Media Markt blöder pengar – lägger expansionsplaner på is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

+1...
går dåligt.. säljer inte bratwurst, enkelt.

Permalänk

Icke förvånande..

Har aldrig riktigt gillat Madia Markt. De gick in i Sverige utan att ha en vettig hemsida med produkter och priser. Hallå, 1992 eller? De har kört en reklam där de menar att du är puckad om du handlar någon annanstans än hos dem. Jag har faktiskt varit "smart" (OBS - Media Markts definition av smart) en gång, och köpt en sak på Media Markt - en Logitechmus. När jag kom hem och kollade på nätet så visade sig att musen var 100 kr billigare på OnOff (ja, de fanns kvar då). Så jag åkte till närmaste Media Markt och lämnade tillbaka musen. Den gången var jag alltså smart, men numera är jag uppenbarligen bara puckad som handlar i andra butiker.

Att Media Markt i Gallerian går sämst förvånar mig inte. Med den belysningen så får du huvudvärk efter ett par minuter. Ett konstigt blå-vitt onaturligt sken från lysrören. Fullkomligt outhärdligt.

www.prisjakt.nu talar numera om vars jag ska gå och handla eller beställa det jag är ute efter.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Det är väl deras monopol-taktik som gör att dom med flit går back men kanske försöker få det att låta som om det är pga något annan anledning så att folk inte ska se igenom deras taktik, vilket är att sälja många produkter mycket billigare än andra ställen vid alla högtider.

Är det dock som de säger nu, så är jag glad för då vet jag att mediamarkt inte kommer få köra sitt monopolrace som dom tänkt från början och konkurrera ut alla andra stora företag här i Sverige såsom expert, onoff, computer city, siba osv,

Sen undrar jag hur mycket man sparat in när man vart tvungen att åka tillbaka för att lämna en mus och sedan åka till en annan butik för att spara 100:- när man slösat massa tid (och kanske bensin i bilen?) på att åta sig att spara in dessa 100:- som kanske inte blev så insparade i slutändan..

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk

Media Markt är de ända som är något att ha där jag bor och jag tycker att det är dem som levererar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag möts av när jag knatar in på mediamarkt är att personalen saknar motivation.

De har ofta en helt okej till väldigt bra golvtrafik men säljarna känns omotiverade, leker med sina telefoner, står i en cirkel och pratar med varandra istället för att ta hand om kunderna. En av de värsta besöken var när jag behövde några usb-minnen till jobbet, svängde in på mediamarkt, valde mina pinnar och när jag skulle betala så satt kassörskan och smsade under hela tiden hon hjälpte mig.

Det jag försöker komma fram till är att folk förväntar sig inte jättemycket hjälp/service när de går till en elektroniklada som har hur mycket grejer som helst, men när nivån är så låg som den brukar vara på mediamarkt så förstår jag att det är tungrott.

Problemet verkar vara större ju större själva butiksytan är. Jag tycker t ex att säljarna i Skövde är piggare än de som jobbar här i Göteborg.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Cyber Judas:

Men du vet om att MM har problem även på hemmamarknaden i Tyskland?

Det är ju inte heller en nyhet att MM blöder pengar i sverige, det har de ju gjort från start.
Jag menar en butik i hela sverige som redovisat vinst sedan lanseringen...

Pratade nyligen med en brittisk kille som även han är insatt i branschen, han tyckte att vi svenskar var jävligt konstiga.
Vi är patriotiska i väldigt många avseenden, men när det gäller pris så skiter vi i det.
Därav att MM inte kikar på att etablera sig i storbrittanien, britterna vägrar befatta sig med MM.

Det att britterna inte vill befatta sig med MediaMarkt, är det en gammal WWII grej?
Tror dessutom att allt mellanöstern o afrika folk som bor där inte har någon sådan lojalitet så kan löna sig för MediaMarkt att etablera sig där inom en snar framtid.

Jag har läst att MediaMarkt hade räknat med svenska förluster i 20 år med sina tyska storbanker i ryggen. Dock så var väl bakslagen i övriga Europa för mycket skulle jag tro.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Det att britterna inte vill befatta sig med MediaMarkt, är det en gammal WWII grej?
Tror dessutom att allt mellanöstern o afrika folk som bor där inte har någon sådan lojalitet så kan löna sig för MediaMarkt att etablera sig där inom en snar framtid.

Jag har läst att MediaMarkt hade räknat med svenska förluster i 20 år med sina tyska storbanker i ryggen. Dock så var väl bakslagen i övriga Europa för mycket skulle jag tro.

20 år, var har du läst det? Verkar vara ovanligt oövertänkt isf. 20 år är ju en evighet inom branschen. Räknar man med förluster i 20 år måste man ha en väldigt märklig affärsidé.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja men vad fasen, finns det någon elektronikkedja som det går bra för? Fattas bara att Elgiganten ger upp också.

Elgiganten går faktiskt med vinst till skillnad från konkurrenterna. Inte illa pinkat när de håller så bra prisnivå som de gör.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Elgiganten går faktiskt med vinst till skillnad från konkurrenterna. Inte illa pinkat när de håller så bra prisnivå som de gör.

Källa?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Här är de senaste räkenskapsåren
http://www.market.se/Brancher/Hemelektronik/Elgigantens-vd-Vi...

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lucifer579:

Kanske: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/el-giganten/news/view/...

2011-11-03 09:00

Räkenskapsåret 2010/2011 sålde Elgiganten varor för 6 952 MSEK i Sverige. Det är en ökning med 900 miljoner jämfört med föregående år. Elgigantens resultat blev 48 MSEK. – Elgiganten är den enda stora elektronikkedjan på den svenska marknaden som redovisar ett positivt resultat just nu, säger Anders Nilsen, VD på Elgiganten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kanske: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/el-giganten/news/view/...

2011-11-03 09:00

Räkenskapsåret 2010/2011 sålde Elgiganten varor för 6 952 MSEK i Sverige. Det är en ökning med 900 miljoner jämfört med föregående år. Elgigantens resultat blev 48 MSEK. – Elgiganten är den enda stora elektronikkedjan på den svenska marknaden som redovisar ett positivt resultat just nu, säger Anders Nilsen, VD på Elgiganten.

Aha, där ser man!
Jävligt intressant att ratsit säger motsatsen - brukar ratsit stämma dåligt överrens med verkligheten?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Intressant artikel från 2012-09-21. Notera MM's uttalande för bara en månad sedan.
http://www.idg.se/2.1085/1.467130/efter-konkursen-snart-bara-...

Citat:

Den svenska marknaden kanske har plats för en, två eller möjligtvis tre aktörer. Pris är oerhört viktigt för konsumenten, men det handlar också om att vara en komplett leverantör. Det krävs effektiv logistik och ett stort utbud i varuhusen. De som blir kvar är de som klarar av att driva en stor volym.

Media Markt har inte för avsikt att avbryta priskriget eller slå av på takten i den svenska expansionen, enligt kommunikationschefen Anna Sjödin.

– Vi expanderar för fullt. Vi har precis fått in ny personal för våra kommande tre öppningar i Södertälje, Linköping och Göteborg, säger hon.

Läs även denna artikel från 2012-10-22...
http://www.idg.se/2.1085/1.472544/jattarna-tar-mark

Citat:

Det är tidningen Elektronikbranschen som har kartlagt den svenska hemelektronikmarknaden.

På kort tid har två stora kedjor, Onoff och Expert, som bekant lämnat marknaden. Och trenden hos de resterande aktörerna är tydlig. Två jättar roffar åt sig allt större del av marknaden, medan de övriga krymper. Bland de mindre kedjorna finns dock ett undantag, Netonnet, som fotsätter att växa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lucifer579:

Aha, där ser man!
Jävligt intressant att ratsit säger motsatsen - brukar ratsit stämma dåligt överrens med verkligheten?

Kanske är årets resultat om det hunnit komma in? Inte tittat. Bolag med brutet räkenskapsår brukar bli färdiga vid denna tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Aha, där ser man!
Jävligt intressant att ratsit säger motsatsen - brukar ratsit stämma dåligt överrens med verkligheten?

Antagligen för att du tittar på Elgiganten AB och inte Elgiganten Grossist AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MQuick:

Det är väl deras monopol-taktik som gör att dom med flit går back men kanske försöker få det att låta som om det är pga något annan anledning så att folk inte ska se igenom deras taktik, vilket är att sälja många produkter mycket billigare än andra ställen vid alla högtider.

Är det dock som de säger nu, så är jag glad för då vet jag att mediamarkt inte kommer få köra sitt monopolrace som dom tänkt från början och konkurrera ut alla andra stora företag här i Sverige såsom expert, onoff, computer city, siba osv,

Sen undrar jag hur mycket man sparat in när man vart tvungen att åka tillbaka för att lämna en mus och sedan åka till en annan butik för att spara 100:- när man slösat massa tid (och kanske bensin i bilen?) på att åta sig att spara in dessa 100:- som kanske inte blev så insparade i slutändan..

håller med, tycker det är dåligt att man inte kan se priser eller något på deras hemsida... och för det andra ligger dom så dumt till...långt att åka ligger ute vid motorvägen hur ska vi som inte har bil åka dit, man tar ju inte bussen dit det orkar man inte.. mycket lättare att beställa från nätet eller åka till elgiganten, och för de tredje så ligger elgigaten mycket bättre till och bra priser

Edit : bara för det så kan man se deras priser på webben.. -_-'

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

håller med, tycker det är dåligt att man inte kan se priser eller något på deras hemsida... och för det andra ligger dom så dumt till...långt att åka ligger ute vid motorvägen hur ska vi som inte har bil åka dit, man tar ju inte bussen dit det orkar man inte.. mycket lättare att beställa från nätet eller åka till elgiganten, och för de tredje så ligger elgigaten mycket bättre till och bra priser

Edit : bara för det så kan man se deras priser på webben.. -_-'

Och handla också för den delen...

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Skrivet av MQuick:

Det är väl deras monopol-taktik som gör att dom med flit går back men kanske försöker få det att låta som om det är pga något annan anledning så att folk inte ska se igenom deras taktik, vilket är att sälja många produkter mycket billigare än andra ställen vid alla högtider.

Är det dock som de säger nu, så är jag glad för då vet jag att mediamarkt inte kommer få köra sitt monopolrace som dom tänkt från början och konkurrera ut alla andra stora företag här i Sverige såsom expert, onoff, computer city, siba osv,

Sen undrar jag hur mycket man sparat in när man vart tvungen att åka tillbaka för att lämna en mus och sedan åka till en annan butik för att spara 100:- när man slösat massa tid (och kanske bensin i bilen?) på att åta sig att spara in dessa 100:- som kanske inte blev så insparade i slutändan..

Jadu, ibland är människan inte alltid så rationell. Visst, om man sätter en timlön på säg 100 kr på den tid jag lade ner att åka och lämna musen så förlorade jag endel pengar. Utöver det tillkom dock inga andra utgifter. Däremot var det skönt att lämna tillbaka musen och få pengarna tillbaka, bara av ren princip. För övrigt blev det aldrig någon ny mus (av andra skäl), så jag sparade hundralappar istället. Poängen var inte mitt val att lämna tillbaka musen, utan snarare att ge en liten berättelse som kanske kan ge råd till andra på jakt efter elektronikprylar.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Hemelektronik är nog ingen branch man vill ge sig in i. Det är på tok för hård konkurrens för att det ska gå att göra skapliga vinster per såld enhet.
Inte som ahlsell eller valfri annan företagsorienterad grossist... På mitt jobb kan vi beställa t.ex. en viss kontaktor för ca 80kr. Att köpa samma kontaktor på ahlsell kostar 1500kr, i listpris.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vilka andra butiker är det du menar som är billigare än Mediamarkt? Du kan inte jämföra mediamarkt med svyndyra lokaler + personal med en internerbutik som har lager i tyskland hoppas jag du inser?

Mediamarkt är ju riktigt billiga med sina kampanjer. Netonnet är väl den billigaste butiken dock, men det är ju bara ett stort grått lager utan möjlighet att kika på produkterna. Bättre service än netonnet finns dock ej

Jag tror svenskarna prismedvetenhet och "snålhet" slår tillbaka på oss själva i längden. Vi köper billiga produkter som är tillverkade i Kina, och nu vill vi inte ens handla dem i en butik i Sverige, utan vill spara ytterligare några hundralappar och handlar från en Tysk webb-butik istället. Grejerna vi köper genererar alltså inga jobb i Sverige, så snart blir du arbetslös. Men du fick i alla fall köpa din TV lite billigare;)

Det är bara att gå in på prisjakt och söka efter en slumpmässig elektronikprodukt och sedan jämföra priserna med vad Media Markt tar för samma produkt, jag kan lova dig att Media Markt är dyrare 99% av fallen. De här stora butikerna som t.ex. Media Markt används ju ofta bara för att kolla på produkterna innan man går hem och beställer produkten på Internet sen.

Varför säger du att man inte kan man inte jämföra Media Markt med Internetbutiker? Menar du att folk inte vet hur man köper saker på Internet?

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Hemelektronik är nog ingen branch man vill ge sig in i. Det är på tok för hård konkurrens för att det ska gå att göra skapliga vinster per såld enhet.

Om man nu inte kommer med nya grejer som är bra som folk vill ha men inte de andra jättarna säljer.
Men då kommer förmodligen dom med börja sälja den/de produkterna och då blir det kanske väldigt tuff konkurrans tillslut.

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt ngt på MM. Har mest att göra med att de inte haft ngn onlinestore förän nyligen.
Handlar sällan prylar i butik då jag inte har ngn bil att ta hem det i.

Gillar elgiganten. Bra priser, 30 dagars öppet köp samt man kan få leverans och installation till ett billigt pris samt kan specificera tidpunkt man vill få det levererat. Det är oumbärligt för mig som är singel och inte är hemma på dagarna.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Om man nu inte kommer med nya grejer som är bra som folk vill ha men inte de andra jättarna säljer.
Men då kommer förmodligen dom med börja sälja den/de produkterna och då blir det kanske väldigt tuff konkurrans tillslut.

edit

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Att expandera i ett trögt ekonomiskt klimat är kanske inte så klokt. När konkurrenterna börjar falla av pin så är det bara att se till sin egna överlevnad och inte ta några risker. Följer inte SIBA efter onoff i graven innan mars så blir jag förvånad, nu handlar det om vilka företag som har djupast fickor och där ligger nog MediaMarkt ok till. Det är väl lite deras strategi gentemot konkurrenterna, death by attrition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skönt om dem försvinner, e-handel är enda handel för mig.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd

Satt igår och pratade med en granna som jobbar på El-giganten om detta och fick då veta att själva elektronik biten tjänar de inte speciellt mycket pengar på utan det var vitvarorna (Kyl, Frys, Spis, Tvättmaskin, etc etc) som ger mest avans. Saken är den att IKEA har börjat sälja vitvaror och även om de inte tar någon större marknadsandel så är det ändå något som märks. Man får anta att samma sak även påverkar Media Markt.

Permalänk
Skrivet av Toke:

Trist om personalen har taskig kundkontakt, men på MediaMarkt i Norrköping får man inte vänta länge innan man blir servad av mycket trevlig personal med bra vetande. De säger Hej när man går förbi och hör ofta efter om man letar efter något eller vill veta mer om en produkt.

Vill minnas att det var lite segt med service första tiden butiken fanns i Norrköping, men de gånger jag varit där i år har jag faktiskt blivit mycket imponerad av butikspersonalens entusiasm att faktiskt vilja hjälpa kunder.

Visa signatur

Corsair 650D | Asus Z87-A ATX
Intel i7 4770K | Corsair H80i
Sapphire Radeon R9 290X 4GB TRI-X OC
4GB Kingston + 8GB Corsair Vengeance DDR3 | Corsair Force 3 120GB SSD
Samsung 500GB HDD 7200 RPM + 2TB WD HDD 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Netonnet var väl den enda större kedjan som gick med vinst? Nu saknar jag förvisso den gamla goda tiden då de hade ett hyggligt utbud av datorkomponenter och en kundvänlig butikslayout. Sen tog de bort datorkomponenterna och bytte till elaka labyrinter.

Ryktas om att det skall börja med komponenter igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Det största problemet jag möts av när jag knatar in på mediamarkt är att personalen saknar motivation.

De har ofta en helt okej till väldigt bra golvtrafik men säljarna känns omotiverade, leker med sina telefoner, står i en cirkel och pratar med varandra istället för att ta hand om kunderna. En av de värsta besöken var när jag behövde några usb-minnen till jobbet, svängde in på mediamarkt, valde mina pinnar och när jag skulle betala så satt kassörskan och smsade under hela tiden hon hjälpte mig.

Det jag försöker komma fram till är att folk förväntar sig inte jättemycket hjälp/service när de går till en elektroniklada som har hur mycket grejer som helst, men när nivån är så låg som den brukar vara på mediamarkt så förstår jag att det är tungrott.

Problemet verkar vara större ju större själva butiksytan är. Jag tycker t ex att säljarna i Skövde är piggare än de som jobbar här i Göteborg.

För att dra en praralell till ditt inlägg så sökte jag en gång i tiden jobb på MM, och det visade sig när dom kallade mig till intervju att jag verkligen inte ville jobba på företaget, eller ha något med dom att göra.

"Vi söker de bästa säljarna i din region" stod det. Visade senare vid intervjutillfället att dom sökte "de desperata packet som gör allt för ett jobb" istället för bra säljare. Något sådant FAS3-projekt kommer jag inte arbeta på och det är inte heller aktuellt att fundera på då dom söker folk som är redo att "ta vad som helst bara man får in lite pengar". Dom må ha ett hyggligt utbud, ok priser eller vad det nu är. Men den skit jag insåg dom pysslade med vill jag aldrig vara med att föda, så därför handlar jag inte på MM.

Kanske kan detta vara en förklaring till de problem du sett. Butikerna har etablerats i en fas då många desperata människor från arbetsförnedringen tvingas söka tjänster dom inte vill ha..

Bara lite spånande sådär

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MultiMan:

20 år, var har du läst det? Verkar vara ovanligt oövertänkt isf. 20 år är ju en evighet inom branschen. Räknar man med förluster i 20 år måste man ha en väldigt märklig affärsidé.

Sydsvenskan, metro lr city.

Stod att de har tyska storbanker i ryggen som klarar 20 år av förluster. Deras plan är att ta förluster i 20 år för att genom säljande till underpriser få andra i konkurs så de kan ta över.

Sen på kursen jag är nu så har en 'coach' jobbat på MediaMarkt i 4 år o han sa att de köper in en dator för 4000:- o säljer för 3333:-
För o tjäna pengar måste de sälja tillbehör såsom en datorväska, ett USB-minne, sladdar, en datormus o.s.v.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]