MSI GTX 670 screen tearing / stutter

Permalänk
Medlem

MSI GTX 670 screen tearing / stutter

Köpte nyligen ett nytt grafikkort, nämligen MSI GTX 670 Power Edition OC från Inet.

Efter att ha gjort en ominstallering av Windows 7 64-bit satte jag i kortet och installera BF3. När jag startar spelet uppstår det "tearing" (som om något drar i skärmen) varje gång jag rör/siktar runt mig.

Jag har testat sätta på/av V-Sync, både in-game och på Nvidias kontrollpanel men ingen skillnad. Har också testat installerat "nuvarande" och beta drivers från Nvidias hemsida men problemet är fortfarande kvar. Innan jag uppgraderade till 670 körde jag på ett AMD 6770 och det fungerade utmärkt.

http://www.youtube.com/watch?v=1pGfLuklLpc -- Vet inte om det visar sig så tydligt på videon men jag garanterar, problemet är där och det är riktigt frustrerande.

-Specs-
MOBO: Asus P8Z68-V PRO/GEN3
CPU: Intel i5 2500K (3.3 Ghz)
RAM: 8GB Kingston
PSU: Corsair 650W

Permalänk
Medlem

Av det uppladdade klippet såg inte jag mycket av tearing, däremot micro stuttering var ganska tydlig. Det jag förstått av micro stuttering är att minnes syncen inte fungerar klockrent. Om jag vore du skulle jag testa att dra ner hastigheten på grafikkortets minnen lite och testa igen.

Kolla även så du har moderkortets senaste BIOS.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Testade att skruva ner hastigheten med MSI Afterburner, problemet kvarstår.

Dock så undrar jag vad moderkortet har med saken att göra? Har nämligen problem med moderkortet också, går inte att installlera nya drivers (kör på default drivers som kom med på skivan)...

Varje gång jag testar installera nya drivers från Asus hemsida kommer det upp en varning "does not support this Operating System".... :S

Permalänk
Medlem

Vad använder du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Vad använder du för skärm?

Samsung Syncmaster S24A350H - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=636010#extra

Permalänk
Medlem

Fixat det... gick till intel's hemsida och laddade ner de senaste chipset-drivrutinerna för mitt moderkort.. bytte också hdmi-sladd och efter någon timmes spelande av både BF3 och MOHW verkar det funka utan all stuttering