Permalänk
Medlem

Korrekt temperatur i HWMonitor?

Vilken temperatur är det som gäller i HWMonitor egentligen? Den som visar för CPU:n eller den som visar för kärnorna? Och vad är skillnaden?

Se detta skärmutklipp:

Permalänk
Medlem

Eftersom det är olika sensorer så är det svårt att säga vilken som är "korrekt". Dom sitter på olika ställen.

Kan skilja 5-6 grader för mig från varmaste och kallaste kärna ibland beroende på vad jag gör. Så visar då någon fel när dom bara skiljer någon grad när datorn är i idle?

Personligen kollar jag alltid på "core" tempen nu för tiden. Dock måste jag säga att ditt "min" värde var ganska lågt på kärnorna. Haft fönstret öppet i natt? Annars skulle jag nog i ditt fal använda CPU som värdet för den högsta tempen, om du är oroad alltså.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Tarasus. Nej jag har inte haft fönstret öppet i natt.

Jag foldar med både processorn och grafikkortet så behöver ha lite koll på tempsen. Precis satt in ny CPU-kylare med ny kylpasta så förhoppningsvis blir tempsen bättre framöver när kylpastan "bränts in".

Permalänk
Medlem

Ja, 14 grader är ju inte rätt om du har datorn i rumstemperatur. Visserligen brukar sensorerna vara kalibrerade så att de visar bättre värden vid högre temperaturer. Men båda kommer upp i samma max, så det spelar väl ingen roll vilken du kollar på?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Tack för svaret Tarasus. Nej jag har inte haft fönstret öppet i natt.

Jag foldar med både processorn och grafikkortet så behöver ha lite koll på tempsen. Precis satt in ny CPU-kylare med ny kylpasta så förhoppningsvis blir tempsen bättre framöver när kylpastan "bränts in".

Hur varmt är ditt rum, är det över 12C kan du omöjligt ha 14C på CPUn... och är ditt rum 12C tycker jag synd om dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hur varmt är ditt rum, är det över 12C kan du omöjligt ha 14C på CPUn... och är ditt rum 12C tycker jag synd om dig

Förslagsvis 18-25 grader i.o.m att han INTE har haft fönstret öppet...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vilken temperatur är det som gäller i HWMonitor egentligen? Den som visar för CPU:n eller den som visar för kärnorna? Och vad är skillnaden?

Se detta skärmutklipp:

http://forumbilder.se/thumbs/46292012105815d7f4.jpg

Vid temperaturer över 45 grader eller nåt sånt så är det Core temp som är mest korrekt enligt AMD själva, men det är inte förrän det närmar sig max, dvs uppåt 55-60 som tempmätningen i CPUn är kalibrerad för, så när du bara har 40-50 grader så kan det variera lite.

Problemet är att folk tror att de fungerar som en termometer, när de i själva verket är överhettningssensorer och därför inte är kalibrerade för att visa rätt på alla temperaturer utan bara där det är viktigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har 22 grader i rummet om någon är intresserad.

Tack blackeagle för förtydligandet.

Laddade ner Core Temp där mina temps ser mycket bättre ut:

Permalänk
Medlem

Grattis till 8350. Är du nöjd med den? Vad ger den för ppd?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Grattis till 8350. Är du nöjd med den? Vad ger den för ppd?

Tack! Är mycket nöjd med den. Den klarar allt jag vill den ska klara.

Foldar just nu bara med min GPU (Radeon HD 7950) i Folding@home. Kommer åter folda med processorn i World Community Grid när det fungerar i Windows 8, vilket det inte gjorde igår när jag provade. Var dock inga problem med Folding@home i Windows 8.