AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk
Medlem

Vilken vinner rent prestanda-mässigt? 3570k eller fx-8350?

Visa signatur

HAF 922|i5 3570K @ stock|EVGA GTX670 @ stock|G.SKILL 8GB 2133mhz cl11 ripjaws gaming|3.5TB HDD (flera st)
Corsair CX 600w v2 80+| Asus Xonar DX|Skärmar: Dell u2711 27"|Benq XL2420T 24"|Samsung Syncmaster S27B350H 27"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sketcell:

Vilken vinner rent prestanda-mässigt? 3570k eller fx-8350?

Det beror på vad du ska göra.
Rendering och iaf winrar = FX-8350
Spel = överlag lika, men vissa skillnader beroende på belastning.
Enkeltrådat = 3570k

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av sketcell:

Vilken vinner rent prestanda-mässigt? 3570k eller fx-8350?

Går inte att avgöra rakt av. Vid full användning av processors kapacitet så är det FX-8350. Men verkligheten ser annorlunda ut, vid fåtrådade applikationer så är 3570K bättre.

Permalänk
Medlem

Så det är rätt lika?

Ifall jag köpt ett nytt system nu hade jag nog tagit fx-8350 för den enkla anledningen att amd behöver mina pengar mer.

stavel
Visa signatur

HAF 922|i5 3570K @ stock|EVGA GTX670 @ stock|G.SKILL 8GB 2133mhz cl11 ripjaws gaming|3.5TB HDD (flera st)
Corsair CX 600w v2 80+| Asus Xonar DX|Skärmar: Dell u2711 27"|Benq XL2420T 24"|Samsung Syncmaster S27B350H 27"|

Permalänk
Medlem

Men så bra, då kanske man vågar rekommendera AMD som en alternativ lösning igen då.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Från det här testet så såg det inte så dåligt ut, samt att deras sätt att testa i spel var lite annat av vad jag har sett

http://www.hardcoreware.net/amd-piledriver-fx-review-vishera-...

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

Fx 8150 kostar lika mycket som fx 8320 och båda prestarer lika bra / dåligt... Om nu förra fx serien var sådan fail, varför ska då detta vara bra för?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ivybridge:

Fx 8150 kostar lika mycket som fx 8320 och båda prestarer lika bra / dåligt... Om nu förra fx serien var sådan fail, varför ska då detta vara bra för?

Om du hade brytt dig om att läsa testet hade du kunnat läsa.

När AMD lanserade arkitekturen Bulldozer med toppmodellen FX-8150 i spetsen för ganska exakt ett år sedan handlade det knappast om några lysande recensioner. SweClockers och de flesta andra stora hårdvarusidor var mycket kritiska, och slog ned på bland annat dålig prestanda mot Intel Sandy Bridge, hög strömförbrukning, kompatibilitetsproblem samt för hög prislapp.

Sedan dess har mycket förändrats. För FX-serien har uppdateringar för operativsystem samt finslipade UEFI-versioner kramat mer prestanda ur arkitekturen, samtidigt som bekymmer med bland annat speltjänsten Steam hamrats ut och prislapparna reducerats markant.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

verkar som amd är med på banan igen .. Tycker den är ett seriöst alternativ till personer som inte spelar.

Permalänk

tänk om denna processor kommit i våras när jag köpte Ivy då hade jag ju gått till AMD igen för den billigare prislappen även om energi förbrukningen varit högre så att säga, men nu när man sitter på en 3570K så är man ju nöjd ändå.
men klart om de trollar fram nåt i hästväg kansk man kan tänka sig AMD i framtiden

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

Fx 8150 kostar lika mycket som fx 8320 och båda prestarer lika bra / dåligt... Om nu förra fx serien var sådan fail, varför ska då detta vara bra för?

Utöver det som redan sagt så är 8320 runt 10% snabbare än 8150 vid samma frekvens, dessutom svalare med större möjligheter att få den ännu svalare. Sedan då lägre pris som inte är fel.

Permalänk
Medlem

Ryktas det om några nya M-itx kort till AM3+ då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Ryktas det om några nya M-itx kort till AM3+ då?

Inte vad jag sett. Så tveksamt skulle jag säga, de tycker nog att man ska köra på FM2 då.

Men det fanns (finns) ju till AM3.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Nice, lite efter jag vet, men nice iaf.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Själv hade jag nog varit mer intresserad av en som var binnad för typ 3,3GHz.
Det skulle ge mer acceptabel strömförbrukning, och bättre prestanda per watt. Fortf galen prestanda när samtliga trådar utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Efter att ha vägt mellan fx-6300 och fx-8320 så blev det en den senare, eftersom dom skulle inte få in fx-6300 förräns slutet av månaden vilket var för sent. Ska bli intressant och se hur den kommer att fungera.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Själv hade jag nog varit mer intresserad av en som var binnad för typ 3,3GHz.
Det skulle ge mer acceptabel strömförbrukning, och bättre prestanda per watt. Fortf galen prestanda när samtliga trådar utnyttjas.

Du pratar om FX-8300 alltså? 3.3GHz grundfrekvens, 4,2GHz turbo, TDP 95W, kommer sitta som en smäck!

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/46766-amd...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Du pratar om FX-8300 alltså? 3.3GHz grundfrekvens, 4,2GHz turbo, TDP 95W, kommer sitta som en smäck!

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/46766-amd...

Den vill jag ha! Hoppas den går att köpa snart.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Du pratar om FX-8300 alltså? 3.3GHz grundfrekvens, 4,2GHz turbo, TDP 95W, kommer sitta som en smäck!

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/46766-amd...

Nice! Hoppas verkligen att den kommer att säljas löst. (Luktar lite OEM, som nämns i artikeln)

Permalänk
Medlem

Jag räknade lite på skillnaden i strömförbrukning och inköpspris.

Eftersom jag använder CPU till ganska produktionsinriktade saker så funkar strömförbrukning och prestanda från x264 bench ganska bra.

Det verkar som att break-even skulle uppnås efter ungefär 1,5 år för min del. D.v.s. om jag räknar med att äga processorn i mindre än 1,5 år så är 8350 ett bättre köp än 3570K.

8300 står sig säkerligen ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nice! Hoppas verkligen att den kommer att säljas löst. (Luktar lite OEM, som nämns i artikeln)

Inte bara luktar, det har officiellt sagts att 8300 bara ska gå till OEM:s. Så det lär bli lite krångligt för oss som vi ha den att köpa den. Dock så misstänker jag att den kommer dyka upp på ebay och andra ställen, 8100 fanns på ebay efter ett tag iaf. Jag vill ha en till min server, känns som en bra ersättare till 1045T.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag räknade lite på skillnaden i strömförbrukning och inköpspris.

Eftersom jag använder CPU till ganska produktionsinriktade saker så funkar strömförbrukning och prestanda från x264 bench ganska bra.

Det verkar som att break-even skulle uppnås efter ungefär 1,5 år för min del. D.v.s. om jag räknar med att äga processorn i mindre än 1,5 år så är 8350 ett bättre köp än 3570K.

8300 står sig säkerligen ännu bättre.

Tänk på att en långsammare processor utför uppgiften under längre tid, så det är inte säkert att 8300 är mera energieffektiv. Vad har du för sorts uppvärmning hemma? På vintern kan du dra nytta av spillvärmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Inte bara luktar, det har officiellt sagts att 8300 bara ska gå till OEM:s. Så det lär bli lite krångligt för oss som vi ha den att köpa den. Dock så misstänker jag att den kommer dyka upp på ebay och andra ställen, 8100 fanns på ebay efter ett tag iaf. Jag vill ha en till min server, känns som en bra ersättare till 1045T.

Aj då.. Nåja, 8320 är väl inte katastrof den heller. Men lägre TDP hade varit trevligt. (Vill du bli av med en 1045T så kanske jag kan hjälpa dig efter löning)

Skrivet av ronnylov:

Tänk på att en långsammare processor utför uppgiften under längre tid, så det är inte säkert att 8300 är mera energieffektiv. Vad har du för sorts uppvärmning hemma? På vintern kan du dra nytta av spillvärmen...

Jag kör en del beräkningar (ren matematik) som fungerar som så att ju mer jag får gjort desto bättre. Det blir aldrig "klart" s.a.s. Därmed räknar jag på kostnad per utfört arbete. Så kan man givetvis inte räkna om man t.ex. spelar spel.

Permalänk

Ungefär hur bra är 8350 i jämförelse med en Athlon II x4 640?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Ungefär hur bra är 8350 i jämförelse med en Athlon II x4 640?

Så här:
http://www.tomshardware.co.uk/charts/cpu-charts-2012/compare,...

645 mot 8350:
http://www.anandtech.com/bench/Product/188?vs=697

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om man inte bryr sig om ett par hundra hit eller dit, varför inte köpa Intel processor då? Blir till och med billigare med Intel i slutändan eftersom vishera drar så pass mycket mer. (Räknat på 2-3 år).

Det här låter som "reklamen" för våra energisparlampor. Vi ska spara massor av el varje år på att köpa dom. Visserligen till ett högre inköpspris.
Det skulle gå att göra en lång lista på tillämpningar det det är mest förlust men de är jättebra.
Bytte en glödlampa till en energisparlampa i köket för ca 2 år sen. Tidigare 60w sen 11w. En vinst på 49w.
Efter 1-2 veckor avtog ljusstyrkan så i vissa lägen var det behov av ficklampa för att kunna läsa. Den är dessutom bara på under den mörka årstiden (= den kalla). Har el-värme så när inte lampan längre ger 49w extra värme så får jag ta ut motsvaande värme från elementen och konstigt nog är det samma pris på den elen.

Den här besparingen är under maj - Augusti månad när det är varmt och inget ljus behövs, övrig tid är det en förflyttning av pengar från ett konto till ett annat.
Som med energisparlampan så får man betala mer än för motsvarande glödlampa men vi har fått väldigt nöjda politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det första så är ju i3 inte så långt efter i7 i enkeltrådsprestanda så det är väl ingen fara om den inte når upp till det? Och den är väl aldrig i närheten av halva i7-prestandan i enkeltrådat? Den skalar ju som sagt inte direkt 100% mellan 4 och 8 trådar. Så att den är lite snabbare i 8 trådar går inte att översätta till att den är hälften så snabb i en tråd.

Fast direktuppvärmning med el anses dyrt. Om man kör på el numera så brukar man använda värmeväxlare där du kan få ut drygt 3W värme per 1W el.

Det är att nyare hus kräver en viss ventilation (täta hus som numer byggs). I ventilationen så görs 2 halveringar av inneluften mot uteluften. Är det en ren värmeväxlare utan kompression så får vi tillbaka 75% av den värme som går ut men den kräver också avfrostning vintertid som också kostar en del. Vissa anser att det är billigare at köra utan värmeåtervinning men jag är inte så säker.

Kan nämna alternativ värmekostnad.
Vår el-leverantör får vi el i väggen för ca 1.25 kr/kw
Från samma leverantör kan man även köpa fjärrvärme (investeringskostnad på runt 100.000 kr) för ett modernt hus för ca 1.10 kr/Kw och sen blir resterande el lite dyrare..
Så skillnaden i pris är inte så stor men det är fortfarande några ören.

Permalänk
Medlem

När ni pratar om energiförbrukning, i vilket spel går cpu`n i 100% load?? Dom spel jag kör ligger cpu`n mellan 50-65%.Kör max upplösning på vad min hårdvara klarar. Spelen jag kör är BF3, BF2, CoD,Mohaa,Metro2033 , World in Conflict mm. En hel del spel går den under 50%.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nä, den kostar 1789. Varje öre räknas.

Just nu så står den i 1889. Även kronorna räknas men det är ett rött pris, eller tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

I lägenhet är värme ,ofta, gratis, om man bor i villa så är fjärrvärme det vanligatse, fjärrvärme är billigare än el. Så det finns typ INGA fall där man tjänar på att stänga av elementet och bara köra på datorn. Det går inte jämnt ut, snälla skriv inte sånna här saker när du inte vet.

Har ett inlägg i närheten som exempel på priskillnad mellan el o fjärvärme, vad som är billigast är tveksamt.
Skulle vilja veta vem som betalar din värme så jag också kan få lite gratis värme.
Det normala i lägenhet är annars att alla betalar sin andel av enhetens(hus, grupp av hus eller liknande)totala kostnad ofta fördelat på antal kvadratmeter. Om den totala förbrukningen går upp eller ned så justeras även kostnaden för värmen, del av hyran går upp eller ned. Intelägare får ett högre hyrespris och AMDägare får då ett lägre hyrespris.