme, om jag inte minns fel. Detta är utan några vidare extra "features". Någon annan här är säkerligen mer insatt i detta och kan delge tråden hur det ligger till.

Jo, men även vanliga 1220 är strömsnål. L varianterna har bara lägre peakar, men de idlar näst intill lika lågt allihopa när de skalar ner.
Ironsikt nog förra generatationsn E3-1260L drog mer ström än den icke strömsnåla E3-1220. Jag vet inte riktigt vad som var poängen alls med L varianten som bara kostade betydligt mer.

ZFS kräver mycket både RAM och CPU jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Vad svamlar du om, du behöver en Xeon och ett moderkort som stödjer ECC också? Lägg på några tusenlappar.
Några tusenlappar jag hellre skulle sätta i HW RAIDen.

Utan att försöka läxa upp; saken med ECC är väl den att när det skiter sig i minnet, så kommer även kontrollern att skriva ner det korrupta (och man har tappat informationen om vad som är rätt eller fel data). Man vill ta bort den risken med korrupt data till kontrollerkortet.

I det scenariot så spelar det ingen roll om så kontrollerkortet kostar 1 milj kr.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Utan att försöka läxa upp; saken med ECC är väl den att när det skiter sig i minnet, så kommer även kontrollern att skriva ner det korrupta (och man har tappat informationen om vad som är rätt eller fel data). Man vill ta bort den risken med korrupt data till kontrollerkortet.

I det scenariot så spelar det ingen roll om så kontrollerkortet kostar 1 milj kr.

Läxa upp vette fan om du har något vettigt och komma med alls egentligen, läs om, läs rätt. Ingenstans har jag påståt att det är bättre utan ECC. Bara en viktning att det inte spelar så stor roll i ett system som inte är kritiskt. Du kan ha två speglade system helt i olika separerade hallar, räcker att en maskin får spader oavsett ECC så speglas det ju över till den andra maskinen och all data är förstört om det är uppsatt så. Troligtvis ingen större nyhet då vissa aktörer har råkat ut för det. Jag försöker bara poängtera att det är viktigare att man hellre sätter upp systemet korrekt. Sen så har du fortfarande ECC liknande funktionalitet direkt i CPU cacharna, kanske inte lika kompetent men systemet ska ju reagera på om det bli kaiko-fel om det är rätt uppsatt t.ex. MCE övervakning från första början.

Hur som helst vinklas tråden åt helt fel håll. Det är betydligt viktigare med övriga komponenter, t.ex. slänger man in 24 desktop barracudas/blacks så är systemet gjort för att misslyckas. Men det kanske du helt vill igonera? och forsätta argumentera om ECC-funktionalitet?

Likså har du ju även CRC mellan disk och kontroller, där det sällan rapporteras något på konsument och knappt ens enterprise prylar, förutom på highend-storage prylar.

vet inte varför jag ens nämnde edac, skulle stå MCE ist
Permalänk
Medlem

Någon nämnde billigast tänkbara minnen på prisjakt, om än bara som ett exempel men glöm inte att kolla (oavsett ECC eller inte) så att minnena finns med i moderkortstillverkarens QVL...

Har själv spenderat en kväll med att felsöka en minnes-moderkortskombo i en dator som jag byggde åt en polare, som inte var trasig utan bara inkompatibel då båda funkade bra i andra datorer - efter det köper jag bara minnen enligt QVL:en.

Vill inte ens tänka på vad ett sånt fel skulle kunna ställa till med på en 24-diskars NAS...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Vad svamlar du om, du behöver en Xeon och ett moderkort som stödjer ECC också? Lägg på några tusenlappar.
Några tusenlappar jag hellre skulle sätta i HW RAIDen.

Killen hade tänkt att köpa en CPU för 1470kr och ett moderkort för 2149kr. Detta blir 3619kr tillsammans.

Supermicro X9SCM-F kostar 1900kr och Intel Xeon 1220v2 kostar 1674kr. Detta blir 3574kr tillsammans.

Supermicro X9SCM-F kostar 1900kr och Intel Core i3 3220 kostar 975kr. Detta blir 2875kr tilsammans.

Vad är det du inte fattar?

Anledningen till att jag valde E3-1220LV2 i mitt tidigare exempel var att den modellen har bl.a HT men mindre cache jämfört med E3-1220V2. Det är samma pris på dem.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!